Rolstoel aanschaffen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Rolstoel aanschaffen

Bericht door mieshka »

Uiteindelijk wil ik toch een keer een rolstoel gaan aanschaffen. Ik weet dat dit via de gemeente kan, het WMO loket en alles, maar ik verwacht hier eigenlijk weinig van. Ik ga ervan uit dat ik er zelf een ga kopen.

Ik heb de rolstoel niet perse nodig voor algemeen dagelijks leven, ik kan meestal bijvoorbeeld best een kwartier lopen. Maar ik wil 'm voor (luxe probleem) uitstapjes waarbij normaal veel gelopen wordt. Ikea, Makro, tuincentrum, beurs, winkelen, dat soort dingen. Dingen die nu niet meer kunnen, maar straks eventueel wel weer in een rolstoel. Van dr. Vermeulen mag dit. 8)

Ik wil dan niet zo'n logge zware grote rolstoel waar bejaarden meestal in vervoerd worden, maar wel een hippe, snelle, lichtgewicht, beetje kleine, inklapbare rolstoel. Als dat wat moet kosten, dan moet dat maar, hoewel ik boven de 1000 Euro wel wat overdreven zou vinden (geen idee wat zoiets kost eigenlijk).

Welke rolstoel is voor mij aan te raden, waar koop ik deze en wat kost dat?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Rolstoel aanschaffen

Bericht door felixloena »

Ik zou eens bij een zorgwinkel gaan kijken. Daar kunnen ze je vast goed informeren en kun je ze eens uitproberen. Als je weet wat je wilt, dan kun je ook nog op marktplaats kijken, misschien vind je dan wel het type wat je wil tegen een lagere prijs. Succes met je zoektocht!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Rolstoel aanschaffen

Bericht door stargazertje »

Weet niet waar je woont, maar in Amersfoort is Scoot Plaza waar je volgens mij ook een hoop modellen kan proberen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Rolstoel aanschaffen

Bericht door semma »

Ikea heeft rolstoelen voor de klanten. Denk dat het duwstoelen zijn. Maar mensen met ME zullen zichzelf toch niet vooruitwielen?
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik ben meteen naar een opvouwbare scoot gegaan. Op die manier ben ik niet afhankelijk van anderen. Heb er al heel veel plezier van gehad!!
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Ik heb er ooit een van marktplaats gehaald, voor 60 E of zo.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

JannekeB schreef:Ik ben meteen naar een opvouwbare scoot gegaan. Op die manier ben ik niet afhankelijk van anderen. Heb er al heel veel plezier van gehad!!
Nou, naast de rolstoel heb ik nog iets anders op het oog qua vervoer...

Afbeelding

Vespa scooter! Sneller en cooler dan een scootmobiel of elektrische fiets. 8) :D Maar ieder z'n ding natuurlijk. :wink:
Gebruikersavatar
kim27
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 dec 2009, 10:45
Contacteer:

Bericht door kim27 »

In Nederland is het aankoopbedrag van een nieuwe rolstoel wel aftrekbaar bij de belastingdienst (wel bonnetje bewaren natuurlijk)
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

kim27 schreef:In Nederland is het aankoopbedrag van een nieuwe rolstoel wel aftrekbaar bij de belastingdienst (wel bonnetje bewaren natuurlijk)
Kijk, daar heb ik weer wat aan! Bedankt voor de tip! :D Ik bewaar altijd alle bonnen die met ziekte te maken hebben, voor degene die mijn belastingaangiftes invult, in de hoop iets terug te kunnen krijgen. :P
Gebruikersavatar
kim27
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 dec 2009, 10:45
Contacteer:

Bericht door kim27 »

Graag gedaan hoor :-) Je hebt wel een drempelbedrag (geloof dat deze drempel voor 't jaar 2011 394 euro is) maar boven dat bedrag, krijg je ook daadwerkelijk geld terug... Ongeveer de helft van je gemaakte kosten.
Gebruikersavatar
dvb210
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:06

Bericht door dvb210 »

Ik zit te denken om een rolstoel aan te schaffen voor de langere 'uitjes' maar ik vind het ook een hele stap om een rolstoel te nemen. Ik weet niet goed of ik het zal doen en of het me echt zal hebben. Hebben mensen goede ervaringen hiermee?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

De stap om in de rolstoel te gaan zitten an publiek is het moeilijkste. Als je niet weet of het is kan je eerst een rolstoel voor een uitje eens lenen bij de zorgwinkel en uitproberen of het wat is. Zelf kan ik niet meer zonder bij langere afspraken/uitstapjes.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Inderdaad gewoon eerst lenen om te kijken of 't wat voor je is. Via de thuiszorg kun je gratis voor 'n aantal maanden 'n rolstoel lenen. Ik vond die eerste stap ook lastig, lastiger dan ik eerst dacht. Gewoon doen is 't enige wat helpt. Nu zie ik het gewoon als een van mijn vervoermogelijkheden: scooter, fiets, lopen of rolstoel.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

ik vond de eerste keer in de rolstoel (en scootmobiel) ook echt verschrikkelijk, maar het went heel snel :wink:

Mijn rolstoel (en scoot) heb ik van het WMO gekregen, moest wel door een CIZ-arts "gekeurd" worden. Als je de rolstoel maar af en toe wil gebruiken zou ik eerder 1 lenen dan aanschaffen
Gebruikersavatar
dvb210
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:06

Bericht door dvb210 »

Bedankt voor al jullie lieve woorden en dat jullie allemaal zo meedenken. Eerst lenen is denk ik wel handig dan. Ik wil voor de langere afstanden toch een rolstoel proberen. Ik ga het er eens met mijn directe omgeving overhebben. Het lijkt me toch wel een goede optie.
Plaats reactie