vitamine D: belangrijk om regelmatig te blijven testen!

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

@annemoontje, laat jij veel waarden regelmatig testen dan? Ik lees wel vaker dat er bij sommigen regelmatig getest wordt. Bij mijn vorige huisarts was een test van 2 jaar geleden recent genoeg, maar ja, die had het wel vaker bij het verkeerde eind. Helaas.

Iemand ook enig idee wanneer je mag verwachten dat je vitamine D weer op orde zou kunnen zijn? Is dat weken of maanden?

Ben niet zo'n zonaanbidder. Hield meer van actieve wandelvakanties in Engeland. Die kan nu toch wel op mijn buik schrijven. Moet ik nu toch ook maar naar de costa's. Zo niets voor mij. Of hopen klimaatverandering snel doorzet.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi feniks,

:D daarom vraag ik ook altijd dat lijstje met vragen aan mensen :wink:.
En ik heb het zelf meegemaakt toen ik eindelijk!, een goede internist tegen kwam die echt veel verstand van zaken en van verschillende ziekten heeft.
En die informatie deel ik graag, omdat het belangrijk is.
Feniks schreef:Iemand ook enig idee wanneer je mag verwachten dat je vitamine D weer op orde zou kunnen zijn? Is dat weken of maanden?
Amai, die waarde van 35 is erg laag, feniks. Dat heb je misschien ook al lange tijd (jaren)?

Het kan best een tijd (paar maanden, half jaar, jaar) duren voordat de vitamine D tussen de 80 - 100 zit (zelf was ik 1 jaar onder de pannen :wink:).
En het hangt af van de medicatie die je voorgeschreven hebt gekregen. Heb je medicatie met een hoge dosering gekregen?

En ik ben één van die personen die regelmatig 2 - 3 keer per jaar o.a. wordt getest op vitamine D. Zo kan de arts zien of de medicatie wordt opgenomen of niet. Dat moet gecontroleerd blijven worden.
Ik had op een gegeven moment, met hoge dosering medicatie, zelfs weer een daling en een lagere waarde, heel vreemd :?. Volgende week heb ik weer nieuwe uitslagen.

:idea: heb ik jou deze interessante site over vitamine D, geschreven door een praktiserend reumatoloog, wel eens gegeven?: http://www.vitaminedtekort.nl/wordpress/gevolgen/

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 28 nov 2012, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ja, ik ben regelmatig getest daarop, hele tijd elke 3 maand. Mij lijkt dat een testuitslag van 2 jr. terug niet erg recent is..

Mijne (vit.D3, de 25 OH) was meestal rond de 19, op een gegeven moment 16. Later was dit stuk hoger, nl. 24, uit zichzelf (of door de andere supplementen of factoren omhoog gegaan). Vanwege bepaalde klachten (weet niet welke precies aanleiding gaven, waarsch. dat ik nog steeds meeste perioden voll. bedlegerig was) eind vorig jaar vit.D (D-cure) voorgeschreven, 4 mnd 1 ampul per maand. Laatste keer (febr.) is de 1,25 vit.D gemeten en die was die toen 43,5, voor zover ik weet binnen de norm. Sindsdien vit.D niet meer tegengekomen op uitslagen.

voor m'n gevoel had die vit.D wel belangrijke functie bij mij, want met name icm gcmaf gaf het mij flinke boost: elke week gcmaf, voelde ik mij beter, maar in de week dat ik de D-cure had gehad, voelde ik me super, wat ik ermee kon was ook wel wat beter, maar nog zeer beperkt ..
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

@ Louisa, pijn in de benen is al jaren. Ik heb er wel eens om moeten huilen, laatste tijd minder erg, dus die vitamine D kon wel eens lang en nog lager zijn geweest dan ik nu heb. Ben nu dus heel blij dat dit IETS is - voor het eerst!! - waar wat aan gedaan kan worden.

Wat ik hier voor me heb is Calci Chew D3(want met mijn calcium zou het ook wel eens niet goed kunnen zijn na al die tijd), 2xdaags. 500mg/400I.E.

Ik ben van plan er erg van te gaan opknappen. Ik ga nu Louise's link lezen. Je hebt me altijd al veel links gestuurd, maar deze is of nieuw of ik ben het vergeten, wat heel goed kan. Dank weer!

Er zijn hier mensen op het forum die zo onderhand wel eens college mogen gaan geven bij de studie geneeskunde. Of een rubriekje in Arts en Auto als dat nog bestaat.

@ Annemoontje, jouw waarden waren nog lager! Goed te lezen dat je er iets van opknapte, maar je zit dus ook nog niet aan de 80 ...
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

'ik ben van plan er erg van te gaan opknappen' : good for you, ik help je hopen dat het dat doet!

of het nog steeds te laag is weet ik niet, want mijn 0,25 OH vit.D is niet meer gemeten eigenlijk.. En die laatste van 43,5 was de 1,25 vit.D en die moest tussen 20 en 75 liggen en zou dus prima moeten zijn.. en mss wel de belangrijkste om in de gaten te houden (meen ik)?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi feniks,
Feniks schreef:Wat ik hier voor me heb is Calci Chew D3(want met mijn calcium zou het ook wel eens niet goed kunnen zijn na al die tijd), 2xdaags. 500mg/400I.E.
Dat heb ik eerst ook gehad, maar dat deed niets. Daarna heb ik medicatie gekregen vitamine D 5.000 IE, toen is de waarde weer gaan stijgen.

Gaat jouw (huis)arts over 3 maanden weer een bloed onderzoek doen om te controleren of de bloedwaarde is gestegen? en/of de medicatie is aangeslagen?
Het is belangrijk om dit in de gaten te houden, zowel de vitamine D als ook het Calcium.

Ohw, ja, nog een vraagje, is het Calcium ook recent nog geprikt? Weet je de bloedwaarde?
Feniks schreef:Er zijn hier mensen op het forum die zo onderhand wel eens college mogen gaan geven bij de studie geneeskunde. Of een rubriekje in Arts en Auto als dat nog bestaat.
:wink: yep, d'r zitten hier aardig wat mensen met "ervaringskennis" die veel info kunnen geven.
En zo helpen we elkaar, toch? Dat is mooi en daar doen we het voor :D!
Toen ik hier voor het eerst kwam, heb ik ook veel gehad aan de info hier op het forum en de info die ik kreeg/krijg via andere mensen.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Goede vraag..Ik denk wel dat het is kan uitmaken, in tropische landen komen bepaalde ziektes weer minder voor die hier vaak voorkomen, enzovoorts.

Weten jullie of het verstandig is om als ME-patiënt dagelijks een vit. D supplement te slikken? Daar zat ik laatst aan te denken, vooral omdat de meesten van ons niet dagelijks hun portie zonlicht krijgen.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi flowerpower,

Ik zou niet, zonder eerst bloed onderzoek te doen naar de vitamine D, zodat je de waarden weet, zo maar op eigen houtje vitamine D gaan slikken.
Dat moet altijd onder begeleiding van een huisarts/internist.

Als je de waarde niet weet, en stel dat die normaal/hoog is en je gaat vitamine D slikken dan wordt de waarde nog hoger en dat is gevaarlijk = giftig voor je lichaam.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Louisa, ik was bij de laatste consulten steeds van plan naar mijn uitslagen te vragen .. maar aan 't eind ben ik op.

De huisarts gaat ze krijgen en daar ga ik ze zeker opvragen. Ik denk zomaar dat er niet naar Calcium is gekeken. Maar ik ben niet piep meer (eufemisme) dus het zal zeker belangrijk zijn daar op te gaan letten.

Goed dat je me er op wijst. Ik ga het vragen hoor! En over paar maanden ga ik vitamine D opvragen.

Laatste consult heb ik ook aangegeven dat het tussen de oren niet goed zat laatste maanden, nieuw. Te gevaarlijk somber soms. Nu al week weer niet hoor.

En ik hoor mijn dochter soms roepen terwijl dat niet kan (oordoppen), terwijl ik wist dat het niet kon, en ook niet zo was. Steeds toch uit bed om te kijken of het wel zo was, maar nee. Beetje kierewiet geworden. Dus naar de psych.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

flowerpower3 schreef:Weten jullie of het verstandig is om als ME-patiënt dagelijks een vit. D supplement te slikken? Daar zat ik laatst aan te denken, vooral omdat de meesten van ons niet dagelijks hun portie zonlicht krijgen.
DML raadt het me af omdat de 1,25 OH anders te hoog kan worden. Ik heb zelf de neiging om het toch te doen: de 1,25 OH is normaal dus kan wel wat hebben, maar de 25OH is dramatisch laag bij mij. Maar het is dus in principe beter om niet zomaar vit D te gaan slikken, en dus al helemaal niet als de 1,25 OH en 25 OH niet allebei gemeten zijn. De kennis van artsen hierover schiet regelmatig tekort helaas.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

naar een warm land pfffffffff moet ik niet aan denken, was toen ik heftige last kreeg in venezuela, en echt ik werd beroerd daar van de warmte.

en jaren later was ik naar turkije gegaan, en weer was ik beroerd van de warmte. nee ik zoek geen warme landen in deze toestand meer op.

zelfs als ik hier in de zomer zit, dan heb ik het al moeilijk boven de 25gr. nee mij niet meer gezien in een warm land.

wat ik wel apart vond is toen ik mij ook zo beroerd voelde en toch weg wilde, kreeg ik een aanbod van een vriendin om mee te gaan met haar in de camper naar Tsjechië en omgeving. ik mocht achter in lekker snurken en voor eten zorgen en zij rijden en de rest. was een top aanbod en ik vond het prima.

toen we in Tsjechië waren was mijn toestand niet veranderd. maar toen we op de terug weg naar Bazel ( Zwitserland) reden en in de buurt, kon ik opeens rond huppelen en dansen zonder problemen, ik begreep er niks van. we logeerden bij iemand die ik kende, en ik voelde mij zo goed, ik ging vreugde dansjes maken en de berg op en af rennen. en ik dacht dat het aan mij lag en of dat ik zo een goeie brood had gegeten of zo, of omdat ik aan de probiotica zat even toevallig omdat ik net daar voor een antibiotica kuurtje had gehad toevallig. ik wist het niet.

ik begreep er niks van en was mega blij. ik voelde mij even net als de wandering albatros van fotograaf frans lanting. ik heb daar lopen schreeuwen van blijheid op die berg en die buren hoorde mij en keken en het interesseerde mij niet. ik was blij.

na een paar dagen gingen we weg en toen we net voor de nederlandse grens waren was alles weer weg en voelde ik mij weer zwaar slecht. weer die verrotte ezel gevoel die elk moment om kan vallen omdat die afgepeigerd is. de tranen schoten in me ogen en ik wilde terug, maar ging niet.

later toen ik het boek : "ik werd ziek, maar.... de wereld bleek mesjokke"las. las ik ergens er in dat zij een zuurstof therapie deed. er ging een belletje bij mij rinkelen. ik dacht hee daar in bazel is het hoog en je hebt een bepaalde zuurstof gehalte/lucht druk. later sprak ik een keer een arts en die beaamde dat het goed mogelijk was wat ik dacht.

dus ik denk dat het wel degelijk uit kan maken waar je woont met ME.
Bijlagen
wandering albatros
wandering albatros
wandering albatros - frans lanting.jpg (35.78 KiB) 629 keer bekeken
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

ja dat merkte ik ook toen ik in de bergen was jaren geleden.dat ik me een stuk beter voelde.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Hier idem, erg fijn was dat maar na een paar dagen teveel te hebben gedaan sijpelde de inspanningsintolerantie er toch wel doorheen... In NL kreeg ik een enorme klap, ook mijn ouders hadden last van de benauwdheid. Heerlijk frisse lucht daar (was in Zwitserland).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Dan zit er niets anders op dan dat we naar een kuuroord gaan.

Op een ligstoel in de zon op een berg.
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

ja,goed idee.
Plaats reactie