Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door louisa »

Afbeelding Antwoord van Minister Schippers op een brief van de heer Lesgever: ME/CVS is géén ziekte: http://www.hetalternatief.org/Politiek% ... %20957.htm
ME/CVS is géén ziekte, maar een symptomencomplex waar je hinder van kunt ondervinden, volgens een antwoord van Minister Schippers op een brief van de heer Lesgever (Leiderdorp).

Voorts stelt minister Schippers in haar antwoord:

* dat ME en CVS twee (verschillende) diagnoses zijn,
* dat het "erkennen" van ziekten in zijn algemeenheid geen overheidstaak is, (het niet-erkennen van ziekten kennelijk wel: zie de opmerking hierboven)
* dat er vanuit de universitaire instellingen in Nederland ruime aandacht is voor het CVS,
* dat het Nijmeegs Centrum voor chronische vermoeidheid daarvan een voorbeeld is,
en dat van sommige veelbelovende opvattingen uiteindelijk is vastgesteld
dat ze de wetenschappelijke toets der kritiek uiteindelijk niet konden doorstaan,
zoals de diagnostiek en behandeling op basis van (onder andere)
de theorie van ontregeling van het immuunsysteem zoals voorgesteld door dr. Meirleir.

Je moet er maar opkomen, of....
zou Minister Schippers verkeerde raadgevers hebben?
Volledige Kamerbrief Myalgische encefalomyelitis: http://www.medicalfacts.nl/2012/02/15/k ... omyelitis/
AfbeeldingBrief van minister Schippers (VWS) met een reactie op de brief van de heer Lesgever die aandacht vraagt voor het erkennen van Myalgische encefalomyelitis als ziekte en voor de nieuwe behandelmogelijkheden die in ontwikkeling zijn.
U heeft mij gevraagd om een reactie op het schrijven van de heer Lesgever uit Leiderdorp inzake Myalgische encefalomyelitis. De heer Lesgever vraagt aandacht voor het erkennen van Myalgische encefalomyelitis als ziekte en voor de nieuwe behandelmogelijkheden die in ontwikkeling zijn.

Myalgische encefalomyelitis en Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) zijn twee diagnosen die worden gebruikt om een verzameling symptomen aan te duiden. Het symptoom chronische vermoeidheid is daarvan de belangrijkste. Een kenmerk van deze syndroomdiagnosen is dat bekende oorzaken van het symptoom chronische vermoeidheid, zoals kanker, zijn uitgesloten. Er is dus sprake van symptomen zonder dat het onderliggende ziektesubstraat goed gekend is. Het lijdt geen twijfel dat mensen veel hinder kunnen ondervinden van het CVS. Het is daarom ook een belangrijk onderwerp voor de bedrijfsartsen, die er niet zelden mee geconfronteerd worden.

Het “erkennen” van ziekten is in zijn algemeenheid geen overheidstaak. Het is de verantwoordelijkheid van (internationale) representatieve professionele beroepsverenigingen om zich daar over te buigen. Op dit moment wordt professioneel onderkend dat er bij het CVS sprake is van een samenhangend symptoomcomplex, maar van een ziekte kan (nog) niet gesproken worden. Het al dan niet aanwezig zijn van een ziektesubstraat dat de oorzaak van de symptomen vormt, hoeft op zich geen belemmering te zijn voor het doen van nader onderzoek naar de ontstaanswijze van – en behandelmodaliteiten voor deze symptomen. Er is vanuit de universitaire instellingen in Nederland ruime aandacht voor het CVS. Het Nijmeegs Centrum voor chronische vermoeidheid van UMC St Radboud is daarvan een voorbeeld. Er zijn intussen verschillende waardevolle inzichten verkregen. Ook is van sommige mogelijke oorzaken van CVS bepaald dat zij juist geen verband hebben.

Voor nieuwe behandelmodaliteiten geldt dat hun waarde op wetenschappelijke wijze moet worden vastgesteld. Van sommige veelbelovende opvattingen over CVS is uiteindelijk vastgesteld dat ze de wetenschappelijke toets der kritiek uiteindelijk niet konden doorstaan. Ik noem in dat kader de diagnostiek en behandeling in verband met CVS op basis van (onder andere) de theorie van ontregeling van het immuunsysteem zoals voorgesteld door dr. Meirleir, waarover het College voor Zorgverzekeringen in haar pakketadvies van 2007 vaststelde dat het geen te verzekeren zorg betrof. Ook de plaats van Rituximab bij CVS zal op de geëigende wijze bepaald moeten worden. Ik kan en wil daar thans niet op vooruitlopen.

Ik hoop en verwacht dat deze onderzoeksinspanningen er uiteindelijk in uitmonden dat de hinder die van de symptomen ondervonden wordt, verminderd kan worden.

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door stier »

Is die brief van nu?

Daar zijn we dan weer mooi lekker mee. En waarom moet zij expliciet de Meirleir noemen, een arts die niet eens Nederlands is? Zal lekker gunstig werken op de vergoedingen die ik nu af en toe nog ontvang van de verzekeraar en op mijn bezwaarprocedure tegen mijn uitkeringsverstrekker. Pfff, wat een doos is het toch ook.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Brief is van 14-02-2012 en staat ook al openbaar gepubliceerd op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... litis.html

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 15 feb 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
jkieboom
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2010, 21:43
Locatie: Dordrecht

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door jkieboom »

Als kamerlid had mejuffrouwtje Schippers deze opstelling al ten opzichte van ME/CVS.
We hoeven met het zittende kabinet dus zeker niet te rekenen op erkenning.
Kwaliteit van leven, binnen mijn grenzen dankzij Neuro Stimulatie therapie !!
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door tanto »

Nou gelukkig, ben ik toch niet ziek.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door mehans »

Wat ik me af vraag :

Vinden jullie iets positief in bovenstaande tekst ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

:idea: Misschien moet Minister Schippers eens een weekje "live" mee-"stage"-lopen met een ME-patiënt(e) in de praktijk?......

Misschien schrikt ze dan ook zo van de ME realiteit, net als dat zij zo onder de indruk was van een stom dronken meisje van 13 jaar dat zij laatst heeft begeleid: http://denhaagfm.com/index.php?id=41&no ... ackPid]=17

Mvrouw Schippers heeft wel veel geld over voor de Poli-klinieken voor coma zuipende jongeren, niet voor ME.....

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
jkieboom
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2010, 21:43
Locatie: Dordrecht

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door jkieboom »

En dan is deze cartoon weer actueel
Bijlagen
ME geen ziekte.jpg
ME geen ziekte.jpg (24.56 KiB) 987 keer bekeken
Kwaliteit van leven, binnen mijn grenzen dankzij Neuro Stimulatie therapie !!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door asje »

Jawel hoor, volop geld voor ME, in Nijmegen.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door marlène »

Die leeft ook op een andere planeet zeker?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Die leeft zeker op een andere planeet, marlène. Maar, het is wel dé Nederlandse Minister van VWS (Volksgezondheid Welzijn en Sport) en met deze visie/uitlatingen schade aanricht in ME-Nederland.

:idea: misschien net als ook in België de "Eretitel van Persona Non Grata" aan haar uitreiken?: http://www.wakeupcallbeweging.be/index. ... -non-grata

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Afbeelding

Afbeelding
Dear Karma, I have a list of people you missed
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door Izzy »

asje schreef:Jawel hoor, volop geld voor ME, in Nijmegen.
Niet eens voor ME maar CVS....just saying. #-o
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door felixloena »

Ze splitst ME en CVS op, zijn 2 verschillende ziektebeelden. Daarna heeft ze het alleen nog over CVS en wat daarvoor beschikbaar is. Maar wat gebeurt er intussen met de ME patienten? Dat wordt gewoon maar weggelaten......
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Antwoord van Minister Schippers: ME/CVS is géén ziekte

Bericht door bloemetje »

Het “erkennen” van ziekten is in zijn algemeenheid geen overheidstaak.
Eeeuh... en hoe zit dat dan met het verkrijgen van een uitkering? Dat is immers wel een overheidstaak. Hoe kan je een uitkerig krijgen als je ziek bent (for whatever reason), maar de voorwaarden voor het ziek zijn niet door de overheid wordt vastgesteld? You tell me, mevrouw Schippers, maar ik begrijp geen moer van uw logica.
Plaats reactie