Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

franktwisk
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mei 2006, 22:04

Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

Bericht door franktwisk »

    Op initiatief van EMEA (European ME Association: http://www.euro-me.org/),
    een samenwerkingsverband van belangengroepen voor ME in diverse Europese landen,
    is een petitie ingediend bij het Europees Parlement.

    http://www.hetalternatief.org/Politiek% ... 201037.htm

    Gelet op de toenemende macht van het Europees Parlement,
    stellen wij, als initiatiefnemers, het uiteraard op prijs
    als U leden van het Europees Parlement attendeert op de aard en het belang deze petitie.
    Maar doe dit alsjeblieft positief en feitelijk en vermijd "persoonlijke aanvallen" etc.
      Gebruikersavatar
      urania
      VIP-donateur
      VIP-donateur
      Berichten: 431
      Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

      Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

      Bericht door urania »

      De verantwoordelijke parlementaire commissie is ENVI, en hier zijn de leden:

      http://www.europarl.europa.eu/committee ... l#menuzone

      Uiteraard kunnen ook andere parlementariërs worden aangeschreven, maar dit zijn de mensen die het onderwerp uiteindelijk zullen moeten behandelen. Frank, is er een voorbeeldbrief in het Engels? Je hebt helemaal gelijk, het is belangrijk om zakelijk en feitelijk te zijn. Een verwijzing naar de recente uitspraak van de FDA is bv heel zinvol, denk ik.

      Trouwens, nog mijn complimenten voor de brief aan de Volkskrant. Is/wordt hij geplaatst?
      Gebruikersavatar
      urania
      VIP-donateur
      VIP-donateur
      Berichten: 431
      Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

      Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

      Bericht door urania »

      Een paar vragen: is het de bedoeling dat het Europees parlement als geheel de petitie steunt, of willen jullie zoveel mogelijk handtekeningen van individuele parlementariërs? In de petitie wordt gevraagd om erkenning van de WHO-richtlijn (of wat de status van die tekst ook is, heb ik niet paraat). Is dat een bevoegdheid van het EP? Hebben ze al eerder WHO-teksten 'erkend'?

      Verder nog een suggestie: misschien kan de petitie ook naar een totaal andere instantie worden gestuurd, namelijk de Raad van Europa die ook aanbevelingen doet op het vlak van volksgezondheid.

      http://hub.coe.int/web/coe-portal/what- ... ArticleId=
      Gebruikersavatar
      urania
      VIP-donateur
      VIP-donateur
      Berichten: 431
      Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

      Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

      Bericht door urania »

      Ok, ik begin het geloof ik te begrijpen. EMEA heeft een verzoekschrift ingediend. Dat wordt dan doorverwezen naar de bevoegde commissie (ENVI, zie hierboven)die, - volgens art. 201 en 202 -
      een uitspraak doet over de ontvankelijkheid van het verzoekschrift.

      En daarmee ben ik dan weer terug bij de vraag van daarnet: het hangt ervan af of het parlement vindt dat het bevoegd is voor het erkennen van WHO-richtlijnen.

      http://www.europarl.europa.eu/aboutparl ... iften.html
      Gebruikersavatar
      annemoontje
      VIP-donateur
      VIP-donateur
      Berichten: 3003
      Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

      Bericht door annemoontje »

      Ah, ik had vanmorgen je artikel op je site al gezien Frank en meteen een (beleefde/normale :wink: )mail gestuurd naar de NL'se europarlementariers. Goeie zaak!

      (Of topic: ook mijn complimenten trouwens voor je brief aan de Volkskrant, erg sterk, hem em op de homepage gezet zodat zoveel mogelijk mensen em zien, maar moet nog bevestigd worden. Ik hoop van harte dat je brief geplaatst wordt in de Volkskrant!)
      Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

      ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
      asje
      Donateur
      Donateur
      Berichten: 8649
      Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

      Bericht door asje »

      Alle aan de WHO gebonden landen horen zich aan de WHO-richtlijnen te houden, dus dat automatisch te erkennen (wat dan in ons geval in de praktijk niet gebeurt). Dus eigenlijk gaat het om erkenning van het (alsnog) in de praktijk moeten brengen van waar men zich eigenlijk aan had moeten houden. Dat maakt mss wat uit :?

      Goed stuk Frank en goed annemoontje :)
      Life smells...
      Gebruikersavatar
      urania
      VIP-donateur
      VIP-donateur
      Berichten: 431
      Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

      Bericht door urania »

      Alle aan de WHO gebonden landen horen zich aan de WHO-richtlijnen te houden
      Precies asje, *landen* en niet de unie. De kans is daarom groot dat het verzoekschrift niet ontvankelijk wordt verklaard. Maar het is t proberen waard.
      asje
      Donateur
      Donateur
      Berichten: 8649
      Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

      Bericht door asje »

      Ok, en ja zeker!
      Life smells...
      franktwisk
      Beginner
      Berichten: 37
      Lid geworden op: 07 mei 2006, 22:04

      Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

      Bericht door franktwisk »

        urania schreef:De verantwoordelijke parlementaire commissie is ENVI, en hier zijn de leden:

        http://www.europarl.europa.eu/committee ... l#menuzone

        Uiteraard kunnen ook andere parlementariërs worden aangeschreven, maar dit zijn de mensen die het onderwerp uiteindelijk zullen moeten behandelen. Frank, is er een voorbeeldbrief in het Engels?
        Nee, daar ben ik nog niet aan gekomen...
        Je hebt helemaal gelijk, het is belangrijk om zakelijk en feitelijk te zijn. Een verwijzing naar de recente uitspraak van de FDA is bv heel zinvol, denk ik.
        Sommigen zitten te wachten op mensen die "flippen": zie wel dat...
        Trouwens, nog mijn complimenten voor de brief aan de Volkskrant. Is/wordt hij geplaatst?
        Is afgewezen met een vaag argument. Maar dat had ik wel verwacht.

        De verslaggevers van medische rubrieken staan vaak zeer positief tegenover
        onbewezen, maar uiterst populaire mind-over-body theorieën (inclusief CGT/GET).
          franktwisk
          Beginner
          Berichten: 37
          Lid geworden op: 07 mei 2006, 22:04

          Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

          Bericht door franktwisk »

            urania schreef:Een paar vragen: is het de bedoeling dat het Europees parlement als geheel de petitie steunt, of willen jullie zoveel mogelijk handtekeningen van individuele parlementariërs?
            Een petitie bij het Europees parlement (EP) moet gesteund worden door leden van het EP.
            Het is dus niet de bedoeling dat patienten handtekeningen verzamelen,
            maar dat voldoende EP-leden uit verschillende landen de petitie steunen.
            Patiënten kunnen EP-leden uit hun land wijzen op
            het bestaan en het belang van de petitie voor Europese ME-de-patiënten.

            Een lijst met Nederlandse EP-leden vind je op http://www.hetalternatief.org/Politiek% ... 01037.htm.
            Een lijst met Belgische leden va het Europese parlement volgt hopelijk spoedig.
            In de petitie wordt gevraagd om erkenning van de WHO-richtlijn (of wat de status van die tekst ook is, heb ik niet paraat). Is dat een bevoegdheid van het EP? Hebben ze al eerder WHO-teksten 'erkend'?
            Alle lidstaten hebben zich via het WHO-verdrag wettelijk verbonden aan de uitspraken van de WHO. We hoeven dus niet om erkenning te vragen (zoasl vaak gebeurt), maar de EP vragen het verdrag te respecteren (niet =onwettig)
            Verder nog een suggestie: misschien kan de petitie ook naar een totaal andere instantie worden gestuurd, namelijk de Raad van Europa die ook aanbevelingen doet op het vlak van volksgezondheid.
            Wellicht ter informatie. Belangrijk is dat EP-leden in beweging komen...
              Gebruikersavatar
              urania
              VIP-donateur
              VIP-donateur
              Berichten: 431
              Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

              Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

              Bericht door urania »

              Hierbij de lijst van Belgische europarlementariërs

              http://www.europarl.europa.eu/meps/en/p ... html[quote]

              De verslaggevers van medische rubrieken staan vaak zeer positief tegenover
              onbewezen, maar uiterst populaire mind-over-body theorieën (inclusief CGT/GET).

              Helaas...
              [/quote]
              Gebruikersavatar
              urania
              VIP-donateur
              VIP-donateur
              Berichten: 431
              Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

              Petitie EMEA Europees parlement t.b.v. ME-patiënten

              Bericht door urania »

              Link werkt maar gedeeltelijk, zie ik. Ga naar MEPs en vul dan 'country' in, vervolgens 'all'. Dan zie je alle 22 leden.
              franktwisk
              Beginner
              Berichten: 37
              Lid geworden op: 07 mei 2006, 22:04

              Bericht door franktwisk »

              urania schreef:
              Alle aan de WHO gebonden landen horen zich aan de WHO-richtlijnen te houden
              Precies asje, *landen* en niet de unie. De kans is daarom groot dat het verzoekschrift niet ontvankelijk wordt verklaard. Maar het is t proberen waard.
              Je kunt via een petitie het EP wel om een harde uitspraak vragen namens alle WHO-landen in de EU.

              Voor de petitie in Den Haag geldt eigenlijk hetzelfde: je vraagt de Minister van WVS om de internationale verdragen te respecteren (niet om ME te "erkennen").

              Bovendien helpt het alle Europese ME-de-patiënten om in hun land te verwijzen naar een uitspraak van de EU. Ben persoonlijk wel niet zo gek op die Europese "eenwording", maar in dit geval...
                  Gebruikersavatar
                  urania
                  VIP-donateur
                  VIP-donateur
                  Berichten: 431
                  Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

                  Bericht door urania »

                  Elk verzoekschrift wordt eerst op ontvankelijkheid beoordeeld door de Commissie verzoekschriften. Dat zijn de poortwachters. Is het dan niet handig de leden van die commissie te benaderen?

                  http://www.europarl.europa.eu/committee ... l#menuzone
                  franktwisk
                  Beginner
                  Berichten: 37
                  Lid geworden op: 07 mei 2006, 22:04

                  Bericht door franktwisk »

                    Lijst met Belgische EP-leden toegevoegd (met dank aan Urania e.a.)

                    http://www.hetalternatief.org/Politiek% ... 201037.htm
                      Plaats reactie