Was dit een paniekaanval?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Was dit een paniekaanval?

Bericht door daisy86 »

Ik heb vannacht weer iets raar meegemaakt, misschien dat iemand hier weet wat het kan zijn.
Ik ben momenteel ziek thuis met een flinke holte ontsteking met af en aan koorts.
Ik slaap altijd al slecht, erg onrustig, tussendoor veel wakker, veel dromen/nachtmerries.
Nu werd ik dus wakker om half 7 (ik word altijd wakker rond die tijd helaas, maar probeer dan nog tot minstens half 11 door te slapen).
Ik kan me mijn droom van toen nog goed herinneren, was niets eng, hoogstens wat stressvol, maar dat zijn ze bij mij altijd wel wat.
Ik had een krampachtige pijn in mijn nek die doorliep in mijn achterhoofd en ik had ineens het idee in mijn hoofd dat ik hersenvliesontsteking had en dood zou gaan.
Dus toen begon de paniek, sneller ademen en huilen als een idioot.
Er ging van alles door mijn hoofd: moet ik nu met spoed naar de eerste hulp? Hoe ga ik mijn huisarts ervan overtuigen dat ik dit echt heb? etc etc.
Gelukkig kon ik ook nog wel gedeeltelijk rationeel nadenken en ging ik mijn temperatuur nemen.
Op dat moment zou ik geen koorts hebben, hoogstens verhoging.
Ik wil wel eens flink ijlen wanneer ik koorts heb 's nachts, maar dat was het dus niet (denk ik).
Toen heb ik de symptomen van een hersenvliesontsteking gegoogled op mijn telefoon, mede om mezelf ervan te overtuigen dat het dat dus echt niet kon zijn.
Uiteindelijk nam de pijn in mijn nek en hoofd af en kalmeerde ik ook.
Alleen nu vraag ik me dus nog steeds af, wat was dit in hemelsnaam nou weer?
Een paniekaanval? Misschien toch iets van ijlen, ondanks dat ik toen geen koorts leek te hebben?
Misschien heeft het te maken met slaapstoornissen ofzo?
Ik weet het niet meer, vond het maar akelig, begin ik nu nog gek te worden ook nog?
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Was dit een paniekaanval?

Bericht door Izzy »

In het begin van mijn ziek zijn had ik heel veel last van paniekaanvallen, dat onwerkelijke buiten je lichaam gevoel en willen vluchten e.d.
Ik moet zeggen dat ik jouw symptomen niet direct herken als paniekaanval maarja dat kan natuurlijk ook per persoon verschillen.
Heb je het al gegoogeld?

Liefs.
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Was dit een paniekaanval?

Bericht door daisy86 »

Nou, ik heb 1 keer eerder een paniekaanval gehad.
Dat was een bijwerking van de malaria tabletten die ik toen nam.
En ik moet zeggen dat dat inderdaad anders was, meer een paniek waarin je wilt vluchten inderdaad.
Dat was nu niet zo, maar ik heb echt geen idee hoe ik die ideeen in mijn hoofd heb gekregen.
Ik heb wel wat gegoogeld, maar nog niks gevonden, daarom hoopte ik dat iemand hier het misschien herkende en het bij de ME hoort.
Mijn lichaamstemperatuur klopt wel vaker niet, dus dan ga ik twijfelen of het dan toch niet iets met koorts te maken heeft.
Hoewel ik terwijl het gebeurde ook nog wel rationeel kon nadenken, dat is meestal niet zo wanneer ik ijl.
Ik weet dat ik 's nachts actievere hersenen heb dan normaal, dus misschien dan toch een soort bijwerking van een slaapstoornis misschien?
Ik weet het dus niet :wink:
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Was dit een paniekaanval?

Bericht door Izzy »

Hmm, klinkt wel vervelend in ieder geval :(
Misschien een beginstadium van een griepje?
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Was dit een paniekaanval?

Bericht door daisy86 »

Die griep die heb ik denk ik al, is geen beginstadium meer :wink:
Ik denk dat de paniek meer een gevolg is van de info die plots als feit binnen kwam, kreeg er ook braakneigingen bij, maar dat is vast een gevolg van de paniek.
Alleen geen idee waar die info ineens vandaan kwam.
Wat zijn hersenen toch rare dingen he.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Was dit een paniekaanval?

Bericht door yarwen »

Het lijkt mij toch op een soort van paniekaanval. Als ik fysiek achteruitga dan gaat dit ook gepaard met angstaanvallen en onrust. Meestal begint het met een beangstigende gedachte (in jouw geval die angst dat er iets heel erg mis is), dan hartkloppingen en heftig zweten.

Is idd heel vervelend. Als je fysiek weer beter bent zullen de angsten normaal gezien weer verdwijnen.
Het beste en beterschap !
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Was dit een paniekaanval?

Bericht door manja »

ME is een probleem in de hersenen daar ligt ook je angstcentrum. ME patiënten zijn overgevoelig voor prikkels. Een beetje angst vertaald zich dus naar extreme reacties omdat de chemie niet in balans is zoals het bij een gezond persoon wel is. Deze abnormale reactie is niet psychisch maar een symptoom van een chemisch (stoffen) probleem.
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Was dit een paniekaanval?

Bericht door daisy86 »

Dat klinkt eigelijk nog best logisch.
Dus dat ondersteunt ook de theorie dat ME een probleem zou zijn van de amygdala en de hypothalamus?
Interessant ...
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Was dit een paniekaanval?

Bericht door manja »

Alle gevoelens (angst, agressie etc..) die wij hebben worden door een ingewikkeld proces van chemie, hormonen etc... tot stand gebracht. Normaal is als je bijvoorbeeld aangevallen wordt of iets engs ziet of denkt (psychisch) dat je een lichamelijke reactie krijgt: het gevoel van angst. Je kan dus ook 'zomaar' dit gevoel hebben zonder enige reden. Dat is dan een stoornis. Dat kan door van alles worden veroorzaakt, infectie, tumor etc.... Puur lichamelijk dus.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Was dit een paniekaanval?

Bericht door lulu »

Ik sluit me aan bij manja. Volgens mij hebben veel ME'ers een verhoogde prikkeltoestand in het brein oid. Vooral in het begin had ik hierbij last van angst, vanwege het te actieve brein. Het is idd een heeeel naar gevoel, maar het is nu vrijwel over. Een heel enkel keertje komt het nog op, en dan denk ik, dit gaat zo weer voorbij. Het krijgt me niet meer in de greep.

Wat knap dat je jezelf zo hebt kunnen geruststellen door info op te zoeken en temp te nemen. Mss is deze ME gerelateerde klacht verergerd door het griepje dat je nu hebt, of door de halfslaap toestand. Ik denk ook dat dit verbeterd als je weer iets opkrabbeld. Sterkte!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Was dit een paniekaanval?

Bericht door asje »

Ook ik sluit me aan bij manja, geen zorgen maken. Het is natuurlijk wel heel vervelend.

Sowieso hebben alle ME-ers een overactief brein

@daisy86 Volgens mij is dat geen theorie meer maar gaat het om gevonden afwijkingen.
Life smells...
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Was dit een paniekaanval?

Bericht door daisy86 »

Naast mijn lichaam lijkt mijn hoofd me nu ook steeds meer in de steek te laten.
Ik ben gisteren verhuisd (nouja anderen doen al het werk omdat ik dat niet kan).
Nu lag in de nieuwe woning op de bank en ineens raak ik helemaal verward en wist ik even niet meer waar ik was en hoe de indeling van de woning was.
Ik was helemaal gedesorienteerd.
Toen ik door het huis ging lopen leek het net of ik het allemaal voor het eerst zag en ik had een wazig gevoel in mijn hoofd.
Ik heb dit eerder gehad toen ik uitgeput en uitgedroogd in Afrika was wat jaren geleden.
Wat opvallend is is dat ik 2 dagen erg weinig heb gedronken en vandaag abnormaal veel moest plassen (8x heel grote plassen).
Ik ben nu dus flink bij aan het drinken, ik drink vaak slecht omdat ik dus geen dorst krijg, alsof ik dat signaal niet doorkrijg ofzo.
Of het nu uitdroging of uitputting of iets anders is geweest ik weet het niet.
Maar ik vind het toch maar eng dat mijn hersenen het nu steeds meer laten afweten, ben ik nog veelste jong voor :(
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Was dit een paniekaanval?

Bericht door lulu »

Hoi daisy, zo'n verhuizing is best zwaar (al doe je zelf niet zo veel). Daarbij heb je mss even niet zo goed voor jezelf gezorgd. En je zit plots in een nieuwe omgeving. Mss even rustig aan doen, bijkomen. De desorientatie heb ik ook wel als ik wat teveel gedaan heb. Sterkte meid, is je huis naar je zin? Groetjes!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Was dit een paniekaanval?

Bericht door marlène »

Veel nieuwe indrukken te verwerken gehad de afgelopen uren! Geheugen moet het allemaal weer even verwerken.

Hopelijk kan je snel genieten van je nieuwe eigen plekje.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Was dit een paniekaanval?

Bericht door asje »

Ik ken dat heel goed! Het is niet meteen dat het dus verder achteruit gegaan is, na een verhuizing is dit vrij normaal bij ME denk ik. Ik ben noodgedwongen vaak verhuisd en heb daarbij ook nog op vele andere adressen gelogeerd en nu weet ik regelmatig niet waar ik ben, waar ik woon als ik wakker word, waarbij ik ook een licht gevoel in m'n hoofd heb. Maar verder merk ik geen achteruitgang, dit komt echt door de desoriëntatie op zich.

Ps Ik heb ook zelden of nooit dorst.
Life smells...
Plaats reactie