cannabis-/wietolie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

CBD-olie redt door chronische vermoeidheid suïcidale tiener https://www.mediwietsite.nl/cbd-olie-re ... /[quote]De 15-jarige Tom uit Thetford, Norfolk, ging al acht jaar niet naar school door zijn chronische vermoeidheid-syndroom – myalgische encefalomyelitis (ME/CVS).
Dit is een complexe ziekte die het functioneren van de hersenen en diverse andere lichaamsprocessen verstoord. Daardoor kan het lichaam vaak niet herstellen van de uitputting na inspaning, waardoor deze chronische vermoeidheid als kernsymptoom tot uiting komt.[/quote]
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Ik gebruik nu een week of 6 cbd olie van j.hooy. heb minder hoofdpijn en neem minder paracetamol. Soms denk ik dat ik wat meer kan doen, dat wordt dan wel weer afgestraft de volgende dag. 3x2 druppels was al te veel, toen was ik hondsmoe. Mentaal voel ik mij beter, heb weer zin om een hobby op te pakken, nu nog de energie. Ik blijf hier nog wel mee doorgaan, slechter word ik er niet van, mijn bloeddruk blijft netjes, is altijd aan de hoge kant en mijn opvliegers zijn veel minder
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Interessant, CBD olie is ook bij Bol.com te koop. Maar klik dan eerst op de reclame voor Bol.com rechts in beeld, want op die manier komt een deel van je aankoop ten gunste aan dit forum dmv het partnerprogramma!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

iensje schreef:Ik gebruik nu een week of 6 cbd olie van j.hooy. heb minder hoofdpijn en neem minder paracetamol.
Welke CBD is dat? Die van 5% of 2,75%?

En voor iedereen hier: hebben jullie dit in overleg met je huisarts gedaan? Is dat zinvol?
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

2,75. neem ik meer dan 3x1 drup dan klap ik in elkaar en ben hondsmoe en voel mij niet lekker. Vanmiddag weer 2 druppels geprobeerd, maar nu als een dweil languit op de bank. Ik moet meer geduld hebben en dus minder nemen. Ben er wel blij mee. Holland en Barret heeft vaak aanbiedingen dus dan valt de prijs erg mee.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Dank voor je reactie! En neem je het alle dagen of alleen wanneer nodig (zoals je bijv. een paracetamol zou nemen)?
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

iedere dag, volgens mij werkt het maar een aantal uren. Als ik het na 18.00 uur neem, slaap ik heel slecht. Maar als ik het voor 18.00 uur neem, de laatste keer op die dag, dan slaap ik stukken beter.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik zie net dat op Holland and Barret dat deze hele week elk tweede artikel 50% goedkoper is. Dus voor wie er haar of zijn voordeel mee wil doen: INSLAAN! Ik moet me er nog eerst in verdiepen...
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Welke CBD is dat? Die van 5% of 2,75%?

En voor iedereen hier: hebben jullie dit in overleg met je huisarts gedaan? Is dat zinvol?
@bloemetje, niet in overleg met huisarts gedaan ik gebruik full spectrum medicinale wietolie met hoog percentage THC en CBD.
Praten met je (huis-)arts over medicinale cannabis https://www.mediwietsite.nl/praten-huis ... -cannabis/

Voor welke klachten wil je CBD gaan gebruiken? https://cbd-producten.nl/over-cbd/
Doseringen CBD https://cbd-producten.nl/cbd-dosering/[quote]Houdt er wel rekening mee dat niet iedere persoon goed zal slapen bij een dosering later op de dag. Ongeveer 75% van de gebruikers krijgen energie/worden helder van CBD, dit is niet lekker als u wilt gaan slapen. Echter verschilt dit per persoon want sommige mensen slapen juist beter als zij CBD voor het slapen innemen. Wat het beste bij u werkt zal u proefondervindelijk moeten uitvinden.[/quote]
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Ja, in overleg met arts, ik heb nl ook nog andere medicijnen. Heb alleen cbd, dus zonder thc, wil niet high worden of er afhankelijk van worden. En ja, bij te laat innemen lig ik de hele nacht wakker. En bij te veel druppels werkt het bij mij averechts, word ik hondsmoe. Maar hoe minder druppels, hoe langer ik met een flesje doe. Toch merk ik verschil, vooral mentaal.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

De invloed van cannabis op ME (chronische vermoeidheid) https://www.mediwietsite.nl/de-invloed- ... /[quote]ME, voluit Myalgische Encefalopathie, is een complexe en veel besproken aandoening die zich uit met symptomen van ernstige vermoeidheid waar geen duidelijke oorzaak voor gevonden kan worden. De vermoeidheid is niet te bestrijden met het nemen van voldoende rust, maar is een constante factor bij mensen die deze last hebben van deze aandoening. Welke rol kan medicinale cannabis spelen bij de aanpak van dit chronisch vermoeidheid syndroom (CVS)?

Erkenning
Het heeft lang geduurd, maar gelukkig is het nu eindelijk zover: ME is een officieel erkende aandoening. Jarenlang liepen patiënten tegen veel onbegrip aan. Ze zouden zich aanstellen en ‘het zit tussen je oren’ werd ze veelvuldig door artsen toegespeeld. Je kunt je voorstellen dat iemand die lijdt aan deze ziekte, daar behoorlijk depressief door raakt. Ernstig, want ME is op zichzelf al deprimerend genoeg. Hopelijk komt er nu een stuk rust voor de mensen die te maken hebben met ME en hopelijk wordt er ook snel meer onderzoek gedaan naar de invloed die cannabis heeft bij ME.[/quote]

Onderzoek
Onderzoek
Helaas zijn er tot op heden nog geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking van cannabis bij ME. Zonde, want het blijkt dat enorm veel patiënten te kennen geven veel baat te hebben bij het gebruik van cannabis. Zij voelen zich bij gebruik subjectief beter dan wanneer zij dit niet doen.

De effecten van cannabis op ME
De symptomen van ME worden dus verlicht bij cannabisgebruik, aldus vele patiënten. De veranderingen die zij bemerken zijn onder andere:
- Minder last van slaapstoornissen
- Afname van gewricht- en spierpijn
- Verminderde depressieve gevoelens
- Minder last van algehele emotionele disbalans
- Sommige patiënten geven zelfs aan dat het gebruik van cannabis de constant aanwezige vermoeidheidssymptomen ook verminderd.

Symptoom gerelateerde onderzoeken
Er zijn diverse onderzoeken verricht naar de uitwerking van cannabis op de symptomen van ME. Officieel niet de directe studies naar ME in combinatie met cannabis, maar indirect zeker wel!

Zo is vastgesteld dat cannabis de diepe slaap kan bevorderen en de remslaap laat afnemen. Hierdoor kan een slecht slaappatroon verdwijnen en voelt een ME patiënt zich minder vermoeid.

Uit onderzoek blijkt chronische pijn aanzienlijk minder te worden wanneer iemand cannabis gebruikt. Dit heeft betrekking op neuropathische pijn (zenuwpijn) én op nociceptieve pijn (weefselpijn). Deze beide vormen van pijn komen voor bij ME. Ook hieruit kunnen we opmaken dat het gebruik van de juiste cannabis soort een positieve bijdrage kan leveren bij ME.

Cannabinoïden
De invloed van cannabinoïden op depressie en andere cognitieve stoornissen is meerdere malen onderzocht. Ook hier betreft het geen onderzoeken die direct in verband staan met ME, maar mensen met ME hebben vaak te maken met deze symptomen.

Uit een studie kwam naar voren dat een lage dosis van cannabinoïdereceptor-agonisten, zoals THC, een gunstige invloed op depressie heeft. Bij een te hoge dosering lijkt de werking af te nemen.

Angsten kunnen afnemen door het gebruik van de juiste mediwiet. De angsten die opspelen bij ME komen vaak voort uit stress en onzekerheid wat betreft de ziekte. Hierbij kan matig wiet(olie)gebruik net de ontspanning geven die nodig is. Ook kan CBD een goede ondersteuning bieden bij angstklachten. Een juiste balans vinden in het gebruik van THC/CBD is van groot belang bij angstklachten. Hier lees je er meer over!

Ons lichaamseigen endocannabinoïdensysteem
Zoals bij zo ongeveer alle aandoeningen, is ook bij ME ons lichaamseigen endocannabinoïdensysteem (ECS), niet in balans. Bij ME is het duidelijk dat er zich ontstekingen in bepaalde hersengebieden bevinden. Door de CB2-receptoren te activeren zouden ontstekingen voorkomen kunnen worden en/of sneller genezen. CB1-receptoren hebben invloed op psychische belevingen en het doorgeven van pijnsignalen vanuit ons brein. Wanneer deze geactiveerd worden, kunnen psychische klachten en pijn bij ME afnemen, of mogelijk verdwijnen. Uitgebreide informatie over het endocannabinoïdesysteem is hier te vinden.

De toekomst
Het is te hopen dat nu ME eindelijk een officieel erkende chronische aandoening is, er ook snel onderzoeken gedaan gaan worden naar het effect van mediwiet op deze ziekte. Patiëntenervaringen zijn er inmiddels genoeg, hier zou de wetenschap toch iets mee moeten doen. Ook de onderzoeken die reeds gedaan zijn naar symptomen die ook spelen bij ME, laten zien dat cannabis wel degelijk een positieve invloed kan hebben op het verloop van de ziekte.

Hopelijk volgt er over niet al te lange tijd dus een artikel met daarin wetenschappelijk onderbouwde bewijzen..
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik ga binnenkort contact opnemen met mijn HA hieromtrent. Ik heb nu voor de tweede dag hoofdpijn die is begonnen tijdens mijn menstruatie en dit al voor de derde keer op rij. Die hoofdpijn duurde toen 12/15 dagen, maar soms ook 8 of 5 dagen. Oh, het lijkt me heerlijk dat deze hoofdpijn maar vijf dagen gaat duren. Overigens heb ik soms ook episodes van hoofdpijn die zo lang duren los van mijn ongesteldheid.

Het waren twee heerlijke weken waarin ik afgelopen maand eens geen hoofdpijn had. Zucht. Maar op internet kan ik er niet uitkomen of het gebruikt kan worden voor de genoemde tijd of dat ik het continu moet slikken. Hopelijk heeft mijn HA daar een idee van. Nu gebruik ik diclofenac en ik wil niet van alles door elkaar gaan slikken, maar ms kan CBD olie me bij een volgende episode (beter) helpen... of ms moet ik het wel continu slikken om dergelijke hoofdpijn te voorkomen?

Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat het telkens weer overgaat, dus nu hopelijk ook (en rap een beetje!?!?!). Het heeft al eens drie maanden geduurd, maar dat is gelukkig al weer jaren geleden.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

bloemetje schreef:Ik ga binnenkort contact opnemen met mijn HA hieromtrent. Ik heb nu voor de tweede dag hoofdpijn die is begonnen tijdens mijn menstruatie en dit al voor de derde keer op rij. Die hoofdpijn duurde toen 12/15 dagen, maar soms ook 8 of 5 dagen. Oh, het lijkt me heerlijk dat deze hoofdpijn maar vijf dagen gaat duren. Overigens heb ik soms ook episodes van hoofdpijn die zo lang duren los van mijn ongesteldheid.

Het waren twee heerlijke weken waarin ik afgelopen maand eens geen hoofdpijn had. Zucht. Maar op internet kan ik er niet uitkomen of het gebruikt kan worden voor de genoemde tijd of dat ik het continu moet slikken. Hopelijk heeft mijn HA daar een idee van. Nu gebruik ik diclofenac en ik wil niet van alles door elkaar gaan slikken, maar ms kan CBD olie me bij een volgende episode (beter) helpen... of ms moet ik het wel continu slikken om dergelijke hoofdpijn te voorkomen?

Ik probeer mezelf eraan te herinneren dat het telkens weer overgaat, dus nu hopelijk ook (en rap een beetje!?!?!). Het heeft al eens drie maanden geduurd, maar dat is gelukkig al weer jaren geleden.
@bloemetje, informeer je goed. Gebruik je nog andere medicatie? https://www.mediwietsite.nl/cbd-en-inte ... edicijnen/
Dosering CBD https://cbd-producten.nl/cbd-dosering/[quote]Voor een beginnende gebruiker is het raadzaam om eerst met een lage dosering te beginnen. Iedereen is anders en elk lichaam reageert anders op CBD. Of een juiste CBD-dosering bij u werkt heeft niet zoveel te maken met gewicht, lengte of leeftijd, wat bij diverse soorten medicatie vaak wel het geval is. Het beste is om met een lage dosering te beginnen en de dosering geleidelijk te verhogen totdat het gewenste resultaat is bereikt.

CBD-olie
U zou kunnen beginnen met 2 maal daags 1 druppel (ochtend/middag). Na 3 tot 7 dagen zou u de dosering kunnen verhogen met elke dag 1 extra druppel.
Als uw lichaam gewend is aan een regelmatige dosis, dan kunt u ervoor kiezen om een “spiegel” op te bouwen. Dit doet u door 3 tot 4 maal daags een dosering te nemen met een tussenposen van 5 uur.
Houdt er wel rekening mee dat niet ieder persoon goed zal slapen bij een dosering later op de dag. Ongeveer 75% van de gebruikers krijgen energie/worden helder van CBD, dit is niet lekker als u wilt gaan slapen. Echter verschilt dit per persoon want sommige mensen slapen juist beter als zij CBD voor het slapen innemen. Wat het beste bij u werkt zal u proefondervindelijk moeten uitvinden.[/quote]
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ingewikkeld die interactie...
Plaats reactie