hoe kom ik verder?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

hoe kom ik verder?

Bericht door angel84 »

Ik ben er sinds kort meer mee bezig dat ik CVS heb en kenmerken van fibromyalgie, mede omdat het nu bijna elke dag meespeelt. Naast de lichamelijke klachten voel ik me er psychisch ook niet echt beter door. Veel vragen en weinig tot geen plaats of mensen om mn vragen aan te stellen of verhaal aan kwijt te kunnen.
Ik ben nu juist op het punt verder te gaan: het UWV staat er nu achter om te gaan reintegreren en ik ben gestart met (medische) fitness om mn gezondheid te verbeteren en hopelijk af te vallen.
Ik weet van mezelf dat ik een vechter ben, maar soms vraag ik me af waar ik nu kracht uit kan halen, hoe ik nog sterker kan worden en mn klachten beter een plaats kan geven. Hoe kom je erachter hoe je je dagen het beste doorkomt, waar je grenzen liggen, enz. Het voelt soms best als een zoektocht en strijd om verder te komen, ondanks dat ik wel steeds beter snap wat ik wel en niet kan, wat triggers zijn enz.
Wat zijn jullie tips?

Angel84
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

hoe kom ik verder?

Bericht door asje »

Welkom Angel84!

Alvast één tip: pas er op dat je met de medische fitness NIET over je grenzen gaat! Behandelaars/begeleiders denken onterecht nog wel eens dat je moet doorzetten en daar zijn veel mensen slechter door geworden.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

hoe kom ik verder?

Bericht door semma »

Waar je ook op moet letten: langzaam, rustig, niet zwiepend en doorademend.

Ikzelf wijk nogal af van wat gebruikelijk schijnt te gaan. N
iet-belastende gewone grondgymoefeningen doe ik bv. een keer of 10, links en rechts afwisselend - en dat moet langzaam, langzaam, langzaam. Als je dat voorzichtig blijft doen, kan je inderdaad proberen om tot in je marge te oefenen.
Als je dat niet kan, dan wel minder maar minstens 3x, namelijk: een keer doen, een keer herhalen en een keer abfouwen. Altijd streven naar symmetrie, dus zowel links als recht. Elke dag opnieuw doen in een vertrek dat warm genoeg is en vooral langzaam. Dus niet flink inspannen tijdens de training en dan de rest van de week uitgeput passief zijn.
De simpele oefeningen van armen zwaaien en benen zwaaien gaan heel handig in de deuropening. Dan kan je je handen links en recht tegen het kozijn aanleggen (niet vasthouden, geen handen krommen = armspieren spannen en balans verpesten) voor beenzwaaien en je heb een mooie controlelijn bij voorzichtig een beetje naar links en naar rechts kijken.
Let op dat je niet aan zware apparaten gaat trekken. De fiets moet je zo laten afstellen, dat je je niet buiten adem trapt.
Maak er vooral geen wedstrijd van, ook geen wedstrijd met jezelf.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Dank je wel voor jullie fijne reacties. Ik weet dat sommige mensen niet zozeer goede ervaringen hebben met sporten en (medische) fitness, maar zolang het idd niet over alle grenzen heen gaat denk ik dat het zeker goede resultaten kan hebben!
Ik heb morgen weer een gesprek en sportsessie met mijn fysio; wel fijn om te overleggen hoe mijn lichaam nu reageert. En benieuwd wat hij voor tips heeft en hoe we nu verder gaan :)

Gr Angel84
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

wat heb je zoals laten testen
Greetz Ing Berry van der Looij
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

In de zin van?
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

B12 tekort probleem, dioor verkeerde interpretaties en uitblijven van testen
d tekort probleempje ref staat op >50 zou beter >80 moeten zijn.
ziekte van lyme met elise of met western blot test
MS mri zou dat kunnen uitsluiten.

dan hebben we nog Fybromyalgie in de aanbieding als bovenstaande uitgesloten is, kan druk testen nog gedaan worden om fybromyalgie te testen.

greetz

Ing Berry van der Looij

hoe zijn die testen uitgevoerd

test resultaten zeggen meer dan omschrijvingen, evt plaats je bloedtesten hier of in een PB. hier is mooier dan kan iedereen je mee volgen.


ik ben niet geinteressseerd in naw gegeven, maar in het onderzoek en of er iets over het hoofd gezien is.
Vriendelijk Groetend

Ing Berry van der Looij
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Ik heb er geen interesse in om daar verder op in te gaan, dank je.
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Bericht door angelsandra »

angel84 schreef:Ik heb er geen interesse in om daar verder op in te gaan, dank je.
Ik geef je groot gelijk mede-angel hihi Hoop voor je dat hij er bij jou wel meteen gehoor aan geeft want in mijn topic gaat het nog steeds door dat gedoe :wink:

Ik ben net als jou van mening dat beweging altijd goed is zolang je binnen je grenzen blijft. Ik zelf heb geprobeerd iets op te bouwen in overleg met lelystad door elke dag naar de schuur en weer terug te lopen. Dit leek goed te gaan maar lig nu toch weer met een zware terug val in bed. Ene keer voel ik het aankomen en kan ik nog op tijd gas terug geven en andere keer komt het totaal uit het niets weer. Heb jij dit ook?
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Ik hoop het ook, word een beetje moe om elke keer in een discussie gegooid te worden en dezelfde vragen te krijgen. Daar heb ik geen behoefte aan.

De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Soms voel ik me lekker na het sporten en soms heb ik na de tijd alleen maar last van mn klachten. Over het geheel gezien gaat het wel steeds beter voelen. Maar idd je grenzen op tijd aanvoelen en er nog op kunnen reageren lukt soms wel, soms niet ;)
Plaats reactie