Vit B12 inspuitingen

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Heb je baat bij Vit B12 inspuitingen?

Ja, ik merk een verschil (vb minder spierpijnen, meer kracht)
56
41%
Ja, in het begin merkte ik verbetering, nu niet meer.
15
11%
Nee, bij mij helpt het niet (meer).
24
17%
Ik krijg geen Vit B inspuitingen.
43
31%
 
Totaal aantal stemmen: 138
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ dino

even off topic voor je slaapprobleem

als je geen SSRI (AD) gebruikt, dan kan je overwegen om 5HTP te nemen (beginnen met 50mg en opbouwen tot max 300mg). Meeste mensen zouden al effect hebben na 2 weken op /- 100 mg.

Het is een precursor en bouwsteen van melatonine en serotonine. Beiden worden 's nachts aangemaakt en zijn essentieel voor een diepe slaap. Goede slaap is basis voor stevige immuniteit alsook goed humeur volgende dag.

Het werkt ook als pijnstiller bij FM.

Als 5HTP onvoldoende zou werken, dan pas mag je melatonine gaan toevoegen.

Ik neem de B12 ook op verschillende momenten van de dag maar het heeft geen effect op mijn slaap. (Altijd even slecht hihi). De 5HTP is mijn volgende optie!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ik ga misschien ook aan de b12 injecties en vraag me af na hoeveel tijd kan je zeggen of je er wat aan hebt. Zie wel tegen die prikken op.
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

Ik voel bijna niets van het prikken en spuiten.
Mijn vriend zet de spuiten en die is heeeeeeeeel geduldig en spuit heel traag.
Ik gebruik extra dunne IM naalden (0.7 x 50)
Je moet zo een lang mogelijke spuit nemen. Doordat de vloeistofkolom lang is, kan je trager spuiten.
Ik ben ook niet graatmager en heb ook nog voldoende spierweefsel, dat helpt ook misschien.

Vroeger kwam een verpleegkundige langs om ze te geven maar dat moest altijd vlug vlug en deed wel pijn.
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

dank je elssp, aan de andere kant als het pijn doet en het helpt dan vind ik dat niet erg.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

marlène schreef:@ dino

even off topic voor je slaapprobleem

als je geen SSRI (AD) gebruikt, dan kan je overwegen om 5HTP te nemen (beginnen met 50mg en opbouwen tot max 300mg). Meeste mensen zouden al effect hebben na 2 weken op /- 100 mg.

Het is een precursor en bouwsteen van melatonine en serotonine. Beiden worden 's nachts aangemaakt en zijn essentieel voor een diepe slaap. Goede slaap is basis voor stevige immuniteit alsook goed humeur volgende dag.

Het werkt ook als pijnstiller bij FM.

Als 5HTP onvoldoende zou werken, dan pas mag je melatonine gaan toevoegen.

Ik neem de B12 ook op verschillende momenten van de dag maar het heeft geen effect op mijn slaap. (Altijd even slecht hihi). De 5HTP is mijn volgende optie!
Nope die slik ik niet, mijn humeur is prima. Van melatonine werd mijn humeur wel heel slecht.
En inderdaad, 5HTP, ik had er al eens naar gekeken, maar ik ben eigenwijs en wil zo weinig mogelijk medicatie gebruiken. Vitamines en mineralen vind ik nog oke zeg maar :roll:.

Maar als het te erg wordt is het natuurlijk wel handig, want te weinig slaap is nog slechter.

Ik heb inderdaad ook gemerkt dat het niet zoveel uitmaakt wanneer ik het spuit. Hoewel ik op een gegeven moment er wel aan word herinnerd vanzelf. Zit altijd hooguit paar uur verschil in.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

En inderdaad, 5HTP, ik had er al eens naar gekeken, maar ik ben eigenwijs en wil zo weinig mogelijk medicatie gebruiken. Vitamines en mineralen vind ik nog oke zeg maar.
Het eenvoudigste is dan natuurlijk om ineens te stoppen met eten :) Ben je zeker dat je niks verkeerd van aminozuren, eiwitten, mineralen en vitaminen binnenkrijgt.
Er wordt zoveel onzin verkondigd dat het inderdaad moeilijk te weten is wat nog goed is en wat niet en in welke hoeveelheden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ik heb ruim 3 dagen gevast, alleen (thee)water (oja en 1 banaan en 1 mandarijn). Gaat prima. Maar gisteren maar weer geforceerd (had nog steeds geen honger) wat begonnen te eten, leek me wel verstandig of zo.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ook Madonna aan de B12 :)

Steeds meer celebrities gebruiken injecties met vitamine B12 als een manier om meer energie te krijgen. "Alcohol en stress putten vitamine B12 uit het lichaam, waardoor je je leeg en loom voelt. Een snel shot via een inspuiting kan daar iets aan veranderen", zegt dr. Martin Kinsella. Maar is dat wel zo gezond?

Dr. Kinsella biedt de techniek aan in zijn ziekenhuis in het Britse Cheshire en ziet er alleszins geen problemen in. "Sommige mensen hebben het moeilijk om een vitamine op te nemen in de vorm van tabletten. Dan kan het beter zijn om de vitamine rechtstreeks in de spier, meestal in het zitvlak, te spuiten. Dat geeft een volledige dosis, die in de loop van de volgende weken langzaam vrijgegeven wordt in het lichaam." Celebrities als Madonna en Cheryl Cole zouden alvast fan zijn en kunnen zo omgaan met hun drukke leven.

Bovendien is het ook onmogelijk om een overdosis te nemen, want de vitamine lost op in water. Eens het lichaam gebruikt heeft wat het nodig had, wordt elk teveel weggevoerd via de urine.

Risico's
Hoewel het om een mirakeloplossing lijkt te gaan, maken velen zich ook zorgen om de B12-injecties. Door een beroep te doen op de injecties pak je namelijk niet het onderliggende probleem aan, zo weet ook de 43-jarige Fiona Klonarides uit Londen. In 2002 koos ze voor de injecties, omdat ze zich uitgeput voelde door haar veeleisende job. "Op korte termijn werkte het. Het voelde alsof m'n lichaam een nieuwe start nam", herinnert ze zich.



Maar dat goede gevoel bleef niet duren. "Een traag werkende schildklier was het onderliggende probleem van mijn vermoeidheid. De vitamine-injectie verborg die problemen, maar loste ze natuurlijk niet op", aldus Fiona.

En dat is volgens experten niet het enige gevaar van de injecties. "Aangezien dit een relatief nieuwe trend is, blijft de impact op de gezondheid voorlopig onbekend", zegt Helena Gibson-Moore van de Britse voedselorganisatie. "Bovendien is injecteren altijd risicovol. Denk maar aan luchtbellen in de spuit, allergische reacties of infecties."

Placebo-effect
Dr. Eric Asher gelooft echter niet dat de inspuitingen gevaarlijk zijn, al is hij tegen het ongeautoriseerd gebruik van de vitamine. "Het zal je niet schaden, maar een dokter die B12 zonder verder onderzoek gedraagt zich niet verantwoordelijk. Het is geen magische kuur", weet hij.

Volgens de arts gaat het veeleer om een placebo-effect bij de drukbezette mensen van vandaag. "Onderschat dat effect niet.
Het is rood, het is een injectie en ze betalen ervoor.
Dat zijn drie redenen waardoor ze zich al snel beter zullen voelen", denkt hij.
(Door: Lien Buyck)
Magazine Goed Gevoel
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

dank senna! de artsen die B12 voorschrijven bij ME doen dit gelukkig met goede reden en bij tegelijkertijd verder werken aan onderzoeken of aanpakken oorzaken. En bepaalde dingen wel ongetwijfeld nog gemist worden, ook door die artsen, zoals bijv. slechte schildklierwerking..
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi annemoontje,

De site is weer online en kunnen we weer Afbeelding kletsen. Er viel veel bij te lezen :wink:!
Zo kwam ik in het blog van molletje, deze voor mij interessante opmerking van je tegen en daar wil ik je graag iets over vragen en heb ik het daarom in dit "topic B12 inspuitingen" gezet:
annemoontje schreef:gestopt met vit. B12 slikken lijkt me verstandig, want B12 slikken heeft ook geen enkel nut, niet bij ME. IM-injecties enige (en als dat echt niet meer gaat zoals bij mij en ook subc.inj. niet, dan sublinguale tabletjes).
Wat zijn de goede sublinguale B12 tabletten?
Ik heb het idee dat de B12 injecties niet genoeg meer voor mij doen.
Ben er niet zeker van natuurlijk, maar het zit mij niet lekker en ik kan het geen (huis)arts vragen.

Wat het vreemde is, dat ik namelijk bepaalde klachten blijf houden of te wel die zijn heftig terug gekomen :?, zoals o.a tintelingen, doof gevoel, in armen, benen, handen en de laatste tijd ook weer spierkramp als ik in bed lig en per ongeluk een been uitstrek = mega pijnlijk :?.

De B12 bloedwaarde blijft hoog, daalt niet gelukkig, het betekent dat het opgenomen wordt, maar ik weet dat dit nog niets zegt over de afgifte in het lichaam, spieren, cellen, hersenen.

Dus, ja, gaat er nu iets niet goed? Of anders? Wat denk jij hiervan? Ben benieuwd naar je bericht :wink:!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

hi Louisa! ja, dat was raar even he, paar dagen op zwart?
maar back again gelukkig!

het kan soms nuttig zijn je injecties aan te vullen met sublinguale tabletjes, ik kreeg die toen ik nog IM-injecties kreeg ook door dml aanvullend voorgeschreven omdat injecties alleen niet voldoende waren voor mij. maar ik durf niet te zeggen of de klachten die jij noemt te maken hebben met voldoende opname van b12. als IM-injecties (uiteindelijk allerbeste manier voor opname b12 die nodig is bij ME) niet hun werk zouden doen (dus wat anders dan niet voldoende) dan is het de vraag of aanvullen met tabletjes zou helpen. Maar is te proberen natuurlijk.

de onder-de-tong-tabletjes die goed zijn zijn deze http://www.kalidashop.com/en/energy/b-12-extreme.html , ondersteunen ook meteen lever, ook nogal belangrijk bij ME, maar weet ook dat dat bij jou extra punt van aandacht is. Niet goedkoop, maar wel echt goed (al wou ik dat ik de injecties verdroeg, want wel echt verschil, maar omdat het niet anders kan blij mee en als aanvulling ook meer dan prima).

ik zou er alleen geruster op zijn als zeker was of je teruggekomen/toename van die klachten wel met b12 te maken hebben. Is dat niet iets dat ook juist met de lyme te maken heeft? echt lastig he, niet te raden kunnen bij een arts die eea kan verklaren en duiden....?
maar je kunt een maand die tabletjes erbij doen (dus naast injecties) en kijken of dit uitmaakt, duurt wel een maand ongeveer voor je iets kunt merken dacht ik. Maar ik heb zelf gevoel dat het bij jou goed met lyme- of andere infectie-activiteit te maken zou kunnen hebben...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi mieperdepiep,

Mag ik jouw hulp vragen over onderzoek Actief B12? (is een nieuwe testmethode?: http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/diagnose/ ).

Ik zat nog wat te lezen over Vitamine B12 en omdat ik binnenkort een afspraak heb bij de internist zat ik ook mijn laatste uitslagen van november jl. nog even te lezen.
En daar zag ik ineens (niet eerder gezien :roll:, lekker handig :P) dat de laatste keer het
Actief B12 onderzoek is gedaan, Saltro heeft dat per september jl. ingevoerd: http://www.saltro.nl/over-saltro/nieuws ... e-b12.aspx

Ik zie nergens, ook niet op de uitslag, de referentie waarden staan.
Weet jij welke onder- en boven referentiewaarden van het Actief B12 gehanteerd worden?
Mijn Actief B12 waarde heeft een > 128, maar ik weet niet of dat nu extreem hoog is.
Door injecties is de waarde natuurlijk (veel) hoger en ik vraag mij af waar je dan ongeveer op uit zou moeten komen met een Actief B12 waarde.
Bij de vorige bepalingen Vitamine B12, zat ik ruim boven de referentie waarden 140 - 670, namelijk > 1118.
Op de site van Hendrik de Jong lees ik: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/onderzoek-pa.htm
Het refererentiegebied is (voorlopig) op 20 - 120 pmol/l gesteld.
en: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/Holo-TC.htm
Echter de ervaringen die mij gemaild zijn geven aan dat een waarde met deze test van 120 pmol/l (dus bovenste referentiewaarde) niet betekent dat de behandelfrequentie voldoende is.
Ik zit nog steeds te twijfelen of de opname en afgifte van de B12 wel goed gaat. Sommige klachten verminderen, helaas, :? nog steeds niet.
Je hebt het ook al eens genoemd dat het misschien ook wel eens onherstelbare schade zou kunnen zijn. Misschien is dat toch het geval?......levenslang injecteren? brrr, ik ben nu soms al een beetje "prik-moe".

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Hoi Louisa,

Actief B12 is relatief nieuw en iets nauwkeuriger, maar ook met die test kun je een B12 tekort niet 100% uitsluiten.
Die actief B12 kan niet hoger gemeten worden, moet je eigenlijk net zo zien als de serum B12. Je ligt dus waarschijnlijk heerlijk in de B12 te marineren :lol: maar dat wil niet zeggen dat je lichaam nu genoeg B12 heeft, je moet echt op gevoel blijven injecteren.'

En ja, de rest van de klachten zou best eens blijvende schade kunnen zijn. Daarbij wil ik wel zeggen dat klachten kunnen komen en gaan. In mijn B12 omgeving hoor ik nu bijvoorbeeld veel klachten over tintelingen en pijnlijke krampen. Heeft het weer misschien ook wel mee te maken ofzo?

Neurologische klachten en vermoeidheid zijn het meest hardnekkig, meesten blijven daar in meer of mindere mate last van houden.

Na jarenlang tekort en ondermaatste behandeling is blijvende schade natuurlijk ook niet ondenkbaar. Voor mezelf: de kans dat ik ooit klachtenvrij, laat staan weer de oude wordt is voor mij uitgesloten. Maar als ik een jaar terugkijk, gaat het nu wel ietsiepietsie beter, stapjes zijn alleen veel kleinger geworden. Om eerlijk te zijn denk ik dat dat bij jou ook het geval is

Mag ik vragen wat op dit moment bij jou de hoofdklachten zijn?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar B12 is maar 1 factor van multifactoriele aanpak van waslijst van klachten. Wat B12 kan doen is volgens mij vooral brainfog wat verminderen, mogelijk wat meer energie geven en is het heel belangrijk voor voorkomen verdere neuroschade, maar daar houdt het mee op toch? Ik krijg een beetje de indruk (maar kan me dus vergissen) dat jullie hoop hadden dat het ook iets doet aan andere ME-klachten (los van onherstelbare schade of niet, wat ongetwijfeld speelt als je lang ziek bent)? daarvoor heb je combi van allerlei andere zaken nodig..

indien ik het idd verkeerd heb begrepen, dan excuus :wink:
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Laten we zeggen dat B12 een andere functie heeft bij mensen met een B12 tekort dan bij CVS-ME en daar ging het met Louisa over :wink:
Plaats reactie