Veel pijn in benen door massage?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joja
Actief lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 30 mar 2012, 00:16

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door joja »

Een vraag en weet niet of dit eerder is gevraagd.

Maar ben een type die heerlijk vind naar sauna te gaan vooral stoombaden want dan hoef je weinig energie te gebruiken. Al kom ik van iets relaxed doodmoe terug....maar dan maar ff paar dagen van slag maar wel ff herlijk gehad.

Niettemin denk ik weleens kom laten we de spieren los maken door een massage.

Dit heb ik na vandaag al drie keer gedaan en echt ik krijg er zoveel pijn van in mijn benen dat ik er ziek van ben. En rare is alleen de benen..rest is ok.

Hebben jullie dat weleens mee gemaakt en weet iemand waar dit door komt?

Groetjes
JoJa
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door felixloena »

Dit heb ik na vandaag al drie keer gedaan en echt ik krijg er zoveel pijn van in mijn benen dat ik er ziek van ben. En rare is alleen de benen..rest is ok.
Ik ga eens in de 6 weken voor een volledige ontspanningsmassage. Veel pijnklachten nemen daardoor juist af (voor spier- en gewrichtspijn), en de ontspanning na afloop is prettig, en ook positieve aanraking aan een lichaam dat je zo vaak in de steek laat ervaar ik als prettig. Maar wat jij beschrijft herken ik ook, zij het in veel mindere mate.

Ik heb zelf mijn eigen verklaring verzonnen, weet dus niet of die klopt en is zeker niet wetenschappelijk onderbouwd :mrgreen: . Ik denk dat er door de massage gifstoffen vrij komen, en daardoor krijg je verzuringspijn. Zo vind ik het in elk geval aanvoelen, niet als spierpijn. Ik krijg als tip om na de massage extra veel te drinken, zodt de gifstoffen weer afgevoerd worden.

Ik weet niet of dat bij jou zo is, maar dat is mijn idee erover.

Het zou natuurlijk ook aan de masseur kunnen liggen, die je niet goed heeft gemasseerd (te hard misschien?)
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door daisy86 »

Ik heb ooit een massagecursus gedaan (voordat ik flink zieker werd) en daarbij oefenden we op elkaar.
Dat van de afvalstoffen die vrij komen klopt inderdaad, je moet altijd veel water drinken na een massage.
Bij mij deden mijn benen tijdens en net na de massage inderdaad ook pijn, maar ik merkte dat de pijn in de dagen erna juist minder was dan anders.
Vooral als je ergens een knoop hebt zitten is dat even erg gevoelig, maar op de langere termijn had ik er dan wel weer baat bij.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door felixloena »

Vooral als je ergens een knoop hebt zitten is dat even erg gevoelig, maar op de langere termijn had ik er dan wel weer baat bij.
Ja inderdaad, ook dat herken ik. Als ik een plek in mijn rug vast heb zitten, wordt ik daar extra gemasseerd, en dat geeft daarna een paar dagen een soort spierpijn. maar dat voelt dan wel anders aan als die verzuringspijn.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
joja
Actief lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 30 mar 2012, 00:16

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door joja »

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik had al iets vermoedde van dat het iets moet zijn met bepaalde stoffen.

En goed drinken neem ik graag als advies van harte.

Aan de masseur van vandaag lag het niet..deed het prima....ook juist niet al te hard.

Maar duidelijk gewoon lekker laten verwennen en ook al doet het pijn, inderdaad geen spierpijn, goed drinken!

Thks
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door josje15 »

Hoi Joja,

ik ben Biodynamisch Therapeut en heb heel veel massages gedaan en ondergaan. Op een gegevn moment verdroeg ik ze niet meer.
Niemand wist hoe dat kwam, tot er een Engels gastdocent kwam, een verpleegkundige en die vertelde, dat je Mensen met ME niet moest masseren. Dit omdat er bij hen/ons dus meer gifstoffen vrijkwamen dan wat het lichaam kon afvoeren. en dat dat niet goed is. Dus had ik mijn antwoord.
dit is kennis van 20 jaar geleden, maar het sluit dus nog steeds aan op jullie ervaring. voorzichtig, dus, lijkt mij, omdat hier ws ook weinig kennis over is bij de masseur, over massages bij mensen met ME. Wat zei hij/zij erover?

groet, josje
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Veel pijn in benen door massage?

Bericht door malu »

Ik moet er ook erg voorzichtig mee doen. Werd een tijdje van top tot teen gemasseerd door een bevriende fysiotherapeut, maar was de dagen daarna doodziek. Ik voelde me letterlijk vergiftigd. Misschien dat ik een simpele rugmassage nog wel aan kan, maar een uur lang van top tot teen is dus echt teveel... Drinken deed ik daarna heel goed, wel heb ik op het forum nog de tip gekregen om in een warm bad, sauna of met kruiken nog even flink te zweten. Misschien dat het dan beter gaat...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

hey Malu

ik heb je blog ontdekt, ik ga je volgen en kijken hoe dat werkt met een blog.

groetjes van josje
Gebruikersavatar
joja
Actief lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 30 mar 2012, 00:16

Bericht door joja »

@josje Ik heb het met masseur niet over gehad... meestal begint het ook later als je rustig ligt dat het erg word.

Malu en all dank voor jullie ervaringen.. geeft me zeker helder beeld..
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

heb een paar jaar geleden bind weefsel massage laten doen bij mij, dat was echt een hel, zo ongelooflijk pijnlijk was het, niet normaal meer. alles zat vast en als het los was dan zat het binnen een paar dagen weer vast en moest het weer log gemaakt worden, dat was dweilen met de kraan open. ook heb ik die knopen in mijn kuiten die te pijnlijk waren met acupunctuur weg laten halen, dat was ook mega pijnlijk, maar na een paar dagen zaten ze er weer. en ik die pijn was oer mijn hele lichaam.
ik heb dit een maand of zo vol gehouden. ik kon het wel uit schreeuwen die pijn toen pfffffffffff

ik was dagen beroerd van de pijnen, als ik van de massage thuis kwam. ik leek wel een gans die net vers geplukt was van zijn dons veren ( bij hun doet het ook zo veel pijn en is ook een marteling voor ze) nee dat doe ik nooit meer. is geen optie voor mij.

ik doe dit nooit meer, en ik weet nu ook wat die gansen door maken en koop ook nooit meer een donse jas, bekbed of kussen enz enz. ik heb mijn les geleerd er van.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Plaats reactie