de ochtenden

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
whisje
Actief lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 mar 2012, 19:59

de ochtenden

Bericht door whisje »

hebben jullie tips om de ochtenden redelijk goed te beginnen we hebben 2 kinderen van 6 en 4 en sochtends is het altijd chaos bij ons, ik zet de avond ervoor altijd alles klaar qua kleding en ik dek de tafel zodat ik dat niet meer hoef te doen maar op de een of andere manier verloopt het niet zoals ik wil, en vaak als ik mijn ochtend slecht begin gaat het de rest van de dag ook niet zo goed iemand nog meer tips
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

de ochtenden

Bericht door tavy »

ik ben alleen en de ochtenden zijn voor mij nog een ramp... ik hoop dat je veel tips krijgt!
Gebruikersavatar
fez
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:36

Bericht door fez »

De ochtenden zijn hier ook een ramp, ook al ben ik alleen. Het duurt altijd een paar uur om wakker te worden en op te staan. Als ik sneller opsta dan voorzien, zoals naar een dokter moeten, dan heb ik daar dagen plezier van.

Zelf heb ik geen ervaring met kinderen, maar is het niet mogelijk dat je met je partner afspreekt dat hij 's morgens meer doet en jij 's avonds iets meer?

grtjs
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Indien nog niet het geval: bespreken met je dokter hoe je je slaap kan verbeteren?
Dit is het verslag van de afgelopen 2 jaar.

In mijn geval was dat eerst een inslaap- en doorslaappil want ik sliep al jaren zeer slecht en het ging van kwaad naar erger.
Na een klein jaar heb ik de doorslaappil kunnen afbouwen van 1/3 tot 1/8. Dan volledig gestopt maar dat was geen succes.
Uiteindelijk bleek 's avonds magnesium innemen een goed hulpmiddel om de nachten door te komen.
Gisteren met de neuroloog besproken dat ik de inslaappil nu 1 dag wel en 1 dag niet zal innemen.

Voorlopig resultaat: ik ben 's morgens uitgerust en kan op goede dagen een paar uur bezig zijn met lichte taken zoals lezen of licht huishouden. Vanaf de middag of soms namiddag een paar uurtjes slapen. Daarna ben ik meestal wat trager maar voldoende op de been om voor de kinderen te kunnen zorgen mits hulp van hubby.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

Volgens mij zoekt whisje vooral naar praktische tips.

Misschien kun je alles een beetje om jou heen centreren, zodat je zelf op één plek blijft en de things to do naar jou gebracht worden. Maarja ,leg dat een 4 jarige maar eens uit he.
Of wat later op staan dan de rest , of juist eerder zodat je even een minuutje voor jezelf hebt om aan te kleden of in alle rust de thee te maken ofzo.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Whisje,

Na 16 jaar (progressieve) ME heb ik 's-morgens nog steeds het gevoel alsof ik door een vrachtwagen ben overreden. :cry:

Helemaal kapot zijn van het douchen und soweieter...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Wat is daar de tip aan?

Ik vond het idee van Tavy wel heel goed.
En inderdaad alles zoveel mogelijk voor de tijd voorbereiden (wat voor te bereiden valt met twee kinderen), ook qua ontbijt, kleren, enz. Ik zet ook altijd het eten voor de huisdieren al de avond ervoor klaar enz en heb altijd een vaste volgorde 's morgens, dat idee geeft me wat rust. Maar kinderen erbij maakt het natuurlijk altijd drukker en minder te plannen...
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

verlorengezondheidman schreef:@Whisje,

Na 16 jaar (progressieve) ME heb ik 's-morgens nog steeds het gevoel alsof ik door een vrachtwagen ben overreden. :cry:

Helemaal kapot zijn van het douchen und soweieter...
Haha, precies zo omschrijf ik het ook altijd: ik voel me alsof ik door een vrachtwagen ben overreden. Vooral de ochtenden zijn voor mij verschrikkelijk. Daarom denken ze in het CVS/ME Centrum dat er misschien iets niet helemaal oké is met mijn slaap, maar dat gaat nog onderzocht worden (je kunt immers niet alles tegelijk).

Voor mij duurt het ook een eeuwigheid voordat ik ben opgestaan, aangekleed en ontbijt opheb. Ik neem daar gewoon maar de tijd voor, want haast maakt het er niet beter op.

Douchen doe ik tegenwoordig 's avonds voordat ik naar bed ga, want dan kan ik daarna urenlang uitrusten. 8) 's Ochtends douchen is voor mij niet meer te doen.

Wij hebben geen kinderen, dus wat dat betreft geen praktische tips hier, behalve: doe 's avonds wat je kan zodat je 's ochtends zo min mogelijk hoeft te doen. Dat doe ik voor mezelf ook: 's avonds lunchbox maken voor de volgende werkdag, douchen, kleren uitzoeken en klaarleggen voor de volgende dag... Dat soort dingetjes. 's Ochtends kan alles dan rustig aan op de automatische piloot. 8)
Plaats reactie