30 dagen geen suiker

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

30 dagen geen suiker

Bericht door Eressea »

Momenteel houdt diëtiste Carola van Bemmelen een Sugarchallenge: 30 dagen zonder suiker. Nu doen de meesten dit natuurlijk al, maar voor degenen die net een extra duwtje in de rug nodig hebben ofzo, is het misschien wel heel handig ;)
Sugarchallenge is een GRATIS Facebook competitie waarin je één maand geen suiker eet en drinkt. Doe mee en ervaar een hernieuwde energie en vitaliteit!

In het GRATIS Sugarchallenge E-book vind je alle informatie over deelname, de spelregels, tips voor slimme voedingscombinaties, suikervrije recepten en nog veel meer!

Gaat via Facebook, het is een besloten groep waar je toegang door kunt krijgen door een vriendschapsverzoek te sturen naar Carola. Maar eerst moet je je registreren op de site, en dan krijg je via mail een gratis E-boek, met allemaal informatie over suiker, en allemaal recepten en tips erin.

Opgeven kan hier:

http://www.carolavanbemmelen.nl/

Op Facebook is ze hier te vinden:

http://www.facebook.com/carolavanbemmelen
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

30 dagen geen suiker

Bericht door chika »

Ik heb ondertussen al meer dan een jaar geen suiker gehad! Wow...
Maar mis het wel nog elke dag als ik al dat lekkers zie overal...
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

30 dagen geen suiker

Bericht door bloemetje »

Gaat dit over 100% geen suiker (cane sugar, dus ik bedoel geen fructose of andere -oses), dus ook niet in kant en klare producten? Dat betekent alle pakjes Knorr en Conimex lezen op ingredienten.

En waarom stoppen na 30 dagen? Want als je cold turkey met suiker stopt, dan heb minstens een week vreselijke hoofdpijn. Gelukkig was ik daarvoor gewaarschuwd door het boek van Teitelbaum.

Ik eet inmiddels al jaren geen suiker meer, weet eerlijk gezegd niet of het helpt qua ziek zijn, maar het kan natuurlijk helemaal geen kwaad. Het enige wat ik mis: lekkere, vette Bossche bollen!

Aardig initiatief, hoor.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

30 dagen geen suiker

Bericht door Eressea »

Het is de bedoeling dat je het 30 dagen volhoudt, omdat dan je hersenen "aangepast" zijn, zodat het een gewoonte geworden is - en dat je het daarna dus vanzelf gaat doen. Is idd helemaal op de goede manier, minimale fruitinname, en geen suiker, suikervervangers en snelle koolhydraten (witmeel). Alleen stevia en nog iets wordt toegestaan, maar liever niet, alleen als het echt niet anders kan.

Ik ga zelf ook weer beginnen, maar voor mij blijft dieet gewoon lastig. Ik ben allergisch voor noten, rauwe groenten, fruit, bruin/volkoren dingen, dus er blijft voor mij bijna niets over en geen enkele dieëtiste weet er raad mee. Moet ook eigenlijk glutenvrij, maar kreeg daardoor zo'n last van mijn darmen dat ik na 6 weken uitgedroogd was en echt moest stoppen. Helemaal suiker stoppen zal niet lukken (brood, pasta), maar minimaliseren ga ik zeker proberen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

30 dagen geen suiker

Bericht door marlène »

Ohw dat zou ik nooit kunnen volhouden denk ik. Knap van jullie hoor.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

30 dagen geen suiker

Bericht door bloemetje »

Eressea schreef:Helemaal suiker stoppen zal niet lukken (brood, pasta), maar minimaliseren ga ik zeker proberen.
Suikervrij brood bestaat wel, hoor. Kijk maar bij de biologische super. Jep, wel duurder, maar ook heel lekker brood. Jammer, voor mij niet want idd geen gluten meer. En in pasta zit toch niks anders dan meel? Je kan ook overstappen op glutenvrije pasta, dat hoeft niet bio en is dus naar verhouding minder extra duur.

Pas wel op met zogenaamde suikervrije producten, bijv. choco. Daar zit dan vaak weer een andere zoetstof in, die ook zo chemisch is als wat. Bij de bio winkel kan je ook terecht voor suikervrije choco, zonder al die troep erin. Dat is gezoet met suiker uit kokosbloesem. Daarvan heb ik een tijdje terug een potje te koop gezien, hemeltje lief. Poepieduur, dus daarom hou ik het op vloeibare Stevia.

Het vergt idd een new way of life, je moet niet denken dat je er bent door nu opeens over te stappen op suikervrije cola. Dat is gewoon troep.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

30 dagen geen suiker

Bericht door bloemetje »

marlène schreef:Ohw dat zou ik nooit kunnen volhouden denk ik. Knap van jullie hoor.
Hangt ervan af hoe wanhopig je bent?
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik zou het ook niet kunnen.
Af en toe een weekje wel.

Een paar dagen per maand (je kan wel raden welke) snak ik naar chocolade.
Ik heb wel een klein alternatief : zo eet ik geen choco meer maar vervang dat door Philadelphia met Milka (=minder suiker en vet).

Ook geen koffie drinken helpt want daar wil ik altijd iets zoet bij :roll:
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Wat voor mij het beste werkt, is om helemaal geen zoete dingen te eten/drinken, en dus ook geen vervangers!Als je het jezelf ontzegt, is het de eerste maand extreem lastig, tweede maand te doen, en de derde maand gaat het vanzelf. Als je na 3 maanden van echt geen zoetigheid weer wat neemt, merk je ook dat je er ontzettend misselijk van wordt... En dan laat je het vanzelf ook wel :P (totdat iemand zegt, oh maar doe gezellig mee, we hebben een chocoladefontein). Maar ow, wat duren de dagen de eerste maand lang... Vreselijk!

En het erge is, ik begin telkens (elke 3 jaar ofzo), heel goed, maar na een halfjaar probeer ik weer wat, en voor ik het weet eet ik weer veel suiker en moet ik weer helemaal overnieuw beginnen. Ik weet dat het niet goed is, maar het lukt me gewoon niet. Waarschijnlijk ook omdat ik helemaal geen verschil merk, ik heb de afgelopen 15 jaar alle diëten wel gehad (candida 3x, gluten 2x, suikervrij, lactosevrij, vleesloos, etc), maar geen enkele heeft ook maar iets bij me gedaan, al hield ik het een jaar vol. Of, zoals bij gluten, raakte ik er zo uitgedroogd van dat ik moest stoppen.

Bedankt trouwens voor de tip van biologisch brood :) Ik weet niet of het me gaat lukken, mijn moeder doet namelijk de boodschappen, en die vind het te ver om voor iets dat minimale suiker bevat. Zelf kan ik er ook niet komen, het zit net buiten mijn maximale auto-concentratie-spanne van 5 minuten. De chocopasta ga ik niet doen, want dan krijg ik weer zin in zoetigheid... ik moet echt gewoon helemaal niks zoets binnenkrijgen vrees ik, dat is de enige manier om het vol te houden.

(en ja, ooooh, die chocola mis ik ook zo ontzettend...)
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Van Wikipedia:
"Researchers say that sugar and the taste of sweet is said to stimulate the brain by activating beta endorphin receptor sites, the same chemicals activated in the brain by the ingestion of heroin and morphine"
http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_addiction

Het is eigenlijk niet zo gek dat we verslaaft zijn aan zoetigheid, elke hap is een heroïne shot. Gelukkig ben ik nu een jaar afgekickt van dit ontstekingsbevorderend goedje...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Enkele kanttekeningen:

Endorfines zijn ook nodig om ons immuunsysteem actief te houden.

Laag gebruik van opiaten verstekt het immuunsysteem.

Moedermelk bevat wel zeker 8 soorten suiker.

Suiker wordt gebruikt om bv confituur te bewaren en weert schimmels.

Het is een én én verhaal. We hebben suikers nodig maar de juiste én in de juiste dosis aangepast aan de situatie van ons lichaam. Gezien iedereen uniek is, wordt dat een heel moeilijke puzzel.

Absoluut geen suiker eten, neem ik dan ook met een korreltje ... suiker.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

30 dagen geen suiker

Bericht door mieshka »

bloemetje schreef:Dat betekent alle pakjes Knorr en Conimex lezen op ingredienten.
Of geen pakjes en zakjes gebruiken. :wink: Ik doe zelf niet mee met dit 30 dagen geen suiker project. Ik volg op het moment 'de voedselzandloper'. Dan heb je vanzelf al geen pakjes Knorr en Conimex nodig (want waarvoor, beter eet je volgens de voedselzandloper geen pasta en rijst). Maar ook voor die tijd gebruikte ik al amper pakjes en zakjes. Gewoon eigen mixjes van verse en/of gedroogde kruiden.

Losse tafelsuiker gebruik ik ook vrijwel nooit. Maar in bepaalde suikers (als in: koolhydraten) zie ik geen kwaad. Bijvoorbeeld de suikers in fruit of groente. Pure chocolade schijnt ook oke te zijn.

Chemische rommel gezoet met aspartaam komt er hier niet in. Of in ieder geval zo min mogelijk. Ik denk zelf dat dat nog slechter is dan suiker. Maar tegenwoordig stoppen ze het bijna overal in, ik kreeg laatst een antibioticakuur en zelfs daar zat aspartaam in, dus soms ontkom je er niet aan.

Ik ben geen heilige hoor, soms eet ik gewoon dingen die ronduit slecht zijn, maar het is wel de bedoeling dat dat bij uitzonderingen blijft. :)
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

30 dagen geen suiker

Bericht door bloemetje »

Same here: geen processed food - dus alles wat enigszins kant en klaar is. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik een food freak ben.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Effect van suikers op het immuunsysteem:
http://ajcn.nutrition.org/content/26/11/1180.full.pdf
Bijlagen
suiker.JPG
suiker.JPG (17.56 KiB) 857 keer bekeken
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Dank emootje, interessant artikel. Zetmeel hoeft dus niet vermeden te worden, glucose, fructose enz. wel.
Plaats reactie