Me en Mirenaspiraal- andere voorbehoedsmiddelen

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Me en Mirenaspiraal- andere voorbehoedsmiddelen

Bericht door Feniks »

Ik gerbuik nu 9 jaar een mirenaspiraal. Was er altijd heel content mee, maar ga er nu toch mee stoppen.

Aanleiding is onregelmatig bloedverlies, en bij echo is een vergrote eierstok gezien. Die gaat er volgende week uit.

Nu was de overweging:een nieuwe mirena spiraal, gewone spiraal of andere eierstok afknijpen ... ik heb twee kinderen en heb geen kinderwens meer.

Omdat ik dus nu 4 jaar ziek ben wil ik graag zo natuurlijk mogelijke situatie terug. De arts zei dat mirena, naast fijne bijwerkingen ook mindere kanten kon hebben o.a. vermoeidheid. Het is bij mij niet de oorzaak van mijn ziekte maar wellicht scheelt het iets. Alle beetjes helpen.

Om die reden ga ik volgende week gesteriliseerd worden, geen probleem op mijn leeftijd, en laat ik de overblijvende eierstok weer normaal hormoonhuishouden.

Hoe denken jullie over de voorbehoedsmiddelen en houden jullie rekening met je ME? Ik had er nog nooit eerder over nagedacht.

Denken jullie dat ik een goede beslissing heb genomen?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Me en Mirenaspiraal- andere voorbehoedsmiddelen

Bericht door janine »

Ik denk dat het verwijderen van de mirena een zeer goede stap is.

Over de vraag wat betreft voorbehoedsmiddelen en ME, vind ik dat een heel moeilijke.
Ik wil eigenlijk geen hormonen meer, en ben dan ook nu een half jaar gestopt met de pil/nuvaring.

Nu dus aan de condooms, en ergens de gedachte voor een spiraaltje... maar is het wel verstandig een voorwerp te proberen wat ontstekingsreacties geeft..

Lastig! Voorlopig dus zonder hormonaal of koperspiraal, maar ook dat zie ik mij niet voor altijd doen de aankomende 5 a 10 jaar.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Me en Mirenaspiraal- andere voorbehoedsmiddelen

Bericht door Feniks »

Fijn Janine dat je denkt dat ik er goed aan doe.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Me en Mirenaspiraal- andere voorbehoedsmiddelen

Bericht door felixloena »

Als je via de zoekfunctie Mirena zoekt, krijg je diverse topics te zien over dit onderwerp. Misschien heb je daar wat aan.

Ik heb zelf ook de Mirena gehad, maar na een baarmoederontsteking, en 2x het spiraaltje kwijt raken (wat volgens de gynaecoloog nooit voorkwam), ben ik gestopt met hormoon troep. Ik heb het trouwens niet als voorbeheodsmiddel nodig maar omdat ik vaak bloedverlies had buiten de normale menstruaties.

Inmiddels wordt mijn cyclus een stuk regelmatiger, ik denk ofwel door de b12 injecties, ofwel door de behandeling bij DML.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Me en Mirenaspiraal- andere voorbehoedsmiddelen

Bericht door Feniks »

Ik heb geprobeerd op Mirena te zoeken ... blijkbaar niet goed, kon niets vinden. Ik zal nog een keer een poging wagen Felixloena.

Ik was jaren wel blij met Mirena. Veel bloedverlies, 8 dagen, en moest soms naar werk setje verschoning mee nemen. In een winkel werken was met dat heftige menstrueren soms best gedoe. Mirena was toen een verademing. Maar ja, ik werk nu niet meer, dus laat de natuur maar weer zijn gang gaan.
Plaats reactie