wat voor studie werk is haalbaar? en doen jullie?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roswitha
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 mei 2006, 13:27

wat voor studie werk is haalbaar? en doen jullie?

Bericht door Roswitha »

Ik heb opleiding welzijn niv. 2 afgerond afgelopen zomer.
Daar heb ik 3 jaar over gedaan. (normaal is dat 1,5 of 2,5 jaar)
Ben na de zomer begonnen met SPW 3.
Eigenlijk ben ik gewoon deze kant van de kinderzorg beetje ingerold. Nooit nagedacht over wat ik nou wil. Gewoon de kinderzorg in.
Nu ben ik daar erg over aan het twijfelen. En dat komt met name door mijn ME. School gaat momenteel moeizaam. Ik heb al 2 jaar stage gelopen bij mijn vorige opleding. Maar met kinderen werken is eigenlijk toch veel te zwaar voor mij.
Nu is eigenlijk mijn vraag of iemand advies kan geven over wat voor ME patienten goed haalbaar is. Tuurlijk verschild dat per persoon. Maar in het algemeen. Mensen die ME hebben snappen vast dat de kinderzorg eigenlijk niet kan. Het is heel zwaar werk. Maar ik zou nu niet weten wat ik wel kan doen. Heb er nooit over nagedacht. Zonder mijn ME was ik vast doorgegaan met de kinderzorg. Maar ik denk dat ik na de zomer een nieuwe opleding wil/moet starten. Maar ik zou niet weten wat ik zou kunnen doen wat minder energie vergt...

Ook zou ik graag willen weten wat voor werk/studie jullie doen en of dat goed haalbaar is. Misschien krijg ik zo ideetjes van wat ik zelf nou wil.

Alvast erg bedankt voor de reacties.

Groetjes Roswitha
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Hoi Roswhita,

Ik zag dat je dit berichtje dubbel geplaatst had, bij Studie en bij Werk & Inkomen.
Omdat het jou volgens mij vooral gaat om ideeen voor aan andere studie(richting), heb ik deze laten staan en de andere verwijderd. Mocht je dit toch liever bij Werk & Inkomen willen hebben staan, laat het dan even weten en dan verplaats ik hem daarheen.

Groetjes,
Mod. Marloes
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
mlisje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 jan 2007, 18:03
Locatie: Groningen

Bericht door mlisje »

He Roswhita,
Ik ben in Juni klaar met mijn opleiding Handel&Modevormgeving.

Deze opleiding vind ik goed te doen ondanks mijn vermoeidheid.
Ze zijn gewoon zo; het is jouw verantwoordelijkheid, als jij 2 dagen niet
op school komt, is het jouw probleem.
Je moet gewoon je opdrachten halen en voldoendes halen dan is het geen probleem.
Er geld ook een 80/20% regeling, dat houd in dat je 20% afwezig mag zijn, dan heb
je recht op herkansingen van toetsen en opdrachten, ben je daarover heen dan heb je
daar geen recht op.

Het zijn ook geen lange dagen die je maakt en je kunt veel dingen thuis doen en op
de computer. Ook als je in de les zit en je vraagt of je even 5 minuten mag pauseren
is dat geen probleem.

Er zijn veel praktijkvakken, dus je kan lekker in je eigen tempo werken en bent
lekker ontspannen bezig.

Ik vind het een hele leuke en relaxte opleiding, je bent er voor jezelf en dat vinden
de leraren ook, het is allemaal goed haalbaar. En met mijn ME/CVS is dit goed te doen.

Ook als je opdrachten af hebt mag je vaak eerder naar huis, dus heb je meer tijd om te rusten.

Je behaalt het Diploma Filiaalbeheerder in de Modebranche.
Maar ik zou graag vertegenwoordigster of inkoopster willen worden, dit is
werk waarbij je een beetje je eigen tempo kunt bepalen, je bent veel onderweg
dus hoeft niet veel te staan of iets dergelijks en het is toch afwisselend.

De opleiding duurt 3 jaar en is op MBO niveau op niveau 4 van het Noorderpoortcollege,
ik volg het in Groningen maar misschien is het ook nog op andere plekken in Nederland.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, ik vind het echt een aanrader..het is een leuke opleiding
en ook nog eens goed te doen met onze ziekte.

Veel succes nog,

Groetjes Melissa
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Hoi Roswitha,
ik heb zelf ook spw gedaan en ben daar in december 2005 mee gestopt doordat het te zwaar was en andere omstandigheden. Je hebt zeker gelijk met dat het zwaar werk is als je met kinderen werkt. Je bent constant bezig en moet heel oplettend zijn, ze vragen veel aandacht.
Ik doe nu zelf een thuisstudie havo, maar dat is omdat ik mijn middelbare school diploma ook nog niet had behaald door de omstandigheden. Mocht een reguliere opleiding echt te zwaar lijken dan kan je altijd nog overwegen om een thuisstudie te doen. Wel is het zo dat je bij MBO en HBO thuisstudies wel gewoon stage moet lopen alleen kan je dit dan zelf veel beter verdelen. Je kunt er ook langer over doen als je wilt. Nadeel is wel dat je het zelf moet betalen, het kan dan wel schelen dat je in termijnen kan betalen (zoals per maand zelfs).
Voor de rest is het wel belangrijk dat je geen studie gaat doen die je helemaal niet interesseert, dan zal het nog moeilijker zijn om vol te houden denk ik. Het is moeilijk tips te geven wat betreft een studie want ik ken je niet en het is inderdaad heel persoonlijk maar misschien kan je nog Sociaal Cultureel Werk overwegen. Is toch een beetje in de trant van de SPW alleen dan kan je bijvoorbeeld in buurthuizen werken en heb je niet die hele kleine kinderen die toch veel energie kosten als je ziek bent. Maar zoek eens op internet of praat er met je mentor over om te kijken of er een andere opleiding is die je ook leuk lijkt en wel aansluit bij je interesses.
Succes!

Groetjes,
Marjolijn.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb mbo sociale dienstverlening gedaan, was goed te doen, stage was wel erg zwaar. Maar toen die tijd wist ik niet wat ik mankeerde en heb mezelf tot het uiterst gedwongen. Daarna hbo integrale veiligheidskunde gedaan, was goed te doen, was meer thuis dan op school, de opleiding is geen aanrader, waardeloos opgezet en als je klaar bent moet je door leren omdat de opleiding beneden het niveau is. Niet te vergelijken met een andere hbo-opleiding.

Nu ben ik bezig met het ECDL via de LOI, heb gisteren een score van 97 % behaald voor module 2 bestanden beheren. Het is niet echt moeilijk, maar bedrijven hebben dit graag en is zeker een aanwinst voor je cv. Nu moet ik nog 3 modules doen en dan heb ik mijn excel startdiploma, als ik dan de overige 3 modules nog maak, dan krijg ik een europees computer rijbewijs. Dit is zeker mijn streven. Het examen doe ik op Schoevers te Arnhem, zij zijn goedkoper en de sfeer is heel fijn. Ik hoop in april met de receptioniste/secretaresse-opleiding te gaan volgen op Schoevers, je hoeft daar ook geen verplichte stage te gaan lopen. 1 dag in de week op vrijdag. Als je een Schoevers opleiding hebt krijg je bij sollicitaties vaak voorrang, iets wat wel compenseert als je een ziekte hebt. Het is dus echt een pre als je op deze school hebt gezeten. Nu alleen nog zien te financieren.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Plaats reactie