menstruatie en hormonen

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

whisje
Actief lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 mar 2012, 19:59

menstruatie en hormonen

Bericht door whisje »

Sinds ik vorig jaar te horen heb gekergen dat ik ME heb heb ik voor of tijdens mij menstruatie van die rare aanvallen, Krijg het ontzettend benauwd zie zwart voor de ogen en ben dan ook niet meer in staat te lopen of te staan. En krijg allemaal flashbacks, hartkloppingen, pijn in de buik ga zo maar door. Ik ben er toen voor naar de HA geweest die kom niks geks ontdekken op dat moment gebruikte ik de pil en ik wist bijna zeker dat het daar vandaan kwam. Dus ik gestopt met de pil na een maand of 3 waren de klachten weg. Ik heb toen besloten om het spiraal te laten zetten. Dat bevalt tot nu toe goed. Maar helaas kkomen mijn klachten weer terug ik ben er weer voor naar de HA geweest die zegt dat ik last heb van paniekaanvallen en heeft me oxzazepam voorgeschreven, nu heb ik die pillen een paar keer gebruik maar ik wordt daar niet beter op.
Herkennen meer mensen mijn verhaal en wat hebben jullie eraan gedaan ik heb er behoorlijk veel last van
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

menstruatie en hormonen

Bericht door poppetje »

Hallo whisje,

De klachten zoals jij ze beschrijft, en getriggerd door pil of spiraal, ken ik niet, maar ik merk altijd wel dat rond mijn menstruatie (en ook ovulatie) mijn ME klachten verergeren. Hormonale schommelingen lijken dus wel wat invloed te hebben. Misschien dat jij daarbovenop nog eens heel sterk reageert op extra hormonen/hormoonschommelingen die je krijgt via de pil (had/heb je ook een hormoonspiraaltje?).
Ik zou mijn gevoel volgen, als je echt denkt dat het door het spiraaltje komt, misschien toch maar testen door het een tijdje te laten verwijderen. De klachten die je beschrijft zijn zo heftig, dat het het waard is denk ik om te proberen daar vanaf te komen.

Kan het zijn dat je net als veel ME-ers last hebt van lage bloeddrukklachten (mogelijk verergerd door pil/hormoonspiraal?) Die schommelingen kunnen soms ook echt heel naar zijn (dat weet ik uit ervaring), en soms slaat de angst je dan ook om het hart. Heb je al eens een 24-uurs bloeddrukmeting laten doen?

Succes
whisje
Actief lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 mar 2012, 19:59

menstruatie en hormonen

Bericht door whisje »

ik heb de mirena spiraal die bevalt goed moet ik zeggen alleen de laatste 2 keer voor mijn menstruatie kreegg ik die klachten weer lichtelijk, Nu hebben ze ook al 4 keer een uitstrijkje moeten maken omdat ik tijdens de sex last heb van bloedingen en ook vaak een menstrautie oversla en het dan ineens heel hevig ben. De uitsrijkjes waren helaas elke keer niet goed te beoordelen de laatste heb ik vorige week laten afnemen en krijg daar binnen nu en 2 weken de uitslag van
In een hutje op de hei. Ben ik niemand tot last
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

menstruatie en hormonen

Bericht door marlène »

hallo whisje

gezien de menstruatie om de vier weken voorkomt, kan het misschien ook iets anders zijn. Ik ken je achtergrond natuurlijk niet maar is er een kans dat je Lyme hebt? Daar verergeren de klachten ook om de vier weken.
Andere parasieten kunnen misschien ook een oorzaak zijn maar daar is je arts vast wel van op de hoogte.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

menstruatie en hormonen

Bericht door angel84 »

Ik zou ook denken dat het een andere oorzaak moet hebben dan paniekaanvallen... het lijkt me toch dat daar dan ook iets aan vooraf moet gaan wat tot zo'n aanval kan lijden?
Ik heb ook wel veel klachten van mn menstruatie, zeker de eerste drie dagen. Ik ben wel gestopt met de pil en gebruik niks anders want vond ook dat het voor mijn lichaam beter was niet te rotzooien met dit soort dingen. Op dat gebied bevalt het me wel steeds beter zo.
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

Bericht door sammie »

herkenbaar whisje, ben daardoor met de pil gestopt
ladycomp is ook een mogelijkheid, computer die je cyclus bijhoudt geen hormonen dus
als je goed mee omgaat net zo betrouwbaar als de pil
is wel duur maar fbto vergoed deels

kan wel lang duren voordat ie je cyclus kent ( aantal maanden)
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

Bericht door sammie »

en cerazette is mss ook een optie ( minipil, 1 hormoon
ipv 2 in hele lage dosering ) maar persoonlijk vind ik
geen hormonen stuk beter
Tread softly because you tread on my dreams
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

Bericht door sammie »

wat trouwens misschien goed is om hier even te melden, afgelopen jaar heb ik periodes gehad met en zonder pil. ik heb gemerkt dat extreme gevoeligheid voor temperatuur en temperatuursverandering veel sterker is bij gebruik van de pil, dat daar last van heb
die hormonen die daar ook weer een rol in spelen.
Tread softly because you tread on my dreams
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

hoi whisje

ik herken je klachten wel.
ik heb sinds 2 maanden naast mijn gewone anticonceptie(inplanon} nu ook ceracette voorgeschreven gekregen i.v.m.hormonale migraine en ja ik heb ook al een paar keer van die aanvallen gehad nu en daar word ik echt bang van, zou dat daar dan door komen? ik heb ook topamax gekregen dus ik weet niet zeker of het van de pil komt. zou kunnen.
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

Bericht door sammie »

Door die aanvallen ben ik gestopt met de combinatiepil, durfde niet meer. Ik heb het daarna niet meer gehad maar denk dat overbelasting ook een rol heeft gespeeld. Vermoed dat de pil in ieder geval factor is die eraan bijdraagt.

cerazette weet ik niet, maar de combipil
Tread softly because you tread on my dreams
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

Bericht door sammie »

http://www.ladycomp.nl/ is een mogelijkheid[url]
Tread softly because you tread on my dreams
Gebruikersavatar
jasmine
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jun 2012, 10:34

Bericht door jasmine »

ik heb gelezen dat de anticonceptiepil verhoogt
het cortisol gehalte van het bloed, door een effect op
de eiwitten waaraan cortisol bindt
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Week 4
Dit is de week waarin vrouwen last kunnen krijgen van de zogenaamde premenstruele klachten, ook wel afgekort tot PMS.
Het oestrogeenpeil en de hoeveelheid serotonine loopt terug waardoor je humeur zomaar ineens om kan slaan.
Door het kelderen van zowel het oestrogeen- als het progesterongehalte heb je een gebrek aan energie en voel je je lusteloos.


Ik ervaar net meer energie vlak voor de menstruatie.
Nog dames ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
sweetie
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2012, 13:15

Bericht door sweetie »

Ik ervaar helemaal geen extra energie vlak voor de menstruatie. Ik voel me dan extra vermoeid en als ik rond die periode te veel doe of stress heb dan krijg ik er herpesaanval boven op :(
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik heb de laatste maanden last van erg neerslachtige buien tijdens die dagen zo vlak voor de menstruatie. Nooit eerder last van gehad. Vroeger was ik eerder opvliegend.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie