vitamine D: belangrijk om regelmatig te blijven testen!

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

bedankt voor de link Aoife!
Graag gedaan!
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

wat kan het parathhormoon te maken hebben met afwijkende vit d waarden?

is het niet belangrijk ook calcium te gebruiken als je een vit tekort hebt?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

tavy schreef:wat kan het parathhormoon te maken hebben met afwijkende vit d waarden?

is het niet belangrijk ook calcium te gebruiken als je een vit tekort hebt?
Meer info over PTH (Parathormoon): http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=277
Het is belangrijk dat dit ook wordt onderzocht.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Aiofe, heb jij bijv de info met de juiste methode ( thanks daarvoor) aan het lab gegeven en hielden ze zich er dan aan?
Life smells...
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Graag gedaan, Asje.

Ja, dat heb ik gedaan en ze geven aan dat ze het zo doen, dus daar moet ik dan maar op vertrouwen.
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Bericht door Noa »

Mag ik heel even inbreken op dit topic?

Een paar weken geleden vertelde de HA tussen neus en lippen door dat ik, naast een B12-tekort (waar ik nog maandelijks injecties voor krijg), ook een vitamine D tekort heb. Mijn waarde was 30 en moet 50 zijn. Toen ik vroeg of dit tekort invloed kon hebben op mijn weerstand en vermoeidheid zei hij dat het voornamelijk goed is voor m'n botten en gewrichten. En ik moest maar even naar de Hema om een potje D te halen. Dat heb ik natuurlijk meteen gedaan en dat slik ik nu naast de multivitamine. Dus in totaal 300% van de ADH. Is dit voldoende?

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt maar de helft snap van wat er in dit topic staat qua waarden enzo. Mijn talenten liggen duidelijk niet op dit vlak (op welk vlak wel blijft een verrassing voor me). Wat ik ook lastig vind is dat ik een nieuwe HA heb en niet zo goed de googlende patiënt uit durf te hangen. :oops:
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Je moet helaas de supplementen van de duurdere merken nemen. Die hebben beter werkzame stoffen (meestal, niet altijd) en zijn hyperallergeen.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

@noa: ik weet niet of je wel een supplementen besteld bij iherb.com? daar hebben ze goede én betaalbare vit D, zoals deze
http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vi ... tgels/7763 360 softgels met 2400IU, voor 8,50 euro (excl verzendkosten). ter vergelijk, datzelfde potje kost in NL veel meer, zoals hier 17,30euro http://www.biovitamins.nl/vitamine-d3-2 ... hy-origins
wanneer je diverse supplementen gebruikt, is het al vaak voordeliger om het bij iherb te kopen dan in NL/belgie

belangrijk is dat je de juiste vorm van vitD slikt, cholecalciferol, en bij een tekort de juiste dosering. internisten schrijven vaak 50.000IU per week voor de eerste 4 tot 8 weken, daarna 50.000IU per maand. maar dagelijks slikken schijnt beter te zijn dan in 1x die 50.000 innemen
Gebruikersavatar
Noa
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:49

Bericht door Noa »

Zou het een idee zijn om een verwijzing te vragen naar een internist? Want mijn huisarts maakt zich er ogenschijnlijk niet zo druk om.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Noa schreef:Mag ik heel even inbreken op dit topic?

Een paar weken geleden vertelde de HA tussen neus en lippen door dat ik, naast een B12-tekort (waar ik nog maandelijks injecties voor krijg), ook een vitamine D tekort heb. Mijn waarde was 30 en moet 50 zijn. Toen ik vroeg of dit tekort invloed kon hebben op mijn weerstand en vermoeidheid zei hij dat het voornamelijk goed is voor m'n botten en gewrichten. En ik moest maar even naar de Hema om een potje D te halen. Dat heb ik natuurlijk meteen gedaan en dat slik ik nu naast de multivitamine. Dus in totaal 300% van de ADH. Is dit voldoende?

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik echt maar de helft snap van wat er in dit topic staat qua waarden enzo. Mijn talenten liggen duidelijk niet op dit vlak (op welk vlak wel blijft een verrassing voor me). Wat ik ook lastig vind is dat ik een nieuwe HA heb en niet zo goed de googlende patiënt uit durf te hangen. :oops:
Als je een waarde van 30 hebt, dan moet je er wel veel meer dan dat tegenaangooien om het omhoog te krijgen
Begin maar eens met 2200 IU per dag, na 2 maanden testen wat de waarde dan is en dosis aanpassen. Overigens is een waarde van 80 meer wenselijk, NL hanteert nog oude referentiewaarden
Van een D tekort kun je inderdaad heel moe zijn, weerstand kan lager zijn, je kunt last van je spieren hebben (moeite om de trap op te komen) je kunt er neerslachtig van zijn.....en ja t is ook goed voor je botten en gewrichten :wink:
B12 en D wordt in het zelfde stukje darm opgenomen (wel een totaal anders opnameproces hoor) dus beide tekorten komen vaker samen voor

en Google maar raak want dat heb je bij de gemiddelde arts wel nodig!! :lol:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@Noa Ik vrees dat de gemiddelde internist er niets mee kan. Of je moet naar een ME-vriendelijke gaan (zie de artsenlijst Via de Homepage).
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Beste mensen, voor degenen die het engels machtig zijn. Hier nog een waarschuwing van wetenschappers dat een laag niveau van vitamine D niet noodzakelijk betekent dat je te weinig vit D hebt. Het zou veroorzaakt kunnen worden door een ontregelde vit D receptor (VDR). De oorzaal ligt wellicht bij een intravellulaire bacteriële infectie.

Deze VDR kan terug geactiveerd worden met bepaalde medicatie waaronder antibiotica om de bacterie te doden).

Men raadt ten stelligste af om dan extra vitamine D te gaan bijnemen omdat dit logischerwijze je immuunsysteem en endocrien systeem nog meer in de war zou gooien.

Ann N Y Acad Sci. 2009 Sep;1173:757-65.
Reversing bacteria-induced vitamin D receptor dysfunction is key to autoimmune disease.
Waterhouse JC, Perez TH, Albert PJ.
Source

Autoimmunity Research Foundation, Thousand Oaks, California 91360, USA. jcw@autoimmunityresearch.org
Abstract

Vitamin D research is discussed in light of the hypothesis that the lower average levels of vitamin D frequently observed in autoimmune disease are not a sign of deficiency. Instead, it is proposed that the lower levels result from chronic infection with intracellular bacteria that dysregulate vitamin D metabolism by causing vitamin D receptor (VDR) dysfunction within phagocytes. The VDR dysfunction causes a decline in innate immune function that causes susceptibility to additional infections that contribute to disease progression. Evidence has been accumulating that indicates that a number of autoimmune diseases can be reversed by gradually restoring VDR function with the VDR agonist olmesartan and subinhibitory dosages of certain bacteriostatic antibiotics. Diseases showing favorable responses to treatment so far include systemic lupus erythematosis, rheumatoid arthritis, scleroderma, sarcoidosis, Sjogren's syndrome, autoimmune thyroid disease, psoriasis, ankylosing spondylitis, Reiter's syndrome, type I and II diabetes mellitus, and uveitis. Disease reversal using this approach requires limitation of vitamin D in order to avoid contributing to dysfunction of nuclear receptors and subsequent negative consequences for immune and endocrine function. Immunopathological reactions accompanying bacterial cell death require a gradual elimination of pathogens over several years. Practical and theoretical implications are discussed, along with the compatibility of this model with current research.

PMID:
19758226
[PubMed - indexed for MEDLINE]

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19758226

Een relatief makkelijke manier om te ontdekken of jereceptor ontregeld is, kan je vragen de twee soorten vit D te laten testen. Namelijk de inactieve en actieve. (25-D en 1,25-D). Als de eerste te laag en de laatste te hoog is, heb je zeer waarschijnlijk prijs.

Het komt vaak voor bij auto-immuunziekten. Dat is ook begrijpelijk omdat deze zeer wellicht door een virus of bacterie veroorzaakt/getriggerd worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

dank voor deze info! Mmmm... dat zou kunnen (maar misschien zegt het ook niets) omdat ik nov., dec., jan. febr. vit. D suppl. kreeg, echt zo'n megadosis, eens per maand (gaf wel enorme energieboost, zeker wanneer ik de wekelijkse gcmaf had gespoten - week eens per maand vit.D+gcmaf dus), maar ineens bleek in diezelfde periode m'n nagalase van 0,97 in dec. (eindelijk bijna binnen marges) naar 2,7 geschoten, in maart... en il-8 (virusactivatie) die al te hoog was nog eens vertienvoudigd. En was DML erg verbaast en is nu naarstig op zoek naar infectie die hier achter zit.

Ik had overigens voorheen:
25 OH- van 16,3 (ref: 20-43)
1,25 Di-OH vit. D van 109 (ref 25,1-66,1)

Later was de 25 OH- vit. D nog te laag, maar de 1,25 inm. wel binnen marges. Weet dus niet zo goed wat dit zegt, misschien helemaal niets, maar wat je info aangeeft, zou het dus ook daarmee te maken kunnen hebben..
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Zou het land waar je woont iets uitmaken voor ziekte als ME

Bericht door Feniks »

topics samengevoegd - mod.

Maakt het uit waar je leeft?

Ik kom daarop omdat ik gisteren bij de zoveelste dokter was. Ik was daar ivm het vermoeden uit Augsburg dat ik chronisch Lyme zou hebben. Volgens deze dokter echter niet, hij hanteert CBO richtlijnen.

Maar dat is niet waarom ik nu deze vraag stel.

Deze dokter was bij eerste consult hoogst verbaast dat ik na 4 jaar uit de running op een paar dingen nog nooit getest was. Ik herinnerde mij ineens het lijstje van Louise, dat vaak bij nieuwe forumleden gepresenteerd wordt.

Ik ging er van uit deze dingen bij mij al lang eens zijn bekeken, zoveel bloed dat ik al heb afgestaan. Maar vaak in een toestand dat ik ziek was, zelf niet medisch onderlegd, en vol vertrouwen dat ze wel weten waar ze naar moeten kijken.

Nu bleek dat ik nooit op vitamine D was getest, en ik heb heel wat dokters gezien, bij Lelystad gelopen. Nu ja.

De dokter vond dat mijn vitamine D hoger moest. Nu 35 (?) moet boven de 80 komen. Niet al mijn kwalen worden daarmee verklaard. Maar ik ontdekte gisteren dat een klacht dat ik zo vaak ter sprake heb gebracht, pijn in mijn benen, mogelijk te wijten is aan vitamine D gebrek.

Las over Marokkaanse vrouw die pijn in boven benen had in Nederland, moe en huis gebonden. In Marokko gaat het altijd weer goed. Vitamine D.

Nu kom in natuurlijk ook al jaren niet meer zoveel buiten. Kip of ei. Vitamine D is een hormoon dat je aanmaakt door zonlicht. Weet ik sinds gisteren.

En wat ik ook las, al door klikkend op het internet, geen idee meer waar, is dat het ook een link met een ziekte als MS heeft, wat vooral in noordelijke oorden voorkomt.

Zou dat met ME ook zo zijn. Veel ernstige ME patiënten in Noorwegen toch?
Mijn vraag is dus, zou het (ook) iets uitmaken waar je op deze planeet woont bij het eerder oplopen van een ziekte als ME?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

zonder eea te kunnen onderbouwen met wetensch. literatuur is mij ook bijgebleven dat lage vit. D belangrijke link lijkt te hebben met voorkomen bepaalde ziekten. Idd zoals MS en ME, maar ook belangrijke link met kanker dacht ik. Komen allen wel voor in warme landen, maar veel minder als ik het goed heb.

en bij ME worden ook heel vaak lage vit.D conc. gevonden, bij mij ook. de vraag is wat eraan ten grondslag ligt. vit.D kan (dacht ik) soms het hele probleem zijn, dan op te lossen door in warm land te gaan wonen, maar (vaak?) gevolg van iets anders of combi van bep. zaken en dan is eea stuk lastiger.

verhogen vit.D heeft gescheeld in ernst van bep. klachten, maar bij mij idd niets opgelost in geheel van beperkingen en belangrijkste klachten (orth. intolerantie, te lage bloeddruk, immuunsysteemafwijkingen, inspanningsintolerantie etc).

sterker nog sommige afwijkingen in bloed zijn na 4maanden vit.D suppletie flink toegenomen (2,5 tot 10x), al hoeft dat niets met de vit.D te maken te hebben, want wel vaker gebeurd, terwijl ik nooit eerder vit. D suppl. had gehad.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie