Ervaring met roosters en examens..

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paulie
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2006, 23:45

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door Paulie »

Voor alle mensen die met CVS de middelbare school hebben 'overleefd'

Hoe werd het geregeld met jullie roosters? En hoe heb je in je examenjaar je examens kunnen halen?

Ik krijg tijdens toetsen en tijdens mijn eindexamen als het goed is een half uur langer de tijd omdat ik veel problemen heb met schrijven. Ik weet alleen niet of dat genoeg is en of er nog meer manieren zijn om goed door toetsen en examens heen te komen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met CVS en die nu de middelbare school doen of hebben gedaan en hoe dat bij jullie allemaal gegaan en geregeld is, misschien kan ik wat van die ervaringen en tips gebruiken om op school voor te leggen aan de mensen die daarover gaan.

Alles is welkom!
The world is everything... And everything is the world...
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door Gabutje »

Ikzelf ben op het vbo afgestudeerd, nooit echt een apart rooster gehad.

Als het niet ging kon ik zelf me gewoon ziek melden en vaak deed ik dan ook een hoop thuis.
Dus ook als het goed met me ging en ik moest wat inhalen of mijn aandacht behouden om iets van school gedaan te krijgen deed ik dat dan gewoon thuis. Op de havo/vwo zal het wel andere koek zijn geweest. Wel bracht mijn vader me naar school en haalde hij mij op, gym deed ik niet aan mee.

Op het mbo en hbo heb ik wel aanpassingen gehad zoals verlenging tentamentijd, apart papier, grotere lettertype. Bij niet verplichte vakken was ik zelden aanwezig, bij wel verplichte vakken was ik altijd standaard 2 keer afwezig. Wel was veel in groepsverband waardoor andere mij perfect hebben geholpen. Klasgenoten belde me altijd op wat ik gemist had en wat ik moest doen.

Eigenlijk heb ik weinig aanpassingen in rooster of maatregelen gehad, maar ik was dan ook meer thuis dan op school en school was ook het enige in mijn leven. Vrienden heb ik niet meer, en een hobby deed ik ook niet. Middelbare school, mbo en hbo gehaald, ver gekomen maar ik heb er veel voor moeten laten schieten. Als ik het over kon doen had ik het heel anders gedaan.

Ik geloof dat het steunpunt voor me en arbeidsongeschiktheid ook je kunnen begeleiden ivm school.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door Marloes »

Ik mocht zelf weten welke lessen ik volgde, en werkte vooral thuis aan mijn opdrachten.
Mocht ook zelf beslissen welke opdrachten ik maakte en welke niet, als ik mn tentamens er maar mee kon halen. Ik kreeg ook een half uur langer (dit moest wel officieel met een briefje van de dokter).

Ik heb mijn examens verdeeld over twee jaar, alles in één keer bleek voor mij niet mogelijk.

Ik heb me door dit alles prima gered..
(Nu moet ik wel zeggen dat ik pas aan het eind van mn schooljaren ziek werd, en voor de meeste vakken nog met 3-en geslaagd was door de cijfers die al stonden.. )
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
hanneke
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 nov 2006, 13:56

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door hanneke »

ik zit nu in 5vwo
en heb een aangepastrooster, niet echt veel veranderd, maar hoef wat minder lange dagen te hebben,
ook in de pww hoefde ik niet alle pwen te maken maar mocht ik de week ervoor er al een maken en de week erna ook een
dat scheelde al wel wat,
en allemaal te danken aan men mentor,
ook mag ik naar huis toe wanneer ik voel dat ik ff moet rusten
ik ben eigenlijk nooit een hele week aanwezig op school maar altijd maar een paar dagen
maar men mentor en coordinator weten ervan dus doen ze daar nie moeilijk over,

hoe ik me eindexamen ga doen, dat weet ik nog niet
Gebruikersavatar
sammy
Beginner
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2006, 11:58
Locatie: overijssel

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door sammy »

hey,
heb het 6e jaar over 2 jaar verspreid, wat dus tijdens de toetsweken de helft van de tentamens scheelde, bovendien mocht ik die alleen maken en met verlenging (halfuur).
hetzelfde met de examens, ook de helft van 'normaal' en ook alleen en met verlenging, dat was voor mij wel te doen..
met t rooster waren heel soepel, als t niet meer wou, mocht ik naar huis..
Gebruikersavatar
hanneke
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 nov 2006, 13:56

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door hanneke »

ik heb met pwen en zo geen extra tijd, heb ik verderest ook niet naar gevraagd en het lukt tot nut toe wel gewoon om een pw binnen 45 minuten te maken
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Ervaring met roosters en examens..

Bericht door Musicchris »

Hoi
Een beetje late reactie, maar ik lees dit topic nu pas.
Ik heb bijna mijn hele middelbare schooltijd veel lessen gemist. Omdat de schoolleiding moeilijk deed mocht ik me alleen ziekmelden met briefje van thuis enzo, wat enorm veel gedoe gaf. Toen ging ik regelmatig een dag naar school en daarna twee dagen niet omdat ik bij moest komen.
De laatste twee jaar mocht ik zelf een aangepast rooster maken waar ik me zoveel mogelijk aan moest houden. Ik moest elk vak één keer in de week volgen, en de belangrijke vakken deed ik dan vaker. Zo volgde ik ongeveer drie uur op een dag, en dan het liefste midden op de dag zodat ik uit kon slapen, de lunchpauze meemaakte (goed voor je sociale contacten) en toch niet te laat thuis was.
Dat systeem bleek ideaal te werken, mijn cijfers gingen enorm omhoog. Ik werkte thuis wel veel, en heb gelukkig goede zelfdicipline.
De examens heb ik uiteindelijk wel in één keer gedaan. Ze vielen voor mij zo uit dat ik regelmatig een dag tussendoor vrij had en nooit meer dan één examen per dag.

Nu op de universiteit doe ik gewoon wat ik kan. Meestal volg ik geen college, maar ik doe wel zoveel mogelijk practica. Ik plan die aan het begin van de week in en kijk dan wat ik verder nog aan activiteiten kan doen in de week. Het kan wel ten koste gaan van andere leuke dingen, maar het is maar net waar je je prioriteiten stelt.

Succes ermee in ieder geval!
Plaats reactie