Wie helpt, 3 goede argumenten tegen CGT voor ME

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Wie helpt, 3 goede argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door mamoes »

Hallo ik ben een dochter van mamoes,

Wie kan mij even helpen?
Ik ga moet betoog schrijven voor school over de stelling:
Bij de ziekte ME zou het goed zijn om CGT toe te passen,
Voordat je kwaad reageert eerst dit :P
Ik ben hier tegen.

En zoek 3 goede argumenten die ik ga onderbouwen.

Groetjes Angela
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Wie helpt, 3 goede argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door malu »

Hoi!

Er is op dit forum al heel veel over gezegd, maar wat ik zelf altijd wel een goede vind:

'Je kunt niet revalideren zonder eerst een goede behandeling te hebben gekregen.'
Bv als je een gebroken been hebt, moet je geopereerd worden of krijg je gips, daarna krijg je soms fysiotherapie om het been weer goed te kunnen bewegen.

Bij ME geeft het lichaam serieuze signalen van ziek zijn af. Met CGT wordt de genezingsfase eigenlijk compleet overgeslagen, want je moet gelijk aan je herstel gaan werken (revalidatie). Zodoende krijgt het lichaam niet de kans om zich te herstellen en blijft de oorzaak aanwezig.

Een ander argument dat je kunt geven is het feit dat ME-patiënten zieker worden bij een 2de inspanningstest binnen 24 uur, waardoor ze eigenlijk niet te trainen zijn. Binnen de grenzen blijven is dus essentieel, bij CGT met oefentherapie ga je al gauw over die grens heen.

En niet onbelangrijk: er zijn honderden publicaties/artikelen over ME die lichamelijke afwijkingen aantonen, dus het is erg vreemd om daar dan een psychologische behandeling voor te geven. En wat dacht je van de gemanipuleerde onderzoeksresultaten van de psychosociale school en het feit dat zij het brede begrip 'CVS' in stand houden...: chronisch vermoeiden hebben geen inspanningsintolerantie en hebben er soms wel baat bij, maar voor ME-patiënten is dit juist niet het geval.

Misschien dat dit je al iets op weg helpt? Succes!
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
annie95
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2012, 20:15

Bericht door annie95 »

Hee,

Ik heb zelf ook maar even een account aangemaakt.
Ik vind het wel heel interessant.
Bedankt voor je reactie! Het is echt een super bijdrage aan mijn betoog.
Mooi uitgelegd. ik zal het zeker gaan gebruiken.

Groetjes Angela
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Vergeet niet de vele patiënten die ook idd daadwerkelijk veel zieker zijn geworden van CGT/GET en de vele uitvallers, die zich mss op tijd gered hebben. Dat deze therapie werkt wordt beweerd door de gevers ervan maar blijkt uit nader onderzoek van geen kant te kloppen; niemand is er door genezen van ME (of CVS).
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door agnes »

1. betekent dat er sprake is van inspanningsintolerantie (nieuwste ICC criteria). Je kan dan dus geen activiteiten uitbreiden
2. het bewijs van de werkzaamheid van CGT is zwak (staat in de concept richtlijn waar diverse patientenorganisaties onlangs een reactie op vroegen; weet niet hoe die richtlijn heet, maar het staat vast op de site van de Steungroep www.steungroep.nl)
3. volgens de nieuwste inzichten is ME niet hetzelfde als CVS (ICC criteria). ME is een hersenaandoening.

Overigens can CGT zonder activiteitenuitbreiding wel helpen bij het accepteren van een chronische ziekte zoals ME.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door marlène »

CGT gaat ervan uit dat een verkeerde levenshouding heeft geleid tot je ziekte en wil daar dus iets aan doen.

Tegen mij zei de dokter letterlijk: "Jij moet geherprogrammeerd worden."

Ze ontkennen dus dat er een lichamelijke oorzaak kan zijn en vegen tegelijkertijd de impact van systemische vervuiling, chronische virale infecties, genetische voorbestemdheid e.d. gewoon van tafel.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door stier »

CGT gaat er vanuit dat je niet durft of niet wilt (al dan niet bewust). Ze geloven niet in 'niet kunnen'. Dat is tenminste mijn ervaring nu ik net zo'n geweldig traject heb afgerond.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door felixloena »

Ik hoorde deze week van iemand die FM heeft, dat er tegen haar gezegd werd dat ze pijn had door onverwerkte dingen uit haar kindertijd :-s
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

argumenten tegen CGT voor ME

Bericht door marlène »

Ik hoorde deze week van iemand die FM heeft, dat er tegen haar gezegd werd dat ze pijn had door onverwerkte dingen uit haar kindertijd.
Dat krijg je inderdaad ook al eens te horen. "Hoe was je kindertijd? Heb je moeten bedplassen? Was papa lief met je? Heb je slaag gekregen? ..." Maar ook "Heb je een moeilijke baas?" of "Had je een zware zwangerschap?" (niet in de zin van fysiek zwaar)

We gaan niet ontkennen dat Post Traumatisch Stress Disorder (PTSD) bestaat maar we gaan geen appelen met peren verwisselen. PTSD kan je leven om zeep helpen net als ME dat doet.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie