Emotionele uitbarsting

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Emotionele uitbarsting

Bericht door senna »

Ik heb gisteren iets vreemd meegemaakt.
Wegens een misverstand kwam ik in een discussie terecht.
Ik kreeg het koud en trilde, hapte naar adem, hartslag 120, werd bleek, kon niet huilen,…
Ik herkende mezelf niet.
Ik heb mijn excuses achteraf aangeboden.

Ook als mij iets emotioneels verteld wordt word ik bleek en krijg ik het koud.
Herkent iemand dit ? Zo over-reageren op een stressvolle situatie ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Emotionele uitbarsting

Bericht door marlène »

Niet leuk, wel herkenbaar en veel oorzaken mogelijk.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Emotionele uitbarsting

Bericht door Feniks »

De eerste jaren dat ik ziek was vond ik mezelf geestelijk behoorlijk stabiel.

Maar dat is de laatste maanden aan het veranderen. Zelfs zo dat ik me niet verweerd heb toen de een arts me onlangs naar de psychiater heeft door verwezen.

Ik denk dat het niet zo gek is Senna dat er op een gegeven moment iets veranderd. Hoe naar ook. Ben je het grootste deel van je leven kwijt, verlies je je zelf ook nog.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

En zo krijg je al snel de stempel "emotioneel onstabiel" :roll:

Ik ben me nu aan het verdiepen in bijnieruitputing :

http://www.circadian.nl/nieuwsbrieven/cortisol.pdf

Ik herken daar veel in en wordt er volgende week "uitgebreid" op getest.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ja, gelukkig kan ik er goed over praten binnen mijn eigen gezin.
Het voorval was bij iets verdere familie.
Ik kon geen woord meer uitbrengen en heb achteraf een mail gestuurd maar nog geen reactie.
Mijn zoon was indirect betrokken bij het onderwerp en tja...dan reageer ik als een leeuwin !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Fijn zo. Ik had mijn reactie verwijderd omdat ik het ineens over mijn gezin had, het moest over jou gaan, maar de vraag was dus of je er over kan praten ... met je gezin. Gelukkig maar. Ik ook. Ze kennen de oude ik, en voor jou de echte Senna nog.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Heel herkenbaar , dat over-reageren in stressvolle situaties.
Dat is in de loop van de jaren bij mij steeds erger geworden. Het is nu zover, dat ik stress met mensen probeer te vermijden: ik word er gewoon ziek van.
En ik herstel er niet meer van, fysiek en psychisch niet.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

hetzelfde geld ook voor mij,ik lijk mezelf wel niet meer in de hand te hebben,ik heb dit nooit zo gehad,was psychisch best sterk.
maar nu met de minste emotie gaat mijn hartslag omhoog en krijg ik geen adem meer en ik ga dingen mijden nu.ik word niet goed van mezelf.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Het kan tekort aan calcium/magnesium zijn:
- calcium zorgt voor spiercontracties en regulatie van neurotransmitters
- magnesium zorgt voor hartcontractie en spierontspanning
De twee staan in verhouding tot elkaar.

Als je het bijneemt, liefst 's avonds en nooit samen met ander medicijn.

5HTP is de precursor van melatonin, dat wordt ook gegeven aan mensen met een laag serotonine niveau. Mag je niet samen nemen met anti-depressiva.
Je herkent het aan meer trek hebben in eten 's avonds, niet kunnen inslapen, pijn, intolerantie voor warmte, irritabiliteit, angst, woede-aanvallen, ...

Heb je eerder lage GABA, dat kan je herkennen aan verlangen naar drugs allerhande. Stijf, gespannen, opgebrand, opgefokt, niet in staat zijn om je te ontspannen, adrenale burnout valt hier ook onder.
Hier geeft men GABA, taurine, glycine, soms inositol, glutamine tegen verslavingsdrang maar is ook goede ontgifter, chroom voor suikerspiegel bij zoetverslaving, 5HTP of tryptofaan bij inslaapproblemen.

Mensen met Post Traumatisch Stress Syndroom hebben ook laag serotonine + GABA + cortisol gecombineerd.

Lage endorfines kan je herkennen aan makkelijk pijn hebben, snel huilen, voorkeur voor bepaald voedsel, gehecht zijn erkenning en beloning, ...
D-phenylalaline is een basissupplement en uit ervaring weet ik dat low dose naltrexone een heel goede endorfinemachine is :)

Zoals met alle supplementen, altijd goed de kleine lettertjes lezen. Als je aanleg hebt tot bv bipolaire stoornis, dan kunnen sommige supplementen de tendens versterken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

die 5-htp sprak mij wel aan maar las ergens dat dat niet samenging met maxalt en imitrex,weet jij daar iets van Marlene?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo josje

Klopt, 5HTP wordt eerst omgezet in serotonine. Sommige medicatie waaronder imitrex en maxalt doet dat ook. Als je beide samen inneemt, riskeer je serotonine syndroom. Dat is dodelijk.

Daarom, bij elk supplement altijd de kleine lettertjes lezen en steeds aan je apotheker vragen of er interacties zijn.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Voor de volledigheid:

Alles begint met L-tryptofaan => 5HTP => serotonine => melatonine
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

oke,dank je wel.
Gebruikersavatar
angel66
Beginner
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2012, 23:18

Bericht door angel66 »

Heel vervelend, emotionele instabiliteit (en dat is een understatement) en o zo herkenbaar. Ik was juist op zoek naar mensen die er ook last van hebben, vroeg me al af of ik de enige was :cry:

Als ik echt uitgeput ben, kan ik niet meer 'normaal' reageren of een gesprek voeren.
Ik begin dan vervolgens te huilen en soms word ik ook echt boos maar ... hoe beter ik met mijn energie omga, hoe stabieler ik ben maar 1 nacht echt slecht slapen en de volgende dag uren achter elkaar gefocust moeten blijven en het is weer feest.

Ook zo jammer dat een bedrijfsarts dan toch nog vindt dat je dan toch nog naar je collega's toe moet, al moet je daar eerst een uur voor reizen. Nee, thuiswerken is niet de oplossing ... het gaat erom dat ik op kantoor verschijn en dat ik vervolgens te weinig energie heb om iets te doen, is niet belangrijk. En dat ik vervolgens doodmoe thuiskom, de dag erna niets kan omdat ik moet herstellen, is ook geen reden om mee te denken over een oplossing. Pffffff ....
Plaats reactie