rolstoel of nie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Wijze beslissing, laat je rollen.

In Belgie kan je bij de mutualiteit/ziekenfonds voor 8 euro per maand een rolstoel huren. In Nederland weet ik het niet.

De wekelijkse boodschappen:
Geef je lijstje mee aan een vriend(in), buur of moeder als zij hun boodschappen doen. Zij moeten ook elke week naar de winkel niet?
Het kost niet zo veel moeite om wat extra mee te brengen after all.
Sommige gemeentes hebben in België ook een boodschaphulp. Misschien ook bij jullie.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Als je lid van Vitras bent, kun je voor 3 maanden per keer gratis een rolstoel krijgen. Wel een ouderenexemplaar, vreselijk om aan te zien en heel zwaar. Ikzelf heb via marktplaats een rolstoel gekocht, een mooie van aluminium. Ik heb net even gekeken, en voor 55 euro heb je al dit exemplaar, alhoewel de meeste prijzen rond de 100 euro liggen. Qua boodschappen etc kan ik zelf heel makkelijk hulp krijgen van de kerk - misschien een handige tip, en je hoeft geen lid van de kerk te zijn ofzo - al zul je soms misschien een bemoedigend praatje moeten doorstaan :P
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Stargazertje Ik heb mijn rolstoel in eerste instantie via de thuiszorg geleend. Dat was voor 3 maanden en dat kon nog met 3 maanden verlengd worden. Dan kan je uitproberen of het je bevalt.
Zelfstandig boodschappen doen met een handbewogen rolstoel is in mijn ogen niet mogelijk. Je zal altijd iemand moeten hebben die je duwt.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik vreesde al zo iets. Er waren in ieder geval genoeg personen op de komende caviabeurs die mij willen duwen. \:D/
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Dat is mooi, toch. Direct het aanbod aannemen, ben je er tenminste eens even uit.

Als het je goed bevalt kan je proberen er via de WMO bij de Gemeente waar je woont eentje aan te vragen.
Gebruikersavatar
mathilde
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 nov 2009, 20:54
Locatie: kinrooi belgie

Bericht door mathilde »

Hoi,
af en toe huur ik van het rode kruis ook een rolstoel maar heb t er moeilijk mee. Vooral doordat ik dan niet goed af en toe uit de rolstoel durf te stappen omdat ik bang ben voor commentaar daarop. Zoals wat is dat een comediante. Ik heb t nog niet meegemaakt maar ik durf t dan ook maar zelden om er eens uit te stappen. Een scootmobiel lijkt me wel veel leuker gezien dat je zelf je richting kan bepalen. Maar dan stel ik me toch twee vragen nl. hoe duur is dat en kan je daar een veroeding voor trekken of zo? En (wat ik van mijn lief, vrienden, familie dan te horen kryg) dat ik er mijn gezondheid nog mee verslechter door te weinig zelf te bewegen. En mijn vraag is dan ook: klopt t wat ze me zeggen of niet? Als ik dat weet kan ik dat ook beter uitleggen aan iedereen.
En dan nog iets, bestaat er niet ook zo iets als een inklapbaar model van scootmobiel wat dan ook makkelijk mee te nemen is in de auto en is dia zwaar om in de auto te tillen?
Ik ben heelbenieuw naar jullie reacties.
gr. Hilde
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

@Mathilde, zoals je hebt gelezen heb ik ook een rolstoel. Meestal begin ik met er zelf achter lopen als dat niet meer gaat ga ik er in zitten. Na een poos gezeten te hebben ga ik er weer achter lopen.
Maling hebben aan andere mensen, laat ze maar kijken en denken, ik ben erg blij met dat ding.

Er zijn zeker kleine meeneem scootmobieltjes. Echt alleen voor winkelen of zo. Het fijne er van is dat je ook zelf de winkel ermee in kan. Ze gaan niet veel harder dan loopsnelheid.
Wat die dingen kosten weet ik niet. Op Google kan je er vast wel het eea over vinden.

Succes met je zoektocht.
Gebruikersavatar
aimee
Actief lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 24 jun 2010, 12:31

Bericht door aimee »

@ Truus; ik lees net jou oplossing en wat vind ik dát top!! Als dat niet het toppunt is van maling hebben aan wat andere mensen van je vinden.. en ik ben er helemaal voor, als het jou maar verder helpt. Ik moet er zelf nog even op oefenen, maar als ik dit lees ben ik weer helemaal gemotiveerd :)
Ik vertrek vandaag, elke dag opnieuw..
www.aimee.vertrektvandaag.nl

Ik ben inmiddels ook vertrokken op Twitter!!
http://twitter.com/Aimee_CVS of http://aimee.vertrektvandaag.nl/twitter
Gast

Bericht door Gast »

truus,

ik doe precies hetzelfde!
als mijn man en ik gaan winkelen, een paar uurtjes, dan ga ik eruit bij bijv v&d , dan kan ik zelf snuffelen tussen de koopjes haha
en idd mensen kijken je aan alsof een wonder hebt ondergaan, heb er echt ook grote sch**t aan wat een ander denkt. ook gaan we wel eens naar park, en als ik wil wandelen dan loop ik er zelf ook achter, toch wat beweging, en je hebt een beetje steun!
als je daar allemaal rekening mee moet houden pffftt, dan ben ik al op voordat ik weg ga..
vanmiddag even naar het strand geweest, erheen in de rolstoel, op het strand lopen, en dan weer pontificaal recht voor de zee in de rolstoel, man op badlaken ernaast heerlijk toch!, ben helemaal uitgewaaid!
Gebruikersavatar
engelke69
Actief lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 jul 2010, 17:30
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)

Bericht door engelke69 »

Bij CM kan je een half jaar de rolstoel gratis lenen (buiten 50euro waarborg) en daarna nog eens een half jaar. Maar dan moet je zelf wel bij de christelijke mutualiteit zijn.

Ik moet de rolstoel ook nog leren aanvaarden. Ik heb het 3dagen gebruikt op graspop dit jaar en ik haat dat ding. Oftewel bekijken ze u da ge kweetni wa zijt, oftewel behandelen ze u alsof ge nx meer kunt en moogt ge amper alleen naar het toilet... Het zijn vooral die starende mensen waar ik ni tegen kan. Vooral in Leuven (waar ik woon) zal ik em niet snel gebruiken.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

@Brandy heerlijk zeg, zo'n uitje. Dat heb je zo af en toe hard nodig.

@Mathilde ik heb even geGoogled op inklapbare scootmobielen.
Er zijn er heel verschillende. Allemaal met een max. snelheid van 6 km p/uur en een actieradius van ong. 15 km. Ze zijn er al vanaf ong. € 360,--.

@Engelke69, ik heb daar nooit last van, maar misschien let ik er ook niet op omdat het mij niet kan schelen wat de mensen ervan denken. Dat is hun probleem. Mijn probleem is dat ik niet lang kan lopen en staan en daar heb ik mijn handen al vol aan :D
Gebruikersavatar
mathilde
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 nov 2009, 20:54
Locatie: kinrooi belgie

Bericht door mathilde »

hoi,
bedankt voor jullie reacties. Tis goed om te weten dat we wel met meer zyn die t er moeilijk mee hebben en daar kunnen we ons aan elkaar kunnen optrekken. ik ga nu toch wel eens nadenken over een scootmobieltje aan te schaffen. de zelfstandigheid daarin staat me erg aan.
Truus; bedankt voor t opzoeken van prijzen. Ik had ondertussen ook al wat gegoogled maar wel harstikke lief van je.
engelke; ik ga kijken als ze bij de voorzorg, waar ik bij ben, ook zo iets hebben als een half jaar een rolstoel huren.
gr.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

@Mathilde geen dank hoor. Ik was zelf ook nieuwsgierig.
Waar je wel rekening mee moet houden dat is dat de kosten voor verzekering, nieuwe accu en reparaties voor jezelf komen.
Succes met de rolstoel.
Gebruikersavatar
mathilde
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 nov 2009, 20:54
Locatie: kinrooi belgie

Bericht door mathilde »

Hoi,
ik vertelde vandaag aan mijn vriend dat ik de aankoop van een scootmobiel was aan t overwegen. En niet te geloven wat een reactie, vooral als je beschouwt dat we al 7 jaar samen zijn en ik al ziek was toen ik hem leerde kennen Hier komt ie: 'Dat is toch niks. Das voor oude mensen.'
Ik kon mijn oren niet geloven. Het is al moeilijk genoeg voor my om zelf al te aanvaarden dat ik zo een ding of rolstoel nodig heb en dan hoor je zo iets. Zijn steun is heel belangryk voor mij en nu begin ik er weer aan te twyfelen of ik zo iets wel zou kopen. Stom he. Ik weet wel dat ik aan mezelf moet denken maar dit maakt t wel heel moeilijk. Ik moet me al over reacties van vreemden heenzetten dus zijn reactie raakt me heel erg. Wat moet ik nu? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn vriend me wel gaat steunen. dit is een echte K.O. (knock-out) voor mij. Niet te doen!
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Mathilde ik kan heel goed begrijpen dat je geraakt bent door de reactie van je vriend.
Misschien is hij door jou nu wel heel erg met zijn neus op het feit gedrukt dat je echt niet veel meer kan. En dat is dan even heel erg schrikken voor hem.

Als ik jou was zou ik het even laten rusten. Dan kunnen jullie allebei van de schrik bekomen.
Over een poosje kan je er dan weer eens over praten. Hopelijk denkt hij er tegen die tijd anders over. Probeer hem rustig uit te leggen dat het voor jou heel belangrijk is dat je weer mobiel wordt.
Veel sterkte er mee.
Plaats reactie