vitamine D: belangrijk om regelmatig te blijven testen!

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

vitamine D: belangrijk om regelmatig te blijven testen!

Bericht door aquamarijn »

ik weet dat er veel topics zijn over vitamine D, maar ik zou er graag een ervaring aan toe willen voegen: de noodzaak het regelmatig te checken!

met een vit d <20 ben ik aan de hoog gedoseerde vit D druppels gezet. enkele maanden later was mijn vit D waarde boven de referentiewaarde, wat niet wenselijk is. Dus ik moest volledig stoppen.
binnen 3 maanden is mijn waarde weer met 50 gedaald!!
Ik hoor het mijn huisarts nog zeggen: wat een onzin dat je aan de D druppels bent gezet, zodra je kuur klaar is direct stoppen en dan blijft het heus wel op peil.
nou niet dus! en het was te merken ook: mijn typische bovenbeenklachten die ik al minstens 15 jaar heb die verdwenen toen mijn D een eind gestegen was, en kwamen weer terug toen het weer dalende was.
Ik ga nu dus een paar x per week een (lager dan de druppels gedoseerde) vit D3 capsule slikken om het op peil te houden.

mijn idee is dan ook dat het belangrijk is om eerst uit te zoeken of het wel echt zo is dat je vitD op peil blijft en dit ook regelmatig te checken, bijv. 2x per jaar oid. en je dan natuurlijk niet af te laten schepen met opmerkingen als dat een D <70 prima is!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi aquamarijn,

Erg goede tip en erg belangrijk!

Mijn internist test de vitamine D, zelfs 3 of 4 keer per jaar.
En ik heb net als jij, dat de waarde steeds sterk blijft wisselen en wat zeker gevolgen kan hebben voor de lichamelijke klachten/pijnen volgens mijn behandelaar.
Ik gebruik al die tijd zelfs vitamine D medicatie op recept met een erg hoge dosering.

Mijn internist gebruikt de nieuwe richtlijn (2011) voor het beoordelen van de bloedwaarde vitamine D, welke als goede waarde 80-100 adviseert en alles wat daaronder zit een te lage waarde is en (ernstige) klachten kan geven.

:wink: dus erg belangrijk om het een paar keer per jaar te laten onderzoeken!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Wat had je voor bovenbeenklachten?
Gebruikersavatar
bee67
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 dec 2011, 07:05

Bericht door bee67 »

Mmmm....was afgelopen jan bij reumatoloog.Bekeek mijn vit D gehalte van 37 en vond deze niet te laag!?!Terwijl ik ook echt wel symptomen heb van vit D gebrek.Hij zei dat een waarde beneden de 30 pas laag werd (Beetje te laat vlgs mij) en het lab houdt 50-120 aan.

Volgens mij is vit D gebrek nog steeds een zeer onbekend verschijnsel in Nederland en wordt niet goed gediagnostiseerd.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Vit.D-gebrek werd toch met de uitgeroeide rachitis in verband gebracht?
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

vit. D moet >80 zijn!! maar veel artsen zijn daarvan nog niet op de hoogte.

op vele sites is terug te lezen dat je bij vitD gebrek problemen kunt krijgen met je benen, o.a. uit een stoel opstaan en traplopen. schijnt te maken te hebben met spierzwakte in de (boven)benen door D gebrek.
ik heb dit zelf ook gemerkt, toen mijn D heel hoog was kon ik merken dat ik veel beter kon traplopen en opstaan, alsof ik met een lage D meer spierzwakte heb. dan doen m'n benen enorm pijn met traplopen en kost het me veel moeite om boven te komen.

mijn internist heeft nog niks gezegd over mijn weer gedaalde D omdat het nu nog net goed genoeg is, maar ik ga op eigen initiatief dus zeker bijslikken. het is zeer essentieel, en als je je eenmaal verdiept hebt in de relatie tussen een lage vit D en kanker, dan ga je echt wel zorgen dat het op peil blijft.

o.a. bij iherb.com kun je heel goedkoop een goed vit d3 supplement kopen.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

de cholecalciferol drank (50.000 IE/ml) vind ik persoonlijk niet weg te krijgen, ik blijf het opboeren en krijg er braakneigingen van.
voor wie hetzelfde heeft: er zijn zeer hoog gedoseerde capsules d3 te koop (via webwinkels) waarmee je de juiste dosering kunt gebruiken zonder die ranzige smaak
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=v ... e8flzUs7tg

in dit bestand nog wat patienten beschreven met een Dgebrek en bijbehorende klachten die verdwenen na extra D inname

(er opent een venster waarbij je het bestand op moet slaan om het te kunnen openen. ik kan helaas geen directe link plaatsen, dan krijg je de pagina van ntvg ipv het artikel)
Laatst gewijzigd door aquamarijn op 19 feb 2012, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

En belangrijk is: éérst bloed onderzoek laten doen, voor te beginnen met vitamine D medicatie en/of supplementen. Niet op eigen houtje gaan gebruiken.
Meten is Weten!, is het motto van mijn internist.

Onderzoek - vitamine D;
De bepalingen die gedaan moeten worden zijn: Vitamine D, Parathormoon (PTH): http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=277 Calcium, Fosfaat, en Magnesium.
aquamarijn schreef:en als je je eenmaal verdiept hebt in de relatie tussen een lage vit D en kanker, dan ga je echt wel zorgen dat het op peil blijft.
inderdaad ook een belangrijk gegeven!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

klein stukje uit het artikel mbt de spierklachten:
Dames en Heren, gebrek aan zonlicht kan een hypovitaminose-
D-myopathie veroorzaken. Het beeld is niet
zeldzaam, het treft vaak migranten, maar het wordt onvoldoende
herkend. Bij elke patiënt met spierpijn in
proximale spieren en spierzwakte, zich uitend in pijn in
de bovenbenen, moeite met opstaan uit een stoel en
moeite met traplopen, bij wie u tevens een tekort aan
zonlicht vermoedt, moet u een vitamine-D-deficiëntie
overwegen. De anamnese brengt u op het spoor, de diagnose
kan door middel van een vitamine-D-bepaling
bevestigd worden. De behandeling is effectief en zeer
goedkoop.
alleen hierbij dan nogmaals benadrukt: dit kun je ook hebben terwijl je iedere dag een poos buiten bent!
De diagnose ‘hypovitaminose-D-myopathie’ wordt
vaak gemist. Enerzijds gaat het om een geleidelijk proces
dat patiënten zelf nauwelijks opmerken en ervaren
als moeheid of als iets dat hoort bij de leeftijd, anderzijds
zijn de symptomen erg aspecifiek. Symptomen als
spierpijn en (spier)zwakte kunnen leiden tot diagnosen
als ‘polymyalgia rheumatica’, ‘aspecifieke reumatische
klachten’, ‘(fibro)myalgie’ en ‘psychosomatische aandoening’.
Laatst gewijzigd door aquamarijn op 19 feb 2012, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

@louisa: volledig mee eens! helaas denk ik dat veel meer mensen er tegenaan lopen dat ze een onwetende huisarts hebben die er niet aan mee wil werken. ik zou dolgraag 4x per jaar mn vitD laten checken maar mn huisarts vind het echt onzin :(
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi aquamarijn,

Je eerste vorige berichtje: klopt helemaal! En als het PTH (Parathormoon) niet goed werkt, dan heb je ook niets aan dagelijks een poos in de zon gaan zitten en buiten gaan lopen.

En je tweede berichtje hierboven: helaas, weten veel huisartsen en ook internisten in Nederland te weinig over vitamine D als ook over vitamine B12.

Veel huisartsen en internisten denken, dat een vitamine D tekort alleen maar voorkomt bij mensen met een gekleurde huidskleur en/of migranten die bedekte kleding dragen.
Wel, niets is minder waar!

Een familielid die bij een huisarts werkt, heeft de huisarts op vitamine D tekort en het (simpele) bloed onderzoek geattendeerd en sinds kort onderzoekt de huisarts bij het minst of geringste bij klachten van vermoeidheid, spierpijnen etc, altijd de vitamine D.
En wat blijkt? Een vitamine D tekort komt heel veel voor......!

:wink: Dat is dus een verstandige huisarts en dat zouden meer huisartsen en internisten in Nederland moeten doen!

Maar, het is super vervelend dat je als patiënt zo moet vechten voor bloed onderzoek en medicatie en/of dat de huisarts helemaal niet mee wil werken.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 19 feb 2012, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Volgens dat artikel zit de pijn in de spieren, terwijl vit.D toch met botten in verband gebracht wordt?

Vit.D opvoeren wordt door iemand op het forum afgehouden vanwege de balans met carcitriol.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi semma,

Ik neem vitamine D medicatie onder behandeling en begeleiding van een internist die veel verstand van zaken heeft. Ik doe niets op eigen houtje.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

louisa schreef:En als het PTH (Parathormoon) niet goed werkt, dan heb je ook niets aan dagelijks een poos in de zon gaan zitten en buiten gaan lopen.
heb jij hier wellicht een wetenschappelijk artikel over?? en heeft het naast een laag vit D nog andere gevolgen als dat PTH niet goed werkt?
Plaats reactie