MRI hersenscan

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

MRI scan

Bericht door sterre »

Hallo iedereen,

Kan er op een MRI scan vastgesteld worden dat je ME hebt? Hoe kun je een MRI scan aanvragen en wat kun je er allemaal op zien? Weet iemand antwoord op deze vragen?

Groetjes Patricia :roll:
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

MRI scan

Bericht door Marjolijn »

Hoi Patricia,

Op een MRI scan kan er niet gezien worden of je ME hebt. Dit kan overigens op geen enkele scan gezien worden.
MRI is een magneetscan en wordt volgens mij vooral gebruikt om moeilijk zichtbare afwijkingen in de hersenen en het ruggenmerg te kunnen zien (want door de schedel en de wervelkolom zijn deze op andere scans/foto's niet altijd te zien).
Ik heb vroeger zelf weleens een MRI scan gehad voor mijn hoofdpijn.

Groetjes,
Marjolijn.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

MRI scan

Bericht door Marloes »

Hallo Patricia,

Om ME vast te stellen moeten er een heleboel onderzoeken gedaan worden die alle andere ziektes uitsluiten. Hieronder valt ook een MRI-scan. Een MRI-scan alleen toont niks aan, tenminste niet op het gebied van ME.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoi Patricia,

Op de homepage staat er een onderdeel over 'Testen als hulp bij de diagnose ME/CVS'

Volgende info over MRI-scan van de hersenen:

Bij 78% van de ME/CVS-patiënten werden subcorticale gebieden met hoge signaalintensiteit – overeenkomstig oedeem of demyelinesatie – vastgesteld d.m.v. MRI (gelijkaardig aan wat men ziet bij MS). Onderzoek toonde aan dat 50 tot 80 % van de ME/CVS-patiënten een abnormale MRI-scan vertonen.

Hopelijk heb je hier wat aan...
Zuiderzon
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Bedankt voor jullie reacties!
Bij mij is ME een aantal jaren geleden vastgesteld in Groningen en onlangs weer bevestigd in Amsterdam. Dus voor een diagnose hoeft het niet maar ik zou wel graag een MRI scan willen doen. Kan ik dit bij mijn huisarts aanvragen?

Groetjes Patricia
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Zouden ze per MRI al iets vinden in de vorm van meer witte of juist grijze stof, wat daadwerkelijk is gevonden bij ME-ers, dan heb je nog het probleem van het kip en/of ei verhaal, dus ME als oorzaak of gevolg....
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hoi Annac,
Daar heb je gelijk in. Je weet nooit wat er het eerste was.
Maar toch misschien kunnen ze wat zien wat bevestigd waarom ik zo vergeetachtig enzo ben.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Een MRI-scan kan voor verschillende relevante metingen worden gebruikt:

(1) Het in beeld brengen van de ontstekingen (kleine vlekjes die heel moeilijk te zien zijn, i.t.t. grote littekens bij MS).
(2) Het in beeld brengen van de bloeddoorstroming m.n. in de hersenstam.
(3) Het meten van de hoeveelheid grijze hersenstof m.n. in de ocgnitieve en autonomne centra. (Dit is vooral voor gemiddelden van groepen patienten. Het helpt in een individueel geval alleen als er ook gemeten is voordat je ME kreeg.)
(4) Het in beeld brengen van de hersenactiviteit (bekend is dat ME-patienten in sommige situaties beide hersenhelften gebruiken terwijl gezonde mensen dan 1 helft gebruiken).

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ikheb verschillende m,r,i s gehad en daar zagen ze zelfs een heel klein lidtekentje van ruim 30 jaar geleden door een beroerte maar soms moet er ook wel eens met contrast gewerkt worden maar m,e is nog steeds moeilijk te herkennen volgens mijn neuroloog groetjes alie :wink:
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Dat is wat ik wilde weten bedankt Guido.
Alie bedoel je contrast vloeistof? Daar had mijn arts het tenminste over. Maar die had het over vloeistof in mijn aderen spuiten of zoiets.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja dat is het patries maar dat doen ze niet altijd hoor liefs alie
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Bericht door Musicchris »

Het probleem met ME is dat ze ng steeds niet weten waardoor het wordt veroorzaakt. Ook heeft elke patient andere klachten. Zelfs als er dus een afwijking in je hersenen te zien is met een MRI scan, kan men er nog niets over zeggen of dat door ME komt of dat het ME veroorzaakt.
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Ik stel me nogal vragen bij dergelijke onderzoeken :roll:

Wat brengt het ons bij wanneer er al dan niet iets licht afwijkend gevonden wordt :?: Kan er dan iets gebeuren wat ons verder helpt of willen we daarmee enkel maar op zoek naar toch een fysisch waarneembaar bewijs van ons ziek-zijn?

Met wat ik er van weet denk ik dat dergelijke kleine afwijkingen ( en ik heb er ook ) voorkomen bij heel veel mensen zonder dat er daarmee een echte diagnose kan gesteld worden en ook bij mensen die volkomen gezond zijn.

Ikzelf kreeg de MRIscan omdat ik perifeer symptomen had en er uitsluiting moest komen over al dan niet een centrale oorzaak. Uiteindelijk werd er een perifere zenuwonderbreking vastgesteld.
I will survive
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Het gaat hier niet bepaald om kleine afwijkingen.

Wat we hier op dit moment aan hebben, is dat we weten dat bij beschadiging van een deel van de hersenen de taken door een ander deel min of meer kunnen worden overgenomen. Oefeningen zouden daarbij kunnen helpen.

In de toekomst is hersenschade waarschijnlijk te repareren met behulp van stamcellen.

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja heikenie dat is het moeilijke als ze wat vinden kunnen ze nog niets doen ik krijg volgende week een e,m,g en een eeg ,en een week later ook een scan ,maar dat is om iets uit te sluiten ,en dan moet ik mischien ook die contrast vloeistof maar dat weiger ik, ik ben er allergisch voor, patries wanneer moet jij ik ben benieuwd liefs alie
Plaats reactie