Magnesium te hoog

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Daar heb je weinig aan als CVS niet het probleem is :wink:
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

@ Asje: Ik voldoe wel aan de criteria voor ME (Canadese criteria), de diagnose is alleen ingetrokken vanwege mijn tweede fietstest die kennelijk vreemd was. Dr. Vermeulen maakt geen onderscheid tussen CVS en ME. Hij zou het gaan uitzoeken en moet over 2 weken terugkomen.

Ergens vind ik het moeilijk te geloven dat alleen een B12 tekort al mijn klachten zou veroorzaken, ik heb ook klachten die niet voorkomen bij een B12 tekort :? Misschien is het beide.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik heb net even je voorstelbericht gelezen en je hebt wel typische B12 klachten, dus het lijkt mij dat die eerst goed behandeld moet worden. Tuurlijk kan er nog iets naast spelen, maar dan kom je pas achter alsje ergens goed begint :wink:
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Veel B12 tekort klachten zijn ook typisch voor ME, maar bijvoorbeeld opgezette klieren, terugkerende keelpijn en ontstekingen heb ik niet in het rijtje van B12 klachten gezien? Corrigeer me als ik het fout heb dan heb ik daar overheen gelezen :wink:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Je hoort dus meer over 2 weken. Ben wel benieuwd.
Life smells...
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik heb er destijds ook veel last van gehad. Van een B12 tekort verminderd je weerstand, dus op die manier wel te verklaren :wink:
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hey pauline,

:wink: ik heb ook nog even terug gelezen. En mij vallen een paar dingetjes op.
pauliene schreef:B12 was 185 dus volgens de huisarts goed, maar heb bij een homeopathisch arts injecties gekregen en zit nu aan de smelt tabletten omdat ik zelf injecteren nog niet zie zitten. Ben daar nu zo'n 6 maanden mee bezig maar nog geen verschil gemerkt, misschien ook te snel om resultaat te verwachten.

Schildklier is door huisarts alleen onderzocht op TSH en FT4 en heb zelf de rest, anti tg anti tpo en T3, laten onderzoeken en ook hier geen afwijkingen.

Vit D was wel erg laag 25-35, volgens de huisarts was dit prima ](*,)
Heb er later een injectie voor gekregen en slik Vit D tabletjes.

In Amsterdam heb ik inmiddels wel de diagnose ME gekregen ondanks het b12 en vit d tekort.
De B12 van 185 is geen klein tekort. En weet je hoe lang je al een B12 tekort hebt? Er kunnen in het "grijze gebied (150-300)" al ernstige klachten ontstaan. Daar horen huisartsen en internisten op te letten en een behandeling te starten.
En volgens mij heb je al lange tijd ernstige klachten, toch?

En wat ik apart vind: waarom heeft Amsterdam de diagnose ME ingetrokken? Denkt Amsterdam dat er iets anders aan de hand is?
En ik vraag mij af: waarom pakt Amsterdam eerst niet het Vitamine B12 en Vitamine D tekort op, met een juiste behandeling?
pauliene schreef:Er is in ieder geval op m'n 10de en 14de een Vit D tekort vastgelegd in bloeduitslagen maar daar is toen helaas nooit wat van gezegd en niks mee gedaan. 2 jaar geleden toen ik 18 was heb ik pas de injecties voor Vit D gekregen.
Jouw Vitamine D is al veel jaren, vanaf jouw jeugd, veel te laag. Daar kun je ook ernstige klachten door krijgen.

Nog een paar vragen over de Vitamine D:
* weet je wat de recente waarde van de Vitamine D is?
* en gebruik je nog steeds injecties voor Vitamine D?
* of heb je een hoog gedoseerde Vitamine D medicatie voorgeschreven gekregen door de internist?
* wordt de Vitamine D regelmatig gecontroleerd door de internist (3 keer per jaar)?
De Vitamine D pilletjes van het Kruidvat is niet de juiste suppletie en behandeling van een Vitamine D tekort.
pauliene schreef:Ik voldoe wel aan de criteria voor ME (Canadese criteria), de diagnose is alleen ingetrokken vanwege mijn tweede fietstest die kennelijk vreemd was. Dr. Vermeulen maakt geen onderscheid tussen CVS en ME. Hij zou het gaan uitzoeken en moet over 2 weken terugkomen.

Ergens vind ik het moeilijk te geloven dat alleen een B12 tekort al mijn klachten zou veroorzaken, ik heb ook klachten die niet voorkomen bij een B12 tekort :? Misschien is het beide.
Het is verstandig om eerst het Vitamine D tekort en het B12 tekort goed te behandelen. Daar gaat zo een half/heel jaar over heen.
En als daarmee klachten niet verbeteren, kun je zeker ook ME er naast hebben.

Ik zet ook nog ff de klachten van B12 tekort en D tekort in een nieuw berichtje.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 17 jun 2012, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld Louisa? :)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hey pauliene,

Wat begrijp je niet goed?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hey pauliene,

Klachten Vitamine D tekort:
Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort.

(extreme) vermoeidheid
depressie
spier- en/of gewrichtspijn
bloedend tandvlees
angstaanvallen
lusteloosheid
verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
hyperventilatie
hartkloppingen
zwakke botten
traag herstel van weefsel
krampen en spiertrillingen
Medische richtlijnen

:idea: Helaas hanteren veel huisartsen prehistorische waarden als het om vitamine D gaat. De vastgestelde ondergrens die o.a. door het Universitair Medisch Centrum Groningen wordt gehanteerd is 80 nmol/l. Alle waarden onder deze ondergrens wijzen op een vitamine D tekort, ook al hanteren ontzettend veel artsen 50 nmol/l als ondergrens. Dit is dus niet correct.
Mijn internist houdt de nieuwe richtlijn (die is er vanaf begin 2011) aan: Vitamine D waarde tussen de 80-100. Ik word behandeld met hoog gedoseerde medicatie en 3-4 keer per jaar wordt het bloed getest.

Klachten Vitamine B12 tekort:
Symptomen
Wat zijn de symptomen van een vitamine B12 deficiëntie?

Neurologisch:

Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op “watten” lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:

Spierpijn en krachtsverlies
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
Gewrichtsklachten
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Bleekheid van de huid
Het koud hebben
Impotentie
Onvruchtbaarheid
Haaruitval
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
Darmklachten
Incontinentie en/of vaak plassen
Hoofdpijn
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hey pauliene,
pauliene schreef:Een tijdje geleden is uit bloedonderzoek gebleken dat ik een te hoge magnesium waarde heb. Huisarts en internist konden dit niet verklaren en vonden het verder niet belangrijk. Ik heb gelezen dat te veel magnesium klachten kan geven zoals zwakte, spierpijn, verwarring ect. Weet iemand hier meer over? En is er iets tegen te doen?
Of de te hoge magnesium waarde niet zo belangrijk is, volgens de huisarts en de internist, dat is maar de vraag.
Is er verder onderzoek gedaan door de internist/huisarts? Bijvoorbeeld naar: calcium, kalium, fosfaat, PTH (=Parathormoon: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=277 ), vitamine D?

Hier meer informatie over magnesium, lees ook bij verlaagde en verhoogde magnesium: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=258

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Begrijp het nu wel Louisa, las je berichtje voordat je het bewerkt had en zag toen alleen 2 quotes van mezelf staan :D

In het eerste gesprek met Dr. Vermeulen is duidelijk geworden dat ik voldoe aan de criteria voor ME/CVS. Toen na de tweede fietstest was hij van mening dat het toch geen ME/CVS kon zijn omdat er dingen niet klopten tijdens de fietstest. Wat weet ik niet precies. Bij Dr. Visser zijn geen afwijkingen gevonden aan het hart. Dr. Vermeulen zou het gaan uitzoeken en dan moet ik over 2 weken terug, ik heb geen idee waar hij precies aan denkt.
B12 hoeft volgens Amsterdam niet behandeld te worden, in hun ogen is het geen tekort. Voor de Vit D hebben ze me de kruidvat tabletjes aangeraden.

Over de Vit D: de meest recente waarde van eind vorig jaar was 25-35, heb toen één injectie gehad daarna niks meer. Nu sinds een week de tabletjes maar geloof niet dat dat zin heeft.
Ben nooit bij de internist geweest met betrekking tot Vit D. Hij heeft mijn lage waarde zelfs over het hoofd gezien en heb dit later zelf moeten aankaarten bij de huisarts.

Zal als ik in Amsterdam ben geweest een afspraak maken bij de huisarts voor de Vit D, opnieuw laten testen en een goede behandeling eisen.
Voor de behandeling van de B12 zie ik helaas geen oplossing op dit moment, huisarts weigert toe te geven dat het te laag is en vind het feit dat ik smelt tabletten gebruik al vreselijk. Heb nog 2 andere artsen gevraagd om het te behandelen maar die weigeren ook om dezelfde reden. Ze willen me het voordeel van de twijfel niet geven, ben toen bij de huisarts in huilen uitgebarsten vanwege alle frustratie en toen werd gevraagd of ik niet beter aan de kalmerende middelen kon gaan inplaats van me op de B12 te richten pff :evil:

Dankjewel voor alle info Louisa!

Groetjes Pauliene
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi pauliene,
pauliene schreef:Begrijp het nu wel Louisa, las je berichtje voordat je het bewerkt had en zag toen alleen 2 quotes van mezelf staan :D
:lol: oké, hihihi, begrijp het. Maar, ik moest ff wat teksten verzamelen, anders ben ik het verhaal kwijt, concentratie is bij mij nog steeds niet denderend :wink:.
pauliene schreef:In het eerste gesprek met Dr. Vermeulen is duidelijk geworden dat ik voldoe aan de criteria voor ME/CVS. Toen na de tweede fietstest was hij van mening dat het toch geen ME/CVS kon zijn omdat er dingen niet klopten tijdens de fietstest. Wat weet ik niet precies. Bij Dr. Visser zijn geen afwijkingen gevonden aan het hart. Dr. Vermeulen zou het gaan uitzoeken en dan moet ik over 2 weken terug, ik heb geen idee waar hij precies aan denkt.
B12 hoeft volgens Amsterdam niet behandeld te worden, in hun ogen is het geen tekort. Voor de Vit D hebben ze me de kruidvat tabletjes aangeraden.
Spannend, meis, ik ben benieuwd waar Amsterdam dan mee komt. Nog 2 weken geduld hebben.

Maar, wat de B12 aangaat, heeft Amsterdam het echt mis, hoor. Jemig, schrik ik wel van, ben zelf ook in Amsterdam.
Mijn behandeling voor B12 injecties en D gaat niet via Amsterdam maar via een andere internist, die veel verstand van zaken heeft op dit gebied.

En het advies van Amsterdam om de Kruidvat tabletjes te nemen is echt super-olie-dom (sorry, dat ik het zeg) en medisch onverantwoord.
Je hebt een mega vitamine D tekort en dat moet eerst goed behandeld worden. Dat is in het begin gedaan, maar daarna niet meer.
Meis, je hebt al een hele lange tijd een Vitamine D tekort en een Vitamine B12 tekort en dan vind ik het niet zo raar dat je zo veel klachten hebt.

En welke smelttabletten gebruik je? Van Bloem of een ander merk?
Eigenlijk moet je B12 injecties hebben.
pauliene schreef:Zal als ik in Amsterdam ben geweest een afspraak maken bij de huisarts voor de Vit D, opnieuw laten testen en een goede behandeling eisen.
Voor de behandeling van de B12 zie ik helaas geen oplossing op dit moment, huisarts weigert toe te geven dat het te laag is en vind het feit dat ik smelt tabletten gebruik al vreselijk. Heb nog 2 andere artsen gevraagd om het te behandelen maar die weigeren ook om dezelfde reden. Ze willen me het voordeel van de twijfel niet geven, ben toen bij de huisarts in huilen uitgebarsten vanwege alle frustratie en toen werd gevraagd of ik niet beter aan de kalmerende middelen kon gaan inplaats van me op de B12 te richten pff :evil:
Jemig, dat de huisarts niet mee wil werken is een ramp, want je moet eigenlijk B12 injecties hebben en een goede behandeling van het Vitamine D tekort.

En ik zou zeker eisen dat de Vitamine D nog eens getest wordt. En, meis, geen kalmeringsmiddelen gaan vragen/nemen, hoor, want daarvan word je alleen maar nog zieker en zieker.

Ik probeer met je mee te denken. Ik weet niet hoe je verzekerd bent, maar zou je eventueel naar een complementaire arts kunnen gaan? Ik denk bijvoorbeeld aan PvM, of Dr. M. Deze artsen zijn te vinden op de ABNG lijst: http://www.abng.nl/mecvs.html en http://www.abng.nl/schildklierbehandelaars.html
Daar heb je de huisarts verder niet bij nodig en kun je de huisarts omzeilen :wink:.

Je hebt echt een goede behandeling nodig, als je namelijk nog jaren lang met een onbehandeld B12 tekort en onbehandeld D tekort blijft rond lopen, word je nog zieker en loop je de kans om blijvende (o.a. neurologische) schade op te lopen.
Dat moet je zien te voorkomen.

Veel sterkte!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik sluit me helemaal bij Louisa aan: je kunt pas van ME/CVS spreken als je B12 en D tekort goed behandeld zijn.

Je hebt vast wel een arts die wat beter is, misschien kun je die naar de B12 poli van Lelystad laten bellen, want een behandeling bij die waarde lijkt me gezien jouw klachten meer dan noodzakelijk!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi pauliene,
mieperdepiep schreef:Je hebt vast wel een arts die wat beter is, misschien kun je die naar de B12 poli van Lelystad laten bellen, want een behandeling bij die waarde lijkt me gezien jouw klachten meer dan noodzakelijk!
Ook een goede tip!!!
Maar, niet verwarren met VermoeidheidCentrum Lelystad, hoor. Daar moet je sowieso niet naar toe gaan.

De B12 poli van Lelystad is deze: http://www.mczuiderzee.com/patienten-be ... eneeskunde

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie