Vit B12 inspuitingen

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Heb je baat bij Vit B12 inspuitingen?

Ja, ik merk een verschil (vb minder spierpijnen, meer kracht)
56
41%
Ja, in het begin merkte ik verbetering, nu niet meer.
15
11%
Nee, bij mij helpt het niet (meer).
24
17%
Ik krijg geen Vit B inspuitingen.
43
31%
 
Totaal aantal stemmen: 138
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

plassterk schreef:Vanmiddag weer naar mijn eigen huisarts geweest. Deze aarzelde echter over de b12 inspuitingen en wilde ook de assistentes geen opdracht hier toe geven. Ze vond de dosis te hoog, aangezien er in haar handboek alleen veel lagere doseringen voorkwamen. Ze zou het meenemen in een huisartsenrondje en misschien via de mail informatie inwinnen bij een internist en dan zou ze me bellen. Weet iemand toevallig of die b12 een essentieel onderdeel van de behandeling is? Maar anders zal ik het toch zelf moeten leren of iemand moet regelen die prikervaring heeft.
Ik heb zelf wel baat bij B12 10 mg injecties. IK kreeg deze voorgeschreven door dr wijlhuizen van het Vermoeidheidcentrum Lelystad. Mijn man heeft het prikken geleerd van de assistentes bij de huisarts. Eerst kreeg ik ze dagelijks, nu 2x per week.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

plassterk schreef:Vanmiddag weer naar mijn eigen huisarts geweest. Deze aarzelde echter over de b12 inspuitingen en wilde ook de assistentes geen opdracht hier toe geven. Ze vond de dosis te hoog, aangezien er in haar handboek alleen veel lagere doseringen voorkwamen.
Weet iemand toevallig of die b12 een essentieel onderdeel van de behandeling is?
Hier meer info over Vit B12

In hoge doses dient Vit B12 (onder de vorm hydroxocobalamine) als NO-vanger.
Vit B12 essentieel in combinatie met Nexavir.
Jouw huisarts kent Vit B12 tegen zenuwpijn en dan dient men lagere doses toe.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

Ik heb inmiddels 5 injecties gehad.
Ik merk er helaas nog niets van. eerder het idee soms erger moe te zijn en wat meer hoofdpijn te hebben..
Ik weet ook niet goed wat ik mag verwachten, wanneer er resultaat is.
Ik heb hiervoor al wel de smelttabletten gehad en dat ging toen goed (slikte er toen wel een aantal per dag)
Iemand die mij iets kan vertellen over wanneer ik wat kan verwachten?
Ik krijg ze 2x per week..
Ervaar ze wel als heeeeeeeeeeeeel erg pijnlijk helaas. De prik zelf niet, maar daarna, na een halfuurtje gaat t echt heel pijn doen en dat houd wel 2u aan helaas.
Maar goed ik weet dat t weer wegtrekt en ik doe t voor een goed doel, dus ik ga gewoon door..
Alleen hoopte ik zoooo dat er snel resultaat zou zijn:S
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb eerst een kuur van 10 dagen achter elkaar gehad, en ben vervolgens overgestapt naar 2 x per week en de andere dagen een smelttablet. Na 3 weken voelde ik verschil.

Mijn man zet de injecties, en we hebben gemerkt dat het uitmaakt welke naald er gebruikt wordt, en of het spul in de koelkast gelegen heeft. De groene naalden zijn iets dikker, maar daardoor komt de vloeistof met minder druk in je spier terecht. Dat maakt veel uit. Als de ampullen in de koelkast gelegen hebben, doet het ook minder pijn. De injecties zelf zijn bij mij bijna pijnloos en ik heb daarna een kleine 10 minuten last.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Als de ampullen in de koelkast gelegen hebben, doet het ook minder pijn.
Huh? Bij mij heeft de internist voordat hij de spuit zette de spuit onder warm water gehouden om het op lichaamstemperatuur te krijgen. Maar koud doet dus minder pijn? Ik vond het ook behoorlijk pijnlijk. zoals loesje zegt: de prik zelf niet, maar het inspuiten van de vloeistof... brr.

Morgen komen ze bij mij voor het eerst.
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

Amaike, hoe ging bij jou de injecties gister en vandaag?
Merk je al wat? En hoe gaat het met de pijn?

Ik heb vandaag nummer 6 gehad, voor t eerst geen pijn!!! Echt ongelovelijk!!
Ik heb t idee dat hij vandaag iets meer in t midden heeft geprikt, wie weet dat dat het is!
Ik had overigens al wel eerder aangegeven of t aan de plek kon liggen maar dat was volgens hem niet zo.. nou ik vraag de volgende keer de prik weer op de zelfde plek hoor..

Ik zit nog steeds te wachten tot ik iets ga merken.. helaas nog steeds zo moe.

Overigens de spuit op lichaamstemp. moet het minst pijn doen. DIrect uit de koelkast moet pijnlijker zijn..
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

plassterk schreef:Nu kreeg ik vrijdag te horen dat mijn huisarts heeft besloten niet mee te werken aan de b12 inspuitingen. Ze vindt de dosering te hoog. Ze liet me dit weten met een erg kort briefje, na overleg met enkele andere huisartsen van haar post. Niet eens even een belletje om me nog op weg te helpen, wat andere mogelijkheden zijn om zelf te injecteren
Ken je niet iemand die je de injecties kan geven? iemand uit je kennissenkring die dat geleerd heeft
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Bericht door masterddv »

zjin er eigenlijk mensen die ze al zetten bij zichzelf ?
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

De injecties doen erg zeer. Ik probeer daarna maar wat rond te hobbelen in en om het huis zoals aangeraden wordt. Dan ebt de pijn wel weer weg, maar 's avonds als ik ga liggen is het nog steeds gevoelig.

Bij mij is het nadeel dat de wijkverpleging niet 's ochtends kan komen ivm schoolrooster. 2 dagen door de week en de weekenden zou wel lukken, maar dan zitten die van 's avonds er weer te dicht op, dus dan maar 's avonds.

Was wel bang dat ik net als bij de eerste spuit dan 's avonds niet zou kunnen slapen, maar dat is gelukkig niet zo. Wel heb ik het idee dat ik er iets minder van merk dan bij de eerste spuit. Maar we zullen zien, heb er nog maar 3 opzitten. Merk wel dat mijn opboeren meer wordt na de injecties :? . Binnenkort mijn logboek weer eens opsturen, kijken wat ze er van zeggen.
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

plassterk schreef:Hallo,
Ik heb inmiddels de rixapen binnen via www.aspirientje.be. Nu kreeg ik vrijdag te horen dat mijn huisarts heeft besloten niet mee te werken aan de b12 inspuitingen. Ze vindt de dosering te hoog. Ze liet me dit weten met een erg kort briefje, na overleg met enkele andere huisartsen van haar post. Niet eens even een belletje om me nog op weg te helpen, wat andere mogelijkheden zijn om zelf te injecteren.
Het dieet van Tobback slaat nu niet bepaald aan. Ben 16 dagen bezig en voel me nog steeds op mijn slechtst. Mijn darmen en buik gaat wel wat beter, maar nog niet helemaal goed. Dus met de rixapen beginnen durf ik toch nog niet. Eerst moet ik ook uitproberen of ik de chlorella wel goed verdraag, die ik moet slikken. Van chlorella zeggen ze inderdaad dat het de symptomen van een prikkelbare darm kan verergeren en dat prikkelbare darm syndroom komt het meest overeen met mijn buikklachten die ik op dit moment heb. (ook voor het eerst in mijn leven)
@carol,
die voedselintolerantietest neemt dr. Meirleir af, maar Tobback maakt er ook een beetje gebruik van.

groetjes
Bij mij ging dat precies hetzelfde, mijn huisarts vond de dosering ook te hoog en na overleg met jawel "het Kenniscentrum in Nijmegen"!!!, wilde ze absoluut niet mij die injecties geven.
En ik had ook erg last van het dieet in het begin, voelde me alleen maar slechter, maar na een maand ongeveer was dat over en voelde ik me er juist wel fijn bij.
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Bericht door masterddv »

Dat is wel straf, nog mensen met huisartsen die dat te hoog vinden ? Zijn we ons dan echt aan het vergiftigen door 2 keer per week 10mg vit B12 te spuiten ?
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

zjin er eigenlijk mensen die ze al zetten bij zichzelf ?
Heb liever dat iemand anders me pijn doet dan dat ik het zelf moet doen denk ik. Ben bang dat ik halverwege zal stoppen als het zeer doet.
Dat is wel straf, nog mensen met huisartsen die dat te hoog vinden ? Zijn we ons dan echt aan het vergiftigen door 2 keer per week 10mg vit B12 te spuiten ?
Ik heb het niet aan mijn huisarts voorgelegd, maar aan de wijkverpleging van de thuiszorg. Die hebben er geen problemen mee. En ik geloof dat daarvoor ook nog een aanvraag naar het CIZ is gegaan, en die zijn ook gewoon akkoord gegaan.

Op de website van het Vermoeidheidcentrum staat ook ergens uitleg voor professionals. Zou je even kunnen nalezen masterddv, daar staat meer over het wat en waarom.
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Bericht door masterddv »

Amaike, jaja, ik begrijp goed waarom we die dosis krijgen hoor, en ik kan ook volgen waarom, maar tis maar de vraag of dat niet schadelijk is op lange termijn. Verpleging en zo die kennen daar niet zoveel van af, die spuiten wat hun voorgeschreven wordt door de dokters hé...
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Toxiciteit?

Er is geen toxiciteit bekend van hoge dosering.

* Wereldwijd krijgen al 60 jaar hoog-bejaarde, multi-medicamenteus behandelde, zwakke patiënten met pernicieuze anaemie, B12 injecties, zonder negatief effect.
* RIVM protocol geeft 5 gram (!) (5.000.000 micrgram) per dag iv bij cyanide intoxicatie.
* 200.000 microgram gedurende een half jaar i.v. bij een onderzoeksgroep gaf geen problemen.
* Een enkeling ontwikkelt een onschuldige acne-achtige huidafwijking in het gelaat, die binnen enkele dagen verdwijnt na stoppen.
Dit zeggen ze bij het Vermoeidheidcentrum op hun site.
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

maar tis maar de vraag of dat niet schadelijk is op lange termijn
Daarom heb ik hier ook al eerder gevraagd hoe lang iedereen hier aan de injecties zit/zat. Ben ik wel benieuwd naar. Maanden of jaren?
Plaats reactie