Depressiviteit en ME

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@vgm Ik denk dat veel ME-patiënten dit wel herkennen, iig wel zulke periodes hebben (of gehad). De situatie is gewoon moeilijk en de ME zelf zorgt al voor een deel van die symptomen.
Life smells...
Gebruikersavatar
engel
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:47

Bericht door engel »

ze dachten in het begin dat ik een depressie had en ik ook dus slikte anti-depressiva en toen ging het beter. na een paar jaar was ik gestopt en later kwam de depressie terug en nu slik ik weer anti-depressiva.
de klachten gingen niet weg dus er werd verder gekeken en bleek cvs te zijn.
ik denk dat ik niet depressief ben maar van de cvs en zeker als je niet weet wat je hebt, lijkt het op een depressie
nicole
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

Hallo allemaal.


Ik ben tien jaar depressief geweest, en ben 2 x opgenomen geweest
in een kliniek, ik ben daar weer uitgekomen.

Maar na 2 jaar dan Fibromyalgie en waarschijnlijk ME.
{mijn internist vertelde, dat die twee dingen vaak samengaan,
dus ben er nooit echt op getest.}


Ik ervaarde een depressie als een regelrechte ramp.
je zit echt in een hele diepe zwarte put, je ziet tegen de dag aan,
en waar je van denkt er nooit meer uit de kunnen komen.
Ik was voor mijn depressie vaak moe, eigenlijk als puber al,
maar met mijn depressie was ik niet moe.. haaa wat raar,
wat zit een mens raar inelkaar..

de hersenen raken verstoord, door bepaalde stofjes, SEROTINE genaamd,
en laten we maar zeggen, dat er rare kronkels in de hersenen komen.
Contactstoornissen in de hersenen...

Ik had helemaal geen beheersing meer over over mijn eigen leven
ik kon helemaal niet meer funtioneren,
had angstgevoelens, alles zwart zien, en zelfmoordwensen.

Door mijn vermoeidheid, kan ik vaak, somber gestemd zijn.

Het was het verleden, {veel dierbare mensen verloren, toen ik jong was}
en misschien ook wel het aanleg, dat mij in een depressie deed belanden.

Hier hadden ze gelukkig nog behandelingen voor!
en ik heb het idee dat tegen ME geen of bijna geen behandelingen zijn!
en dát vind ik het verschil hebben, jammergenoeg..

ik wens iedereen heel veel sterkte en een dikke knuffff .

Liefs, Jannie
Gebruikersavatar
loren
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2011, 17:13

Bericht door loren »

verlorengezondheidman schreef:
Hoe geraak je uit de depressie als je als ME-patient bijna niks meer kunt (ondernemen) en invalide bent?
Daar herken ik me helemaal in!

CVS/ME + chronisch depressief + sociale fobie

Mensen kunnen vaak niet begrijpen waarom ik de hoop op beterschap heb opgegeven.
Maar met deze combinatie zie ik er echt geen beginnen meer aan.
Als ik het ene probeer aan te pakken, stoot ik op de beperkingen van de andere.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

CVS/ME + chronisch depressief + sociale fobie
Bij mijn CGT noemden ze het ook een sociale fobie en stuurden me naar een angstcentrum. Die ontdekten dat het niks met sociale fobie te maken had. Ik had immers altijd een prima sociaal leven. Daar was door mijn ziekte niet veel meer van over en opnieuw opbouwen lukt ook niet. Dat is geen fobie, maar ik ben er lichamelijk gewoon niet toe in staat.

Ik las laatst de kreet 'sociale jetlag'. Niet door een arts of zo (en ook geen ME patiënt meen ik), dus wetenschappelijk gezien zal deze term weinig waarde hebben. Maar hij past wel mooi bij mijn situatie. Ik kan best wat doen, maar op andere tijdstippen dan anderen. Ik heb een ander leefritme en dan blijft er weinig sociaal leven over.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik geloof dat dat vaker verward wordt, sociale fobie en het onvermogen (veel) sociaal contact te hebben door ME. Maar alles wordt natuurlijk vaak psychisch uitgelegd :shock:
Life smells...
Gebruikersavatar
loren
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 dec 2011, 17:13

Bericht door loren »

Helaas is het bij mij toch echt sociale fobie. Met hyperventilatie en paniekaanvallen en alles op en aan.
Dat is al begonnen rond mijn 17 jaar.
De CVS/ME had ik pas veel later.

Ik schreef dat omdat de combinatie van sociale fobie met depressie en CVS/ME me wanhopig maakt.
Dat wilde ik gewoon even kwijt.
Niet dat ik denk dat iemand me daarmee kan helpen hoor. :)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@loren

veel mensen krijgen paniekaanvallen en hyperventilatie als ze behoorlijke bijnieruitputting hebben. Als je bijnieren het niet goed doen, ben je immuundeficient tegen allerlei ziekten (bv chronische Pfeiffer). Op termijn kan dat ME en CVS klachten geven.

Bij andere mensen is het andersom. Daar is de bijnieruitputting een gevolg van de ziekte of wordt ze onderhouden door de ziekte.

Persoonlijk vermoed ik dat hypothyroidie dit ook kan geven bij sommige mensen in combinatie met andere factoren zoals B12 en foliumtekort.
Deze tekorten hoeven niet extreem te zijn maar een beetje van alles is voldoende om het systeem tilt te doen slaan op een bepaald moment (trigger, oververmoeidheid).
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi,
Ik ben in het verleden ook vaker depressief geweest, zag het toen als iets psychisch, het duurde ook wat langer. Nu gaat het bij mij op en neer. Als ik mij goed voel maak ik plannen, klets ik lekker met iedereen etc.. Maar op slechte momenten slaat het volkomen om. Naast dat ik me ziek voel, krijg ik ook een zwarte depressie en voel ik mij wat autistisch worden. Dit laatste vind ik heeeel vervelend. Ik ben er nu van overtuigd dat dit bij mij een lichamelijke oorzaak heeft en niet alleen het gevolg is van weinig kunnen.

In het begin van mijn ziekte, toen ik nog niet wist dat ik ziek was, kreeg ik plots ook ernstige minderwaardigheidsgevoelens. Niet dat ik normaal gesproken overloop van eigendunk maar dit was extreem. En hieruit voortvloeiend ook een vorm van sociale fobie (erg onhandig als je dan juist op anderen aangewezen bent).
Gast

Kan je depressief worden door CVS?

Bericht door Gast »

topics samengevoegd - mod.

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. En ben 21 jaar. Ik heb zoals velen al jaren last van Cvs. Ik was altijd een vrolijke meid, en was ontzettend gelukkig met mijn leven, ondanks dat ik cvs had en epileptische aanvallen kreeg, waardoor ik bij huis kwam en weinig actief kon zijn. Kon ik erg genieten van de kleine dingen in het leven. Daar was ik juist erg trots op. Nu heb ik 6 jaar last van deze chronische ziekte en i.p.v van dat ik vrolijk ben en altijd om anderen geef, lukt het de laatste tijd niet meer. Ik probeer al 7 maanden hulp te zoeken, maar niemand die me hierbij heeft geholpen (huisarts, maatschappelijk werk enzovoort.) Deze hulp was ik gaan zoeken omdat ik ontzettend veel moet huilen, last kreeg van extreme woede. Nu ik nog geen hulp heb gevonden ben ik een beetje ten einde raad. Mijn verdriet en woede loopt een beetje uit de hand.

Zelf zit ik te denken dat ik depressief begin te worden.
Mijn vraag is of dat mogelijk is, en of er meerdere mensen zijn die hier last van hebben?
Gebruikersavatar
dvb210
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:06

Kan je depressief worden door CVS?

Bericht door dvb210 »

Het is een beetje een cirkeltje. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en nog weleens.
Als je altijd moe bent kun je daar depressief van worden, als je depressief bent kun je er moe van worden.. Het hoort niet specifiek bij CVS, maar het kan dus wel.
Ik heb nu een goede hulpverleenster. Dit is een vrouw die counseling doet en veel met emoties bezig is. Dit helpt mij heel erg. Ik raad je echt aan om verder te blijven zoeken naar hulpverleners. Het probleem met als het een depressie is is dat je in moet grijpen voor het veel erger wordt. Dat heb ik zelf gehad en daar wil ik iedereen voor behoeden. Als je vragen hebt stuur je maar een berichtje. Ik help je graag.

Misschien een beetje gekke vraag, maar waar woon je?
Ik woon in Bodegraven, bij Gouda en zoek eigenlijk nog lotgenotjes van mijn leeftijd, ben zelf 19,5.
Gast

Bericht door Gast »

Hallo,
Bedankt voor je reactie, erg aardig dat je me wilt helpen.
Het is fijn om te weten dat het bij meerdere mensen voorkomt die ook cvs hebben. Ik heb je een prive bericht gestuurd
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Deze hulp was ik gaan zoeken omdat ik ontzettend veel moet huilen, last kreeg van extreme woede. Nu ik nog geen hulp heb gevonden ben ik een beetje ten einde raad. Mijn verdriet en woede loopt een beetje uit de hand.

Zelf zit ik te denken dat ik depressief begin te worden.
Mijn vraag is of dat mogelijk is, en of er meerdere mensen zijn die hier last van hebben?
Hallo

welkom hier alvast.

Als je lang ziek bent, dan veranderen er natuurlijk een aantal stoffen in je lichaam. Onze humeurstoffen ontsnappen hier niet aan.

Ik weet niet of je ooit al gehoord hebt van methylatie? Dat is een soort rad waarin vit B12 en foliumzuur een reeks van stoffen aanmaken. Als je lang ziek bent, dan blijkt dat bij velen verstoord te geraken.

Het methylatieproces is als een horlogeradar dat een hoop andere radertjes doet draaien waaronder serotonine en dopamine.
http://www.knowyourgenetics.com/The%20M ... tion-1.jpg

Je kan beginnen met het laten meten van je vit B12, B6, foliumzuur en homocysteine. Dat geeft al een idee of je een gedeeltelijke blokkade hebt. Anderzijds kan je ook serotonine en dopamine laten meten maar dat is minder gebruikelijk.

Er is een grote kans dat je B12 te laag staat. Dat zal je dan eerst moeten aanvullen. Interessant om weten is dat er meerdere vormen van B12 zijn, actieve en inactieve! Met de inactieve kan je niets doen maar net die zal de arts je het makkelijkst voorschrijven want ze zullen je waarden doen stijgen. Echter ze genezen niets of weinig bij chronisch zieke mensen.

Vervolgens kan je overwegen om St Janskruid - ik vertel je later wel dewelke indien nodig - te nemen. Er is één voorwaarde. Je mag geen enkele medicatie nemen (bijv de pil) want dan is die niet meer betrouwbaar. St Janskruid vermindert de werking van de meeste medicijnen. Het is een krachtig kruid. Dit kruid helpt heel veel mensen met een depressie die nog niet te gevorderd is.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gast

Bericht door Gast »

@Lulu

Wat jij omschrijft, daar kan ik me goed in terug vinden.
zoals je Als je je goed voelt dat zegt dat je plannen maakt, en met iedereen klets. Dat voelt voor mij als genezen. Op die momenten heb ik inderdaad geen enkele moeite om mezelf te laten zien. Maar als ik me minder goed voel, gaat het zelf vertrouwen ook naar beneden. En dat is inderdaad erg vervelend. Ik denk ook dat wat jij omschrijft alles te maken heeft met een lichamelijke oorzaak.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Google eens op sickness behavior, dat legt het verschil uit tussen een depressie en wat een ziekte met je gedrag kan doen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie