Probiotica voor maag en darmklachten

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Probiotica voor maag en darmklachten

Bericht door flowerpower3 »

Beste allemaal,

ik heb al zolang ik ME heb, 4 jaar nu, flinke maag en darmklachten. De afgelopen weken was het zodanig heftig dat ik aan de bel heb getrokken en medicijnen heb gekregen (omeprazol, voor brandend maagzuur). Dit hielp redelijk, maar na 4 weken moest ik daar mee stoppen. Er is onderzoek gedaan naar de helicobacter pylori bacterie, deze draag ik niet bij mij.

Nu ben ik dus weer zelf op onderzoek uit gegaan, en ikzelf heb het vermoeden dat mijn darmen een grote rol spelen in mijn maagklachten, en natuurlijk ook de darmklachten. Ik ben op zoek gegaan naar probiotica, en houd er nu 2 over, maar ik kom er niet uit welke beter is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee. Deze heb ik op het oog;

http://www.accense.nl/bififlor-forte-vi ... 06924.html

en

https://nova-vitae.nl/products/Orthiflo ... thica.html

Ik zat ook nog te denken aan voeding, ik eet weinig maar wel alles wat je nodig zou hebben. Ik kan geen vet eten meer verdragen, gekruid eet ik bijna niet. Ik drink zeker 1,5 liter per dag en qua beweging zit het voor zover dat gaat met ME goed.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Dml schrijft probiotica voor na een stoelgangonderzoek en zal ook rekening houden met intoleranties bv lactose.
"Op maat" zeg dus maar.
Voor mij was dat Lacteol.
(Lactobacillus acidophilus)
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Ik heb naast ME ook last van PDS en gebruik er nu Orthiflor voor. Ben hier heel blij mee, want na jaren ellende is dit eindelijk wat helpt. Mijn darmen blijven gevoelig, maar ik kan dingen eten die ik voorheen nooit at. En dat ik dan nu af en toe nog last heb, daar kan ik mee leven.

De grootste verbetering is een regelmatige stoelgang en geen heftige reacties meer na de maaltijd.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

@Senna; Dank je voor je reactie. Ik heb helaas geen geld om uit te laten zoeken of er bij mij sprake is van intoleranties, en ook niet voor een bezoek aan Dml.

@Sidonia; Dat klinkt goed! Hoeveel capsules neem je per dag en hoe snel merkte je verschil? Mijn grootste probleem met de darmen is obstipatie, veel lucht in de darmen en daardoor een opgeblazen en vooral pijnlijke buik. Wat ik zelf 'gek' vind is dat dit 's morgens als ik wakker word nog niet aanwezig is, zodra mijn lijf op gang komt en ik heb wat gegeten begint mijn buik ook dikker te worden.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik krijg van DML bififlor.
Hij doet een stoelgangtest, en aan de hand van de bacterien die hij aantreft, schrijft hij op maat de passende probiotica voor.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Tineke
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2008, 19:13

Bericht door Tineke »

Ben blij om weer te ervaren dat ik niet alleen ben met de maag- en darmklachten. Heb zonet een acute maagontsteking doorgemaakt. Dat heeft me totaal uitgeput. Toch moet ik maar altijd verder met naar school gaan. De dokter gaf me eerst twee dagen en toen ik hem opnieuw consulteerde nog eens twee dagen. Ben alweer 3 kg vermagerd.
Bij mij is het refluxprobleem zo erg dat er overwogen wordt om een maagoperatie uit te voeren.
Nu probeer ik mijn medicijnen zo optimaal mogelijk te nemen: een flinke tijd voor het eten. We zien wel waar het op uitdraait.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Er zit veel verschil in probiotica zeggen ze. Ik heb er wel goede ervaringen mee, zowel in tabletvorm als vloeibaar. Mij is een keer het advies gegeven bij een antibioticakuur een probioticakuur te nemen om de na- en bijwerkingen wat te verminderen. Tot nu toe meestal met succes.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Slik je die tegelijkertijd of erna?
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Ik begin ermee op de dag dat ook de antibioticakuur begint (je weet toch eigenlijk bijna nooit daarvoor al dat je het krijgt, anders had je er misschien eerder al mee kunnen beginnen). en afhankelijk van wat ik gebruik, gebruik ik de probiotica nog een aantal dagen langer dan de antibiotica.
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Orthiflor original is heel goed. Je moet met original beginnen en kan later overgaan op basis.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wat ik me afvraag, kunnen probiotica ook een verkeerde werking hebben? Ik dacht eigenlijk van niet en als je niet onderzocht bent is het dan idd niet beter om een probiotica te nemen met veel verschillende kve's zoals die flowerpower noemde (en huppelepup)?
Life smells...
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

probiotica als yacult zijn slecht, deze bevatten héééél veel suiker.
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Bedankt voor de reacties. Dan denk ik dat ik zal starten met Orthiflor original, wanneer kan je dan over op de basis? Hoe snel kan ik verbetering verwachten, als dat al op treed?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@huppelepup Over Yakult hebben we het niet. Maar hoe zit het met eerst de Orthiflor original en dan de basis? Waarom is dat?
Life smells...
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Los van alle berichten en of er veel suiker in zit, Yacult bevat ook probiotica en wel degelijk een werking. Maar het is een omstreden onderwerp geworden en daar zullen ongetwijfeld redenen voor zijn. Ik heb het alleen maar over mijn ervaringen.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf meer baat gehad heb bij een tabletkuur van de apotheek (weet de naam niet meer) en een kuur van de A Vogel.
Plaats reactie