Ziek zonder koorts

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Ziek zonder koorts

Bericht door dreamer84 »

Hallo,

Misschien is dit onderwerp al geweest, maar heb er op gezocht en het niet kunnen vinden.

Ik ben vaak ziek - ik denk dat meerdere dat probleem kennen. Als iemand snottert, ik krijg het ook. Als iemand buikgriep heeft, ik pik het ook mee. Mijn immuunsyteem is overactief en signaleert al snel een indringer. Ook na een drukke periode --> ziek. Gewoon een steeds terugkerend fenomeen, al negen jaar lang. Erg vervelend, maar vooralsnog weet ik niet wat ik eraan kan doen.

Ik heb alleen NOOIT koorts, maar ben wel behoorlijk ziek en voel me gewoon alsof ik een zware griep heb, maar GEEN koorts. Soms wenste ik dat ik koorts had, want dan is je lichaam tenminste in actie tegen de indringers en ben je er sneller bovenop. Nu kan je dan zo kwakkelen. Maar ik vraag me af hoe ik me zo ziek kan voelen zonder koorts.

Als kind was de koorts eigenlijk altijd de graadmeter van het ziek zijn. Had ik koorts dan was ik ziek en bleef ik thuis. Was ik koortsvrij mocht ik al snel naar school en voelde ik me ook beter. Dat was erg makkelijk. Maar nu heb ik geen graadmeter. Ik meet geen koorts en denk dan: ik ben niet ziek, maar dan moet ik toch echt erkennen: ik VOEL me wel ziek.

En zoek ik op griep en virussen dan is koorts vaak wel een must als je het virus flink te pakken heb, maar ik heb het dan echt flink te pakken zonder koorts en begrijp er niets van.

Herkent iemand dit???

Btw, sinds ik vermoeidheidsklachten hebt (9 jr) heb ik ook nooit meer koorts gehad.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Ziek zonder koorts

Bericht door felixloena »

Ik denk dat velen het hier wel herkennen. Ik heb ook al jaren geen koorts meer gehad. Zelfs toen ik vorig jaar een borstontsteking had, geen koorts.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Ziek zonder koorts

Bericht door stargazertje »

Telkens hier ook geen koorts al heb ik verder wel alle andere klachten (hoofdpijn, rillen maar enorm rode wangen hebben etc).
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Ziek zonder koorts

Bericht door asje »

Het is een teken van een verstoord immuunsysteem, wij hebben meestal geen of weinig koorts terwijl we ons dan wel heel ziek voelen. Wat we dan ook zijn alleen reageert het immuunsysteem niet normaal.
Life smells...
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Ziek zonder koorts

Bericht door sidonia »

Heul herkenbaar. Al in geen jaren koorts gehad.
Ik heb pas sinds 1,5 jaar de diagnose ME, maar heb al wel jarenlang klachten. Ook vaak grieperig, maar geen koorts. Toen ik destijds naar mijn toenmalige huisarts ging met deze klachten, zei ze: kom maar terug als je koorts hebt en dus echt ziek bent.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Ziek zonder koorts

Bericht door stier »

Ik heb in 2000 knokkelkoorts gehad (dengue fever) met zeer hoge koorts. Zeker een week koorts gehad toen. Sindsdien sukkel ik met mijn klachten en heb ik misschien 2 of 3 keer licht verhoging gehad, maar geen koorts.
Ik heb ook bartonella en rickettsia in mijn lijf (gehad?).
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Hallo, fijn om te horen dat dit herkenbaar is! Want je gaat altijd twijfelen aan jezelf hoe ziek je kan zijn als je toch geen koorts hebt, terwijl je ontzettend ziek voelt. Ik heb dan alle klachten van griep, behalve dan de koorts, en juist zonder die koorts heb ik het idee dat virussen langer blijven hangen.

Zo weet ik nog dat ik een paar jaar terug met mijn vriend en broertje ziek was in Spanje. Zij hadden koorts en ik niet. Hoofdsymptoom was bij alledrie overgeven. Zij waren binnen drie dagen weer kiplekker en ik bleef er wel 2 weken zoet mee voor dat ik echt kon zeggen dat ik er vanaf was!

Maar ik voel me altijd zo'n aansteller als ik op de bank lig ziek te wezen zonder koorts, terwijl ik me echt beroerd voel. En dokters en medische boeken zeggen altijd: koorts is de graadmeter van een infectie of ontsteking of virus in je lichaam. :(

Volgens de dokter was mijn immuunsysteem -zover je dat kan meten bij de dokter- in orde. Maar ik denk ook dat mijn immuunsysteem een actief beeld laat zien, maar te actief is ook niet goed :(

Als meer dat hier hebben kun je gewoon een virus of infectie hebben zonder koorts en goed ziek zijn!
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Dit is ook voor mij heel erkenbaar. Het is de motor die wel aanslaat, maar er wordt geen gas gegeven, zodat je geen meter opschiet. Daarom duurt het ziektegevoel ook zo lang.

Ik heb gelukkig een huisarts die dit bevestigt. Hij zei letterlijk: dat zijn de ergste gevallen, ik zie veel liever symptomen dan dat. Hij had het dan over gelijkaardige patiënten die met griepklachten komen, vaak zelfs niet eens tekenen van verkoudheid, neusloop of hoest vertonen maar toch heel ziek zijn. Hun immuunsysteem is dysfuncitoneel.

Deze uitspraak deed me goed, omdat ik ook met zo'n twijfel zat of ik me nu aanstelde of niet. Niet dus, het is heel typisch voor deze rotziekte...
Vroeg of laat komt er een echte naam, en die zal zeker met het immuunsysteem te maken hebben.
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

ondanks dat ik nu even niet de energie heb om alles te lezen...
ik heb volgens mij ook al jaren geen koorts meer en volgens mij komt dat door het falende immuunsysteem bij ons Lyme/ME/CVS patiënten
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

100% herkenbaar; sinds ik ME heb heb ik geen koorts gehad maar me wel ziek gevoeld, voor mij een teken aan de wand.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

ja heel herkenbaar,koude rillingen en niet warm kunnen worden en dan weer te warm,maar geen koorts ondanks dat je je heel ziek voelt.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Bij ons ook heel herkenbaar.

Veel gestelde vraag: Heb je koorts ? Nee, o dan ben je gelukkig niet ziek.

Knapt een zieke met een paar dagen weer op, tel er voor ons dan maar minimaal een week bij.
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

hier precies hetzelfde. Misschien zouden we wel opknappen als we eindelijk eens koorts kregen..............
Gebruikersavatar
hypnosa
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jul 2007, 11:58
Contacteer:

Bericht door hypnosa »

Hier ook herkenbaar helaas :(
Ik pik het ene virus na het andere op en voel mij weken beroerd. Mijn gezin krijgt het een paar dagen en het is over.
Gezonde mensen hebben vele wensen, zieke mensen hebben er maar 1.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

hypnosa schreef:Hier ook herkenbaar helaas :(
Ik pik het ene virus na het andere op en voel mij weken beroerd. Mijn gezin krijgt het een paar dagen en het is over.
ZO herkenbaar!! :((((
Plaats reactie