MS ontstaat wellicht eerst in brein, niet in immuunsysteem

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

. Minder bekend is dat Florence Nightingale, toen ze midden dertig was, een
ziekte kreeg die veel leek op ME,
iklas dit al jaren geleden dat florence nightingale ook ME had dus dit is al heel erg oud googel het maar eens na
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Als ME al z'on oude ziekte is waarom denken sommigen dan dat vaccinaties mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van ME?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dat is inderdaad ook iets wat ik niet begrijp vgzm
kijk maar na op de google
daar staat letterlijk dat florence nightegale het ook had en dat was begin 1900 weet je het was wel bekend want wereld ME dag is op 12 mei de sterfdag van florence nichtengale

Dit jaar is het 192 jaar geleden dat Florence Nightingale in Florence, Italië werd geboren. Als jonge vrouw, vond ze haar roeping als verpleegster. Later zou haar heldhaftige werk, de zorg voor gewonde Britse soldaten tijdens de donkere nachten van de Krimoorlog, haar wereldwijde faam als "de vrouw van de lamp" zei was heel ziek men dacht aan de nu wat bekende ME

er staat hier ergens een heel stuk over haar
dus de medische wereld weet al heel lang over ME
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GD3MS0PN

Borrelia burgdorferi is een van de oudste en agressiefste bacterie op aarde die al miljarden jaren weet te overleven.


Otzi, de ijsman, wiens gemummificeerde lijk in 1991 door wandelaars 3.210 meter hoog in de Alpen werd gevonden, is al jaren een goudmijn voor steentijdonderzoekers.

Ötzi's genoom-analyse wijst ook in de richting van andere kwalen: het team trof bij hem tweederde van het genoom van Borrelia burgdorferi aan, een bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Zink vermoedt dat de tatoeages op Ötzi's rug, enkel en knie een poging waren om de gewrichtspijnen te bestrijden die bij die ziekte horen.

Op basis van hetgeen bij Otzi WEL is onderzocht en op basis van hetgeen bij Florence Nightingale NIET is onderzocht is zij ook lymepatient geweest :!:

Logisch denken en redeneren.............
Laatst gewijzigd door annahan op 17 jun 2012, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gezondverstand
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 apr 2012, 08:36

Bericht door gezondverstand »

verlorengezondheidman schreef:Als ME al z'on oude ziekte is waarom denken sommigen dan dat vaccinaties mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van ME?
VGM: M.E. is niet één ziekte maar een totaalbeeld van meerdere symptomen veroorzaakt door heel veel toxines, virussen, zware metalen, tekorten enz. die allen op hun beurt ook weer voor ernstige klachten kunnen zorgen.

De discussie dat ( niet OF) vaccinatie's wel degelijk een rol ( kunnen) spelen bij het ontstaan van de diagnose M.E. is niets nieuws hoor:

Onderstaande heb ik gecopieëerd en geplakt uit M.E.net:
===

ME-gids.net

Diagnose en testen - Kwik : voeding, amalgaam, vaccinaties,...
senna - 01 Apr 2010 - 12:48
Onderwerp: Kwik : voeding, amalgaam, vaccinaties,...
Nu ik de diagnose van "teveel kwik" heb gekregen zit ik met een boel vragen.
Hoe ben ik daar aan geraakt ?
Kan je zoiets doorgeven tijdens de zwangerschap ?
Heeft er iemand van jullie ook deze diagnose ?
Mag ik de piste van "postvirale klachten" vergeten ?

Dr DM geeft me 1 jaar om van mijn klachten verlost te geraken.
Mijn omgeving vindt dat ik de toekomst nu maar eens optimistisch tegemoet moet gaan.
Daar heb ik het toch moeilijk mee, ben daarvoor te lang ziek.
Jullie ervaringen zijn meer dan welkom !
katia - 01 Apr 2010 - 13:10
Onderwerp:
Ik herken veel van de vragen van toen ik hoorde dat ik een teveel aan nikkel in mijn systeem had.

Kwik zit naar het schijnt veel in fruit (zeker in appels bv), daarnaast denk ik dat er nog wel voedingsstoffen zijn waarin kwik zit.
Naar wat ik vermoed is dat door een slecht werkende darm er veel meer kwik (en andere metalen) opgenomen worden in het bloed dan dat een normale/gezonde darm zou doen.

Ik denk dat je deze 'ontdekking' moet zien als een grote stap in de goede richting, die zeker voor een deel verbetering zal zorgen als het opgelost raakt. Of daarmee alles opgelost is, kan ik niet zeggen, maar alle beetjes helpen nietwaar.
cvske - 01 Apr 2010 - 13:58
Onderwerp:
En Senna,
heeft Dm dan met je besproken hoe hij dit teveel aan kwik uit je lichaam wil halen? Met pillen of met chelatie? Een jaar lijkt me heel bemoedigend!!!
Groetjes.
senna - 01 Apr 2010 - 14:04
Onderwerp:
Nee, ik heb geen uitleg gekregen.
Doorverwezen naar diëtiste (zie mijn blog).


http://www.xs4all.nl/~stgvisie/AMALGAM/ ... ml#Spieren

Als ik hier de gevolgen lees van kwik...
Tijden zijn in GMT - 12 uur
Powered by PNphpBB2 © 2003-2010 The Zafenio Team

===
enz.
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

Dankje GV.

Onderstaande heb ik uit je link gevist;

Een arts geeft aan;

Het bovenstaande verhaal is in de officiële leerboeken geneeskunde niet terug te vinden.
Binnen het instituut 'reguliere' geneeskunde wordt nog immer zeer afwijzend gereageerd op het kwikverhaal.
Door deze wetenschap is mijn kijk op de vakken endocrinologie, interne geneeskunde, psychiatrie, neonatologie, immunologie, gynaecologie, oncologie radicaal gewijzigd.
Mijn functioneren als arts is in deze context niet mogelijk.

Eén van de redenen waardoor ik na mijn doctoraal gestopt ben. Binnen het apparaat is het onmogelijk preventieve geneeskunde op een intelligentere manier te beoefenen. Het internet geeft mij de mogelijkheid ieder die maar wil te bereiken. In ieder geval veel meer mensen dan in een artsenpraktijk.
Mijn doel is dat de geneeskunde haar verantwoordelijkheid op zich neemt en zich uitspreekt tegen de groot- schalige kwikvergifitiging door amalgaamvullingen.


Magnetronnie .....Ik zou dus niet op het verhaal van 1 tandarts af moeten gaan ?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@annahan Volgens jou bestaat ME niet en hebben we allemaal Lyme. Maar zoals al eerder gezegd, er is een verschil gevonden tussen ME en Lyme-patiënten in de VS nl in hersen/ruggemergvocht.

Mss iemand die dat artikel nog weet te vinden?
Life smells...
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

annahan schreef:Op basis van hetgeen bij Otzi WEL is onderzocht en op basis van hetgeen bij Florence Nightingale NIET is onderzocht is zij ook lymepatient geweest :!:

Logisch denken en redeneren.............
een zéér onderbouwde logische redenering: "wat niet onderzocht is, is lyme..." :shock:
daar overtuig je geen wetenschappers mee hoor...
asje schreef:@annahan Volgens jou bestaat ME niet en hebben we allemaal Lyme. Maar zoals al eerder gezegd, er is een verschil gevonden tussen ME en Lyme-patiënten in de VS nl in hersen/ruggemergvocht.

Mss iemand die dat artikel nog weet te vinden?
ik heb het al meermaals geplaatst, maar kennelijk wordt er nooit kennis van genomen:
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-734.html

en vanaf nu graag terug on topic over "MS ontstaat wellicht eerst in het brein"

mod-admin.
Hoop doet leven!
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

@annahan. Ik heb ook wel eens gelezen dat Florence Nightingale vlektyfus zou hebben gehad. Dat is een rickettsia-type. Veel soldaten in de eerste wereldoorlog en ook mensen in de concentratiekampen schijnen daaraan te zijn gestorven i.v.m. slechte hygiëne, veel ratten e.d. Het wordt overgebracht door vlooien, teken en dat soort beesten.
Wat ik ff wil zeggen, kan dus van alles zijn geweest.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Gek dat annahan en gezond verstand deze zaken steeds negeren en er niet echt op reageren...
Life smells...
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

Ik heb elders op dit forum- ik weet niet meer waar- aangegeven dat mijn hersenvocht geen afwijkingen vertoonde , maar ik had wel ernstige neuroborreliose.

Hier wordt dan vervolgens ook niet op gereageerd.

Ricketsia is een co -infectie van lymeCo-infecties bij de ziekte van Lyme

http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=37

Het komt voor dat naast de ziekte van Lyme andere ziekten door teken overgedragen worden, de zo genoemde co-infecties. Deze ziekten kunnen veroorzaakt worden door een bacterie, virus of andere ziekteverwekker. De meest voorkomende zijn Bartonella (kattenkrabziekte), Babesia en Ehrlichia. Daarnaast kunnen nog andere infecties overgedragen worden door een tekenbeet zoals Mycoplasma, Rickettsia en FSME.

Het aantal co-infecties in teken is hoog en het valt te verwachten dat Lymepatiënten een reële kans hebben nog met een ander organisme geïnfecteerd te zijn.
Wanneer symptomen voortduren ondanks behandeling, moet ook aan de mogelijkheid van een co-infectie worden gedacht. Er zijn aanwijzingen dat de combinatie van de ziekte van Lyme met één of meer co-infecties het ziektebeeld ernstiger kan maken en de behandeling van de patiënt bemoeilijkt. Mixinfecties kunnen een andere behandelaanpak vereisen.
Helaas bestaat hiervoor nog geen behandelbeleid en is meer onderzoek dringend gewenst.

Patiënten die na een antibioticabehandeling geen verbetering laten zien, zouden onderzocht moeten worden op co-infecties. Helaas gebeurt dit nauwelijks.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

@annahan, @gezondverstand

Ik neem even wat posts van jullie samen, dat is makkelijker dan overal apart op reageren.
Ik heb weinig op wetenschappelijke tijdschriften en wetenschappelijke onderzoeken.

Ik richt me nu juist op die dingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn.
Daar is niks mis mee, sterker nog dat laatste doe ik zelf ook. Op dit moment is het microbiome een hot topic, maar ik ben wel zo realistisch om de voorzichtige eerste onderzoeken niet meteen als 100% waarheid te zien en de conclusie te trekken dat het ontbreken of juist aanwezig zijn van bacterie X in de darmen ziekte Y veroorzaakt.
Dat is precies de fout die veel zogenaamde "kritische" "artsen" maken, ze halen correlatie en causaliteit door elkaar. Dat heb ik al vaker uitgelegd.
Is er correlatie tussen MS en bijvoorbeeld kwik? Dat zou goed kunnen. Maar om van correlatie naar causaliteit (dus of kwikvullingen ook een rol spelen in het ontstaan van MS) te gaan kost heel veel jaren van onderzoek.
Logisch nadenken en redeneren is belangrijk, maar dan wel op basis van goede data.

Dat kwik schadelijk is voor het lichaam (afhankelijk van de dosering overigens) zal ik niet ontkennen, maar dat is natuurlijk nog geen bewijs dat het dan ook maar meteen MS en tal van andere ziektes veroorzaakt.
Als je 7 liter puur water in korte tijd achter elkaar opdringt ga je ook dood. Water kan dus net zo schadelijk zijn als kwik. Is water nu ineens de oorzaak van allerlei ziektes? Zo werkt het gelukkig niet
Borrelia burgdorferi is een van de oudste en agressiefste bacterie op aarde die al miljarden jaren weet te overleven.
Wat bedoel je daar precies mee en waarom is dat interessant?
(het klopt overigens niet wat er staat)

Misschien had Ötzi inderdaad Lyme, zou goed kunnen. In mummies wordt ook polio gevonden en zo zijn er een heleboel ziekte die al lange tijd bestaan. Maar wat zegt dat verder over Lyme (of ME)?
VGM: M.E. is niet één ziekte maar een totaalbeeld van meerdere symptomen veroorzaakt door heel veel toxines, virussen, zware metalen, tekorten enz. die allen op hun beurt ook weer voor ernstige klachten kunnen zorgen.
ME is mogelijk niet één ziekte. Er bestaan verschillende theorieën over het ontstaan van ME, ik ken ze niet allemaal maar virussen spelen daar vaak wel een rol in ja. Toxines, zware metalen en tekorten in veel mindere mate. Het zijn ook nogal brede begrippen op deze manier. Welke toxines, zware metalen, tekorten?

Magnetronnie .....Ik zou dus niet op het verhaal van 1 tandarts af moeten gaan ?
Inderdaad. Bij een zware claim (zoals kwik veroorzaakt MS) hoort ook veel, degelijk bewijs. Dat kun je zelf verzamelen door verschillende onderzoeken met elkaar te vergelijken.

Zie bijvoorbeeld: How to read a paper (BMJ) http://www.bmj.com/about-bmj/resources- ... read-paper

Niet elke studie is van dezelfde kwaliteit en heeft dus ook niet dezelfde waarde in de bewijsvoering.
Dat is bijvoorbeeld een van de grote problemen bij ME/CVS. Er wordt wel redelijk wat onderzoek gedaan, maar in heel veel verschillende stukjes van de ziekte. Er zijn maar heel weinig gebieden waar voldoende onderzoeken zijn gedaan om ze met elkaar te kunnen vergelijken.
Het Rituximab verhaal is natuurlijk heel goed nieuws, maar een studie zegt niks en een paar studies zeggen bijzonder weinig. Tegen de tijd dat er een tiental soortgelijke studies door verschillende groepen zijn gedaan kunnen we pas een meta analyse uitvoeren en het medicijn echt op waarde schatten.

Ik heb elders op dit forum- ik weet niet meer waar- aangegeven dat mijn hersenvocht geen afwijkingen vertoonde , maar ik had wel ernstige neuroborreliose.
Dat zou kunnen, maar met welke test is dat vastgesteld? Met dezelfde test als die in het onderzoek van Schutzer et al.?
Niet elke test geeft natuurlijk dezelfde uitslag.
En heb je ook nPTLS (gehad)? Er zijn verschillende soorten chronische vormen van Lyme.
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

Liquortest in het ZH waar ik was opgenomen.

In het ZH lymetest eerst twijfelachtig en 2e negatief.

Vervolgens lyme testen in het labo in Keulen.
Met als extra aanwijzing de afkorting OSPC , wat typerend is voor neuroborreliose , net als Schutzer et al........dus?
En met een MRI scan die aantoonde dat mijn hersenen vol zaten met witte stoflaesis
En via de vegatest. :!:
Andere afkortingen van testen -PTLS - die je aangeeft ken ik niet.
Hormoongebeuren?

Verder is het zo dat bijv een kwikbelasting voor veel mensen geen probleem HOEFT te zijn maar het kan wel de trigger zijn TOT...etc
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Is ME wel een eenduidige ziekte?

De overheid zal m.i. een ziekte die niet eenduidig is niet snel erkennnen..
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
gezondverstand
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 apr 2012, 08:36

Bericht door gezondverstand »

Zuiderzon:
Dit is een quote van jou:

=====

ik heb het al meermaals geplaatst, maar kennelijk wordt er nooit kennis van genomen:
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-734.html
=====

Zuiderzon:

Ik heb dit gelezen maar geloof er niet in.

- Er zullen vele "wetenschappelijke" artikelen te vinden zijn die aangeven dat er verschil is tussen M.E. patiënten en
lyme patiënten. Is dat voor jou dan de reden om het lyme-verhaal naar het land der fabeltjes te verwijzen?

- Er zijn gelukkig ook talloze bewijzen dat de symptomen van M.E. en lyme wel vrijwel gelijk zijn.


Aandoeningen met op ME/CVS gelijkende symptomen, die ME/CVS dus NIET uitsluiten ....

Hieronder een korte opsomming van ziekten die symptomen hebben die overeenkomsten vertonen met de verschijnselen van ME/CVS.

Fibromyalgie

Lyme ziekte
(Ja, ik weet ook wel : niet iedere M.E. patiënt heeft lyme of, alleen maar lyme.)

Hypoglycaemie

enz.

- Herken je dit? staat nota bene op het M.E. net: ...

- Is het wel eens tot je doorgedrongen dat men er in bijv. Nederland, België en de U.S.A. alles aan doet om het levensgrote lyme probleem
uit alle macht probeert te verzwijgen? En dat dat de oorzaak is dat heel veel mensen gevangen zitten in symptoomziekten als M.E./ M.S./ Fybromyalgie/ A.L.S, enz. ?

- Is het niet schokkend dat juist de mensen die lyme wél aan konden tonen én behandelen, op straffe van een hoge boete en gevangenisstraf,
hun werken moesten staken? Zelfs als een van deze personen ( U.S.A.) al de Nobelprijs hiervoor zou krijgen?

- Is het niet schandalig dat door de onbetrouwbare testen in Nederland patiënten bijv. naar Duitsland moeten uitwijken?
Het enige lab. in Weert ook niet 100% betrouwbaar is.

- Is het niet erg toevallig dat het M.E./CVS centrum in Amsterdam het onderzoek naar lyme bij de aangemelde M.E. patienten heeft moeten staken?

volgende quote:


louisa schreef:
Hoi ruud,

Nog een aanvulling...... en ik kan wel begrijpen, dat Amsterdam de Lyme testen niet meer kan doen, maar dan kan dit toch via de huisarts (waar ook alle andere basis bloed-testen worden gedaan, voordat mensen hun 1e afspraak hebben in Amsterdam) worden gevraagd c.q. afgedwongen?
En dan wel de juiste Lyme testen (Elisa is niet betrouwbaar!)?

Ik vind het intussen toch wel erg belangrijk, dat alle ME-patiënten standaard op Lyme worden getest. En Lyme moet (net als andere ernstige ziekten) toch worden uitgesloten voor het kunnen/mogen stellen van de diagnose ME?

En dan levert het doen van een goede Lyme test toch altijd juist wél wat op? Namelijk: 1. wel/geen Lyme én 2. er is aan een juiste uitsluiting van andere ernstige ziekten gedaan.

Of begrijp ik dat nu niet goed?

Groetjes, Louisa

Antwoord Ruud:

prima plan, probeer het maar en kijk maar eens wat voor antwoord je krijgt. Voor mij was het de eerste kennismaking met het tuchtcollege.

........

- Is het niet erg toevallig dat de M.E./ CVS behandelcentra nu "ineens" in hun richtlijnen aangeven dat lyme uitgesloten moet zijn voordat men hen als M.E. patiënt in behandeling gaat nemen? ( Tja, uitsluiten is dus niet zo moeilijk hier in Nederland. )

- Is het niet merkwaardig dat leden van het lyme-forum geschrapt worden als ze té kritische vragen stellen of aangeven
hoe lyme wél snel aan te tonen en te behandelen is? En al helemaal als dit gaat over de alternatieve geneeswijzen?
- M.a.w. : als ook zij te dicht bij de waarheid komen?

- Hebben jullie ( Asje en Zuiderzon) je bloed wel eens op een betrouwbare manier laten testen op lyme? ( desnoods in Duitsland?)
Plaats reactie