Colleges Wetenschap voor patiënten!

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

pauliene schreef:Ik begin de diagnose chronische hyperventilatie steeds meer onzin te vinden als ik dit zo lees.. :roll:
Ik vond dit zelf ook al onzin toen dit in Lelystad en later ook in Amsterdam werd genoemd :wink:.

Ik weet zeker, dat ik voor mijn ziek worden veel beter in- en uit kon ademen en dat het de laatste jaren is verslechterd. Ernstige pijn (wat ik sinds de laatste jaren heb) kan de ademhaling ook beïnvloeden.
En de yoga lerares die ook ademhalingstherapeut is, heeft een check gedaan :wink: en is er zeker van dat er geen sprake is van Chronische Hyperventilatie.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

@Pauliene
Ben je al eens op Chlamydia Pneumoniae getest? Volgens mij is dat bij mij één van de infecties geweest die eea verder heeft getriggerd: na een vage, slepende bronchitis kreeg ik ernstige ME en sindsdien ook astma.

Ben benieuwd naar de exacte theorie achter die ademhalings- en ventilatieproblemen en wat de reden is dat het diafragma minder goed kan bewegen...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Dat ademhalings probleem 'hoort' ook bij ME. Hoog ademen en niet goed door kunnen ademen met een rotgevoel soort druk op maag/middenrif alsof je die niet omhoog krijgt om naar een normale buikademhaling te gaan. Ik vind dit ook een rare en soms ernstig belemmerende klacht.
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

@Malu
Nee niet getest, vond de longarts niet nodig omdat de astma volgens hem alle klachten veroorzaakt. Maar het zou me niks verbazen als ik het wel zou hebben.

Ik had het er laatst met dr. Visser over, de druk op het middenrif en daardoor de ademhalings klachten. Hij zou het gaan uitzoeken en spreek hem er morgen over. Misschien heeft hij een interessante theorie.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

nu bezig!
reminder
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

ik was erbij ;-)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Help!!
Was tot drie maal toe ingelogd op de chatsessie, maar lukte mij niet om vragen te stellen (komt wsl door beveiliging op mijn computer (werk)).

Ik zou heel graag de charsessie willen lezen, maar kan het niet meer op de site vinden. Hoe kom ik daar?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hoi allemaal

ook ik heb astma gekregen terwijl ik allang ME had.
Of een slechter bewegend middenrif weer beweeglijker kan worden gemaakt door ademtherapie. Het lijkt me wel mogelijk. Middenrif is een spier en spierfunktie kun je wel beïnvloeden.

:?: @ Louisa, dit begrijp ik niet:

Apart, want als goed in- en uit-ademen niet meer lukt door hetgeen DML aangeeft, dan is dat een lichamelijke oorzaak, waar je niets aan kunt veranderen, toch....?

Groetjes, Louisa
een lichamelijke oorzaak kun je m.i. soms wel veranderen.
en als je die lich. oorzzaak niet kunt veranderen, dan kun je het mogelijk wel beïnvloeden ten goede (en ten kwade).
Dus wel voorzichtig met technieken die op de adem ingrijpen. Er zijn toch ook verschillende ademtherapieën? ik ken alleen alternatieve adem therapieën.

groetjes josje 15
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

@pauliene
Ben je nog interessante info te weten gekomen bij dr. Visser? (die eea zou uitzoeken?) Ben benieuwd.

En die longarts heeft vast gelijk in dat je klachten door astma worden veroorzaakt, maar de diepere oorzaak kan toch Chlamydia Pneumoniae zijn, daar heeft hij vast niet aan gedacht... Zonde als dat behandeld kan worden en je jarenlang (schadelijke) medicijnen moet gebruiken die slechts de symptomen bestrijden en niet de oorzaak...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Er zijn toch ook verschillende ademtherapieën? ik ken alleen alternatieve adem therapieën.
Bij mij heeft de combinatie osteopathie + aandachttraining (mindfulness) heel goed geholpen: door die osteopathie kreeg ik dus meer ademruimte en door die aandachttraining werd ik beter bewust van mijn ademhaling.

Het voordeel is dat je niks aan je ademhaling verandert bij zo'n aandachttraining (je ademt alleen zgn naar lichaamsdelen toe en gaat dan vanzelf goed diep en rustig ademhalen). Bij een ademtherapie wordt het een doel an sich, de oefeningen die ik eerder wel eens heb geprobeerd werkten bij mij heel erg op de zenuwen en dat wil je natuurlijk niet hebben...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Hoi Malu,

Heb het er met hem over gehad en hij is nog steeds van mening dat de diagnose chronische hyperventilatie bij ME patienten nergens op slaat. Zijn mening is dat de hersenen de ademhaling niet meer goed regelen.
En bovendien staat lichte inspanning voor ons gelijk aan zware inspanning bij gezonde mensen, en dus is het logisch dat wij sneller een hoge ademhaling hebben. Daardoor kan het zijn dat het middenrif minder bewegelijk wordt bij een gebrek aan een lage ademhaling. Je kan die spier weer ''losser'' proberen te maken d.m.v. ademhalingstherapie maar dat is symptoombestrijding aangezien de oorzaak in de hersenen ligt.

Ik ben wel van plan me volgend jaar te laten testen op chlamydia pneumoniae. Misschien via PvM, anders maar direct in Augsburg. Idd zonde om jarenlang een inhalator te gebruiken als er een behandeling mogelijk is die de oorzaak aanpakt!
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

http://www.youtube.com/watch?v=lYwOrnJf1-k&feature=plcp

IL-10 mRNA stond bij mij op 80 (10-80)
IL-6 op 15 (0-15)

En ik sliep vroeger heel veel (of had er veel nood aan) en dat is langzaam overgegaan in slaapstoornissen.

Is dat bij jullie ook getest ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Dit was weer een interessant college, op consult had DML al eea verteld, maar het is heel fijn om alle info zo op een rij te hebben.

Het is allemaal erg herkenbaar (veel slapen aan begin van de ziekte, wat ik normaal nóóit deed), en daarna dus vaak wakker, vaak naar wc etc. IL-10 mRNA is idd verhoogd, respectievelijk 153 (in 2011) en 116 (in 2012).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Een verdomd lastig onderdeel van ME, maar zeer essentieëel.

Moet het vaker beluisteren.

Neemt iemand hier ook epileptische middelen?

Niet dat DML daar weg van is. Ik geloof omdat de vermoeidheid desondanks blijft bestaan, begrijp ik uit wat hij zegt. Maar ben toch benieuwd.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb een tijdje rivotril gebruikt, maar werd daar vreselijk depressief van, en merkte niet dat mijn slaap verbeterde. Volgens slaap EEG kom ik niet genoeg in de diepe slaapfase.

Sinds ik rekening hou met mijn voedselintoleranties is voor mijn gevoel mijn slaapkwaliteit verbeterd. Ik val sneller in slaap en wordt iets minder vermoeid wakker. Volgens mijn man slaap ik ook rustiger.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie