vitamine D: belangrijk om regelmatig te blijven testen!

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Wat ik las :
Bijna volledig naakt, 20 min in de middagzon liggen kan ervoor zorgen dat je 10 000 eenheden D aanmaakt. :D
Vermits wij ver van de evenaar wonen / niet veel buiten komen is het dus logisch dat we met een tekort zitten.

Meer info :

http://www.degezondheidswinkel.be/blog/ ... atis-ebook
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

De keerzijde van de medaille :

http://mpkb.org/_media/home/patients/tr ... nschap.pdf

Daar lees je nooit nog iets over.
Klopt die theorie van Marshall of niet ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Bij Th1-ziekten is het Vitamine D-metabolisme ontregeld. Er ontstaat een ongewoon hoge waarde van 1,25-D, het hormoon dat in een gezonde situatie aan de VDR bindt en daarmee het immuunsysteem activeert. Bij Th1-ziekten lukt dat niet meer omdat bacteriën bepaalde eiwitten aanmaken die sterk lijken op het 1,25-D-hormoon en eveneens aan de VDR binden. De VDR raakt daardoor geblokkeerd en het hormoon 1,25-D heeft uiteindelijk geen effect meer op de VDR. Zelfs bij steeds hogere concentraties van 1,25-D wordt de VDR niet meer geactiveerd. Die hoge concentraties hebben echter wel een ongewenst effect op andere receptoren waardoor het immuunsysteem nog slechter functioneert en ook de hormoonbalans ontregeld raakt. De chronische ontsteking neemt toe, er ontstaat vermoeidheid en bij waarden van 1,25-D boven 100 pmol/L is er kans op osteoporose.

De stof 25-hydroxy-vitamine D ofwel 25-D is de inactieve vorm van Vitamine D die in het bloed circuleert. Bloedonderzoek "25-hydroxy-vitamine D3" is de gangbare Vitamine D-bepaling die door artsen wordt aangevraagd voor hun patiënten. De beschikbare 25-D vormt de voorraad voor de actieve metaboliet 1,25-D die daaruit wordt aangemaakt. De hoge concentratie van dit actieve hormoon in Th1-
ziekten heeft als gevolg dat de waarde van 25-D is verlaagd.
Artsen spreken dan van een Vitamine Dtekort alsof dat de oorzaak zou zijn van de ziekte. Dat is echter een onjuiste conclusie. De verlaagde waarde is het gevolg van de Th1-ziekte. Suppleren door Vitamine D voor te schrijven werkt averechts omdat ook dat de VDR zal blokkeren. De stof 25-D lijkt immers ook sterk op 1,25-D en zal daarom bij hogere concentraties de VDR bezetten. Het afweersysteem zal dan dus nog slechter gaan functioneren. Vitamine D is geen vitamine maar een seco-steroïde pre-hormoon en een immuunsysteemonderdrukker.
weet niet hoe het verder zit met dit marshallgebeuren, of die theorie klopt, maar hiermee zou wel nodige bij mij op plaats vallen.

Ik vond het nl. heel vreemd dat in maart mijn nagalase in 3 mnd ineens veel te hoog was geworden, waar het 3 maand ervoor eindelijk bijna binnen marges was en was mijn al te hoge il-8 (infectie-activiteit) in die 3 mnd ineens vertienvoudigd, nkcelfunctie flink verlaagd, C4As nog verder verhoogd wat al veel te hoog was (geval bij oa lyme, intracellulaire infecties..) etc. en dat allemaal direct na 4 maand van vit.D hooggedos. ampullen (D-Cure).

Ik ging net even terugkijken, maar toen mijn vit. D3 (25 OH-) 16,8 was, veel te laag dus, bleek mijn 1,25 Di-OH vit. D 109 te zijn..... veel te hoog dus (moet tussen 25,1 en 66,1 liggen). ook mijn Th1 schijnt niet in orde en imm.systeem volledig overhoop volgens dml. maar met die vit.D dus niet zo handig was. mogelijk voorgeschreven vanwege bep. klachten en omdat die 1,25 Di-OH vit.D inmiddels wel weer binnen normaalwaarden lag? maar misschien vanwege beh. en bep. medicatie niet echt weer normaal, maar slechts verhuld ofzo?

geen idee, maar ik weet wel dat 4 maand vit. D eea flink heeft verziekt en dat zou zomaar kunnen vanwege wat hierin wordt beschreven (wat ik zo snel in stukjes eruit las, zou het een keer goed moeten bekijken)
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik weet alleen dat als je GcMaf krijgt Dml die waarde opvolgt.
Ik mocht geen d slikken van hem.

Marshall zegt : down-regulation is not deficiency.
It is the body regulating the concentration of the metabolite.

Bij chronische en auto-immunziektes als ik het goed begrijp. :roll:
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

senna schreef:Ik weet alleen dat als je GcMaf krijgt Dml die waarde opvolgt.
Ik mocht geen d slikken van hem.

Marshall zegt : down-regulation is not deficiency.
It is the body regulating the concentration of the metabolite.

Bij chronische en auto-immunziektes als ik het goed begrijp. :roll:
maar ik kreeg ttv de vit.D al 3/4 jaar gcmaf (inmiddels de 1,25 weer normaal). en het stond er ineens op toen bleek dat ik nog veel te slecht bleef.
ik dacht er verder niet over na, wist ik veel. maar mijn gevoel was wel dat de enorme verslechtering in maart en daarna bloedprikken waaruit bleek dat m'n waarden ineens zoveel extremer waren (vooral in imm.functies) die vit.D er iets mee te maken moest hebben dat m'n immuunsysteem nog verder om zeep bleek erna, vit.D enige dat anders was in m'n behandelplan nl. en in hele korte periode heel extreem. die marshalltheorie bevestigt dat voor mij.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie