ergotherapie

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
engel
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:47

ergotherapie

Bericht door engel »

ik krijg ergotherapie voor het huishouden, want grote kans dat huishoudelijk hulp niet vergoed wordt. ze gaan ervan uit dat mijn partner dat doet .....
nicole
Gast

ergotherapie

Bericht door Gast »

dat klopt, als je een partner hebt,of kinderen krijg je geen huis.hulp
dan is ergotherapie wel fijn, je krijgt dan tips hoe je met je energie om moet gaan, en bep.handelingen uit te voeren,,denk ik, en evt. hulpmiddelen te gebruiken?
als je er baat bij hebt, wil je het hier dan vermelden?
succes ermee
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

ergotherapie

Bericht door felixloena »

als je een partner hebt,of kinderen krijg je geen huis.hulp
Als je partner overspannen is / dreigt te worden en je kunt dat aantonen kan het wel lukken. Wij hebben wel huish. hulp, maar goed, mijn man loopt inmiddels bij een psycholoog en we hebben 2 zoons met een extra zware opvoedlast. Dus zeker wel proberen.

Ik heb ook ergo gehad, maar die vertelde me dat ik mijn energie anders moest verdelen, maar eigenlijk deed ik dat al. Ik heb er niet veel van geleerd. Veel dingen deed ik al aangepast aan mijn mogelijkheden.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

ergotherapie

Bericht door sidonia »

Ik heb nu ook (nog) ergotherapie en het heeft mij wel erg geholpen. Ik heb geleerd niet alles meer achter elkaar te willen doen, met het idee, als ik nu even doorzet, dan ben ik tenminste klaar. Maar alles opdelen en pauzes houden. Zo ben je wel veel langer bezig, maar kan ik in ieder geval het hoognodige doen.

Mijn man helpt ook, ondanks een erg drukke baan. Maar hij neemt wel een deel op zich. Hij heeft gister de ramen nog staan lappen :) . Toch ga ik op zoek naar huishoudelijke hulp, want grote klussen lukken mij niet: de keuken, de kasten, de ramen, en vooral alles een keer grondig schoonmaken, in plaats van oppervlakkig.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

ergotherapie

Bericht door felixloena »

Toch ga ik op zoek naar huishoudelijke hulp, want grote klussen lukken mij niet:
Zeker doen!. Ik had al jaren huish. hulp voordat ik die bij de gemeente kreeg. Nu hoef ik dus nog maar een gedeelte zelf te betalen, maar het heeft altijd voor veel rust gezorgd.
Mijn man doet ook nog vanalles, en mijn moeder strijkt voor ons, dus alles is goed geregeld.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
engel
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:47

ergotherapie

Bericht door engel »

dweilen, stofzuigen, ramen lappen e.d kan ik niet meer en het gaat mij te ver om het aan mijn man te vragen want die werkt full time. dus alle tips van de ergo zijn dan welkom. baat het niet, dan schaad het niet !
nicole
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

ergotherapie

Bericht door angel84 »

felixloena schreef:
als je een partner hebt,of kinderen krijg je geen huis.hulp
Als je partner overspannen is / dreigt te worden en je kunt dat aantonen kan het wel lukken. Wij hebben wel huish. hulp, maar goed, mijn man loopt inmiddels bij een psycholoog en we hebben 2 zoons met een extra zware opvoedlast. Dus zeker wel proberen.

Ik heb ook ergo gehad, maar die vertelde me dat ik mijn energie anders moest verdelen, maar eigenlijk deed ik dat al. Ik heb er niet veel van geleerd. Veel dingen deed ik al aangepast aan mijn mogelijkheden.
Zoiets hoorde ik toevallig vandaag ook van mijn partner over een collega. Omdat het hem ook veel word, hij fulltime werkt, enz kan er wel naar hulp gekeken worden. Maar dan zal het idd wel aangetoond moeten worden. Maar goed, altijd het proberen waard indien het van toepassing is / kan zijn!
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

ergotherapie

Bericht door angel84 »

sidonia schreef:Ik heb nu ook (nog) ergotherapie en het heeft mij wel erg geholpen. Ik heb geleerd niet alles meer achter elkaar te willen doen, met het idee, als ik nu even doorzet, dan ben ik tenminste klaar. Maar alles opdelen en pauzes houden. Zo ben je wel veel langer bezig, maar kan ik in ieder geval het hoognodige doen.

Mijn man helpt ook, ondanks een erg drukke baan. Maar hij neemt wel een deel op zich. Hij heeft gister de ramen nog staan lappen :) . Toch ga ik op zoek naar huishoudelijke hulp, want grote klussen lukken mij niet: de keuken, de kasten, de ramen, en vooral alles een keer grondig schoonmaken, in plaats van oppervlakkig.
Soort salami-techniek? Zo noemde mijn ergotherapeute het; al je activiteiten inclusief rustmomenten in stukjes hakken en het zo verdelen...
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Haha, salamitechniek, das grappig. Zo noemt mijn ergotherapeute het niet. Maar zo zou je het zeker kunnen noemen. Ik heb samen met haar een werkschema gemaakt en dat is een houvast nu, omdat ik geneigd ben in mijn oude patroon terug te vallen als ik me ook maar een beetje beter voel. Ik ben er ook erg goed in om een knop om te zetten.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Herkenbaar!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

dHet probleem bij mij was dat ik gewoon zo goed als niks meer kon, maar dat zij vond dat ik toch wel weer wat moest gaan doen, want zo zou het alleen maar erger worden. Maar ja, ze werkte samen met een fysio die ook vond dat ik conditie moest opbouwen. Ik heb het geprobeerd, maar werd er alleen slechter door.

Vandaar mijn slechte ervaring.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie