Zwarte tanden door antibiotica?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Zwarte tanden door antibiotica?

Bericht door malu »

Voor Lyme en co-infecties zit ik aan een dubbele AB-kuur. Het valt me op dat mijn tanden zwart verkleuren door de antibiotica. Baal er behoorlijk van.

Hebben jullie dit ook? Wat is de reden van de verkleuring? Kun je het voorkomen? En gaat het weg als je bent gestopt met de antibiotica?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Zwarte tanden door antibiotica?

Bericht door bloemetje »

Malu, als je de AB hebt voorgeschreven gekregen van DML dan heb je mogelijk ook de vit B zuigtabletten? Ik heb daar nl destijds idd verkleurde tanden van gekregen, dus mogelijk ligt het daaraan en niet aan de AB - anders zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Wel fijn: mijn tandarts heeft mn tanden gepolijst en toen was het weg.

Groetjes, Bloem
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Volgens mij kun je inderdaad zwarte tanden krijgen door veel antibiotica gebruik. Ze worden er niet beter op volgens mij.
Het fijne weet ik er niet van.

Sterkte!
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

@bloemetje
Nee, heb geen vit B zuigtabletten...

Bij kinderen schijnt het vaak voor te komen (dus bij tanden die in ontwikkeling zijn), en verder wordt het alleen vermeld als een zeldzame bijwerking. Raar. Ik heb gelukkig binnenkort afspraken staan in Brussel en bij mijn tandarts...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Zoals Marry al zegt, is het idd algemeen bekend dat AB sowieso niet goed is voor je tanden. Zelf had ik meer last van dun haar door de AB, om over de rest nog maar te zwijgen...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Haaruitval, ook zo'n leuke idd... als het zo doorgaat word ik er niet bepaald mooier op ;).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

toen mijn zoon nog klein was heeft hij weken antibiotica gehad en zijn tandjes waren daardoor allemaal zwart geworden,dit is in de loop der tijd allemaal weer weggetrokken en heeft nu een gewoon gebit gelukkig.
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@malu
ik zit op het moment volgens mij in week 14 van 16 van een dubbele AB kuur tegen Lyme en Chlam.Pneu, namelijk doxy en azitro
waarschijnlijk dezelfde als jij, maar ik heb geen verkleuring van mijn tanden en ook geen vitamine B zuigtabletten...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik geen verkleuring, zit net als Burial op Azythro & Doxy. Hiervoor Azythro & Rifampicine en toen ook niks.

Op welke ABs zit je momenteel?
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

malu schreef:Haaruitval, ook zo'n leuke idd... als het zo doorgaat word ik er niet bepaald mooier op ;).
Ik maak nog weleens de grap dat ik er van binnen zo mooi uit zie, nl: volgens alle bloeduitslagen e.a. standaardtesten ben ik helemaal oke.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Haha idd Bloemetje, bij onze strálende gezondheid en bijbehorende labuitslagen vallen die futloze dunne haren en grafbek gewoon in het niet ;).

@josje
Dat geeft goede hoop! (Hij had toen wel al z'n volwassen gebit neem ik aan?)

@Diederik
Zit aan de Azithromycine en Tetralysal, maar heb ook 6 weken Rifampicine gehad. Ik denk dat de Tetralysal de boosdoener is... Ze geven die niet aan kinderen wegens risico op verkleuring tanden en bij zulke AB (Tetracyclines) werd vroeger ook altijd de waarschuwing afgegeven dat je geen melk erbij mocht gebruiken, dus dat zegt wel wat. De apotheker zei dat het oké was mits ik er maar zo'n 2 uur tussen laat...

Ik ga nog eens navragen of ik de melkproducten niet beter helemaal kan laten staan, en als dat het niet is hoop ik dat ik binnenkort een andere soort AB krijg, vrolijk word je er namelijk niet van.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
wimmie
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2012, 19:39

Bericht door wimmie »

@ malu
Wim heeft ook die zwarte (omrande) tanden, volgens dml van maagzuur (pakt ook nexium 40) maar hij moest dan toch de doxy vervangen door de minocyn.

Maar ik las ergens op een bijsluiter dat dat idd een bijwerking kan zijn.
Ze zijn nog altijd zwart, 4 december naar tandarts hopelijk kan het weg.
Greetz
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

nee malu waren zijn melktandjes,maar die zijn ook allemaal weer wit geworden.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Vandaag op consult geweest, o.a. ivm de zwarte tanden moet ik nu overstappen op Doxy ipv Tetralysal. Het kan veroorzaakt worden door de zuurgraad van het speeksel, wat weer komt door de samenstelling van het bloed (dus niet direct vanuit de maag in mijn geval). De tandarts moet nu verder beoordelen wat eraan te doen is: als het oppervlakkig is komt het sowieso goed, zit het binnenin dan wordt het lastiger. Ben benieuwd....

@Wimmie
Ik hoop dat het met de minocycline goed blijft, zelf krijg ik nu dus Doxy ipv Tetralysal - wat ik wel wat vreemd vind omdat dat dus ook die bijwerking kan geven. Ik hoop dat onze tandartsen een goede oplossing voor ons weten!
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
wimmie
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2012, 19:39

Bericht door wimmie »

@malu
Zijn tanden zien nog altijd zwart omrand alsof ie 6 pakskes groen michel smoort (not) maar volgens het nieuw behandelplan moet hij over een week terug 2x200mg doxy en de biclar 500mg nemen.
Ik denk niet omwille van de tanden, das nu het minst van zijn problemen.

Heeeeeel veeeeeeel herx aanvallen, gisternacht 5 keer, huisarts komt zo bloed trekken om te zien of er niks mankeert aan de organen.
We houden ons nu vast aant gedacht dat borry de pijp uit gaat.
greetz
Zonja
Plaats reactie