Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door goldboy76 »

Hallo,

Ik wil me graag laten testen aangezien de klachten die ik heb maar geen oorzaak hebben. Ik woon in Dordrecht en ik ben 17 jaar. Ik vroeg me af waar het dichtstbijzijnde centrum is waar ik me kan laten onderzoeken.


Mvg,

Mats
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door on4kkpt »

Ik adviseer eerst langs Huisarts te passeren en daar de nodige testen laten doen.
Testen op B12 en D tekort, als je ooit (ook als je niet zeker bent) gebeten door een teek, naar Lyme vragen.
bloed testen:

algemeen bloedbeeld incl alle ijzer testen, aangevuld met onderstaande testen
B12 serum, Homocyteïne, MMA, HoloTC, B,1 B6, B11, D OH25, TSH T4, imuunsysteem Intrisik Factor en Pariëtaalcellen en voor Lyme elise en/of western Blot.

Greetz, Ing Berry van der Looij
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door goldboy76 »

Hallo Ing Berry van der Looij,

Mijn Vitamine D is idd tekort, ik heb een waarde van 29 en mijn B12 is perfect. Ook Lyme is uitgesloten en de schildklier ook. De rest heb ik niet laten onderzoeken. Ook mijn ijzer is perfect

Mats
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door angelsandra »

Huisarts is inderdaad de eerst aangewezen persoon voor dit soort dingen. Hij kan bepalen wat er moet worden onderzocht gezien jou klachten. Dit kunnen wij vanaf deze plaats niet beslissen. Misschien is het ook handig om alles op papier te zetten. Wanneer je klachten begonnen zijn en waar je allemaal last van hebt zodat je niks vergeet te vermelden. Succes.
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door on4kkpt »

Wie zegd dat B12 perfect is????

Vit d en b12 tekort gaan vaak samen. dus bij een vit d tekort moet er bij de arts een belletje rinkelen indien B12 serum rand normaal is, en onmiddellijk MMA en Hcy test vorderen.

B12 serum >350 verwacht ik geen probleem
Maar tussen 150 en 350 word laag normaal genoemd, en een arts kijkt naar de referentie waarden van het Labaratoium. dus bij deze waarden kun je nog steeds een B12 difficiëntie hebben? dus welke testen zijn juist gedaan om B12 tekort uit te sluiten in jouw geval????? vooral Hcy en mma???????

betrefd je D, dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te laag, dat verbaast mij niets dat je klachten hebt, je dringend aan een d supplement moet. Die D moet terug naar >80
artsen houden een waarde van >50 aan. Wil je zeker klachten van D uitsluiten moet d> 80

Laat je niet afschepen met "kruip eens wat vaker in de zon" de zon heeft nog niet genoeg UVB straling.



Greetz Ing Berry van der Looij
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door goldboy76 »

Er stond op het formulier alleen B12 en geen Hcy en mma.

Overigens wat betreft Vitamine D waren die klachten al toen ik het voor het eerst liet onderzoeken, ergens 2008 was dat. Het was toen 85. Later is deze gedaald naar 41 en toen weer 29.

B12 heb ik ooit geweten, maar ben het vergeten.
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door on4kkpt »

betreft b12. Vraag het even na bij de huisarts, ik vermoed dat je B12 serum tussen 150 en 250 zal zijn, met klachten, dus zijn hcy en mma geindiceerd.

Voor jouw leeftijds groep 15-19 jaar B12 serum ref waarde >229 pmol/L


Verder nog opmerkend dat referentie waarden leeftijds gebonden is, > 20 word 150 als ref waarde gebruikt


betreft je d, flink aanvullen dus.

Greetz Ing Berry van der Looij
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door goldboy76 »

Ik ga morgen toch naar de huisarts, dus dan vraag ik meteen om die B12
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door on4kkpt »

kijk ook even hier: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-7215.html
print het lijstje uit, streep aan wat van jouw van toepassing is, wat etr niet bij staat schrijf het erbij.

Vraag dan of je de hiereerder genoemde testen alsnog mag laten testen.

Hij zal vragen waarom? dat je vermoeden hebt op B12 difficiëntie, bij laag normale waarde.

Je B12 serum heeft een ref waarde voor jouw leeftijd van 229 pmol/l

je zal ergens tussen 150 en 350 zitten.

Let op: binnen de ref waarden zitten wil niet zeggen dat je geen tekort kan hebben:
vandaar de nut van die extra 3 testen. B12 serum, hcy, mma en evt HoloTC.
B12 serum, hcy weet je de volgende dag MMA duurt 3 weken
Maar als je alles kunt testen wat ik eerder vermeld heb is nog beter.

Dan pas kun je B12 difficiëntie uitsluiten, het is een slopende ziekte die zoveel overeenkomsten heeft met MS, ME/CVS, fribromyalgie, Lyme en d tekort.

De meeste artsen proberen ziektes weg te strepen.
D tekort verwaarloost onder de mom van 65% van de bevolking heeft een d tekort, MS, Fybromyalgie, Lyme is rederlijk te testen, dan blijven er nog 2 over, B12 tekort word vaak foutief uitgesloten dan blijft er ME/CVS over.

Je hebt wel voldoende overredingskracht nodig om de testen gedaan te krijgen.

Veel succes bij je huisarts morgen

Greetz Ing Berry van der Looij
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Bedankt

kijk ook eens mijn andere topic http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... r-asc.html

Mats
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door asje »

Het probleem is idd vaak dat (huis)artsen niet zo bereid zijn veel te testen.
Altijd wel proberen natuurlijk. Verder kun je nog naar het CVS/ME- centrum in Amsterdam.
Life smells...
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Waar kan ik me laten testen als ik 17 ben?

Bericht door on4kkpt »

De HA moet eerst andere zaken uitsluiten. voor je naar het centrum zou kunenn gaan.
eerst andere ziektes uitsluitend die hoofdelijk dezelfde klachten hebben.
1 veel gemiste ziekte "de vergeten ziekte genoemd" B12 difficiëntie.

Het blijven aandringen, je juiste medisch wetenschappelijke info omtrend die ziekte, en zelfs dan heb je nog veel overreding kracht nodig om hem hrde jusite testen te laten aanstrepen, veel meer is het dus niet, en nadien de bloedwaardes goed kunnen interpreteren, ook daar schort het regelmatig aan.

eerst via de neuroloog proberen, kan ook helpen, maar ook die heeft vaak onvoldiende B12 kennis in huis.
Maar het is te proberen.

evt kan ik u wel doc bezorgen zodat je je beter kunt voorbereiden op een gesprek met je HA.

Greetz Ing Berry van der Looij.
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik werd echt opeens draaierig in mijn hoofd voor 1 seconde en daarna echt benauwd. Het draaide echt maar een fractie van een seconde. Ik heb net 10 mins geleden gedouched


Herkenbaar?
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

Je hebt Ataxie aanvallen, voorkomend bij

D tekort, B12 tekort, Lyme, ME

Mijn Stiefdochter heeft ook Ataxie aanvallen, ze voelt die niet aankomen, aan tafel ineens met gezicht in haar bord eten, uit bed stappen en door de knieen zakken. Eendag fisieke inspanning daarna 5 dagen total loss.

B12 difficiéntie aangetoond met een B12 serum van 123 BE waarde, omgerekend 90.44 nmol/L voor haar leeftijd is de ref waarde 229nmol/L
Ze heeft veeeeeeeeeeeeel meer klachten dan Ataxie alleen. Zelf heb ik een geen ME wel de klachten maar die zijn eerst toegewezen aan Sterk D difficiëntie 38 ref >50 en B 12 Laag normale B12 waarde zijnde 164 nmol/L ref waarde volwassene >150. en verhoogde Hcy waarde 14.27 ref <12 MMA test was niet voorhande in het lab. dus is ook bij mij B12 difficiëntie aan de orde.

Greetz Ing Berry van der Looij.
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Plaats reactie