Wat te eten bij buikklachten?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Wat te eten bij buikklachten?

Bericht door mieshka »

Ik heb nu ongeveer 2 weken last van mijn buik, de ene dag erger dan de andere. Misselijk, opgezette en harde buik, geen trek en ik moest zelfs een paar keer overgeven. Ik ga nog wel normaal naar het toilet en ben niet erg afgevallen of aangekomen.

Ik zit nu ook een paar weken in een terugval van ME: ik ben nog vermoeider, ga nog eerder naar bed, nog meer spierpijn en nog mistiger hoofd. Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. Ik vraag me af of mijn lichaam misschien te moe is om voedsel normaal te verteren. :roll:

Ooit heb ik de 'diagnose' Prikkelbare Darm Syndroom gekregen, maar al jaren geen last meer van gehad, misschien dat dit nu toch weer opspeelt.

Verder stikt het natuurlijk van de buikgriepvirussen op het moment. Daarom wil ik niet meteen naar de huisarts rennen.

Wel vraag ik me af wat ik nu het beste kan eten en drinken, want de meningen zijn nogal verdeeld. Juist wel of juist niet meer vezels? Licht verteeerbaar voedsel?

Omdat ME vaak samengaat met buik/darmklachten, dacht ik dat hier vast wel ervaringsdeskundigen te vinden zijn die mij wat voedingsadvies kunnen geven! :wink:
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Wat te eten bij buikklachten?

Bericht door felixloena »

Dit is denk ik moeilijk in het algemeen te beantwoorden. Wat de een kan verdragen, kan de ander juist niet verdragen. Kwestie van uitproberen eigenlijk. En ook zinvol om eens te laten uitzoeken of je voedselintoleranties hebt.

Misschien kun je eens proberen met het weglaten van suikers en melkproducten? en verder licht verteerbaar eten: zelf gemaakte soep, rijst, dat soort dingen.

En venkel- of kamillethee, werkt rustgevend op de maag.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Wat te eten bij buikklachten?

Bericht door chika »

ik zou ook zoveel mogelijk rijstproducten voorstellen.
Dat doe ik ook als mijn buik even tegenwerkt: rijstwafels, gepofte rijst met rijstmelk, rijstmaaltijd, ...

beterschap! Wat vervelend...
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Wat te eten bij buikklachten?

Bericht door mieshka »

Dank je!

Ik heb vandaag dit gegeten/gedronken: Griekse yoghurt met een beetje muesli, vezelcrackers met appelstroop, zelfgemaakte kippensoep, druiven, sojamelk, thee, water. Dat ging allemaal wel. Kamillethee heb ik ook (altijd) in huis. Ik dacht ook al aan rijstproducten.

Het weglaten van melkproducten zou voor mij echt een straf zijn! Nu krijg ik het niet weg, maar normaal ben ik gek op kaas. Ook yoghurt, kwark en (soja)melk zijn favoriet. Ik zou flink balen als ooit zou blijken dat ik er niet tegenkan! Toch kunnen veel mensen niet tegen melkproducten, dus heel raar zou het niet zijn. Kun je dan wel tegen sojamelk? Aangezien dat eigenlijk geen 'echt' melkproduct is.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Wat te eten bij buikklachten?

Bericht door felixloena »

Kun je dan wel tegen sojamelk? Aangezien dat eigenlijk geen 'echt' melkproduct is.
Ik heb een intolerantie tegen caseïne (melkeiwit). Ook sojameld wordt mij afgeraden door de dietiste. Ik mag wel rijstmelk, maar dat vind ik vies.

Ik mis de kaas ook wel, maar sinds ik op dieet ben, voel ik me zoveel beter. Ik was eerst grotendeels bank/bedlegerig, nu kan ik weer wat activeiten doen. En omdat het nu zo goed gaat mag ik weer wat proberen met melk of kaas. En wat gebeurd er.....mijn pijnklachten nemen weer toe.

Ik mis het wel, maar het levert me zoveel op.
Dus zeker de moeite van het uitzoeken waard.

beterschap!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik heb heel lang van maagpijnen gehad. En ook buikpijn.
Met een buikgriep heb je sterke diaree.

Ik heb 2 maanden op vloeibaar gezeten, dit bestond uit;
soep
drink ontbijt
fruit ontbijt

ik ben toen maar 2 kilo afgevallen.

Wat ook licht verteerbaar is, is kipfilet.

Ik kreeg toen het advies van iemand om brinta te nemen.
Dit is de fout van mijn leven geweest.
Ten eerste lekker vindt ik het niet.
En het ergste is dat ik er enorme obstipatie van heb gehad.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Als mijn buik voor grote problemen zorgt, zit ik vanzelf aan de rauwkost. Over de voedingswaarde daarvan moet je geen hoge verwachtingen hebben.

Er is lactosevrije zuivel te krijg. Wel even rondvragen. Mij werd Jumbo aanbevolen.
Van melk kan je proberen wat er gebeurt als je de gewone melk weglaat en alleen yoghurt neemt. In de gezuurde produkten is de melksuiker/lactose gedeeltelijk omgezet.
Oude kaas heeft het minste lactose, dus als je kijkt hoe je reageert op zuivel, ook alle jonge en verse kaas weglaten. Bij buikproblemen moet je helemaal geen kaas nemen, want dat verandert in je maag in een soort kauwgum.

Druiven zijn nu niet goed voor je, dat gaat gisten. De "dauw"-aanslag is schimmel. Heb je gistingsproblemen, dan ook geen appelstroop en andere suikervervangers als suikerstroop, honing, ahornsiroop.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hey Mieshka,

De reden dat je misselijk bent en moet overgeven is waarschijnlijk dat je darm is overprikkeld (door voedsel een virus o.i.d.) en gaat daardoor opzetten, daar krijg je een harde opgezette buik van.
Doordat de darm niet genoeg ruimte heeft om zich op te zetten, gaat die richting je maag, en duwt tegen je maag aan, dus heeft je maag geen ruimte meer, daardoor kan je maagkramp krijgen, misselijk worden en overgeven.
Ik heb een tijdje geleden van een Diëtist advies gekregen wat wel en niet te doen bij PDS, dit is een gedeelte van de algemene info:

Sommige voedingstoffen zijn voor een darm moeilijk verteerbaar, zoals vlees, brood, kaas, melk, aardappelen, voeding met een hoog histamine gehalte enz...
De combinatie van vlees en aardappelen of brood met kaas, kan dus voor veel klachten zorgen.
Soja bevat een grote hoeveelheid eiwitten. Hierdoor kan men bij overdadig sojagebruik dezelfde klachten krijgen als bij overdadig vleesgebruik.
Met een slecht werkende darm moet alles rustig aan worden opgebouwd.
Per dag heb je 35 gram vezels nodig, de hoeveelheid vezels moet je langzaam opbouwen (5 gram per dag) als de klachten verergeren, moet je even stoppen met opbouwen.
Ook producten met een hoog histamine gehalte moeten worden opgebouwd, begin met 4-5 producten per dag, als er geen klachten zijn kan dit opgebouwd worden.
Neem genoeg vocht 1,5 tot 2 liter per dag (niet meer!!!)

Voedingsmiddelen die histamine doen vrij maken: Histaminevrijmakers
Histamine kan na het gebruiken van bepaalde voedingsmiddelen worden vrijgemaakt
Van nature histaminevrijmakende en prikkelende voedingsmiddelen zijn:

• vlees: varkensvlees
• vis, schaal- en schelpdieren: alle soorten
• groenten: tomaat
• fruit: aardbeien, ananas, kiwi, avocado citrusfruit (citroen, grapefruit, kumquats, limoen, limquats, mandarijn, mineola, pomela, sinaasappel, tangela, ugli), papaja,
pruim, banaan
• alcohol; verlaagd de drempelwaarde voor histamine
• cacao, cafeïne, wat behalve in chocolade en koffie ook verwerkt zit in cola, energydrinks
• het wit van ei,
• kruiden en specerijen, met name gedroogde kruiden (bevatten vaak schimmels) en specerijen zoals kaneel, noodmuskaat, vanille, kerrie
• noten, alle soorten
• paddenstoelen, met name de niet biologische varianten.
• pinda’s,
• vele aroma’s/essences,
• drop

Mochten je klachten niet verdwijnen, dan raad ik zeker Multi Enzym tabletten aan.
Bij mij zijn daardoor na jaren de klachten van een opgezette buik en constipatie verdwenen.
De tabletten zijn niet goedkoop, en het is een hulpmiddel, geen geneesmiddel.
Hoop dat je wat hebt aan de info ;)
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

@ Feuer: waar koop je de multi enzym tabletten en zijn die nog van een bepaald merk?

@ Iedereen: bedankt voor alle info! Ben nu niet meer zo helder, zal later alles nog eens nalezen!
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

@Mieshka
Ik laat de Multi Enzym tabletten bestellen via een reformwinkel (kruidje roer me niet), maar ze zijn ook via het internet te bestellen: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -tabletten
Plaats reactie