teveel magnesium??? angstaanvallen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

teveel magnesium??? angstaanvallen

Bericht door dreamer84 »

Hallo,

Vanaf het weekend ontzettende angstaanvallen, echt non stop. Ik slaap ook amper. Zondagnacht en maandagnacht geen oog dicht gedaan. Ik viel in slaap en werd weer met intense angstsensaties wakker. Gewoon een angststroom die door m'n lichaam gaat... echt heel naar en je bent dan zo vol onrust!! Ademhalingsoefeningen helpen niet. Ik probeer me kalm te houden en te denken: het gaat vast wel weer weg, maar nu houdt het al dagen aan en normaal slaap ik als een roosje... Ik snap het niet.

Zulke angstaanvallen heb ik een jaar geleden een x gehad, maar dat kwam toen door de rhodiola (natuurlijke MAO-remmer). Dat kan niet met AD die ik slik. Toen was mijn zenuwstelsel ook zo hyper en op high alert en was ik vol onrust, maar door niet goed slapen ook gesloopt. Echt heel vervelend en ik ben echt bang dat ik hierin blijf hangen... Oh ik ben nog liever gewoon moe, angst/onrust is echt hels... En het afgelopen jaar voelde ik me juist goed. Ik ben zelfs in augustus een beetje afgebouwd met AD (kwartje). Ik voelde me wel iets somberder af en toe, maar t lijkt me sterk dat er nu opeens na 4 mnd zware angstaanvallen opkomen???? En dan nog continu ook, alsof mijn centrale zenuwcentrum overprikkeld is...

Ik weet wel dat ik afgelopen anderhalve week mijn magnesium heb opgehoogd van 400 naar 800 MG (magnesiumcitraat) en van merk ben verwisseld. Ik slikte al een jaar magnesium 400 mg en had hier baat bij. Gezien ik af en toe van somberder was en soms hoofdpijn (lagere serotonine) had en ik dat wijtte aan minder AD, dacht ik hier baat bij te hebben. Vele studies toonden aan dat het juist angstremmend werkt, stemmingverbeterend, minder hoofdpijn etc etc... en ik mocht volgens het potje 1200 mg! Dus leek me vrij safe. Maar nu twijfel ik!! Alleen kan dat dan na een week pas erin slaan??? Was bij de rhodiola wel het geval. Na een week slikken, begon ik toch een partij onrustig te worden als een stuiterbal, maar die te moe was om te stuiteren... niet gewenst en was echt vreselijk. Ik ben er mee gestopt en pas na 2 weken begon ik weer te stabiliseren...

Maar goed, misschien werkt het bij mij teveel magnesium dus op mijn zenuwcentrum averechts??? Ik word ook van een kop sterke thee van Valeriaan en Citroenmelisse hyper, dus misschien maakt magnesium me ook op high alert? Iemand ervaring mee??

Ik voel me in elk geval hyper ellendig :(( en echt klote. Heb nu weer de 400 mg dosis aangenomen, in geval van dat dat het is... hopelijk maar, want anders is het verontrustend. Waar komen die angstaanvallen zo plots vandaan??? Ik weet dat ze absoluut geen kwaad kunnen, maar dat het gewoon vreselijk voelt, maar toch, het is gewoon afzien dan :(( Hoop dat ik snel weer wat meer rust vind.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dit komt mij heel bekent voor
heb je wel eens naar je voedings patroon gekeken
bijvoorbeeld suikers de E nummers zeker E 621
kruiden koffie thee kruidenthee citroen
en zo zijn er veel dingen waar wij allergies voor zijn
heb je ook je VITAMINE D nalaten kijken
ik weet niet of het aan de magnesium ligt
want wat ik leest word je daar rustig van
of je bloeddruk te hoog kan ook die klachten geven
sterkte xxx groetjes alie
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Alie schreef:dit komt mij heel bekent voor
heb je wel eens naar je voedings patroon gekeken
bijvoorbeeld suikers de E nummers zeker E 621
kruiden koffie thee kruidenthee citroen
en zo zijn er veel dingen waar wij allergies voor zijn
heb je ook je VITAMINE D nalaten kijken
ik weet niet of het aan de magnesium ligt
want wat ik leest word je daar rustig van
of je bloeddruk te hoog kan ook die klachten geven
sterkte xxx groetjes alie
Hoi Alie,

mijn voedingspatroon is juist sinds een klein jaar geheel e-nummervrij :) Ook geen suiker, gewone thee en cafeine. Vitamine D slik ik. Was laatst in sept. boven 60, niet extreem laag, maar dat kan nu weer anders zijn.

Allergies heb ik nooit gehad en ben ooit op getest, maar zover ik weet geen allergieën. En ik eet niet anders dan het afgelopen jaar en dus is het vreemd dat er dan door een allergie angstaanvallen krijg. Niks is anders, behalve dan die magnesium en ik was ziek in november (1,5 wk lang, overgeven, malaise, hoofdpijn enzo, maar dat leek echt een virus)... vandaar ook dat ik dacht dat ik wel wat extra magnesium kon gebruiken om aan te sterken.

Mijn bloeddruk is juist laag.

Ja de 400 mg gaf mij rust, maar misschien is 800 teveel en gaat het tegenwerken? Ik weet het niet. Ik heb alleen in het Engels gelezen dat een paar die ervaring hadden gehad... Dat was met mij ook met rhodiola. Ik ben gewoon best gevoelig wat betreft mn zenuwcentrum oid en mijn angstcentrum is sinds t mis ging in 2003 heel snel getriggerd. Alleen nu is het wel weer erg heftig en lijkt er iets t op te wekken. Vandaar dacht ik aan magnesium.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi dreamer, ik heb ook zo'n periode gehad, twee maanden in een continue angsttoestand. IK had toen ook veel last van darmen, kon alleen gekookte groenten en wat rijst hebben, ik was ervan overtuigd dat het samen hing. ik was ook erg overprikkeld. Heb wat mindfulness gedaan, tja, dat hielp op 't moment iets. Ook eenmaal een kalmerend tablet, xanax geloof ik, daar werd ik juist geprikkelder van! Het voelt vreselijk ja.

Het is na enige tijd vanzelf over gegaan (toen kreeg ik wel andere neurologische klachten). Het lijkt idd op een overprikkelde staat. Ik heb toen erg op mijn eten gelet, gaps-achtig dieet, geen gluten, wel goede vetten kokosolie oa, ontspanning gedaan, en voorzichtig supplementen genomen zoals St. Janskruid (mag jij denk ik niet icm ad) en rhodiola.

Je kan ook je huisarts consulteren maar de artsen hebben niet altijd zicht op hoe ons complexe beeld samenhangt. Zorg goed voor jezelf, deze ziekte komt met vlagen, het zal vast ook wel weer beter gaan. Meer adviezen heb ik niet. Als je denkt dat minder magnesium beter valt probeer dan weer het oude niveau.

Onlangs ook een grote pot lecithine gekocht voor 8 euro ofzo. Wordt ook wel genoemd tegen angst.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:Hoi dreamer, ik heb ook zo'n periode gehad, twee maanden in een continue angsttoestand. IK had toen ook veel last van darmen, kon alleen gekookte groenten en wat rijst hebben, ik was ervan overtuigd dat het samen hing. ik was ook erg overprikkeld. Heb wat mindfulness gedaan, tja, dat hielp op 't moment iets. Ook eenmaal een kalmerend tablet, xanax geloof ik, daar werd ik juist geprikkelder van! Het voelt vreselijk ja.

Het is na enige tijd vanzelf over gegaan (toen kreeg ik wel andere neurologische klachten). Het lijkt idd op een overprikkelde staat. Ik heb toen erg op mijn eten gelet, gaps-achtig dieet, geen gluten, wel goede vetten kokosolie oa, ontspanning gedaan, en voorzichtig supplementen genomen zoals St. Janskruid (mag jij denk ik niet icm ad) en rhodiola.

Je kan ook je huisarts consulteren maar de artsen hebben niet altijd zicht op hoe ons complexe beeld samenhangt. Zorg goed voor jezelf, deze ziekte komt met vlagen, het zal vast ook wel weer beter gaan. Meer adviezen heb ik niet. Als je denkt dat minder magnesium beter valt probeer dan weer het oude niveau.

Onlangs ook een grote pot lecithine gekocht voor 8 euro ofzo. Wordt ook wel genoemd tegen angst.
Hm, lecitine, die moet ik onthouden. Ja, ik ben maar terug naar 400 mg magnesiumcitraat, just in case ;) En ik hoop dat hetgeen is wat me nu overstimuleert, want dan zal het wel weer wegtrekken...
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Ik ben na een paar dagen Magnesium (malaat) tabletten slikken (3x daags 150mg) ook ermee gestopt. In plaats van minder pijn in de spieren en gewrichten werd het ineens veel meer. Nu ik gestopt ben is het weer veel minder. Ik kijk nog even af en wil het later wel weer opnieuw proberen om uit te sluiten of het niet toch iets anders was, maar het is wel heel erg toevallig.
Zo zie je maar dat het bij iedereen weer een andere uitwerking kan hebben.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Magnesium is ook een bloeddrukverlagend middel. Het is waarschijnlijk niet zo goed om magnesium te nemen als je een lage bloeddruk hebt...
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Aha is dat het! Dat verklaard het, bedankt voor de info Emootje!
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ik weet dat je als je magnesium slikt ook op je calcuminname moet letten. Geloof dat de verhouding magnesium:calcium 2:3 is.
(Hier staat het ook: http://www.fonteine.com/magnesium_tekort.html).
Verder is het een relaxerend middel, inderdaad om wat emootje zegt.
Wat Alie noemt: E621 is ook een belangrijk punt. Glutamaat verhoogt je bloeddruk weer. Dat komt door de verhoogde histamine. (Ik kreeg er hartritmestoornissen van en daardoor dus heel ontrustig). Denk niet dat de magnesium dat effect opheft of zo.

Wat je ook kan doen is meer bananen eten. Er zit l-tryptofaan is wat een voorloper is van serotonine. Alleen wordt l-tryptofaan ook in andere dingen dan serotonine omgezet dus of het rendabel is in kleine hoeveelheden... er zit ook veel magnesium in banaan.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Ik heb een orthomoleculaire arts gesproken en die zei dat 800 mg magnesiumcitraat veel te veel is voor 50 kg. Hij zei dat je je biochemie uit balans brengt en dat je systeem op tilt kan slaan als het ware. Het is erg individueel bepaald wat de klachten zijn. Sommigen hebben alleen last van diarree. Sommigen kunnen ertegen en anderen absoluut niet. Ligt eraan hoe fijngevoelig je systeem is en bij mij is mijn angstcentrum al gauw getriggerd. Ik slik hier ook al AD voor sinds 2003, omdat de ellende begon met oververmoeid zijn en angstaanvallen. Dus ik ben daar al gevoelig voor. Ik krijg ze ook als ik heel veel stress heb en mezelf helemaal voorbij ga voor een lange periode.

Klachten bij teveel magnesium:

- vermoeidheid
- verlies van eetlust
- verstoorde maag, maagkrampen
- mentale verandering
- nierfalen
- verwardheid, wazig
- spierzwakte
- misselijkheid, braken
- diarree, darmproblemen
- moeilijke ademhaling, langzame ondiepe ademhaling
- verminderde ademhaling
- lage bloeddruk
- verhoogde calcium
- disbalans van mineralen in je lichaam
- onregelmatige hartslag
- afname of wegblijvende diepe peesreflexen
- verlaagde hartslag
- bijnieruitputting (Addison)  werkt slecht op je bijnierfunctie
- Hyperparathyroidisme
- trillingen

Teveel magnesium geeft dezelfde symptomen als te weinig magnesium. Zoals bv. angst, paniek, verwarring, slapeloosheid, hyperactiviteit, vermoeidheid en hartkloppingen veroorzaken. Serotonine is afhankelijk van magnesium om goed te kunnen werken. Daarnaast is magnesium belangrijk voor de bijnieren.

Het is wel gek dat ik na een paar dagen 800 mg te slikken opeens me zwaar hyper voel, niet meer slaap, angstaanvallen, moeilijk ademhalen, trillingen (leek wel epilepsie, doodeng), niet meer kunnen eten, rusteloos enz. Het is nu wel beter - 2 weken later. Ik slaap weer!

Maar goed, ik ben 4 mnd geleden ietsje minder AD gaan slikken en dat kan ook de trigger zijn. Alleen vind ik dat een erg late reactie en zou dat veel eerder moeten optreden. Daarbij was het maar een kleine vermindering. De magnesium van 800 mg had ik een paar dagen ervoor geslikt en dus lijkt dat een veel directere aanleiding. Ik ken mn lichaam en het voelde echt helemaal niet van mij zeg maar. Alsof het overgestimuleerd was, maar doordat ik ook niet goed sliep en gebroken nachten had was ik ook doodmoe en voelde ik me dus hyperactief en moe tegelijk en dat geeft echt een superonrust in je gestel! Pffff, zware dagen waren dat!!
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

O ja en ik slik nu even helemaal geen magnesiumcitraat meer, want ik merkte dat ik na zon tabletje in te nemen van 400 mg weer heel slecht werd en ben er nu dus echt een week mee gestopt. Ik had juist een paar potten van een nieuw merk gekocht: Matisson :((
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Dreamer,

Ik heb precies hetzelfde als ik teveel magnesium neem. Ik slik magnesium in verschillende vormen en het is ook altijd in de gaten houden dat het niet teveel is.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Renka schreef:Hoi Dreamer,

Ik heb precies hetzelfde als ik teveel magnesium neem. Ik slik magnesium in verschillende vormen en het is ook altijd in de gaten houden dat het niet teveel is.

Sterkte ermee!
Heej, nou ik weet niet of het de magnesium was hoor. Ik vermoedde dat het kon zijn. Het kon ook de afbouw van mijn AD zijn, maar dat was al 4 mnd geleden. Krijg jij dus ook angstaanvallen van teveel magnesium?? Bij hoeveel en welke gebruik je dan?

Ik ben nu maar met mn AD weer opgebouwd omdat het niet normaal was zo erg.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Mijn lichaam reageert echt super overgevoelig op alles.

Ik gebruik bijv. deze druppels: http://www.gezondheidsvriend.nl/product.php?id=15184. Zodra ik er meer dan 4 neem of meerdere dagen achter elkaar, dan worden de angstgevoelens al erger.

Af en toe gebruik ik magnesiumoxide (bij erge obstipatie). Werkt prima, maar bij meer dan 1 tablet op 3 dagen, heb ik al teveel bijwerkingen. Trillen, angstiger etc.

Daarnaast zit er ook magnesium in mijn multi's ed.

Mijn lijf werkt wel extreem op deze dingen, hoor. Hoeveelheden zijn toch persoonlijk. Maar ik ken wel meer mensen die angstklachten krijgen of waarbij ze verergeren als ze meer magnesium slikken.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Renka schreef:Mijn lichaam reageert echt super overgevoelig op alles.

Ik gebruik bijv. deze druppels: http://www.gezondheidsvriend.nl/product.php?id=15184. Zodra ik er meer dan 4 neem of meerdere dagen achter elkaar, dan worden de angstgevoelens al erger.

Af en toe gebruik ik magnesiumoxide (bij erge obstipatie). Werkt prima, maar bij meer dan 1 tablet op 3 dagen, heb ik al teveel bijwerkingen. Trillen, angstiger etc.

Daarnaast zit er ook magnesium in mijn multi's ed.

Mijn lijf werkt wel extreem op deze dingen, hoor. Hoeveelheden zijn toch persoonlijk. Maar ik ken wel meer mensen die angstklachten krijgen of waarbij ze verergeren als ze meer magnesium slikken.
Ik kreeg alleen echt vreselijke angstaanvallen heel de dag door. Deze waren echt heel heftig... Heel het jaar heb ik magnesiumcitraat 400 mg geslikt voor het slapen en ik had helemaal geen angst en sliep heerlijk. Nadat ik van merk wisselde en had opgehoogd naar 600 mg leek ik in een angstneurose te zijn gekomen waar ik niet meer uit leek te komen. Het was een paar dagen na de hogere dosis, maar misschien toeval? Het kan ook de afbouw van mn AD zijn. Ik weet het niet. Eigenlijk schoof ik het op de AD. Ik ben een tijd met magnesium gestopt. Ik slik nu weer mn oude merk en nu maar 200 mg en dat gaat wel en ik ben opgehoogd met AD... Die vreselijke angstneurose is weg, maar goed voelen doe ik me niet meer. Heel moe en onrustig, alsof mn angstcentrum weer is geactiveerd :(

Ik zal er nooit achterkomen of het de magnesium was. Ik ga het niet nogmaals slikken. Ik reageer ook heftig altijd hoor op alles. Elke verandering is voelbaar. Een glas alcohol, cafeine voor slapengaan, bepaalde kruiden, etc.
Plaats reactie