Havermout

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Havermout

Bericht door senna »

Wie van jullie eet dit vaak ?
Graag jullie ervaringen want ik zou het eens willen proberen.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Havermout

Bericht door sowfia »

Ik heb dit tijdje geleden gegeten (glutenvrije variant) en vond het zooooveel lekkerder dan mijn 'normale' pap, maar helaas ik kreeg er veel te veel last in m'n darmen van (te veel vezels ofzo, geen idee) dus ben terug moeten overschakelen. Maar ik vind het lekker!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Havermout

Bericht door lulu »

Hoi, glutenvrije havermout met rijstemelk, vrijwel dagelijks, soms geen zin in want wel zwaar. Bevalt mij goed!!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Ik eet ook regelmatig havermout (wel die met glutenvrij logo) en wissel dit af met teff ontbijtpap en glutenvrije cornflakes. Ik gebruik hierbij sojamelk maar ook wel rijstmelk of amandelmelk.
Elke dag havermout vind ik te zwaar dus vandaar de afwisseling. Daarnaast ben ik bang dat als ik niet regelmatig varieer ik weer een nieuwe intolerantie opbouw waardoor er op den duur zo weinig overblijft.
Maar ik vind havermout erg lekker, ik doe er meestal wat agavesiroop door of een handje rozijnen of gojibessen voor de smaak. En belangrijker ik heb er nog geen klachten van gekregen.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik eet geen havermout, ook al is er een glutenvrije variatie. Het is niet uitgesloten dat het stofje op een andere manier alsnog de boel ontregelt...
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Welk stofje bedoel je Bloemetje? Haver is namelijk van nature glutenvrij en hoeft niet glutenvrij gemaakt te worden door er een speciale bewerking op los te laten zoals met tarwe soms gebeurt.
Haver wordt alleen als niet glutenvrij beschouwd omdat er in het gehele proces van verbouwing tot aan het eindproduct teveel kruisbesmetting plaatsvind door glutenvolle granen waardoor de haver teveel gluten bevat en niet meer als veilig beschouwd kan worden.
Haver met het glutenvrij logo wordt in een geheel glutenvrije omgeving onder strenge regels en voorwaarden verbouwd en verwerkt.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik ben even intolerant aan haver als aan andere gluten, met dezelfde gevolgen/symptomen igg consumptie, dus ik blijf er ook ver vandaan :)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Af en toe als ik de glutenvrije boterhammen beu ben.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

marianneke schreef:Welk stofje bedoel je Bloemetje? Haver is namelijk van nature glutenvrij en hoeft niet glutenvrij gemaakt te worden
Toen ik me er destijds in verdiepte kwam ik een discussie op internet tegen (Engelstalig) of dit wel of niet glutenvrij zou zijn. Net als de kwestie of vodka van tarwe wel of niet glutenvrij is. Alles wat gedestilleerd is, zou geen gluten meer bevatten, maar toch zweren anderen dat je beter vodka van aardappels kunt drinken. Omdat ik het zelf niet goed weet en mn lichaam soms wel en soms niet reageert op voedselallergieen, kies ik voor de makkelijkste optie. Dat is geen havermout en vodka van aardappels.

Overigens eet ik nogal eens een bordje pap van boekweitvlokken in amandel of rijstmelk gekookt voor een paar minuten met een flinke scheut ahornsiroop. Een net zo lekker alternatief.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Havermout

Bericht door mieshka »

senna schreef:Wie van jullie eet dit vaak ?
Graag jullie ervaringen want ik zou het eens willen proberen.
Ik dus (zie ook mijn topic over de voedselzandloper)! Ik maak de havermoutpap met sojamelk of amandelmelk. Lekker met bijvoorbeeld wat honing, rozijntjes en / of stukjes banaan, peer of appel. Veel mensen hier kunnen niet tegen fruit maar dan moet je dit natuurlijk niet doen.

Je kunt trouwens ook pannenkoeken of koekjes van havermout maken, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Ik heb geen aangetoonde voedselintoleranties, al heb ik een sterk vermoeden dat mijn lichaam wel degelijk moeite heeft met tarweproducten. Zo krijg ik van brood meestal buikpijn en een opgeblazen buik. Van havermout heb ik nooit last. Havermout schijnt erg gezond te zijn.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Waarom eet iedereen glutenvrij alhier? Toch niets mis mee als je er niet intolerant voor bent?
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik ben er dan ook wel intolerant voor ;)
Ik weet weinig.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Wie lyme heeft, vermijdt sowieso best gluten en suiker (de beestjes houden daarvan)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Gluten specifiek of koolhydraten?
Life smells...
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Wat ik las ging het om gluten
Plaats reactie