Ochtend- of avondmens ?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Ochtend- of avondmens ?

Bericht door senna »

Iemand stelde me die vraag en ik wou antwoorden : geen van beiden. :roll:
Heel laat opblijven moet ik 2 dagen uitzweten en als ik er vroeg uit moet ben ik de hele dag groggy.
Hoe ervaren jullie dat ??
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Ochtend- of avondmens ?

Bericht door daisy86 »

Avondmens.
's ochtends voel ik me heel erg ziek en slecht en als ik dan eet gaat het helemaal fout.
Ik kom mijn bed niet uit voor half 11 tenzij het niet anders kan.
's avonds vanaf half 11 ongeveer voel ik me het beste van de dag (als ik overdag niet teveel heb gedaan natuurlijk).
Ik doe mijn inspannende dingen dan ook altijd na die tijd, ik douche ook altijd rond middernacht voordat ik naar bed ga.
Het is bij mij altijd al zo geweest, als kind al was ik overdag niet vooruit te branden en 's avonds net voor bedtijd haalde ik mijn speelgoed tevoorschijn.
Maar hoogstwaarschijnlijk had ik toen dus ook al ME.
Gebruikersavatar
sophie221
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2012, 13:34

Ochtend- of avondmens ?

Bericht door sophie221 »

Ik ben een ochtendmens. Opstarten is even lastig maar als ik eenmaal op dreef ben kan ik in de ochtend het meeste doen qua studie etc. Na 16.00 uur in de middag takel ik hard af. Dus in de avonden heb je niets aan me.
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Ochtend- of avondmens ?

Bericht door nyx »

Ik ben ook een ochtend mens. Opstarten is inderdaad wat Sophie221 zegt lastig maar dit is wel de beste tijd van de dag. Om 12.00u stort ik in en slaap ik ong. 1,5u dan heb ik weer even energie maar op uiterlijk 19.30u gaat bij mij de luikjes weer dicht voor de hele nacht.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Ochtend- of avondmens ?

Bericht door luipaardje »

Vroeger duidelijk een avondmens. Nu nog steeds geen ochtendmens, maar de avonden moet ik ook al vroeg stoppen met iets te doen.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Ochtend- of avondmens ?

Bericht door felixloena »

Ik voel me in de vroege avond het beste....
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Uhh middagmens mag dat ook? :wink:
Ik ben meestal op mijn best van 11.00 tot 18.00
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Ben duidelijk een avondmens, altijd al geweest. Maar sinds ik ziek ben heb ik heel erg de neiging om m'n slaap patroon helemaal om te draaien en de hele nacht wakker te zijn omdat ik me dan het beste voel. Dit probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Word ik voor 10 uur s'ochtends wakker ben ik de hele dag zwak en draaierig, veel last van lage bloeddruk dan.
Gebruikersavatar
hoop
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 dec 2012, 10:46
Locatie: Belgie

Bericht door hoop »

Van jongsaf ben ik eerder een avondmens geweest. Eigenlijk bijna een nachtmens.

In mijn jeugdjaren deed ik intensief aan competiesport. In de winter ging ik elke dag rondom middernacht 10km lopen om d conditie te onderhouden. Ook in de zomermaanden trainde ik bij voorkeur tot laat in de avond. Bij competities die laat op de dag of in de avond georganiseerd werden presteerde ik altijd beter.

Toen ik afgestudeerd was ging ik bewust werken als R&D ingenieur in een firma met glijdende werkuren. De meeste van mijn collega's daar waren avondmensen. Gewoonlijk kwamen we maar rond de middag of later opdagen. Meestal werkten we door tot of occasioneel var na middernacht.

Ik verlietd de firma na een overname en een invoering van vaste kantoorwerkuren. Binnen de 6 maand had 75% van de collega's het bedrijf ook verlaten, vaak om dezelfde reden.

In het avondonderwijs vond ik terug een job die overeenkwam met mijjn bioritme. Cursussen werden enkel in de namiddag en in de avond ingericht. Dat liep heel goed gedurende 10 jaar, zelfs met regelmatige werkweken van 50 uur en meer.

Toen schakelde de school over enkel nog voormiddagcursussen en avondcursussen. Daardoor werden de lesuren gespreid tussen 9.00 en 22.00. Toen begon het snel bergaf te gaan. Ik kreeg peesonstekingen in de pols of deschouder, een hernia, een frozen shoulder, rugproblemen en ontstekingen in de ruggegraat en uiteindelijk ME die snel evolueerde naar een zeer zware vorm.
Er was veel protest van meerdere collega's omwille van extra belastende flexibiliteit en werkdruk. Maar dat leidde alleen tot een tiranniek en uiteindelijk zelfs een regelrecht pestbeleid.

Een kwart van de collega's kreeg zware medische problemen. Sommigen slikken continu melatonine omwille van slaapproblemen en brengen hun gezondheid in gevaar. Op de ICT afdeling kregen alle 4 de leraars die een fulltime betrekking hadden te maken met burnouts die hen zes maanden thuishielden, sommige tot twee keer.

Ook de toenemende liberalisering en flexibiliteitseisen blijken dus een rol te spelen in de toename van CVS. Misschien is dat ook één van de achterliggende politieke redenen waarom men deze ziektes weigert te erkennen en bestempeld als ingebeelde ziektes.

Bij mij lijkt het alsof zelfs het dieptepunt van mijn slaap zich situeert rond 7.00 a 8.00 in de ochtend. Dat bracht ook grote problemen mee in het onderwijs. Aan de universiteit werden de meeste cursussen laat gegeven, en daar liep het weer heel goed. Ik denk dat een reguliere job met de normale kantooruren me altijd in zware problemen had gebracht. Stel je voor dat de meeste mensen elke wakker gemaakt zouden worden op het diepste punt van hun slaap en dan zouden moeten presteren. MEn zou het aanmerken als een martelmethode.

groetjes,
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Toen ik gezond was: avond- / nachtmens. Nu is de ochtend nog steeds helemaal niets, maar 's avonds moet ik nu toch ook zeer vroeg naar bed. Als ik iets wil doen, kan ik dat het beste 's middags doen. Middagmens dus!
Gebruikersavatar
thijmen
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 sep 2011, 01:30

Bericht door thijmen »

avond/nachtmens en ik zou liever een ochtend mens zijn..
In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher.

-Dalai lama
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Al mijn hele leven een avond/nachtmens, als kind al.
Uit testen bij de Gelderse Vallei is gebleken dat ik het uitgestelde slaapfase syndroom heb en te laat en te weinig melatonine aanmaak.


(schreef zij om 01.08 terwijl ze eigenlijk naar bed zou moeten maar nog zo wakker is helaas...en dan heb ik ook al melatonine en amitriptyline ingenomen.....tsja..)
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
sophie221
Actief lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 okt 2012, 13:34

Bericht door sophie221 »

Voorheen een ochtendmens. Eenmaal opgestart ging het wel ok. Tegenwoordig geen ochtendmens ( kan niet opstaan en opstarten) en ook zeker geen avondmens ( om 9 uur ga ik naar bed).
Het gaat duidelijk een stuk slechter.
lionheart
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:57

Bericht door lionheart »

Ik lees dat hier veel avond/nacht-mensen zijn. Heel herkenbaar. Ook ik voel mij 's ochtends zo beroerd, dat ik het geen uur volhoud uit bed. Al jarenlang leef ik in een totaal omgekeerd ritme. Als ik 's nachts naar bed ga (rond 5 uur) en er begin van de middag uitkom, dan slaap ik (voor mijn doen) goed, ik kom 's nachts helemaal bij omdat ik mij alleen dan goed kan ontspannen en heb dan 's middags een klein beetje energie om er bijvoorbeeld uit te gaan. Als begin vd avond mijn vriendin weer thuiskomt, dan kunnen we vaak ook de avond nog een beetje leuk doorbrengen.

Zodra ik 's ochtends opsta is het een ware ramp. Heb vaak geprobeerd dit langer vol te houden, maar al gauw klapte ik helemaal in en ging het heel erg achteruit. Op de één of andere manier raakt mijn lichaam dan totaal overstressed en uitgeput. Zodra ik eerder naar bed ga, slaap ik ook zeer slecht; schrik meerdere malen per nacht badend in het zweet wakker...veel hartkloppingen, etc. etc. en vervolgens weer een nog slechtere ochtend.

Veel artsen hebben mij erop gewezen dat ik aan dat ritme moet werken, maar ik denk waarom ? Op deze manier heb ik nog enige controle over hoe ik mij voel. Ik heb verder geen enkele verplichtingen (werk/studie)...al 10 jaar niet. Waarom zou ik dan niet mijn leven indelen, op een manier waarop het nog enigzins dragelijk is ?

Heel herkenbaar dus. Laat je vooral niet gek maken door artsen en volg je eigen gevoel. Dat is de enige manier om jouw leven zo fijn mogelijk (onder de omstandigheden) door te brengen.
Volg je gevoel, kom voor jezelf op en blijf vechten !
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. De laatste tijd is er veel aandacht voor het ongezonde van nachtwerken maar dat is ook al genuanceerd; voor avond/nachtmensen hoeft dat niet slecht te zijn. Er moet sowieso 's nachts gewerkt worden en dat was in de oudheid ook al zo; er was altijd een groepje wakker om de boel te bewaken ed.
Life smells...
Plaats reactie