Natuurlijk eten

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Natuurlijk eten

Bericht door sterre »

Ik wil weer op het rechte pad beginnen en gezond gaan eten.
Dus geen paaseitjes enz meer :wink:
Wat zijn nou natuurlijke produkten en recepten?
Wat neem je als tussendoortjes? Hoe maak je een pasta zonder de zakjes van knorr en alle ongezonde E nummers enz? Elke tip of recept is welkom. (niet te moeilijk :wink: )

Groetjes,
sterre
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Natuurlijk eten

Bericht door Fleur »

Hoi Sterre,

Voor mij is natuurlijk eten, voedsel dat het liefst uit 1 ingredient bestaat, en
daar bedoel ik mee: een appel bestaat uit appel niets meer, rijst bestaat uit
rijst. Dus alles waar geen ingredientenlijst bij zit is puur. Dus absoluut geen
kant en klaar producten.
Het is niet alleen gezonder, maar ook lekkerder, je kan het naar je eigen
smaak maken i.p.v. die eenheids smaak die we allemaal lekker moeten vinden.

Pasta zonder de zakjes van knor is heel makkelijk. Tomaat fijnsnijden of
pureren, lekker laten pruttelen, en dan allerlei lekkere dingen erbij in. Ik
vind paprika, ui, chorizo, thijm, rozemarijn, oregano en basilicaum lekker,
maar dat is voor iedereen anders.

Doe er gewoon in wat je lekker vind. Ik zeg altijd maar zo, als je allemaal
lekkere dingen bij elkaar doet kan het nooit vies zijn ;-)

Het is iets meer werk dan uit een zakje, maar als je in een keer veel saus
maakt, dan kan je een aantal porties invriezen. Zo weet je tenminste wel
wat je eet.

Ook pizza maak ik altijd zelf, de bodem is bloem, water en gist. Kan ook
zonder gist, dan krijg je een heel dunne bodem. En dan erop doen wat je
lekker vindt.

Weet dat op een kant en klaar pizza uit de winkel surrogaat-kaas zit.
Nep-kaas die gemaakt is zonder melk!!!!! Moet toch niet gekker worden.

Hier 2 site met recepten, maar er zijn er meer dan genoeg op internet.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 353&page=9
http://www.simpelkoken.nl/

Succes, en smakelijk eten alvast. ;-)
Fleur
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Dankje voor je tips!
Nou maak ik het even moeilijker :wink:
Weet jij of iemand anders een tip voor een lekkere pastasaus zonder tomaat? (deze mag ik eigenlijk niet) En voor beleg op brood en tussendoortjes?
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Vervang de tomaat door paprika, dan krijg je ook een heerlijke saus.
Eventueel wat olijfjes erdoor pureren voor de zoute smaak.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Hi Sterre, verstandig plan om 'natuurlijker' te gaan eten. Ik eet ongeveer zoals Fleur, niks processed (uit een pakje dus). Wel alles bio, zodat ik geen troep binnenkrijg die mn lijf daarna weer moet afbreken.

Eigenlijk kan je pasta best 'bloot' eten, hoor. Dus zonder saus, zoals ik idd in het verleden ook gewend was. Je maakt gewoon een lekkere groentehussel van ui en courgette (en van alles wat je nog meer kan bedenken). Dit is heel gemakkelijk in de oven te grillen, maar bakken kan ook als je daar de energie voor hebt. Dan olijfolie door de gekookte pasta roeren en deze groentes erbij. Smaakt prima. Ook lekker: fijngehakte (diepvries)spinazie ipv tomatensaus. Lekker met knoflook en mais.

Ook lekker: rijst of noedels met een groenteprutje. Bijv. kool en knoflook en wortel met Indiase kruiden (marsala of kurkuma en mosterdzaad). Of met verse gember en kokoksroom. Jummie!

Succes ermee!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@ Fleur hoe krijg je dan een saus met die paprika? Water erbij?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@bloemetje; je hebt gelijk eigenlijk heb je geen saus nodig om het lekker te maken. Ik moet alleen even de weg vinden :wink:
Wat eten jullie als tussendoortjes?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Tussendoor: rijstwafels, wortel of koolrabi. Lekker die laatste!

Vanavond eten we gegrilde courgette en aubergine (in plakjes) en daarbij dan quinoa met ui en evt. wortel. In dit geval niet veel kruiden. Soms smaken dingen gewoon lekker van zichzelf!
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Hoi Sterre,

Die paprika ik kleine stukje gaar stoven eventueel met een heel klein beetje water. En een beetje prakken of pureren. Wat courgette of aubergine erdoor is ook heel lekker.

Ik eet heel weinig tussendoortjes, maar als ik echt trek heb een rijstwafel met kaas en radijs, wat fruit, een handje noten. Dat soort dingen.

Groetjes,
Fleur
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ja, radijs! Jummie! Ik heb wat zaadjes geplant in de tuin van het weekend. Nu maar duimen, want vorig jaar was het helemaal niks. De bolletjes waren nog kleiner dan een knikker en het groen zowat 30 cm hoog!
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Ik maak ook wel eens pastasaus van bijv. courgette/ broccoli (een groene saus)

courgettesaus:
Knoflook, ui en courgettstukjes fruiten in wat olie tot het wat zachter word, beetje groentenbouilon erbij niet te veel want dan wordt de saus te dun. Als het zacht genoeg is: pureren, peper en evt kruiden naar smaak toevoegen, stukje zalm erbij of witvis of stukjes kipfilet als je vlees eet. Als je meer structuur in de saus wilt kun je appart wat groenten naar keuze in stukjes bakken (vb, ui, paprika, champignons, courgette) en die dan op het laatst door de saus mengen.

broccolisaus:
Met broccoli kun je hetzelfde doen, alleen in iets meer water/ bouillon garen en dan wat vocht afgieten voor het pureren. Het vocht bewaren en evt. later er nog wat bij doen na het pureren als de saus te dik is. Als je kaas eet is vers geraspte kaas ook lekker erbij (parmezaan, geitenkaas of wat verkruimelde fetakaas)
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik maak ook pasta's zonder saus, althans bij tagliatelle zonder saus en bij spaghetti wel met saus maar alles op natuurlijk basis, zo goed als.

Ik voeg al jaren geen zakjes/mixen meer toe.

Ik mag en kan nu iets meer toevoegen omdat ik het ook verdraag.
Zelf ben ik in de loop van de jaren het eten lekkerder gaan vinden zonder die zakjes/mixen.
En ik vond het erg wennen allemaal, ander eetpatroon maar zou nu niet meer anders willen.

Pasta koken.
En bakken; Courgette met vb champions en met ui en knoflook en eventueel magere spekreepjes mee bakken, en als smaak, maar kun je ook weglaten, ietsie kruidenboter toevoegen.

Spaghetti koken.
Ui en knoflook in olie bakken en daarna vegetarisch gehakt meebakken en blikjes tomatenpuree toevoegen en serveren met tomaatjes met dressing en geraspte kaas.

Je hebt ook glutenvrije taco's
taco's in de oven verwarmen,
in een pan een zak met groentemix (zijn diverse variaties) bakken en dan met kruiden op smaak maken.
( ik zelf doe er tegenwoordig wel een glutenvrij tacomix ( zakje ) erdoor )
en dat serveren met tortilla chips ( glutenvrij) en tacosaus ( glutenvrij)

En wat heel goed voor de darmen is, zijn olijven, kun je ook toevoegen in de pasta's
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

je kunt ook een eenvoudige pesto zelf maken en deze door de pasta mengen. Je kunt een bascilicumpesto, maar bijv. ook een rucolapesto of walnotenpesto maken. Op smulweb kun je hier goede recepten voor vinden.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Er zijn ook wel wat boeken die over dit onderwerp gaan... ikzelf vindt "Koken met Karin" van Karin Luiten een aanrader, daar staan allemaal standaard sausjes in die je kunt maken zonder pakje, en hoe je je eigen bouillon maakt enzo (tip: invriezen in ijsblokjesgeval zodat je porties hebt), zonder e-nummers. Misschien is dat een idee? Dan heb je al snel de e-nummers in een maaltijd weggewerkt, zonder al te veel moeite en met duidelijke uitleg.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ik eet ook grotendeels 'natuurlijk'. Niet alles biologisch, want dat vind ik te duur. Als het betaalbaar en gemakkelijk is, kies ik er wel voor.

Voor mij houdt dit in dat ik aspartaam en soortgelijke zoetstoffen probeer te vermijden. Verder zo min mogelijk E-nummers. Dit houdt automatisch ook in zo min mogelijk pakjes en zakjes. Ik ben niet echt een held in de keuken, maar ik maak gewoon simpele dingen.

Een bouillonblokje vind ik nog wel eens handig, ik gebruik dan die van Zonnatura, die leken me wel oké.

Tussendoortjes neem ik bijna nooit, hooguit eens een blokje kaas of wat nootjes ofzo.

Dit vertel ik trouwens terwijl ik asociaal zit te zondigen want ik heb net een zak drop opengetrokken. :lol: Maar dat doe ik verder bijna nooit hoor (yeah, right, denkt iedereen hier nu)!
Plaats reactie