Advies bij cortisol uitslag

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vomzor
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jul 2012, 15:21

Advies bij cortisol uitslag

Bericht door vomzor »

cortisol speekseltest
7:20 | 2.75 ng/ml | reference 8.5 - 22
7:50 | 5.00 ng/ml | reference 8.5 - 22
8:20 | 4.05 ng/ml | reference 8.5 - 22
12:00 | 2.55 ng/ml | reference 4.1 - 13.5
18:00 | 1.78 ng/ml | reference 2.6 - 9.5

ACTH test
ACTH | 45,9 pg/ml | reference 9 - 52
cortisol | 19,4 ug/dl | reference 5 - 25
cortisol 30 min later | 24,8 ug/dl
cortisol 60 min later | 25,3 ug/dl


schildklier
T3 0.31 µg/L
T3 1100 pmol/24u | reference 800 - 2500
T4 0.52 µg/L
T4 1540 pmol/24u | reference 550 - 3160

Korte schets:
24 jaar, al 4 jaar ziek. Heel veel last van mist in m'n hoofd en een algemeen zwak en sufloos gevoel. Dit kan verschillen doorheen de dag met hoogte en laagtepunten. Laatste tijd heb ik soms last van een licht misselijk gevoel.


Volgens de speekseltest is mijn cortisol doorheen de dag veel te laag. En vermoedelijk in de avond en 's nachts veel te hoog want ik lig uren wakker voor ik kan slapen en steeds om 5u terug wakker. De cortisol productie lijkt dus op z'n kop te staan. Enig idee hoe ik dit weer kan omdraaien?

Eigen productie stopzetten met Hydrocortisone & hopen dat het weer normaal zal zijn als ik dan stop met de HC? Of moet ik het eerder zoeken bij kruiden zoals zoethout extract die cortisol verhogen?

Volgens de ACTH test is er niets mis met mijn bijnieren en maken die voldoende cortisol aan als het bevel gegeven wordt.
Kan iemand me vertellen hoe ik ug/dl omzet naar ng/ml? Ik wil de waarden vergelijken maar die staan in verschillend eenheden.
De speekseltest toont aan dat ik te weinig cortisol heb in de ochtend. Maar de bloedtest van m'n cortisol voor ik ATCH toegediend kreeg toont een normale waarde aan. Eén van de twee moet fout zijn, niet?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
vomzor
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jul 2012, 15:21

Bericht door vomzor »

niemand? :(
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Denk dat marlène nog wel zal reageren, zij weet hier meer van (hoop dat ik dat mag zeggen :?).
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://www.chronicfatigue.org/ASI%20Normal.html
Hier vind je het overzicht van de 7 stadia (met grafiek) van bijnieruitputting.

heel belangrijke info om te weten waar je aan toe bent


Nog een paar leuke links:

http://adrenalsweb.org/iron-and-ferritin.php
Your iron and ferritin levels are very important factor in your
health. If these levels are low you will not be able to tolerate
thyroid treatment.

http://www.holtorfmed.com/
http://www.holtorfmed.com/dr-pdf/Diagno ... S%20FM.pdf

Niet zomaar stoppen met hc, bekijk de grafieken en dan weet je hoeveel je nodig hebt om ze te laten recupereren. Zoethoutthee kan helpen maar neem niet teveel als je kalium laag staat zoniet riskeer je hartkloppingen en hoge bloeddruk.

Indien combinatie met de thee, regelmatig cortisol laten meten want waarden zullen sneller normaliseren.

Schildklier, ken ik onvoldoende van maar msitg hoofd kan ook van laag vit B12 komen! Is dat al nagekeken?

Ik neem

B12 blokkade opheffen en algemene weerstand verbeteren:
Now Foods, Gamma E Complex, Advanced, 120 Softgels
Enzymatic Therapy, B12 Infusion, 30 Chewable Tablets
Nordic Naturals, Ultimate Omega, Lemon Flavor, 180 Soft Gels
Now Foods, Ubiquinol, 100 mg, 60 Softgels
Now Foods, Lecithin, 1200 mg, 100 Softgels
Now Foods, Potassium Gluconate, 100% Pure Powder, 1 lb (454 g) (soms)
Nature's Way, Niacin 100 mg, Nicotinic Acid, 100 Capsules (bij slapengaan)
Country Life, Gluten Free, Selenium, 100 mcg, 180 Tablets
Country Life, Gluten Free, Zinc, 50 mg, 180 Tablets
Jarrow Formulas, Methyl B-12, 5000 mcg, 60 Lozenges (1/2 tablet om de 2 dagen)
Country Life, Gluten Free, Active B-12 Dibencozide, 3000 mcg, 60 Lozenges (verdraag ik voorlopig niet)
Solgar, Folate Metafolin Folic Acid, 800 mcg, 100 Tablets
Doctor's Best, Best L-Carnitine Fumarate, 855 mg, 180 Veggie Caps (verdraag ik niet)
Doctor's Best, Best Alpha-Lipoic Acid, 300 mg, 180 Veggie Caps

Tegen pijn en verzuring
Alkala N af en toe
Doctor's Best, Best D-Phenylalanine 500 mg, 60 Veggie Caps

Schildklier
Magnetic Clay, Nascent Iodine 2%, 6 drops x 400mcg
Natural Sources, Raw Thyroid, 60 Capsules

Ondersteuning van uitgeputte bijnieren
Frontier Natural Products, Cut & Sifted Licorice Root, 16 oz (453 g) 1 kopje

Tegen haaruitval
Country Life, Gluten Free, Biotin, 10 mg, 120 Veggie Caps
Source Naturals, Saw Palmetto Extract, 320 mg, 120 Softgels

Vit B6 vermeld ik niet want sommige mensen hebben er teveel van en dat moet je via bloedonderzoek eerst laten nakijken vooraleer je het bijneemt. Maakt deel uit van de methylatiecyclus. Meeste dokters snappen er niet zoveel van jammer genoeg.

Wat de ACTH betreft, kan ik je geen antwoord geven. Je endocrinoloog kan vast wel.

Nu zou je nog moeten ontdekken waarom je een bijnieruitputting hebt.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
vomzor
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jul 2012, 15:21

Bericht door vomzor »

Bedankt voor je uitgebreid antwoord! Ik zal die supplementen eens bestuderen.

Waarom weet ik, jaren geleden periode van langdurige stress gehad. Het lijkt alsof m'n brein nu permanent vastzit in die mode. Ik denk dan ook niet dat er iets mis is met mijn bijnieren zelf maar met mijn hersenen die het signaal voor productie niet meer doorgeven of op het misse tijdstip. Dan lijkt HC me enkel symptoombestrijding en geen echte oplossing.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goeie dokter. Niet makkelijk te vinden helaas.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

Hoi, als je cortisol te laag is zijn je bijnieren onderactief... bijnieruitputting. Meeste doktoren erkennen dit niet als aandoening. Zij kennen alleen de extreme vormen als de ziekte van Cushing.

Een goed boek hierover is van Dr. James L. Wilson Bijnieruitputting. Het stresssyndroom van de 21e eeuw. Hij geeft hierin hele goed aanwijzingen om te herstellen.

Ik heb hier het boek liggen en een samenvatting van richtlijnen:
- eet puur en natuurlijk(geen geraffineerde koolhydraten als witmeel, witte rijst, geen suiker, geen koffie,geen frituur, geen e-nummers en veel groenten en eiwitten gecombineerd met natuurlijke vetten)
- maak een lijst wat goed is voor je en wat niet goed is voor je, vermijd energievreters
- ga op tijd naar bed (22 u)
- doe aan beweging, maar hou het leuk.Je moet er plezier in hebben, denk aan kracht, rekken, conditie.
- 400 mg magnesiumcitraat voor het slapen gaan
- hij noemt verder als supplementatie: E, C, B-complex, calcium, sporenelementen en vezels--> je kan ookzorgen dat je goede voeding tot je neemt en het daar uit halen (kiemen, rauwe noten, algen, etc)

Maar als ik jou was, zal ik het boek aanschaffen, want het is duidelijk dat je bijnieren onderactief zijn geworden. Dit boek kan je heel goed en duidelijk op weg helpen!
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

O ja, de oorzaak van onderactieve bijnieren is zeer complex. Eerst moeten ze behoorlijk overactief zijn geweest door stress. Maar stress kan van alles zijn.

Wilson noemt: medicijnen, slechte voeding, toxines, ziekte, financiele problemen, negatieve houding, ongewilde werkloosheid, allergieën, gebrek aan slaap, roken,geen beweging, angst, cafeine, psychologische stress, gebrek aan ontspanning, chronische infecties, acute infecties, dood levenspartner, te veel inpanning (topsport), perfectionisme, relatieproblemen, dood van dierbare, jezelf voortdurend opjagen, drugs, nachtwerk, ongelukkig in het leven staan, te weinig goed voedingsstoffen, geen plezier in je werk en stress op je werk, gebrek aan leuke activiteiten, alleenstaand ouderschap, alcohol, trauma's, enz enz

Vaak hopen alle vormen van stress zich op en daar heb je het: je bijnieren zeggen: bekijk het maar! En nu anno 2012 komen we met zoveel jachtigheid en stress in contact! Het leven eist een hoop nu en alles gaat in een rap tempo. Onze maatschappij is individualistisch en onze voedselindustrie is meer chemie dan kookkunst. Zo ook onze medicijnen... Geen wonder dat we bij bosjes uitvallen en er allemaal chronische klachten ontstaan.

Volgens Wilson spelen onderactieve bijnieren vaak ook een rol in CVS/ME.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

vomzor schreef:Bedankt voor je uitgebreid antwoord! Ik zal die supplementen eens bestuderen.

Waarom weet ik, jaren geleden periode van langdurige stress gehad. Het lijkt alsof m'n brein nu permanent vastzit in die mode. Ik denk dan ook niet dat er iets mis is met mijn bijnieren zelf maar met mijn hersenen die het signaal voor productie niet meer doorgeven of op het misse tijdstip. Dan lijkt HC me enkel symptoombestrijding en geen echte oplossing.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goeie dokter. Niet makkelijk te vinden helaas.
Probeer eerst alle "natuurlijke" stappen voor je allerlei zware shit inneemt. Let op: synthetische supplementen en medicijnen zijn ook toxines voor je lichaam en geven dus stress! En misschien is dat grove geschut helemaal niet nodig!

Je moet eerst je levenswijze omgooien en je voeding aanpassen! Haal alle stressfactoren uit je leven waar het kan en heb een houding van: bekijk het maar, wie het niet zint heeft pech, ik mankeer wat en ik moet mezelf weer gezond krijgen. Geloof in je herstel! Krijg weer zin en plezier in de dingen en doe aan beweging (wandelen, fietsen, beetje rekken, dansen of zelfs seks ;))
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

En als je dat nu allemaal doet zo goed mogelijk en je cortisol is nog laag?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

zoethoutthee!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

marlène schreef:http://www.chronicfatigue.org/ASI%20Normal.html
Hier vind je het overzicht van de 7 stadia (met grafiek) van bijnieruitputting.

heel belangrijke info om te weten waar je aan toe bent


Nog een paar leuke links:

http://adrenalsweb.org/iron-and-ferritin.php
Your iron and ferritin levels are very important factor in your
health. If these levels are low you will not be able to tolerate
thyroid treatment.

http://www.holtorfmed.com/
http://www.holtorfmed.com/dr-pdf/Diagno ... S%20FM.pdf

Niet zomaar stoppen met hc, bekijk de grafieken en dan weet je hoeveel je nodig hebt om ze te laten recupereren. Zoethoutthee kan helpen maar neem niet teveel als je kalium laag staat zoniet riskeer je hartkloppingen en hoge bloeddruk.

Indien combinatie met de thee, regelmatig cortisol laten meten want waarden zullen sneller normaliseren.

Schildklier, ken ik onvoldoende van maar msitg hoofd kan ook van laag vit B12 komen! Is dat al nagekeken?

Ik neem

B12 blokkade opheffen en algemene weerstand verbeteren:
Now Foods, Gamma E Complex, Advanced, 120 Softgels
Enzymatic Therapy, B12 Infusion, 30 Chewable Tablets
Nordic Naturals, Ultimate Omega, Lemon Flavor, 180 Soft Gels
Now Foods, Ubiquinol, 100 mg, 60 Softgels
Now Foods, Lecithin, 1200 mg, 100 Softgels
Now Foods, Potassium Gluconate, 100% Pure Powder, 1 lb (454 g) (soms)
Nature's Way, Niacin 100 mg, Nicotinic Acid, 100 Capsules (bij slapengaan)
Country Life, Gluten Free, Selenium, 100 mcg, 180 Tablets
Country Life, Gluten Free, Zinc, 50 mg, 180 Tablets
Jarrow Formulas, Methyl B-12, 5000 mcg, 60 Lozenges (1/2 tablet om de 2 dagen)
Country Life, Gluten Free, Active B-12 Dibencozide, 3000 mcg, 60 Lozenges (verdraag ik voorlopig niet)
Solgar, Folate Metafolin Folic Acid, 800 mcg, 100 Tablets
Doctor's Best, Best L-Carnitine Fumarate, 855 mg, 180 Veggie Caps (verdraag ik niet)
Doctor's Best, Best Alpha-Lipoic Acid, 300 mg, 180 Veggie Caps

Tegen pijn en verzuring
Alkala N af en toe
Doctor's Best, Best D-Phenylalanine 500 mg, 60 Veggie Caps

Schildklier
Magnetic Clay, Nascent Iodine 2%, 6 drops x 400mcg
Natural Sources, Raw Thyroid, 60 Capsules

Ondersteuning van uitgeputte bijnieren
Frontier Natural Products, Cut & Sifted Licorice Root, 16 oz (453 g) 1 kopje

Tegen haaruitval
Country Life, Gluten Free, Biotin, 10 mg, 120 Veggie Caps
Source Naturals, Saw Palmetto Extract, 320 mg, 120 Softgels

Vit B6 vermeld ik niet want sommige mensen hebben er teveel van en dat moet je via bloedonderzoek eerst laten nakijken vooraleer je het bijneemt. Maakt deel uit van de methylatiecyclus. Meeste dokters snappen er niet zoveel van jammer genoeg.

Wat de ACTH betreft, kan ik je geen antwoord geven. Je endocrinoloog kan vast wel.

Nu zou je nog moeten ontdekken waarom je een bijnieruitputting hebt.
Wow, dat is nogal wat aan supplementen. Toch, zal ik uitkijken hiermee. De meest supplementen - ook de duurdere en zogenaamde "natural sources" - bevatten allerlei vulstoffen die niet goed voor je zijn. Daarnaast zijn het vaak synthetische nabootsingen van de natuurlijke in een chemisch lab bereidt! Vaak neem je het geisoleerd in en niet zoals de natuur het aanbiedt. Zo is een vitamine E in een pil heel anders dan in een stuk fruit. Daarin wordt het aangeboden met allerlei andere stoffen waarmee de synergie compleet is, zodat je lichaam het goed opneemt en het ook herkent.

Het gevaar van supplementen is dat het nog niet wetenschappelijk is aangetoond of het werkt. En vraag je eens af hoe het komt dat we een vergiftiging kunnen oplopen van pillen en tabletten en capsules, maar nooit van vitamines en mineralen in de natuur! Daarbij signaleert je lichaam vaak niet de synthetische nabootsing als de natuurlijke en kan er dus niks mee. ER ZIJN MAAR WEINIG SUPPLEMENTEN ZOALS DE NATUUR HET AANBIEDT, ZELFS DEGENE DIE ALS NATUURLIJK DOORGAAN - HET BLIJFT EEN GEISOLEERDE,ONNATUURLIJKE PIL De helft wordt misschien opgenomen, maar de andere helft wordt opgeslagen als vrije radicalen!! En dat zal weer zijn weerslag geven.

Zelfs de meeste dure en natuurlijke supplementen zijn te geisoleerd en met vulstoffen (bv magnesiumstereaat, celluslose) en vaak op een chemische manier bereidt. Dan is de oorsprong natuurlijk, maar zo werken ze niet verder. Er zijn maar weinig supplementen op de markt die natuurlijk zijn en bestaan uit volwaardige voeding. Ik zou dus echt oppassen met supplementen, zeker met zoveel! En het zoveel mogelijk uit volwaardige voeding halen. Zoals superfoods, voeding die rijk zijn aan vitamines en mineralen.

Misschien heb je zoiets van dat vind ik onzin, maar ik wilde het wel even doorgeven, want supplementen zijn niet goedkoop en hier zit ook een hele markt achter! Kijk, de waarheid is altijd iets lastigs en ik geloof niet dat we die vaak gepresenteerd krijgen in zijn geheel. In elke therorie en wetenschap hebben we een mate van geloof nodig en doen we daarop aannames, maar deze theorie klinkt voor mij plausibel.

Hier de bron waar ik het van heb (zie maar wat je ermee doet,maar ik wilde graag de kennis delen: http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid ... menten.php)

Liefs
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

sterre schreef:En als je dat nu allemaal doet zo goed mogelijk en je cortisol is nog laag?
Dan heb je een reden om grover geschut in te zetten! Maar ik zal eerst de "basis"stap doen en het de tijd geven, want je bent ook niet zomaar in deze situatie beland. Je lichaam heeft daar vaak jaren over gedaan en dus kun je ook niet verwachten dat het meteen herstelt.

Maar dit is mijn visie. Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, en ook niet dat Wilson die heeft. Maar hij heeft al een betere benadering naar mijn mening dan menig huisarts!

Het blijft een vallen en opstaan en de weg is niet gemakkelijk, maar in herstel moet je altijd geloven en hopen!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Wat bedoel je met grover geschut inzetten? Bedoel je dan hydrocortison?
Gebruikersavatar
dreamer84
Actief lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 29 sep 2012, 17:03

Bericht door dreamer84 »

sterre schreef:Wat bedoel je met grover geschut inzetten? Bedoel je dan hydrocortison?
Bijvoorbeeld.
Plaats reactie