ME stichting vraagt te reageren op nieuwe CVS richtlijn!!

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Eens annemoontje. Dat de richtlijn erdoor komt is wel zeker. Maar als een patiëntenorganisatie haar goedkeuring er aan geeft is dat desastreus, hoewel een voortzetting van de al lang ingeslagen weg van CGT niet afkeuren, dat is al desastreus geweest.
Life smells...
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

De ME/CVS stichting heeft toch naar de massale NEE van ME patiënten geluisterd. Dit staat er namelijk op hun site:


Geen goedkeuring richtlijn Chronisch Vermoeidheidssyndroom (ME/CVS) door ME/CVS- Stichting Nederland!

25-10-2012
Het bestuur van de ME/CVS-Stichting Nederland heeft besloten de conceptrichtlijn Diagnose, behandeling, begeleiding en beoordeling CVS niet te autoriseren. Hoewel de ME/CVS-Stichting Nederland voorstander is van een nationale richtlijn voor ME/CVS, is zij van mening dat de conceptrichtlijn, zoals hij er nu ligt, geen tegenwicht biedt aan de vooroordelen en bagatellisering waar mensen met ME/CVS in Nederland zo vaak mee geconfronteerd worden.
Voorafgaand aan dit besluit heeft de ME/CVS-Stichting Nederland de meningen van zowel haar eigen achterban als patiënten en belanghebbenden daarbuiten gepeild.

De punten waarop deze beslissing is genomen zijn:

De richtlijn geeft een beeld van de ziekte dat te ver af staat van de recente internationaal breed gedragen, op diagnostiek en behandeling gerichte publicaties van internationale experts;
in de richtlijn ontbreekt een positieve aanbeveling over medicijngebruik, bijvoorbeeld ten behoeve van symptoombestrijding zoals pijn en slaapproblemen;
de inbreng op basis van kennis, ervaringen en voorkeuren van patiënten is onvoldoende tot haar recht gekomen;
cognitieve gedragstherapie wordt als enige behandelvorm aangeboden, ondanks dat er een matig tot laag wetenschappelijk bewijs is van het effect van deze behandeling. Gezien de overtuigende hoeveelheid vooruitstrevend wetenschappelijk onderzoek van biomedische aard in de internationale wetenschappelijke tijdschriften is het niet goed te begrijpen hoeveel aandacht er binnen de richtlijn is voor de psychologische behandelmethode CGT;
Tot zelfs na de autorisatiefase heeft de ME/CVS-Stichting Nederland er alles aan gedaan om vooral de ervaringen van de ME/CVS-patiënten alsnog in de aanbevelingen te krijgen. Helaas zonder resultaat.

Voor het verbeteren van de situatie van de ME/CVS patiënten ontbreken in de richtlijn belangrijke aanbevelingen op het gebied van de diagnostiek, psychologische en farmacologische behandelingen.

Wij hopen dat de zich snel opeenvolgende ontwikkelingen in met name het buitenland, aanleiding zijn binnen afzienbare tijd een herzieningstraject te starten. De ME/CVS-Stichting Nederland ziet het als haar taak deze ontwikkelingen nauwgezet te volgen en wanneer de tijd daar is, als participerende organisatie, een verzoek tot herziening in te dienen.
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Dit is goed van de ME-Stichting. Ik zou zeggen: laten we allemaal weer donateur worden!!!
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

manja schreef:Dit is goed van de ME-Stichting. Ik zou zeggen: laten we allemaal weer donateur worden!!!
De ME/cvs Vereniging en de Steungroep hebben al eerder NEE tegen deze richtlijn gezegd, dus eerst maar eens lid van deze 2 verenigingen worden :-)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ben blij verrast met deze uitspraak, ze hebben de spanning er wel lang in weten te houden. Benieuwd of dit nog enige consequenties heeft op de komende richtlijn. In ieder geval een duidelijk statement.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

dat is goed nieuws! Ik hield m'n hart vast, maar ontzettend blij te lezen dat ze deze keus hebben gemaakt.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

Ben er enorm blij mee dat ook zij uiteindelijk (!!) de kant van de patienten hebben gekozen. Maar in feite hadden ze geen andere keuze - als je alle berichten op Facebook hebt gelezen dan was wel duidelijk hoe de echte belanghebbenden (de patienten) er over dachten. Waarschijnlijk voelden ze ook wel aankomen dat er een grote leegloop zou gaan plaatsvinden als ze akkoord waren gegaan (om maar niet te spreken van de stormen van protest).

Ben erg blij met huidige tijd van Social Media, denk dat er anders best wel eens een andere beslissing zou zijn genomen. Het spijt me maar voor mij moet er nog wel iets meer gebeuren dan EEN goede daad voordat ik weer supporter zou worden van de Stichting.
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Ik vind dat we de Stichting met dit signaal best weer wat positiever mogen benaderen. Als we als 1 geheel zouden spreken staan we veel sterker. En als we wat geld zouden doneren dan kunnen we misschien wat geld voor onderzoek en een campagne inzamelen al is het maar een druppel op een gloeiende plaat. De Stichting zou daadkrachtiger moeten worden ook al zijn de middelen beperkt.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Fleur schreef: Het bestuur van de ME/CVS-Stichting Nederland heeft besloten de conceptrichtlijn Diagnose, behandeling, begeleiding en beoordeling CVS niet te autoriseren.
=D> \:D/
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

Manja,

Uiteraard kijk ik wel weer positiever tegen de Stichting aan.
Maar over dat als EEN geheel spreken: volgens mij hebben zowel de Vereniging als de Steungroep in het verleden pogingen hiertoe ondernomen, maar was het de Stichting die afhaakte :(

Volgens mij is samenwerking tussen ALLE organisaties en patientengroepen de enige manier om aan onze belabberde situatie iets te veranderen.
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

mee eens Teddy, ook met je eerdere bericht mbt facebook en geen andere keus
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Goede zet van de Stichting!
Ik ben het ook met Teddy eens
Niets doen is geen optie
Gebruikersavatar
Sunnymoon
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 sep 2012, 13:28

Bericht door Sunnymoon »

Ben ook blij met het besluit van de Stichting, maar vooral petje af voor het commentaar van de patiënten, want zonder dat, hadden de richtlijnen waarschijnlijk gewoon doorgegaan =D>
Wel fijn, dat de Stichting daarnaar heeft geluisterd en ons serieus heeft genomen!

En ben het ook helemaal eens met Teddy!

Warme groetjes,
Sunnymoon
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Tja, toch nog even een duiveltje... volgens mij gaat de richtlijn toch nog gewoon door, autorisatie is nl. niet noodzakelijk. Nu heeft de stichting zo'n politiek midden gekozen, eerst proberen een positieve stemming voor de richtlijn te krijgen, en nu dit niet lukt EN toch niet uitmaakt demening bijstellen...
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

:shock:
Niets doen is geen optie
Plaats reactie