Lyrica... maar dan net iets anders

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Lyrica... maar dan net iets anders

Bericht door stargazertje »

Ik heb vorige week of de week daarvoor op tv gezien dat ze het hadden over het medicijn Lyrica en lieten zien dat een ander middel precies dezelfde werking (of het ook dezelfde stofnaam had weet ik niet meer zeker) had maar ipv 90 euro per doos een paar euro was. Ze zeiden nog dat veel apotheken niet meer de Lyrica leverden.

Schoot me later binnen dat het ook voor mij wel handig zou zijn want ik gebruik nu de dure Lyrica. Echter weet ik niet meer waar ik het zag (kan het ook niet meer vinden), mijn dokter weet het ook niet en verwijst naar de apotheek en de apotheker van mijn apotheek is pas volgende week terug. Leuk, maar mijn lyrica is bijna op. :evil:

Weet iemand waar ik het zag of welk medicijn er bedoelt werd? Zou die persoon heel erg dankbaar zijn.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Hoeveel Lyrica en mg gebruik je per dag?
Bij 75 mg capsules valt het onder de Zorgverzekering. Scheelt weer € 90,- per doos.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik gebruik 2x 75 mg per dag. Het word nu inderdaad gedekt voor de zorgverz., maar volgend jaar gaat het eigen risico omhoog en als een goedkoper medicijn evengoed helpt... Maar tabl van 150 mg word dus niet gedekt ondanks dat het goedkoper voor de verzekering zou zijn? Lekker dan.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Via http://www.medicijnkosten.nl/ kom ik gabapentine tegen, maar ook de naam carbamazipine dook op. Iemand bekend met een van de medicijnen?
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

http://www.medicinenet.com/pregabalin_l ... rticle.htm

Hier kun je doorklikken naar gabapentine. Lyrica valt onder een octrooi (dus duur), gabapentine niet (meer) en is dus een stuk goedkoper. Chemisch nauw verwante stoffen maar je moet natuurlijk kijken of gaba voor jou net zo goed werkt.

Op Wikipedia wordt over carbamazepine gezegd dat het lupus kan veroorzaken (in meer dan 80% van de gevallen!?) Niet zo'n goed idee, lijkt me.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ok, carbamazepine valt dan zeker af. Heb al een te lange waslijst aan wat ik inmiddels heb. ;)
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Huisarts inmiddels via e-consult gevraagd of ze het voor wil schrijven als proef. Werkt het niet, dan stap ik weer over naar de lyrica. Ben benieuwd naar het antwoord.
Plaats reactie