Zwarte - donkerbruine kringen / wallen onder de ogen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Zwarte - donkerbruine kringen / wallen onder de ogen

Bericht door verlorengezondheidman »

Beste MEdelotgenoten,

Sinds ik ME heb heb ik op bijna dagelijkse basis last van zwarte - donkerbruine kringen onder mijn ogen.

Hebben jullie daar ook last van, zo ja hoort dit bij ME en valt daar iets tegen te doen?

Ik heb gelezen dat deze kringen ook kunnen duiden op een verslechterde / verstoorde leverfunctie?

Voordat ik ME kreeg had ik zelden tot nooit last van deze lelijke kringen / wallen onder mijn ogen vandaar dat ik denk dat het met mijn ME te maken heeft, graag jullie mening hierover :roll:
Laatst gewijzigd door verlorengezondheidman op 31 aug 2012, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Zwarte - donkerbruine kringen / wallen onder de ogen

Bericht door daisy86 »

Ik heb ze ook, ze zijn op hun donkerst aan de kant van mijn neus.
Hoe slechter ik me voel hoe erger het word meestal.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Zwarte - donkerbruine kringen / wallen onder de ogen

Bericht door yarwen »

Bij mij geen wallen maar wel donkere kringen rond de ogen. Is nog verergerd door veel te vermageren.
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Onder de ogen is de huid veel dunner. Daardoor schijnen de bloedvaten erdoorheen. Als je je slecht en moe voelt ga je blekere wangen krijgen, en valt het kleurverschil dus meer op dan bij een beetje gezonde blos.

Bij leverziekten kleurt je huid wat gelig, wat alweer afsteekt tegen het blauwige van de bloedvaten onder de ogen. Het is dus allemaal een kwestie van optische effecten.

Het komt ook voor dat mensen onder de ogen meer pigmentatie hebben, waardoor ze in de zomer extra donkere kringen krijgen.

Wat eraan doen? Weinig vrees ik, behalve bleke wangen een kleurtje geven. Honing en nog beter koninginnebrij, als je dat mag eten tenminste, schijnt de huidskleur merkbaar frisser te maken (weet ik van een imker).
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Ik smeer er concealer op op de dagen dat ik er goed uit wil zien, daarmee kun je het redelijk verdoezelen.
Mijn huid is eigelijk altijd wel bleek, maar dat zal met mijn POTS te maken hebben.
Ik zou op slechte dagen zo in een zombiefilm mee kunnen spelen, geen grime nodig :wink:
Gebruikersavatar
Teddy
Actief lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 21 mar 2006, 21:00

Bericht door Teddy »

Ik heb ze ook, die lelijke donkere wallen onder mijn ogen. Als je naar de foto's van MEdepatienten op Facebook kijkt, valt op dat iedereen ze eigenlijk wel heeft! Dus ja, eigenlijk is het wel een marker voor onze ziekte :(
It’s hard to wait around for something you know might never happen; but it’s even harder to give up when you know it’s everything you want…
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Ik heb ze ook, maar dan meer paars achtig. Het is inderdaad een dunne huid en ook gezonde mensen kunnen er last van hebben. Het is volgens mij onschuldig, het is niet zo gek dat als je ME hebt je er meer last van hebt aangezien onze kwaliteit van slaap nogal slecht is te noemen.

Ik gebruik er ook make up voor, zie je er een stuk gezonder uit. Maar dat is bedrog natuurlijk, als je het er weer af wast zijn ze er weer.
Plaats reactie