Neurologie, belangrijke onderzoeken?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnymoon
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 sep 2012, 13:28

Neurologie, belangrijke onderzoeken?

Bericht door Sunnymoon »

Hallo allemaal!

Ik heb een verwijzing gehad voor de Neuroloog, waar ik nog nooit geweest ben.
Nu leek het mij handig, om een lijstje te maken met belangrijke onderzoeken en evt. de bijbehorende waardes, om voor mezelf een duidelijker beeld te krijgen en zodat ik dan met goed onderbouwde informatie op pad kan.
Met het lijstje onderzoeken/testen, kan ik ook voor mezelf afstrepen wat er is gedaan en wat er uitgesloten kan worden.

Zoals zo velen van ons hebben ondervonden, is het heel moeilijk een arts te vinden, die goed naar je luistert en je serieus neemt.
Dus moeten we ze soms een handje helpen en alles zelf ook goed in de gaten houden en controleren :P

Dus alle tips en info is van harte welkom!
En als jullie dit een handig topic vinden, is het misschien een idee om het sticky te maken en ook topics voor andere gerichte onderzoeken te maken.
Maar eerst maar eens kijken, wat jullie ervan vinden :wink:

Warme groetjes en een fijn weekend,
Sunnymoon
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Testen als hulp bij de diagnose. Neurologische afwijkingen vaststellen:
http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-123.html

zie ook de ICC Primer:
http://www.hetalternatief.org/ICC%20primer%202012.pdf

of de vorige Canadese Richtlijnen:
http://www.steungroep.nl/docs/ME%20Overview.pdf
Hoop doet leven!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Mijn neuroloog wil me een CT-scan laten doen. Nou is dat net een scan die nièt specifiek wordt aangeraden bij ME. Heeft iemand een idee of dit toch nuttig kan zijn?
Life smells...
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

@ asje: geen idee. Misschien kan je de primer meenemen naar de neuroloog?

@sunnymoon, mijn neurologe heeft Spect en MRI laten doen. Ze had geen verklaring voor de geconstateerde afwijkingen maar was zeer geïnteresseerd in de teksten die ik voor haar had meegebracht, omdat mijn 'hersenbeeld' overeenkwam met de beschrijvingen. Als ik me goed herinner had ik alles over neurologische afwijkingen bij Hyde, Myhill plus de Canadese richtlijnen meegenomen.
Gast

Bericht door Gast »

als je(overdreven) last hebt van geluid, is dat te zien op een EEG, weet dit toevallig, niet wat er verder te onderzoeken is.
een EMG of SEPP onderzoek is voor de (samen)werking van spieren en zenuwen
je hebt ook neuropsychiatische testen voor onderzoek van concentratie bijv
maar even een tip: niet elke dokter is er van gediend dat je zijn kamer binnenkomt met een verzoek voor diverse onderzoeken, ik persoonlijk zou niet beginnen over ME
succes ermee
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

niet elke dokter is er van gediend dat je zijn kamer binnenkomt met een verzoek voor diverse onderzoeken, ik persoonlijk zou niet beginnen over ME
Goed punt. Ik was vergeten te zeggen dat ik mijn documentatie had meegenomen naar de bespreking van de uitslagen, niet naar het intake-gesprek. Daar heb ik alleen mijn symptomen besproken en gevraagd om die twee typen scans. De neurologe heeft toen ook zo'n neuropsychologisch onderzoek voorgeschreven. Twee uur lang testjes, best zwaar.
Gebruikersavatar
Sunnymoon
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 sep 2012, 13:28

Bericht door Sunnymoon »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Het is niet de bedoeling, dat ik bij de intake ga vertellen welke testen ik wil hebben hoor :lol:
Ik ben ook niet van plan om mijn diagnose ME te noemen, wil alleen mijn lijst klachten en symptomen meenemen.
Ook omdat er bij mij nog niets is uitgesloten.

Misschien kwam het wel zo over, maar wil meer voor mezelf alles duidelijk krijgen en kan dat evt. indien nodig, later nog bespreken.

Ik denk dat ik met de lijsten die Zuiderzon heeft gegeven, al een heel eind kom, bedankt!

Dat had ik allemaal al een keer uitgeprint, maar soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer, sorry :wink:

Warme groetjes,
Sunnymoon
Gebruikersavatar
angel66
Beginner
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2012, 23:18

Bericht door angel66 »

Hoi allemaal,

Ik ben ook blij met die lijst van onderzoeken voor de neuroloog, heb er ook een verwijzing voor gekregen. Ik ga naar de neuroloog in Ede omdat ik ook een verwijzing heb voor de slaappoli. De slaappoli in Ede werd overigens aangeraden door internist mw Van der Molen in Lelystad, ik heb zelf besloten om ook in Ede naar de neuroloog te gaan ivm de efficientie gezien mijn vermoeidheid.

Sunnymoon, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen/onderzoeken bij de neuroloog.

Veel sterkte iedereen!
Gebruikersavatar
mira
Donateur
Donateur
Berichten: 231
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:12

Bericht door mira »

hallo,
heeft er al iemand een qEEG gehad,?

een kwantitieve EEG , eventueel met neuro-feedback behandelingen
om pijnen van fybromyalgie te verlichten ?
Plaats reactie