Ziekte van Lyme : Een gevaar voor de Volksgezondheid?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Ziekte van Lyme : Een gevaar voor de Volksgezondheid?

Bericht door annahan »

verplaatst naar andere rubriek - mod. F
bron bij vermeld en verwijzing naar volledige tekst geplaatst ivm copyright. - adm.


Volksgezondheid in gevaar ?

Geschreven door Cor Roovers
vrijdag, 24 augustus 2012 10:21


Ziekte van Lyme : Een gevaar voor de Volksgezondheid?

Niet volgens de overheidsinstellingen (VWA) die ons moeten informeren wanneer er sprake is van toename van besmettingsgevaar.

(...)

Ook wordt er in de laatste rapporten (o.a. van de Lymevereniging) uitsluitend uitgegaan van "Directe besmetting"; m.a.w. door een beet van een Teek, Mug, Steekvlieg of Daas.

Wat volledig buiten beschouwing blijft is de "Indirecte besmetting". En daarmee bedoel ik het consumeren van vlees of producten van schapen, runderen, paarden, kippen etc.

lees verder: http://www.balans-arnhem.nl/index.php?o ... &Itemid=70

Bron: Praktijk Cor Roovers. Vegatest en APS-therapie
Wie ontkomt er nog aan vraag ik me af.............. :(
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Jeetje :(
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

Kan je ook de bron vermelden? Ben eens nieuwsgierig waar dat in stond!

Els
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

Ik heb even gezocht op Google, Cor Roovers is een Vega-tester en natuurkundig therapeut. Maar als je op het Lymenet forum kijkt, is hij op zijn minst omstreden....
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

http://www.balans-arnhem.nl

Ach, het is maar net wat je zelf met '' omstreden'' bedoeld.
Ik ken een lymepatiente die bij Cor onder behandeling is en is daar zeer tevreden over!!
Ze is zelf additief therapeute , ze weet heeeeeel veel en is kritisch - logisch- naar andere behandelaren en hun methoden maar ze is uiterst tevreden over haar behandeling bij Cor :wink:
Rustige betrouwbare vent, legt veel uit, is bekwaam en heeft een hele goede opleiding gehad!

(Hoe ik dat weet is voor de een vraag en voor de ander een weet :lol: )
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

Je hebt gelijk, annahan: ik heb dat niet goed geformuleerd. Wat ik bedoelde te zeggen was dat hij op het Lymenet als omstreden beschreven wordt.
Het was de eerste link waar ik op klikte, alleen om te weten wie hij was.
Normaal gesproken vel ik nooit een oordeel voor ik wat meer van iemand af weet, dus dit is echt een "slip of the pen" ;)
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

Prima Teddy :-) !!

Voor belangstellenden;

7 december 2012

Thema-avonden op maandelijkse basis, met lezingen en presentaties,
waarbij onze gezondheid centraal staat, op een ongedwongen manier
en bestemd voor iedereen

Thema; Ziekte van Lyme en desinformatie

Waarom is de ziekte van Lyme in een enorme vaagheid blijven hangen? En wat voor gevolgen heeft dit voor mens en samenleving?
Wat is belangrijk om erover te weten en wat kunnen we voor onszelf en samenleving doen?

Spreker:Dr. Frits van der Blom voormalig huisarts en homeopaat

Locatie;

Bastiaan den Hartigh
Praktijk SelfMatters
Adres:Oosteind 8 3356 AC PAPENDRECHT
Aanvang:20.00 uur, welkom vanaf 19.30 uur
Entree:€ 10,00
Aanmelden: gvapapendrecht@selfmatters.nl
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is deze week weer een artikel verschenen in 'PLOS ONE' over gevonden verschillen in eiwitten in ruggemergvocht tussen Lyme- en CFS-patiënten, vèèl verschillen zoals we ook eerder lazen.
Life smells...
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Afbeelding Bron: uit nieuwsbrief van Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid:
Verband tussen Bartonella en ME/CVS?

In wetenschappelijke publicaties wordt ME/CVS regelmatig in verband gebracht met virussen, zoals onlangs nog met XMRV. Veel minder vaak hoor je over een mogelijk verband met bacteriën. Een groep Amerikaanse wetenschappers heeft echter kort geleden een grote studie uitgevoerd naar de rol van Bartonella-bacteriën.

Zij onderzochten bijna driehonderd mensen met reumatische en neurologische klachten. Onder hen waren patiënten met de ziekte van Lyme (47%), fibromyalgie (6%) en ook ME/CVS (20%).(1) De Amerikanen waren benieuwd of er een relatie te vinden was tussen de klachten van deze mensen en de aanwezigheid van Bartonella-bacteriën.

Deze groep bacteriën kent tal van varianten, waarvan een twaalftal ook van dieren op mensen kunnen worden overgebracht. De bekendste is vermoedelijk Bartonella henselae, de bacterie die verantwoordelijk is voor de kattenkrabziekte.
Bartonella-bacteriën kunnen allerlei lichamelijke systemen infecteren, met als gevolg een scala aan klachten: spierpijn, wazig zien, concentratie- en geheugenproblemen, koude handen en voeten. Allemaal klachten die ook bij ME/CVS voorkomen.

Het probleem met deze bacteriën is dat ze erg moeilijk op te sporen zijn. Om die reden gebruikten de Amerikanen voor hun onderzoek de nieuwste testapparatuur op dit gebied, ontwikkeld op de universiteit van Noord Carolina. Tot hun verrassing troffen ze bij de meerderheid (62%) van de onderzochte patiënten één of meerdere soorten Bartonellabacteriën aan, een veel hoger cijfer dan bij eerdere onderzoeken.

Daarmee is natuurlijk nog niet bewezen dat er een oorzakelijk verband is tussen de klachten van de patiënten en de aanwezigheid van deze bacteriesoorten. Om dat te kunnen aantonen is verder onderzoek noodzakelijk.

Het Amerikaanse medische tijdschrift Med Monthly (2), dat een bespreking aan dit onderzoek heeft gewijd, raadt artsen echter al aan om patiënten met reumatische of neurologische symptomen te testen op een infectie met Bartonella-bacteriën. Ook wijst het tijdschrift op de mogelijk verreikende gevolgen van deze onderzoeksuitkomsten: ‘bartonello mogelijksis’ zou wel eens dé opkomende infectieziekte van de eenentwintigste eeuw kunnen zijn.

[1] Maggi RG, Mozayeni BR, Pultorak EL, Hegarty BC, Bradley JM, Correa M, et al. Bartonella spp. bacteremia and rheumatic symptoms in patients from Lyme disease–endemic region. Emerg Infect Dis. 2012 May
[2] http://medmonthly.com/2012/07/bartonell ... c-disease/
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Louisa: érg bedankt voor de info!! Nu zien we tenminste dat het niet alleen DML is die hiermee bezig is en dus maar wat uit zijn duim loopt te zuigen!
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

:D graag gedaan, diederik. En DML loopt niets uit zijn duim te zuigen, daar ben ik in ieder geval van overtuigd.
Als ik naar hem toe had kunnen gaan in 2009, was ik toen al veel wijzer geworden, daar ben ik zeker van.
Nu ben ik 3 jaar verder en heb ik via een omweg de antwoorden ook gekregen en gevonden. Ach, zo doen wij maar voort :wink:....

:P ik ben dan zeker blij dat de Steungroep ME nu daarover een artikel schrijft!

En de ME/CVS patiëntenorganisaties in Nederland hebben er intussen (eindelijk!) ook meer aandacht voor gekregen, wat een erg goede zaak is.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Is het echter al een oud artikel? De link onderaan werkt al niet meer (en doet vermoeden dat het een artikel uit juli is? URL vermeldt namelijk 07 2012)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi diederik,

Nog even gecheckt. Klopt, dat de link het niet doet. Ik begrijp niet waarom :oops:, als ik het in het artikel aanklik doet ie het wel en hier in het bericht doet ie het niet..... ra, ra, pindakaas....

Nog een poging: http://medmonthly.com/2012/07/bartonell ... c-disease/
Yes, die doet het wel :lol:.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

@louisa: danke, dan ga ik het straks eens doornemen!


@manja: trolol.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

manja schreef:Bartonella de nieuwe XMRV hype? Laten we hopen van niet.
Mij zal het niets verbazen als Bartonella en (Chronische) Lyme en co-infecties dé opkomende infecties van de 21e eeuw zullen gaan worden. Volgens mij is dat al het geval :wink:.

Als je andere mensen vertelt over Lyme en co-infecties, dan zeggen veel mensen, "ohw ja, ik ken ook iemand/mensen met Lyme en co-infecties en ohw ja, dat is een zeer ernstige ziekte, hè?....."

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie