Hoe rust jij uit?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Hoe rust jij uit?

Bericht door robin123 »

Ik vraag me al lang af: wat doen anderen met ME als ze gaan rusten? Gaan ze slapen of liggen ze gewoon op bed zonder iets te doen?

Ikzelf rust uit door liggend op bed tv te kijken en er is wel vaker tegen me gezegd: word je daar nou ook niet moe van? Constant al die prikkels?

Dus zowel uit nieuwsgierigheid als voor mezelf een alternatief voor tv te zoeken hierbij de vraag:

Wat doe jij om uit te rusten?
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Hoe rust jij uit?

Bericht door angel84 »

Het lukt mij niet overdag te slapen en ik word er niet uitgeruster door, soms werkt het zelfs in tegengestelde richting.
Ik rust inderdaad ook uit door (samen) tv te kijken, te lezen, een spelletje te doen enz. Ik ben nog wel mobiel dus op goede momenten kan ik ook nog even naar buiten of zo, daar voel ik me wel fitter door vaak. Door douchen knap ik op.
Maar goed, verplicht uitrusten voor mij betekent dus toch in ieder geval normaal gesproken niet slapen, maar wel verplicht iets op de bank of stoel.
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Hoe rust jij uit?

Bericht door pauliene »

angel84 schreef:Het lukt mij niet overdag te slapen en ik word er niet uitgeruster door, soms werkt het zelfs in tegengestelde richting.
Heel herkenbaar angel84! Soms heb ik wel de behoefte om overdag te slapen maar ik doe het niet omdat na een dutje van een uur of langer ik me vaak beroerder voel dan ervoor.

Soms kijk ik tv of lees ik even maar als ik echt moe ben hou ik dat niet lang vol en vreet het teveel energie. Ik rust vaak op de bank in plaats van op bed en blader door wat tijdschriften, dat vergt minder concentratie. Afleiding vind ik door lekker met mijn katten op de bank te liggen of de vogeltjes in de tuin te bestuderen :roll:
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Hoe rust jij uit?

Bericht door malu »

Hier ook iemand die overdag niet kan slapen... de eerste jaren deed ik constant tevergeefse pogingen, maar met dat 'rusten' schoot ik niks op. Veel effectiever bleek een 'lichaamsscan' of vergelijkbare 'meditatie'-oefening: even niet doen (niet nietS doen ;)) geeft wat rust van de overprikkeling, zorgt dat alles weer op een rijtje komt in mijn hoofd en fysiek geeft het diep doordringende ontspanning. Lukt lang niet altijd hoor, maar je leert dat ook weer OK te vinden en dat geeft ook wel weer veel rust.

En verder dingen als: tijdschriften doorbladeren, liggend flauwe sites bezoeken op laptop (zie http://www.stumbleupon.com ;)), foto's kijken, in tuin zitten, muziek luisteren, mensen en huisdieren kijken. Verder probeer ik niet te hard te crashen door mijn taken goed te verdelen. Ik zie 'preventie' toch ook wel als een vorm van rusten - ik wil liever elke dag wat rustige activiteiten kunnen doen ipv grote dingen ondernemen en vervolgens een enorm dieptepunt beleven. Je ontkomt er alleen soms niet aan. En ja, de eerste jaren van ziek zijn heb ik veel tijd al starend op mijn bed doorgebracht. Enerzijds was dat omdat het niet anders kon, anderzijds moest ik er toch ook wel even mijn weg in vinden en kon ik later gelukkig weer iets meer...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Hoe rust jij uit?

Bericht door diederik »

Lichte dingen doen zoals lezen, tv enz, geldt voor mij helaas niet als rusten, maar als inspanning :)

Om echt te recupereren heb ik platte rust nodig, ogen toe en brein op nul. In sommige periodes zoals de laatste maanden betekent dat behalve af en toe een half uurtje in de zetel onder een dekentje (meestal zonder te slapen), ook rond 3-4 uur 's middags voor zo'n 1-2 uur in bed echt slapen.
Andere periodes val ik overdag niet gemakkelijk in slaap, maar bv vandaag was ik na 10 minuten al helemaal weg. Erg comfortabel in vergelijking met de 1-2 uur die ik er 's nachts over doe om in slaap te vallen :P

Vroeger had ik het ook dat ik na een middagdut helemaal groggy en slechter wakker werd, maar nu ik iets beter ben, recupereer ik er juist super van. Voor mijn namiddagdutje voel ik me de hele dag rot, als ik een 2-tal uurtjes heb kunnen slapen voel ik me de hele avond tenminste weer ff een mens.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Hoe rust jij uit?

Bericht door malu »

Bedacht me dat ik eigenlijk mijn dagbesteding gedeeltelijk aan het opnoemen was ;). Tv en lezen zie ik idd ook wel als activiteit. Het enige echte rustmoment is voor mij wanneer ik die oefening doe.

Van liggen zonder input word ik heel nerveus - mijn brein wordt dan juist heel actief. 's Nachts slaap ik ook heel weinig, dus op een bepaalde manier ben ik wel jaloers op mensen die middagdutjes kunnen doen! Ben ook erg benieuwd hoe andere mensen die zo'n actief brein hebben en weinig slapen toch hun rust pakken!
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Hoe rust jij uit?

Bericht door diederik »

Mijn brein is ook erg overactief, daarom waarschijnlijk dat ik 's nachts zo slecht slaap :P

Het eerste wat ik doe als ik 's morgens wakker word trouwens, is gewoon exact vanop hetzelfde punt verderdenken/-redeneren als de laatste gedachtestroom die ik had voor ik in slaap viel...


Maar juist omdat ik 's nachts niet recupereer, val ik overdag zo gemakkelijk in slaap denk ik. Het eerste kwartier ben ik ook heel onrustig en wil ik weer dingen gaan doen ipv stil liggen, maar na een kwartier ben ik plots helemaal weg en is het ineens 2 uur later op de klok.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Hoe rust jij uit?

Bericht door malu »

Hm ja, dat is het verschil denk ik: ik lig een uur later nog wakker, en meestal met een onrustig gevoel erbij (word dan dus hyper-alert, vogeltjes en andere geluiden van buiten klinken dan ineens heel hard etc.) Dat is dan vooral als ik al ver over mijn vermoeidheid heen ben, te moe om te rusten dus. Bij zo'n oefening val ik trouwens wel soms heel even weg, maar het is ook weer niet echt de bedoeling om dat als standaard inslaapmethode toe te gaan passen.

Misschien dat ik het nog eens een paar weken lang iedere dag ga proberen, kijken wat het effect is... maar kan me ook voorstellen dat de slaapefficiëntie 's nachts dan wat afneemt, dus wat is wijsheid he ;).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Hoe rust jij uit?

Bericht door nanda »

k ga vaak even liggen op de bank, probeer soms alleen maar mijn ogen dicht te houden en stilte in mijn hoofd te vinden(al is dat soms moeilijk) vaak kruipt er dan een kat op mijn buik en dat werkt enorm rustgevend.
Ook mediteer ik soms of doe ontspanningsoefeningen(liggend op de bank)
En idd tv aan met iets heel saais, alles als ik maar niet hoef te denken.
Soms een dom spelletje op de computer oid.
Overdag slapen werkt voor mij ook bijna nooit, wel ga ik soms heel vroeg naar bed. Vooral als ik een aantal nachten amper heb geslapen.
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Hoe rust jij uit?

Bericht door mieshka »

Hangt er van af hoe moe ik ben. Als ik echt kapot ben, ga ik gewoon in stilte op de bank liggen en val ik vanzelf in slaap of breng de tijd door in een bijna-slaap-toestand. Als ik 'gewoon' moe ben, ga ik met de tv aan op de bank liggen, soms val ik in slaap en anders kijk ik wat tv.

Ik heb vaak dat mijn lichaam moet rusten maar dat mijn hoofd nog relatief helder is (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) en dan moet ik liggen maar kan ik wel liggend nog 'wat doen' bijvoorbeeld tv kijken, lezen of praten. Ik wil graag een iPad zodat ik dan liggend kan internetten of een spelletje doen. :)

Als het mooi weer is (zonnig, niet al te warm en benauwd) lig ik graag in de tuin. Ik slaap of lees dan wat.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Hoe rust jij uit?

Bericht door semma »

Beetje tuinieren doet me meestal goed.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Hoe rust jij uit?

Bericht door sowfia »

Ik 'rust' eigenlijk ook met tv (wel languit liggend), het is eigenlijk ook een activiteit en soms vermoeiend maar ik loop gewoon de muren op als ik gewoon maar moet liggen liggen. Ik denk wel dat het voor de prikkels wel veel beter zou zijn om dat toch te doen, maar pfff mentaal word ik dan zo lastig van 'verveling'

Overdag slapen is bij mij een ramp dan ben ik daarna nog meer een wrak.
Heb wel een tijd gehad dat ik zo moe was dat ik in slaap viel (was door gcmaf) en dan liet ik dat wel toe, kon ook niet anders, maar nu doe ik dat niet meer. Mijn probleem is ook niet zozeer moe en slaperig zijn maar veel meer het grieperige en altijd pijn enz. Dus overdag in slaap vallen doe ik niet vaak meer.
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Hoe rust jij uit?

Bericht door robin123 »

Ik krijg als ik alle verhalen zo lees wel nieuwe ideeën om uit te rusten en vooral minder prikkels tegelijk en achter elkaar op me af te krijgen. Want ik bedenk me ook dat ik vaak met tv op de achtergrond ga liggen internetten (eenvoudige. grappige sites). Of nieuwe tv programma's zoeken om te downloaden. Dat is een dubbele belasting.

Ik ga ook eens momenten echt "niets doen". Voor het slapen gaan lijkt me wel een goede tijd. Dat vind ik echt moeilijk, want ik ben al jaren gewend in te slapen met luisterboeken of cabaretvoorstellingen. Ik herhaal ze wel vaak, dus het is minder inspannend, maar geeft toch ook wel veel prikkels.

Verder zie ik herkenbare dingen, zoals moeilijk de rust vinden om helemaal niets te doen. Gelukkig slaap ik 's nachts lang en goed en kan ik overdag ook slapen als dat echt moet. Alleen de tijd is een beetje verkeerd: tegen etenstijd. Maar dat is dan ook meer crashen: ik kan dan echt niet meer verder en wakker blijven.
Gebruikersavatar
dvb210
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:06

Hoe rust jij uit?

Bericht door dvb210 »

Ik luister muziek. Zo kan ik goed ontspannen en heb ik zo min mogelijk prikkels om me heen. Meestal maak ik mijn kamer wel iets donkerder dan normaal. Dat zijn ook weer minder prikkels. Af en toe slaap ik, maar meestal wordt ik daar inderdaad beroerder van wakker.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Hoe rust jij uit?

Bericht door semma »

Robin, lukt lezen niet? Gewoon eenvoudig jeugdboek. Ik denk dat lezen voor je lichaam simpeleler is dan luisterlezen.

Ik ben aan het overstappen van de dag niet eindigen aan de pc maar met een boek of zo. De computer geeft veel meer prikkels dan je beseft. Maar doordat we noodgedwongen veel aan de pc kunnen zitten, is onze bovenkamer meer op pc-verwerking gericht geraakt dan op het simpele lezen. Dat moet dus weer teruggetraind worden.
Plaats reactie