teveel magnesium??? angstaanvallen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

mieperdepiep schreef:43 tabletten in 7 maanden tijd valt op zich mee, maar 100mg B6 is echt belachelijk veel. 25mg B6 een tijdje lang dagelijks slikken kan al flinke klachten geven
Pfff dat bedoel ik maar dat supplementen gevaarlijk kunnen zijn en juist je kunnen brengen waar je niet wil zijn... Ik slik nog wel altijd 200 mg magnesiumcitraat... Weet je of dat kwaad kan als je dat al een jaar slikt? De suppletie heb ik uit het boek over Bijnieruitputting van dokter Wilson. Hij zei dat 400 mg magnesiumcitraat goed is om op de slapen en een rustgever is en tevens je energiebalans verbetert. Toen ik het begon te slikken sliep ik idd heerlijk en voelde me super rustig... Ik weet alleen niet hoe lang je dat mag blijven slikken... Ik heb de dosis nu wel gehalveerd...

De een zegt dat we genoeg magnesium binnenkrijgen via onze voeding en de ander zegt dat we te weinig magnesium binnenkrijgen ivm onze voorouders door uitgeputte landbouwgronden. Wat is waar en hoe kwaad kan een supplement... Sommige beweren dat synthetische supplementen slecht zijn voor de gezondheid en andere zeggen weer van niet... Af en toe weet ik het ook niet meer.

Maar een B-complex wordt vaak aangeraden bij onrust, angst, vermoeidheid enzo... Heel veel slikken deze. Wat is een goede, weet je dat misschien?
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

lulu schreef:Jeee mensen, wat vreselijk. En wat naar asje dat je er jaren mee hebt gekampt.
Ik heb in het begin van mijn ziekte hier zo'n twee maanden last van gehad. Ik nam van een vriendin een xanax (normaal rustgevend) maar ik werd juist onrustiger! Het was idd heel zwart...
Ik heb toen via leren.nl mindfullness gedaan (alleen de rozijnenoefening overgeslagen want die sprak mij niet aan), de bodyscan eerst veel, later vooral de ademfocus. Ik kan niet zeggen dat de angst daardoor is verminderd, maar het was wel een manier om rustig te blijven en enige grip te houden.
Het was heel naar, bepaalde momenten tijdens die angst kan ik nog heel scherp voor de geest halen, een soort inprenting.
Het is gelukkig "vanzelf" overgegaan, deze prikkeling van het brein nam af (oorsuizen en duizeligheid kwamen ervoor in de plaats, deze zijn nu ook behapbaarder nu ik beter weet met de ME om te gaan).
Ik gebruik geen reguliere medicatie, wel veel supplementen. Heel soms heb ik nog een staartje van de angst maar gelukkig gelukkig niet meer zoals toen. Ook heb ik toen nog wel eens op een forum gekeken voor angst, daar had ik toen niet zoveel aan (stond wat verder van me af) maar mss kan je ook daar wat info opdoen.
Veel sterkte dreamer! Ik denk echt dat het weer kan verminderen, zorg goed voor jezelf!
thanx LuLu... Ja, ik heb ook een tijdje op een forum gezeten voor paniekaanval toen ik er weer last van had toen ik mn grenzen over was gegaan... maar ik miste de uitputting bij allen. Zij hadden dan angst voor iets en waren nadien wel moe, maar hadden niet een chronisch vermoeidheidsprobleem. Veel durfde niet het huis uit om de paniek, maar dat deed ik gewoon. Ik was gewoon doodmoe, paniek of niet. Ik heb jarenlang geen paniekaanvallen gehad maar een energieniveau van een platgeslagen mug... Ook de afgelopen maande helemaal geen angst, maar wel een lek energievaatje. Waar die mensen met paniekaanvallen gewoon volop werkte en dingen ondernamen. Ook als het alleen paniek was dan zou ik eruit komen door van alles te ondernemen ... ik heb dat ook gedaan, maar door mn vermoeidheid niet serieus te nemen viel ik alleen maar harder weer terug. Paniekaanvallen en angsten heb ik alleen als ik uitgeput ben en er doorheen zit. Ik heb dat nu 2x in afgelopen tien jaar gehad en nu dus dat ik ging afbouwen met medicatie, maar de bijsluiter zegt ook dat je erger je klachten terugkrijgt waarvoor je het slikt. Angsten zijn ook een bijwerking, tja een middel tegen angst... net als paracetamol hoofdpijn kan geven :? Ik had echt het idee dat de angsten chemisch waren, want ik was rustig had geen stress deed niet teveel hield mn grenzen en het was echt net epileptie, shaken schudden trillen klappertanden en vooral in mn slaap was het heftig. Ik leek wel zon junkie in een afkickkliniek. Ik klampte mn man vast en moest mezelf kalmeren en na een uur werd het dan wat rustiger om vervolgens weer aan te zwellen. Dit bleef twee weken voortgaan dag en nacht! Een paniekaanval hoort maar kort te duren en daarom denk ik dat dit een chemische oorzaak had. Ik had namelijk helemaal geen angstgedachtes, maar een op hol geslagen lijf. De eerste week bleef ik redelijk kalm. Ik dacht dat het wel over zou waaien en ik bleef heel stoer afleiding zoeken, ook al was ik gebroken van die panieknachten... Maar na een tijd vond ik het niet meer leuk en kreeg ik zeg maar angst van die angstaanvallen... Ik ben maar weer opgehoogd in medicijnen helaas... ik trok het niet meer, niet wetende hoe lang het nog zou duren. De dokter zei wel, geef het anders tijd en dan geef ik je kalmeringstabletten. Misschien moet je lichaam afkicken en een nieuw niveau bereiken. Je hersenen moet nu zelf stofjes aanmaken terwijl ze al jaren lui zijn gemaakt, maar pfffff, door de uitputting heb ik niet doorgezet...

Het is nu al minder geworden als die weken in december, maar ik ben uitgeput gewoon, nog erger dan ervoor. Ook ben ik veel down en leeg-vlak gevoel, huilbuien, veel gespannen, maar dat kan ook door de ophoging komen. Bijwerkingen daarvan kunnen tot zon 12 weken voortduren voor je lijf weer het snapt... Ik ben erg geschrokken, Uitputting is rot, maar angsten zijn ook echt hels. Zeker de combinatie!

Bij mij was eerst een infectie en toen die slopende uitputting waar ik van dacht... het gaat wel over maar het ging niet over, dokters bezocht, wisten het niet en ik bleef me erdoorheen slepen, pas nadat ik echt uitgeput was kwamen de angsten. 24-7 ik was namelijk zo uitgeput dat ik niet meer kon slapen en alleen maar een hartslag had van heel hoog en golven van angst voor niks - gewoon van uitputting... ik nam al afscheid van het leven want ik dacht dat mn lichaam de uitputting niet meer trok... psychologen noemde het gegeneraliseerd angststoornis, maar de uitputting komt niet in de boekjes voor... die hebben ze even genegeerd om het simpel te houden!!!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik heb zelf ook een paar jaar lang 400mg magnesiumcitraat geslikt en nergens last van gehad. Nou ja, nergens last van gehad: ik slikte het tegen kuitkrampen en het hielp niet voldoende. Nu gebruik ik magnesiumolie en smeer gewoon zoveel als ik nodig heb

Magnesium kun je wel overdoseren, beter niet te gebruiken bij nieraandoeningen enzo, maar heel veel weet ik er ook weer niet van. Wat ik wel weet is dat ik er veel baat bij heb en dat ik graag een paar jaar van mijn leven inruil om geen klachten te hebben als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

Magnesium daalt snel bij darmklachten oa, dus misschien krijg je wel genoeg binnen, maar wie zegt dat je het ook vasthoudt. Ik ben wat dat betreft behoorlijk pro op gevoel

Wat B-complex betreft: ik heb zelf goede ervaring met toppharm, daar zit 10mg actief B6 in en daar zou je eventueel om de dag een tablet van kunnen nemen. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat het bij jou juist averechts werkt......
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Hm, in dat geval kan ik wel de 400 mg behouden... tja ik wil ook weer geen schade lijden... Ik merk ook dat het mn spieren ontspant en vaak door vermoeidheid doen ze pijn... en ik ga binnenkort naar een internist om mn vitamines weer te prikken. Mn B12 was in sept nog niet hoog genoeg, dus ik ben benieuwd wat het nu is. Dus dan wacht ik zijn advies af wb een B-supplement. Ook ga ik ervanuit dat mn nieren goed werken...

Ik heb ook een ontlastingonderzoek laten doen en ben dus wel benieuwd naar de toelichting, want ik kon er niet veel mee... Er bleek een verhoogde candida albicans, maar geen woekering en mn zetmeel bleek ik niet te verteren terwijl ik dat niet veel eet!

Maar mn vitamines zijn omhoog geschoten sinds ik gezonder ben gaan eten dus mn darmen zijn dan niet zo lek als een mandje nog...

en de andere Btjes kunnen die in hoge mate kwaad?
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Mn B12 was in sept nog niet hoog genoeg, dus ik ben benieuwd wat het nu is.
Dan gaan bij mij de alarmbelletjes rinkelen als B12 patient: wat was je waarde?
en de andere Btjes kunnen die in hoge mate kwaad?
in principe niet, tenzij je een onbehandeld B12 tekort hebt, dan geen foliumzuur nemen en liever ook geen B6
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

B12 was in sept 395 foliumzuur 34,7, mn D was 60,4

de januari ervoor was B12 242 en foliumzuur 8,9, mn D was 36,7 deze waarden waren zo laag - mijn exhuisarts zei niks - dat ik radicaal mn voeding heb omgegooid en dat resulteerde in de waardes in sept, maar nu kan het weer anders zijn...
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Die 242 is dat zonder suppletie?
en die 395 is met 34 tabletten B-complex in 7 maanden tijd
Geen smelttabletten genomen?

D gaat de goede kant op, maar mag nog wel wat hoger
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

alles zonder supplementen, toen voor januari had ik nog nooit een supplement gebruikt, die B complex heb ik pas in augustus denk ik genomen, dus daar zal het niet van zijn, echt van voeding.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

oke, dan is dat op zich een prima waarde
Je bent geen vegetarier? (ivm radicaal omgooien voeding)
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Nee, maar wel veel meer vette vis en eieren... is de B12 hoog genoeg zo dus...
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Vette vis kan nooit kwaad, tenzij je vette gefrituurde vis bedoelt :lol:
Ja, voor een gewone B12 waarde is dat echt wel prima hoor!
Een hoge waarde is geen garantie voor beter voelen, meer energie oid. Mijn waarde is >1475 en voel me ook k*t met peren :wink:

Niet echt een verklaring voor je klachten tot nu, maar zou eens een tijdje zonder b-complex doen, kijken of de angsten dan minder worden
En voor ontspanning zou je ook eens een andere vorm van magnesium kunnen proberen: bv olie smeren op de plekken waar je last van hebt (smeren op de buik en onder de oksels schijnt heel ontspannen te werken) of bijvoorbeeld vlokken die je in bad kunt doen
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

mieperdepiep schreef:Vette vis kan nooit kwaad, tenzij je vette gefrituurde vis bedoelt :lol:
Ja, voor een gewone B12 waarde is dat echt wel prima hoor!
Een hoge waarde is geen garantie voor beter voelen, meer energie oid. Mijn waarde is >1475 en voel me ook k*t met peren :wink:

Niet echt een verklaring voor je klachten tot nu, maar zou eens een tijdje zonder b-complex doen, kijken of de angsten dan minder worden
En voor ontspanning zou je ook eens een andere vorm van magnesium kunnen proberen: bv olie smeren op de plekken waar je last van hebt (smeren op de buik en onder de oksels schijnt heel ontspannen te werken) of bijvoorbeeld vlokken die je in bad kunt doen
krijg jij b12 injecties??
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

ja ik krijg injecties vanwege mijn B12 tekort, niet vanwege CVS :wink:
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

mieperdepiep schreef:ja ik krijg injecties vanwege mijn B12 tekort, niet vanwege CVS :wink:
maar ze helpen dus niet?? hoe hoog was je waarde zodat je besloot te injecteren?
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Was geen keuze :wink: mijn waarde was niet meer meetbaar laag
En ja het heeft wel geholpen, maar ik ben nog lang niet de oude, ik ben lang geen 50% van wat ik vroeger was
En ik vrees ook dat ik nooit meer de oude zal worden
Sommige artsen noemen mijn restklachten CVS/ME , ik ben geloof ik meer geneigd het blijvende schade door B12 tekort te noemen.
Plaats reactie