Gebrekkige functie mitochondriën: nu als diagnosemiddel?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

louisa schreef:Interessant artikel op site van Frank Twisk: "Myhill: behandeling m.b.v. supplementen etc. leidt tot een afname van mitochondriale dysfunctie in ME/CVS": http://www.hetalternatief.org/Mitochond ... 201058.htm

Groetjes, Louisa
De behandeling met supplementen die word voorgesteld op website Frank Twisk is bijna identiek aan de werkwijze van Prof Maes en/of IPNIR. De supplementen (Springfield) zorgen voor meer energie in de cellen en gaan oxidatieve stress en mithochondriale dysfunctie tegen. DML beweerde onlangs nog in een recente video dat er daar geen geneesmiddelen voor bestaan. Maar er zijn dus wel degelijk supplementen die kunnen helpen, indien je ze lang blijft nemen.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

mjramzy schreef:
louisa schreef:Interessant artikel op site van Frank Twisk: "Myhill: behandeling m.b.v. supplementen etc. leidt tot een afname van mitochondriale dysfunctie in ME/CVS": http://www.hetalternatief.org/Mitochond ... 201058.htm

Groetjes, Louisa
De behandeling met supplementen die word voorgesteld op website Frank Twisk is bijna identiek aan de werkwijze van Prof Maes en/of IPNIR. De supplementen (Springfield) zorgen voor meer energie in de cellen en gaan oxidatieve stress en mithochondriale dysfunctie tegen. DML beweerde onlangs nog in een recente video dat er daar geen geneesmiddelen voor bestaan. Maar er zijn dus wel degelijk supplementen die kunnen helpen, indien je ze lang blijft nemen.
Die supplementen krijgt mijn zoon ook via DML. Maar hij slikt ze wat minder dan voor geschreven en ik heb er ook zo mijn twijfels over. Ik geef ze het voordeel van de twijfel. Is dan ook de enige concessie die ik naar de alternatieven doe. Vrees wel dat er meer aan verdiend wordt dan dat het daadwerkelijk helpt. Net als al die vitaminepilletjes van het Kruitvat of die vega- en andere semi/schijn-wetenschappelijke testjes.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Zo licht zou ik daar nu ook niet overgaan. Kruidvat pilletjes kun je naar mijn mening niet vergelijken met de dure supplementen waar Prof Maes of DML met werkt. Van één supplement te nemen moet je inderdaad geen wonderen verwachten. En zomaar dingen gaan nemen zonder uitgebreid bloedonderzoek te doen heeft ook minder zin. De effecten van omega 3 of sommige andere supplementen hebben hun nut toch al langer bewezen. Je geneest misschien niet maar als je daardoor terug een betere levenskwaliteit kan hebben vind ik het proberen waard. Helaas is het wel niet goedkoop allemaal en als je veel moet nemen moeten je darmen het nog aankunnen. Rotzooi van het Kruidvat komt er bij mij niet in..
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ik hoop dat je gelijk hebt, mjramzy. Ze zijn er inderdaad duur genoeg voor. Alles wat duur is is echter niet noodzakelijkerwijs altijd goed.

Weet je waar ik bewijzen kan vinden, trouwens?

Ik zie het als ondersteunend en beschermend tegen alle andere behoorlijk schadelijke paardemiddelen die ie krijgt/neemt.......
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ annac

een cursus orthomoleculaire geneeskunde zou je heel wat duidelijk kunnen maken of een boek over biologie, energieprocessen, detox, ...

Het belangrijkste is het proces van ATP en vrije radicalen te begrijpen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

marlène schreef:@ annac

een cursus orthomoleculaire geneeskunde zou je heel wat duidelijk kunnen maken of een boek over biologie, energieprocessen, detox, ...

Het belangrijkste is het proces van ATP en vrije radicalen te begrijpen.
En laat ik nou net die orthomoleculaire insteek voor geen cent vertrouwen. Mijn zus had ook ME en consulteerde o.a. deze richting, ging ervoor naar Den Haag, maar ging dus wel mooi dood.

En een Prof. in het ziekenhuis waar ik werkte die kanker kreeg en nb (uit wanhoop natuurlijk) Hans Houtsmullers therapie volgde, is nu ook dood. Deze Houtsmuller beweerde te zijn genezen van een uitgezaaid melanoom met behulp van een door hemzelf ontwikkeld dieet gebaseerd op de orthomoleculaire leer, het Houtsmullerdieet. Later gaf hij toe dat hij nooit een uitgezaaid melanoom heeft gehad. (Of dat het eruit gesneden was ofzo)

Ik bedoel maar. Niet erg vertrouwen wekkend, niet?

De waarheden die er in zitten kan ik zelf ook bedenken. Maar ik wacht wel tot die leer middels dubbel blind onderzoek sluitender is geworden dan ik tot nu toe gevonden heb.

Maar toch bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

annac schreef:Ik hoop dat je gelijk hebt, mjramzy. Ze zijn er inderdaad duur genoeg voor. Alles wat duur is is echter niet noodzakelijkerwijs altijd goed.

Weet je waar ik bewijzen kan vinden, trouwens?

Ik zie het als ondersteunend en beschermend tegen alle andere behoorlijk schadelijke paardemiddelen die ie krijgt/neemt.......
Supplementen die ikzelf heb genomen om tekorten aan te vullen zorgden ervoor dat die waarden in het bloed terug normaal kwamen te staan, hoge dosis zuivere omega 3 zorgden ervoor dat mijn hoge allergische IgG waarden in het bloed gingen dalen. Ook moest ik dan nog maar de helft nemen van mijn normale (chemische) medicatie tegen al mijn allergieën. Dus die zaken doen toch wel iets. Omega 3 heeft ontstekingsremmende eigenschappen en het is ook bewezen dat het depressies tegengaat.

Ook kan een lekkende darm of leaky gut bij ME en/of CVS genezen worden door een strikt dieet (met behulp van bloedtesten om voedselintoleranties op te sporen) en een supplement waar glutamine inzit om het herstel van het darmslijmvlies te bevorderen. Bij veel patiënten zien ze in latere testen dat de immuniteit van de slijmvliezen erop vooruit gaat. (gebeurd aan de hand van stoelgangonderzoek)

De onderstaande tekst is een kopie van stukje tekst uit een brief van Prof. Maes aan de Belgische minister van volksgezondheid in 2008:

Er zijn verschillende publicaties in de Medline die tonen dat specifieke immunotherapieen en voedingssupplementen (die ook een biochemische en immunologisch werkingmechanisme hebben) wel nuttig zijn bij vermoeidheidstoestanden. Meer nog: zelfs “translational medicine“ experimenten hebben het nut aangetoond van specifieke voedingssupplementen bij vermoeidheid en spierpijnen. Om dit te verduidelijken heb ik een state-of-the-art review artikel toegevoegd, gebaseerd op de laatste publicaties ook van mijn hand. Het is verbazingwekkend te zien dat geen enkele van die studies ook maar vermeld wordt in het KCE verslag, noch in het verslag van de Hoge Gezondheidsraad. Uit dit en het volgende mag duidelijk worden dat U en uw instellingen die biochemische wetenschappelijke gegevens doelbewust negeren.

Michael Maes. Inflammatory and oxidative & nitrosative stress (IO&NS) pathways underpinning chronic fatigue, somatization and psychosomatic symptoms. Invited Review: Current Opinion in Psychiatry, 2008.
Maes M, Mihaylova I, Leunis JC. Increased serum IgM antibodies directed against phosphatidylinositol (Pi) in chronic fatigue syndrome (CFS) and major depression: evidence that an IgM-mediated immune response against Pi is one factor underpinning the comorbidity between both CFS and depression. Neuro Endocrinol Lett. 2007 Dec;28(6):861-7. PMID: 18063934 [PubMed - indexed for MEDLINE] Maes M, Coucke F, Leunis JC. Normalization of the increased translocation of endotoxin from gram negative enterobacteria (leaky gut) is accompanied by a remission of chronic fatigue syndrome. Neuro Endocrinol Lett. 2007 Dec;28(6):739-44. PMID: 18063928 [PubMed - indexed for MEDLINE] Maes M, Mihaylova I, Bosmans E. Not in the mind of neurasthenic lazybones but in the cell nucleus: patients with chronic fatigue syndrome have increased production of nuclear factor kappa beta. Neuro Endocrinol Lett. 2007 Aug;28(4):456-62. PMID: 17693979 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Maes M, Mihaylova I, Kubera M, Bosmans E. Not in the mind but in the cell: increased production of cyclo-oxygenase-2 and inducible NO synthase in chronic fatigue syndrome. Neuro Endocrinol Lett. 2007 Aug;28(4):463-9. PMID: 17693978 [PubMed - indexed for MEDLINE] Mihaylova I, DeRuyter M, Rummens JL, Bosmans E, Maes M. Decreased expression of CD69 in chronic fatigue syndrome in relation to inflammatory markers: evidence for a severe disorder in the early activation of T lymphocytes and natural killer cells. Neuro Endocrinol Lett. 2007 Aug;28(4):477-83. PMID: 17693977 [PubMed - indexed for MEDLINE] Maes M, Mihaylova I, Leunis JC. Chronic fatigue syndrome is accompanied by an IgM-related immune response directed against neopitopes formed by oxidative or nitrosative damage to lipids and proteins. Neuro Endocrinol Lett. 2006 Oct;27(5):615-21. PMID: 17159817 [PubMed - indexed for MEDLINE] Maes M, Mihaylova I, Leunis JC. Increased serum IgA and IgM against LPS of enterobacteria in chronic fatigue syndrome (CFS): indication for the involvement of gram-negative enterobacteria in the etiology of CFS and for the presence of an increased gut-intestinal permeability. J Affect Disord. 2007 Apr;99(1-3):237-40. Epub 2006 Sep 27. PMID: 17007934 [PubMed - indexed for MEDLINE] Meeus M, Nijs J, McGregor N, Meeusen R, De Schutter G, Truijen S, Frémont M, Van Hoof E, De Meirleir K. Unravelling intracellular immune dysfunctions in chronic fatigue syndrome: interactions between protein kinase R activity, RNase L cleavage and elastase activity, and their clinical relevance. In Vivo. 2008 Jan-Feb;22(1):115-21. PMID: 18396793 [PubMed - indexed for MEDLINE] Metzger K, Frémont M, Roelant C, De Meirleir K. Lower frequency of IL-17F sequence variant (His161Arg) in chronic fatigue syndrome patients. Biochem Biophys Res Commun. 2008 Nov7; 376(1):231-3. Epub 2008 Sep 5. PMID: 18774769 [PubMed - in process]
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

En laat ik nou net die orthomoleculaire insteek voor geen cent vertrouwen
De voorbeelden die je aanhaalt zijn analoog voor de klassieke geneeskunde. Ik kan je evenveel voorbeelden geven van klassiek geschoolde artsen die er ook geen bal van terechtbrengen.

Het is allemaal niet zo zwart wit. Geen enkele leer heeft 100% gelijk. Je vroeg om info omtrent supplementen en waarop deze gebaseerd is, vandaar een voorbeeld van de ortho geneeskunde. Ik kon je net zo goed naar de plantenkunde verwijzen maar de supplementen waarmee DML en co werken zijn nu eenmaal meer gebaseerd op de ortho basis.

De werking van redox vind je in elke gezondheidsleer terug.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ annac

Als je meer over oxidatieve stress en andere basis biologie wil leren, is Khan Academy is leuke online school

http://www.khanacademy.org/science/chem ... ion-states

Er staan ruim 3600 gratis lessen op over wiskunde, wetenschap, IT, geschiedenis, ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Zoals ik al zie hebben die supplementen voor mij het voordeel van de twijfel.

Mijn zoon slikt ze in wat mindere mate, maar op advies van DML en dat maakt het enige verschil. Echt kijk heb ik er niet op. Dus dat tekort kun je me gerust aan rekenen. En heb er ook de tijd en de puf niet voor om me erin te verdiepen.

De regulieren, ik wacht op wat zij met hun technieken in onderzoek naar mitochondriën doen.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hoi Marléne

Die tip van die online lessen is een goeie.
Zelf merk ik ook een enorm gemis aan kennis die een aantal mensen hier heel veel hebben.

ik merk de neiging om op jullie te steunen en dat vind ik heel vervelend.
Wat ik ook merk, al veel eerder dat mijn hersenen niet meer willen en kunnen studeren. Echt geheugenproblemen en ook in mijn leven me vaak in onderwerpen verdiept, opleidingen gedaan en het gaat gewoon niet meer.
Zelfs dingen die ik wel geleerd heb, biologie, natuurkunde, scheikunde,wiskunde, de grote lijn heb ik nog, maar de details niet meer.
Het nivo van medische kennis is hier hoog en ik kan echt niet mee. dus ik hoop, dat jullie je kennis met me willen blijven delen en met anderen.

Ik wilde dit al een tijdje zeggen en vond hier een off-topic gaatje.

groetjes josje15
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo josje

er is geen haast om alles ineens te willen weten. Ik ben ook maar een laatbloeier door omstandigheden :) Op het internet kan je alles leren tegenwoordig. Je hoeft een onbekend woord maar in te geven en je bent vertrokken.

Khan Academy vind ik wel handig inderdaad!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie