Brief sturen naar de nationale ombudsman

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Brief sturen naar de nationale ombudsman

Bericht door flowerpower3 »

Beste allemaal,

naar aanleiding van dit topic; http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... rt-30.html vroeg ik mij af of wij zelf niet ook de nationale ombudsman in kunnen schakelen. De praktijken in de ME wereld (denk aan de nieuwe richtlijn en hoe wij over het algemeen behandeld worden) zijn net zo tenenkrommend en bizar als bij de Q-koorts patiënten.

Omdat ik niet off topic wilde gaan in het topic die ik hierboven heb geplaatst, wilde ik hier vragen stellen daarover.

- Is er al eens een brief geschreven naar de nationale ombudsman?
- Welke informatie zou nuttig zijn mee te sturen?
- Denken jullie dat dit nut heeft?

Ikzelf wil er graag wat mee gaan doen. Ik leef mee met de Q-koorts patiënten en ben blij dat er voor hun nu iemand is opgestaan die een rapport naar buiten heeft gebracht hoe schandalig er met deze mensen is om gegaan. Dat wil ik, als ME-patiënt ook, voor ons allemaal.

Alvast bedankt voor jullie moeite om antwoorden te geven!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Brief sturen naar de nationale ombudsman

Bericht door felixloena »

HOi Flowerpower,
Ik vind dat een goed plan, ik weet ook niet of dat al gebeurd is.
en of het nut heeft...niet geschoten is altijd mis.
Ik weet alleen niet wie dat zou kunenn doen, mij lukt het niet.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Brief sturen naar de nationale ombudsman

Bericht door huppelepup »

Heel goed idee!!!
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

goed idee Flowerpower! Ik weet zo even niet of het misschien ook al het plan was om met de petitie een rapport vd ombudsman te overhandigen, net als bij Lyme is gebeurd. Misschien een idee om de ME-DenHaaggroep daarover te mailen en te vragen of de Ombudsman al ingeschakeld gaat worden door hen? MEDenHaag@gmail.com
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Waar je je vooral op zou moeten richten is volgens mij
- het totaal gebrek aan zorg voor de ME patient. Al decennia lang
- het niet geloofd worden bij artsen/verzekeringsartsen bij keuringen op grond van onvoldoende kennis en stigmatisering, met alle schrijnende gevolgen van dien (we kennen allemaal de voorbeelden van mensen die hun inkomen kwijt dreigen te raken, die in psychiatrie belanden waar ze niet thuishoren etc).
- de implementatie van een richtlijn (waarin patienten en patientenverenigingen zich niet kunnen vinden) en waarin opnieuw een eenzijdig beeld wordt geschetst (wat kwalijk is te noemen gezien de stand van de wetenschap) en die iedere vooruitgang in zorg en onderzoek tegenhoudt en die een behandeling voorstelt die niet evidence based is.
- dat het voorstellen van een behandeling die niet evidence based is onethisch is en de schuld bij de patient legt. Het gaat er immers ten onrechte van uit dat je hierdoor beter kunt worden, als je dat dus niet doet, dan doe je niet hard genoeg je best.
- dat je als patient met je rug tegen de muur staat, zolang er geen omslag plaatsvindt.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Bedankt voor jullie antwoorden!! Als het zin zou hebben en het niet recent al geprobeerd is, dan wil ik het schrijven graag op me nemen, dat moet lukken. Er is alleen zó veel informatie over ME, ik vraag me dan af wat we mee moeten sturen wat het belangrijkste is. Zodat het ook aantrekkelijk is voor diegene om te lezen, en geen heel boekwerk word..Maar wel een inzicht in hoe erg het is gesteld met de zorg en kennis over ME in Nederland.

@Annemoontje; Bedankt, ik ga ze gelijk een mail sturen.
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Zeker een goed idee!
en goede punten van poppetje.
Inderdaad lastig dat er zoveel informatie is. Misschien is bijvoorbeeld de vertaling van de lezing van prof. dr. Komaroff goed om mee te sturen? En eigenlijk zouden ze daar ook de dvd 'Voices from the shadows' moeten zien!

Veel succes!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

In het verleden is er toch al eens een Vergeet-me-niet actie geweest? Kan je daar geen inspiratie uit halen voor de referenties?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ik zou eerst wachten op reactie ME-DenHaaggroep. Zou zonde zijn energie te verspillen als mensen mogelijk al bezig zijn met iets richting Ombudsman..
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Klopt, was ik inderdaad van plan, eerst hun antwoord afwachten. De vertaling van de lezen van dr. Komaroff leek mij ook een goed plan, is namelijk heel duidelijk en met feiten.

Eerst maar even afwachten of ME-DenHaag al plannen heeft, zo niet dan ga ik op zoek naar goede bronnen om mee te sturen.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Nog een aanvulling hierop, hier kunnen we ons verhaal ook kwijt:
Ik quote een oproep van Rob Wijbenga op Facebook
graag allemaal nadenken over hoe we het volgende gestalte kunnen geven voor ME-patiënten en vrienden/naasten, want dit is extreem belangrijk. Hoe meer verhalen en ervaringen we bundelen, hoe krachtiger onze stem wordt.

de middelen van de me/cvs vereniging staan ons/jullie hierbij ten dienste (ik denk dan vooral aan een nieuwe rubriek 'ervaringsverhalen' in de linkerkolom van de homepagina).

brand maar los!
==============================​=====================
"Website voor verhalen patiënten opgericht"

De site publiceert de resultaten van een nieuw grootschalig onderzoek naar positieve en negatieve ervaringen van patiënten in de ziekenhuiszorg. Belangstellenden kunnen anoniem hun verhaal achter laten op de website.

http://www.nationalezorggids.nl/ANP/Zie ... -opgericht
Het is heel belangrijk om hier met zoveel mogelijk mensen gehoor aan te geven.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Fijn Annemoontje!.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

oh sorry Felixloena, had m'n enthousiaste reactie weggehaald, watn begreep ineens niet wat nou eigenlijk de bedoeling is: meedenken over gestalte geven aan of op die link ervaring delen?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

He Annemoontje, ik vraag even bij Rob na hoe het nu precies zit
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb het nagevraagd. Je ervaringen kun je insturen naar het volgende emailadres. 'Wij editen het wel en zetten het als nieuwe rubriek op de website, met links op fb en twitter. Verhalen mailen naar contact@me-cvsvereniging.nl '
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie