DMl en intoleranties

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

DMl en intoleranties

Bericht door asje »

verplaatst naar rubriek 'diagnose en testen'. mod.

Hoi DMl-gangers,

Aangezien DMl goede testen doet ivm intoleranties ben ik benieuwd naar hoe veel DMl-gangers niet intolerant zijn voor of gluten of lactose of fructose?
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

DMl en intoleranties

Bericht door malu »

Het is bij mij destijds niet duidelijk uit de testen gebleken. Toch beperk ik de inname van fructose en ook tarwe en gluten neem ik ook veel minder dan voorheen. Bevalt goed: minder moe na het eten van fruit en brood of tarweproducten.

Zie ook http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-295.html :
"In een studie, waarbij 148 patiënten betrokken waren, werd een verminderde fructoseopname waargenomen bij 45,8% van de patiënten. Lactose-intolerantie werd bij 20,3% van de patiënten vastgesteld."
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

DMl en intoleranties

Bericht door asje »

Interessant malu! Dan heb ik de cijfers ineens. Behalve van glutenintolerantie. Dat lactose-intolerantie maar bij 20,3% werd gevonden is vreemd als je ook leest dat 75% van de gezonde mensen lactose eigenlijk niet kunnen verteren. Of zou het dan niet direct een intolerantie zijn? Beperk je ook lactose?

Wie bleek verder geen glutenintolerantie te hebben?
Life smells...
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ik had gluten, tarwe, lactose, caseine (melkeiwit), ei, gist, suiker, cranberry, ananas, banaan enz. (behalve lactose allemaal met de bloedtest van Biotek, USA), maar fructose geen intolerantie volgens de blaastest.

Wat denk ik belangrijk is te weten - voor zover jullie dat niet zouden weten - is dat je meetbare intoleranties en allergieën hebt, maar ook pseudointoleranties en -allergieën. Veel mensen hebben de pseudoversie. Die leveren dezelfde problemen en schade op, maar zijn enkel niet te meten met bloed en blaastesten. Dat maakt het lastig hier echt iets over te zeggen.. Daar kom je enkel achter door eliminatie- en provocatiedieet
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een heleboel intoleranties dus bij jou. Pseudo-intolerantie en -allergie had ik iig nog niet van gehoord, pff, dat ook nog.
Life smells...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Idd, die vormen ook een probleem bij mij (naast tig intoleranties die uit de test bleken). Lactose hoef ik niet te beperken, maar melkproducten zou ik eigenlijk iets minder moeten gebruiken... (niet alleen vanwege de lactose die erin zit, maar ook vanwege mogelijke (pseudo)-intoleranties voor bv caseïne).

In de boeken van Kamsteeg (Eetwaar=Eerbaar?) en Christine Tobback (Eet wat bij je past en Gezond of gezondigd) wordt het vrij duidelijk omschreven.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

klopt, die boeken (Tobback, andere ken ik niet) gaat het er ook over. Sinds 2010 ook histamine erbij dat ik moet weren, laat dat door heel veel voeding te worden vrijgemaakt (meeste groenten, kruiden, specerijen, noten, enz enz enz), dan blijft er echt bijna niets over...

niemand ouder dan 5 jaar schijnt lactose goed te kunnen afbreken, dus eigenlijk voor iedereen (behalve kinderen tot 5 jaar en dan nog degenen die geen aangeboren lactose-intolerantie hebben) slecht. Niet voor niets dat bepaalde kankersoorten en andere ernstige aandoeningen in azie niet of veel minder voorkomen waar men geen zuivel gebruikt. Melkproducten brengen veel gezondproblemen, maar worden nog altijd gepromoot als zijnde gezond...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik ben niet intolerant voor lactose maar mijn darmen hebben blijkbaar onvoldoende enzymen om caseine af te breken waardoor het een giftig goedje wordt (=exorfinen).

Die gaan op hun beurt weer de celreceptoren afbreken die onze immuun-, hormonen- en pijnhuishouding in balans houden. Deze receptoren zorgen ook onrechtstreeks voor de productie van dopamine, dat stofje waar je je een kick van krijgt als je in actie schiet.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

niet intolerant zijn voor of gluten of lactose of fructose
Ik ben inderdaad niet intolerant voor deze stoffen, maar wel voor gist, caseine, eieren, tomaat, banaan, sommige bonen, champignons
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

is dat dan een caseine-intolerantie of noem je dat anders Marlène?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

DMl en intoleranties

Bericht door diederik »

asje schreef:ben ik benieuwd naar hoe veel DMl-gangers niet intolerant zijn voor of gluten of lactose of fructose?
Ikke niet voor lactose :)

Wel voor gluten en fructose, de laatste waarschijnlijk pseudo want vooral af te leiden uit symptomen maar de ademtest was negatief (hoewel wel sterk verhoogd richting de referentiewaarde).

Maar wel caseïne- en wei-intolerant, dus dat ik wel lactose mag eten heb ik weinig aan :)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

DMl en intoleranties

Bericht door bloemetje »

Weet iemand of je de test van US Biotek (bloedafname om voedselintolleranties te meten) ergens in NL kan laten doen?
Gebruikersavatar
zalenski
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 apr 2012, 19:45
Locatie: BXL (BE)

DMl en intoleranties

Bericht door zalenski »

bloemetje schreef:Weet iemand of je de test van US Biotek (bloedafname om voedselintolleranties te meten) ergens in NL kan laten doen?
Heb Nossa eens horen vertellen dat het enkel bij US Biotek kan, ofwel in een labo in Duitsland maar daar zou het 3 maal zo duur zijn...
Plaats reactie