Moeite met ademhalen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Des te vermoeider ik raak, des te meer meer moeite heb ik om te adem te halen en genoeg zuurstof binnen te krijgen. Komt dit bekend voor en kan ik hier iets aan doen? Vind het beangstigend want het voelt soms alsof ik aan het stikken ben (heb astma, en dit is veel erger dan een mega astma-aanval).
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Moeite met ademhalen

Bericht door josje15 »

Misschien toch naar de dokter, heb je een longarts?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Moeite met ademhalen

Bericht door asje »

Ik ken het zeker, mss minder sterk dan jij, ik weet het niet. Ik moest altijd (alleen 's winters) een keer of 10 voor de open deur gaan staan om even flink zuurstof te krijgen. Gek genoeg hèlemaal geen last meer du moment dat ik Carnitene ging gebruiken.
Life smells...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

josje15 schreef:Misschien toch naar de dokter, heb je een longarts?
Nop. :roll:

@ Asje, sorry maar herken jou verhaal niet echt. Van kou krijg ik het juist benauwder en L-Carnitine deed bij mij geen klap. :(
Laatst gewijzigd door stargazertje op 01 dec 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Moeite met ademhalen

Bericht door mamoes »

Beste stargazetje,

Probeer eens op de punten onder je sleutelbenen te drukken.
D.w.z. onder je sleutelbenen vlak bij de kom van je arm zit een 'kuiltje' als je aan weerskanten een lichte druk op dat kuiltje uitoefent, (vraag desnoods of iemand dat wil doen) dan moet je als het werkt met een minuut of 2 à 3 kunnen merken dat je beter kunt ademhalen en doorademen.
Dit zijn je hart en longpunten.
Astma zal er niet door genezen maar het kan je wel helpen als je het zo benauwd hebt dat je niet door kunt ademen.
Suc6 ermee
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Dank Mamoes, dat helpt inderdaad en dan heb ik het alleen links gedaan. Is wel inspannend om te doen (heb niemand om te helpen) Mijn hartslag is nog steeds wel 130, maar hopelijk zakt die ook weer een beetje.

Extra: rechts doet echt megazeer en helpt niet, maar dankzij links ben ik in ieder geval van het stikgevoel af. thankx.
Laatst gewijzigd door stargazertje op 01 dec 2012, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Moeite met ademhalen

Bericht door asje »

Misverstandje: ik schreef dat ik het alleen in de winter zo erg had, dus ook hoe kouder, hoe erger.
Life smells...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Sorry Asje, dan ook verkeerd gelezen van mijn kant.
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Moeite met ademhalen

Bericht door luna923 »

wist niet dat die druk punten hielpen bij dat, wel handig om te weten ( als ik het onthou met die suff kop van mij lol), ik ken alleen de punt tussen duim en wijsvinger en die moet je masseren, dat helpt tegen hoofdpijn een beetje.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Moeite met ademhalen

Bericht door asje »

Maar gelukkig iig helpt de tip van mamoes.
Life smells...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Hartslag gaat ondanks nu zeker werkende medicatie nog steeds omhoog, maar ben ook erg blij met de tip van Mamous want ik krijg adem. Nu de tip nog onthouden. :lol:
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Moeite met ademhalen

Bericht door mamoes »

Ha stargazetje,

Dat is mooi dat het je helpt.
Als je zo moe bent en dan niet meer door kunt ademen en het dan steeds benauwder krijgt is dit een mooie oplossing.

Tip: Zet het op een briefje en hang het op een zichtbare plaats in geval van vergeetachtigheid of brainfog.

Sterkte allemaal
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Moeite met ademhalen

Bericht door josje15 »

Hoi Stargazertje

Wil je geen longarts?
Heb je wel goeie medicatie tegen je astma?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Moeite met ademhalen

Bericht door stargazertje »

Wil er wel een, maar die kan denk ik weinig doen? Heb al jaren 1 medicijn waar ik de helft van moet nemen als andere patiënten. Als ik hoger wil dan gaat de huisarts steigeren. Ook een medicijn voor aanvallen (huidige medicijn is voor langdurig gebruik) krijg ik niet. Moet bekennen dat ik het astma-medicijn eigenlijk alleen inneem tijdens mijn hooikoortsperiode en als dat het koud is.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Moeite met ademhalen

Bericht door josje15 »

Stargazertje

ik heb zelf astma en het nemen van de medicatie luistert heel nauw. als ik het 1 keer niet neem, dna komen de klachten gelijk terug.
als je het maar af en toe neemt, dan werkt het niet.
en dat jij maar de helft krijgt van andere patienten, het is zo per presoon de dosering en ze beginnen laag. Maar dan is het ws beter om die je hebt eerst maar es dagelijks te gebruiken,
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Plaats reactie