Sublinguale Vit B12 net zo effectief als injecteerbare?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Sublinguale Vit B12 net zo effectief als injecteerbare?

Bericht door Syl »

Ik las net dat de ervaring van een arts (Hans Reijen) is dat de sublinguale, kauwbare Vit B12 vrijwel even effectief is als B12- injectie. Dit bleek uit onderzoeken uit Skandinavië.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Sublinguale Vit B12 net zo effectief als injecteerbare?

Bericht door Jazzie »

Toen DML mij B12 injecties voorschreef, ben ik tijdens het speuren naar informatie ook dergelijke artikelen tegengekomen. Omdat ik sowieso al niet stond te springen om injecties, heb ik na het lezen van deze artikelen voor smelttabletten gekozen i.p.v. injecties. DML adviseerde mij elke dag 1 smelttablet B-12 Extreme (35 mg) van Protea onder de tong weg te laten smelten.
Omdat ik nooit de injecties heb gebruikt, kan ik niet zeggen of het ene beter werkt dan het andere.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Sublinguale Vit B12 net zo effectief als injecteerbare?

Bericht door felixloena »

Ik heb beide gebruikt, die van bloem 10 mg en de injecties. De tabletten deden niks, de injecties wel.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als Felixloena. Het effect van de smelttabletten was vrijwel nihil (deed dus wel iets maar veel te weinig) terwijl ik met de injecties duidelijk een verschil merk.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik heb ook beide gebruikt, injectie's zowel als de smelttabletten van Protea...
De smelttabletten deden bij mij ook zeer weinig tot niets, en zijn in verhouding ook vrij prijzig...met de injectie's heb ik me (vooral in het begin) erg goed gevoeld, het voelbare effect neemt wel af nu na zo'n 1,5 jr. spuiten, maar ik neem aan dat het nog steeds zijn werk wel doet...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

ik heb ook de smelttabletten gebruikt en nu de injecties
van de tabletten kreeg ik zoveel slijm, heel vervelend en onhandig tot kokhalzen toe
dus ik ben 'blij' met de injecties, ook al kan ik niet zeggen of ik er baat bij heb...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Geen effect op vermoeidheid alleen op brainfog.

Ik ben overgestapt van 2x prikken naar 1 + tabletjes van Bloem.
Geen verschil waargenomen.
Dat mijn lichaam het opneemt weet ik wel zeker want mijn waarde staat mega-hoog.

Ik ken ook 2 mensen die Bloem nemen en ook hun waarde bleek goed te stijgen.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik denk toch dat het effect beter is bij inspuitingen. Zeker als ze intramusculair gebeuren.
Ik gebruik de smelttabletjes van Protea enkel als ik op vakantie ben.
In België hoef je trouwens niet te betalen om de inspuitingen via thuisverpleging te krijgen.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Zojuist VitB12 besteld van dezelfde merken als Hans Reijnen adviseert. (bij een andere shop overigens)

Ik heb elke keer zoveel stress bij het inspuiten, dat ik daardoor uitgeput raak.
Hopelijk kan ik dit hiermee ondervangen.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik kreeg buikkrampen en diarree van de injecties, maar ook van de 10mg smelttabletten van bloem. Alleen die 35mg extreme verdraag ik goed, misschien doordat er minder hydroxocobalimine inzit. Maar wat dat betreft hadden smelttabletjes even zeer een effect als de injecties.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Youtube-fimpje over Vit B12, Vermoeidheidscentrum Lelystad:
http://www.youtube.com/watch?v=vcqwL9npctA
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

nog even over de zuigtabletten: de 'truc' zit m erin dat je m heel lang in je mond moet houden en dat het heel langzaam smelt, hoe langzamer hoe beter! dus niet in 10 min maar liever 45min! daarbij maakt het groot verschil welke smelttabletten je gebruikt. die van Bloem zijn bij mij zo opgelost (binnen 10 min) maar die van Jarrow (methylb12, 5000mcg, te koop via iherb) kan ik 45min halen

let vooral ook op de verschillende vormen van b12!! jarrow heeft methylb12 gekozen, maar bloem heeft weer een andere vorm. dat geldt ook voor de injecties, sommigen reageren prima op de ene vorm b12 en behalen amper effect met een andere vorm
(zo even uit het hoofd, heb je cyano/hydroxy/methyl/adenosyl
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Wat nog beter is: leg de zuigtablet ónder je tong of in je wang tegen je tandvlees aan bijvoorbeeld, dan zuig je hem niet op maar laat je hem heel langzaam oplossen. Dat kan wel anderhalf uur duren, dus dan je het bijvoorbeeld 's avonds als je op bed gaat.

en ik geef persoonlijk natuurlijk de voorkeur aan intramusculaire injecties, maar dat heeft bij mij vooral met mijn B12 probleem te maken :wink:
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

Syl schreef:Zojuist VitB12 besteld van dezelfde merken als Hans Reijnen adviseert. (bij een andere shop overigens)

Ik heb elke keer zoveel stress bij het inspuiten, dat ik daardoor uitgeput raak.
Hopelijk kan ik dit hiermee ondervangen.

vraag 1 welke b12 gebruik je?

woon je in NL of BE?

greetz Ing Berry van der Looij
Plaats reactie